REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt wynajmu samochodów osobowych bez limitu – nadpłata

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Koszt wynajmu samochodów osobowych
Koszt wynajmu samochodów osobowych

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów wydał interpretację ogólną w kwestii możliwości zaliczania do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych z tytułu najmu samochodów osobowych wykorzystywanych dla potrzeb działalności gospodarczej. Zdaniem ekspertów podatnicy mogą teraz skorygować swoje rozliczenia, wykazać wyższe koszty z tego tytułu i wystąpić o zwrot nadpłaty podatku dochodowego.

Przypomnijmy, że zgodnie z tezą interpretacji wydatki z tytułu czynszu najmu samochodu osobowego używanego dla potrzeb działalności gospodarczej należy kwalifikować do kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 1 ustawy PIT i art. 15 ust. 1 ustawy CIT. (Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 8 listopada 2013 r., nr DD2/033/55/MWJ/13/RD-111005).

REKLAMA

Autopromocja

Czynsz najmu samochodu osobowego w kosztach bez kilometrówki

Długa historia rozbieżnych interpretacji

Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wynajem samochodów osobowych od dłuższego czasu budziło wątpliwości w orzecznictwie sądowym. Początkowo, Naczelny Sąd Administracyjny oraz sądy wojewódzkie prezentowały stanowisko, że koszt najmu samochodów osobowych winien być rozliczany w ramach limitu kilometrówki, a co za tym idzie, nie mógł być uwzględniony jako koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (wyrok NSA z 25 marca 2010 r., sygn. II FSK 1830/08, wyrok WSA we Wrocławiu z 6 maja 2011 r., sygn. I SA/Wr 413/11).

Oczywiście zasadność tego stanowiska mogła budzić uzasadnione wątpliwości z uwagi na fakt, iż wynajem samochodu nie powinien być uznawany za koszt używania samochodu osobowego (w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT), gdyż umożliwia on jedynie uzyskanie tytułu prawnego do korzystania z samochodu w działalności gospodarczej przed rozpoczęciem jego efektywnej eksploatacji.

W ubiegłym roku Naczelny Sąd Administracyjny odstąpił od powyższego poglądu i w szeregu wyrokach dopuścił możliwość zaliczenia wydatków na najem samochodów osobowych do kosztów podatkowych w pełnej wysokości (wyrok NSA z 16 marca 2012 r. sygn. II FSK 2030/10).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego był konsekwentnie powielany przez wojewódzkie sądy administracyjne (por. wyrok WSA w Warszawie z 5 lipca 2013 r., sygn. III SA/Wa 773/13, wyrok WSA w Opolu z 23 października 2013 r., sygn. I SA/Op 524/13).

Pomimo tego, jakby się wydawało ugruntowanego stanowiska, organy podatkowe w dalszym ciągu wydawały negatywne dla podatników interpretacje indywidualne (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 listopada 2012 r. nr IPPB3/423-652/12-2/GJ).

Słusznie zatem Minister Finansów zdecydował się wydać interpretację ogólną, która powinna ujednolicić praktykę interpretacyjną organów podatkowych. W szczególności zaistniała przesłanka do wydania interpretacji ogólnej z uwagi na stanowisko przedstawione przez sądy administracyjne (art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej).

Korekta kosztów w CIT - nowe interpretacje organów podatkowych

Sprzedaż prywatnego samochodu - skutki podatkowe

Można wystąpić o stwierdzenie nadpłaty

Interpretacja ogólna (od daty jej publikacji) daje podatnikom ochronę prawną, w przypadku zastosowania się do jej treści, dlatego też występowanie o interpretację indywidualną nie jest konieczne.

REKLAMA

Warto również w takiej sytuacji zweryfikować dotychczasowe rozliczenia podatkowe w przypadku korzystania z najmu samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej i wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zagadnienie będące przedmiotem interpretacji ogólnej ma zastosowanie wyłącznie do wynajmu samochodów osobowych i nie może mieć zastosowania do samochodów, w stosunku do których tytuł prawny został uzyskany na podstawie umowy leasingu (art. 16 ust. 3b ustawy o CIT).

Radosław Baraniewicz, starszy konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA