REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt wynajmu samochodów osobowych bez limitu – nadpłata

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Koszt wynajmu samochodów osobowych
Koszt wynajmu samochodów osobowych

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów wydał interpretację ogólną w kwestii możliwości zaliczania do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych z tytułu najmu samochodów osobowych wykorzystywanych dla potrzeb działalności gospodarczej. Zdaniem ekspertów podatnicy mogą teraz skorygować swoje rozliczenia, wykazać wyższe koszty z tego tytułu i wystąpić o zwrot nadpłaty podatku dochodowego.

Przypomnijmy, że zgodnie z tezą interpretacji wydatki z tytułu czynszu najmu samochodu osobowego używanego dla potrzeb działalności gospodarczej należy kwalifikować do kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 1 ustawy PIT i art. 15 ust. 1 ustawy CIT. (Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 8 listopada 2013 r., nr DD2/033/55/MWJ/13/RD-111005).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czynsz najmu samochodu osobowego w kosztach bez kilometrówki

Długa historia rozbieżnych interpretacji

Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wynajem samochodów osobowych od dłuższego czasu budziło wątpliwości w orzecznictwie sądowym. Początkowo, Naczelny Sąd Administracyjny oraz sądy wojewódzkie prezentowały stanowisko, że koszt najmu samochodów osobowych winien być rozliczany w ramach limitu kilometrówki, a co za tym idzie, nie mógł być uwzględniony jako koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (wyrok NSA z 25 marca 2010 r., sygn. II FSK 1830/08, wyrok WSA we Wrocławiu z 6 maja 2011 r., sygn. I SA/Wr 413/11).

Oczywiście zasadność tego stanowiska mogła budzić uzasadnione wątpliwości z uwagi na fakt, iż wynajem samochodu nie powinien być uznawany za koszt używania samochodu osobowego (w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT), gdyż umożliwia on jedynie uzyskanie tytułu prawnego do korzystania z samochodu w działalności gospodarczej przed rozpoczęciem jego efektywnej eksploatacji.

REKLAMA

W ubiegłym roku Naczelny Sąd Administracyjny odstąpił od powyższego poglądu i w szeregu wyrokach dopuścił możliwość zaliczenia wydatków na najem samochodów osobowych do kosztów podatkowych w pełnej wysokości (wyrok NSA z 16 marca 2012 r. sygn. II FSK 2030/10).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego był konsekwentnie powielany przez wojewódzkie sądy administracyjne (por. wyrok WSA w Warszawie z 5 lipca 2013 r., sygn. III SA/Wa 773/13, wyrok WSA w Opolu z 23 października 2013 r., sygn. I SA/Op 524/13).

Pomimo tego, jakby się wydawało ugruntowanego stanowiska, organy podatkowe w dalszym ciągu wydawały negatywne dla podatników interpretacje indywidualne (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 listopada 2012 r. nr IPPB3/423-652/12-2/GJ).

Słusznie zatem Minister Finansów zdecydował się wydać interpretację ogólną, która powinna ujednolicić praktykę interpretacyjną organów podatkowych. W szczególności zaistniała przesłanka do wydania interpretacji ogólnej z uwagi na stanowisko przedstawione przez sądy administracyjne (art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej).

Korekta kosztów w CIT - nowe interpretacje organów podatkowych

Sprzedaż prywatnego samochodu - skutki podatkowe

Można wystąpić o stwierdzenie nadpłaty

Interpretacja ogólna (od daty jej publikacji) daje podatnikom ochronę prawną, w przypadku zastosowania się do jej treści, dlatego też występowanie o interpretację indywidualną nie jest konieczne.

Warto również w takiej sytuacji zweryfikować dotychczasowe rozliczenia podatkowe w przypadku korzystania z najmu samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej i wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zagadnienie będące przedmiotem interpretacji ogólnej ma zastosowanie wyłącznie do wynajmu samochodów osobowych i nie może mieć zastosowania do samochodów, w stosunku do których tytuł prawny został uzyskany na podstawie umowy leasingu (art. 16 ust. 3b ustawy o CIT).

Radosław Baraniewicz, starszy konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA