REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt wynajmu samochodów osobowych bez limitu – nadpłata

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Koszt wynajmu samochodów osobowych
Koszt wynajmu samochodów osobowych

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów wydał interpretację ogólną w kwestii możliwości zaliczania do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych z tytułu najmu samochodów osobowych wykorzystywanych dla potrzeb działalności gospodarczej. Zdaniem ekspertów podatnicy mogą teraz skorygować swoje rozliczenia, wykazać wyższe koszty z tego tytułu i wystąpić o zwrot nadpłaty podatku dochodowego.

Przypomnijmy, że zgodnie z tezą interpretacji wydatki z tytułu czynszu najmu samochodu osobowego używanego dla potrzeb działalności gospodarczej należy kwalifikować do kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 1 ustawy PIT i art. 15 ust. 1 ustawy CIT. (Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 8 listopada 2013 r., nr DD2/033/55/MWJ/13/RD-111005).

REKLAMA

Czynsz najmu samochodu osobowego w kosztach bez kilometrówki

Długa historia rozbieżnych interpretacji

REKLAMA

Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wynajem samochodów osobowych od dłuższego czasu budziło wątpliwości w orzecznictwie sądowym. Początkowo, Naczelny Sąd Administracyjny oraz sądy wojewódzkie prezentowały stanowisko, że koszt najmu samochodów osobowych winien być rozliczany w ramach limitu kilometrówki, a co za tym idzie, nie mógł być uwzględniony jako koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (wyrok NSA z 25 marca 2010 r., sygn. II FSK 1830/08, wyrok WSA we Wrocławiu z 6 maja 2011 r., sygn. I SA/Wr 413/11).

Oczywiście zasadność tego stanowiska mogła budzić uzasadnione wątpliwości z uwagi na fakt, iż wynajem samochodu nie powinien być uznawany za koszt używania samochodu osobowego (w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT), gdyż umożliwia on jedynie uzyskanie tytułu prawnego do korzystania z samochodu w działalności gospodarczej przed rozpoczęciem jego efektywnej eksploatacji.

W ubiegłym roku Naczelny Sąd Administracyjny odstąpił od powyższego poglądu i w szeregu wyrokach dopuścił możliwość zaliczenia wydatków na najem samochodów osobowych do kosztów podatkowych w pełnej wysokości (wyrok NSA z 16 marca 2012 r. sygn. II FSK 2030/10).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego był konsekwentnie powielany przez wojewódzkie sądy administracyjne (por. wyrok WSA w Warszawie z 5 lipca 2013 r., sygn. III SA/Wa 773/13, wyrok WSA w Opolu z 23 października 2013 r., sygn. I SA/Op 524/13).

REKLAMA

Pomimo tego, jakby się wydawało ugruntowanego stanowiska, organy podatkowe w dalszym ciągu wydawały negatywne dla podatników interpretacje indywidualne (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 listopada 2012 r. nr IPPB3/423-652/12-2/GJ).

Słusznie zatem Minister Finansów zdecydował się wydać interpretację ogólną, która powinna ujednolicić praktykę interpretacyjną organów podatkowych. W szczególności zaistniała przesłanka do wydania interpretacji ogólnej z uwagi na stanowisko przedstawione przez sądy administracyjne (art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej).

Korekta kosztów w CIT - nowe interpretacje organów podatkowych

Sprzedaż prywatnego samochodu - skutki podatkowe

Można wystąpić o stwierdzenie nadpłaty

Interpretacja ogólna (od daty jej publikacji) daje podatnikom ochronę prawną, w przypadku zastosowania się do jej treści, dlatego też występowanie o interpretację indywidualną nie jest konieczne.

Warto również w takiej sytuacji zweryfikować dotychczasowe rozliczenia podatkowe w przypadku korzystania z najmu samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej i wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zagadnienie będące przedmiotem interpretacji ogólnej ma zastosowanie wyłącznie do wynajmu samochodów osobowych i nie może mieć zastosowania do samochodów, w stosunku do których tytuł prawny został uzyskany na podstawie umowy leasingu (art. 16 ust. 3b ustawy o CIT).

Radosław Baraniewicz, starszy konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA