REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca

Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca
Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca

REKLAMA

REKLAMA

Firma, by nie pozostać w tyle za konkurencją, musi ciągle inwestować i się rozwijać. Istnienie na rynku wymusza stałe dostosowywanie do zmieniających się potrzeb klientów, czy nowoczesnych technologii. W obecnych czasach dużo jest możliwości na pozyskanie potrzebnych nam do tego celu np. środków trwałych. Możemy pożyczyć środki na zakup środków trwałych, wynająć, wziąć w leasing…

Przeanalizujmy dwie najpopularniejsze formy finansowania nabycia środków trwałych, czyli tradycyjny kredyt bankowy i leasing operacyjny.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kredyt bankowy - gdy chcemy nabyć na własność:

- uregulowany w prawie bankowym;

- udzielany przez tylko przez bank na z góry określone cele np. zakup samochodu, modernizacje obiektów, nabycie nowych technologii.. Istnieje też kredyt kupiecki który możemy wykorzystać na dowolny cel ale również związany z prowadzoną przez nas firmą;

- jego uzyskanie związane jest z udokumentowaniem sytuacji finansowej firmy , opłacalności przedsięwzięcia;

REKLAMA

- w zależności od wielkości kapitału wymagane są różnego rodzaju zabezpieczenia np. hipoteka na nieruchomości;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- kredyt udzielany jest na z góry określony okres czasu z możliwością wcześniejszej spłaty  (zazwyczaj zawarty zapis w umowie). Ustalamy też ile będzie wynosiła rata oraz spłacane odsetki. Mamy możliwość wyboru spłaty kapitału w równych ratach lub malejących;

- w zależności od potrzeb możemy wybrać kredyt krótko lub długookresowy (powyżej 12 miesięcy);

- kupując na kredyt np. samochód  stajemy się jego właścicielem a zatem możemy go amortyzować, dowolnie nim dysponować np. sprzedać czy też wynająć;

- nie płacimy VAT z tego tytułu więc jest to dobra wersja do rozważenia dla osób nie będących podatnikami VAT.

Leasing operacyjny - gdy chcemy korzystać z dobra za opłatą:

- uregulowany w kodeksie cywilnym (art. 709);

- udzielany przez firmy leasingowe;

- w ramach umowy leasingu jedna ze stron przekazuje drugiej stronie (korzystającemu) prawo do korzystania z określonego dobra, rzeczy ( np. samochód ). W zamian za korzystanie z przedmiotu leasingu zobowiązujemy się płacić określone w góry wynagrodzenie. Zazwyczaj uzyskanie leasingu jest prostsze niż kredytu;

- wynagrodzenie składa się tak jak w przypadku kredytu z kapitału oraz części odsetkowej, które są kosztem podatkowym.Po okresie leasingu mamy prawo możliwość wykupu dobra, określono że minimalny okres leasingu to 40% normatywnego okresu amortyzacji;

- usługa leasingu jest opodatkowana VAT w wysokości 23%.

Normatywny okres amortyzacji w przypadku samochodu osobowego to ok. 2 lata, natomiast czas na jaki rozłożymy spłatę kredytu bankowego zależy od naszych zdolności spłaty.

- Z umową związana jest: opłata wstępna ( zazwyczaj w wysokości VAT przedmiotu leasingu) oraz opłaty miesięczne. Wykup rzeczy, dobra następuje na podstawie oddzielnej faktury i jest traktowany jako nowa transakcja. Jest to ważne przy leasingu aut osobowych gdzie odliczenie VAT to 60% do 6000 zł.

Ile możesz odliczyć VAT od samochodów i paliwa w 2011 i 2012 roku

Zakup samochodu dla firmy - VAT i akcyza

Samochody z silnikami elektrycznymi bez kilometrówki

- Nabywając auto w leasingu bądźmy świadomi, że nie jesteśmy jego właścicielami a jedynie korzystamy z jego dóbr;

- Nie możemy bez pisemnej zgody leasingodawcy podnająć rzeczy, którą wzięliśmy w leasing;

Chcesz podnająć rzecz wziętą w leasing? Musisz mieś pisemną zgodę leasingodawcy! Natomiast jeśli wziąłeś tą sama rzecz na kredyt to możesz podnająć, sprzedać- wszakże to twoja własność!!


Zastanawiając się nas opcją kredyt, czy leasing operacyjny musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim następujące kwestie:

Po pierwsze, czy jesteś Podatnikiem VAT ? Jeśli nie to opcja leasingu musi myć naprawdę na niskich odsetkach ponieważ po co ci dodatkowe koszty w postaci VAT!

Jeśli jesteś płatnikiem VAT to weź pod uwagę dwie opcje i wybierz tańszą. VAT nie stanowi dla Ciebie w tym przypadku przeszkody, bo jest dla Ciebie neutralny. Albo zapłacisz go firmie leasingowej albo oddasz do Urzędu Skarbowego. Wybór należy do Ciebie.

Po drugie, czy zamierzasz sam wykorzystywać leasingowane dobro ( np. samochód) ? Jeśli chcesz go podnająć to musisz od razu z leasingodawcą ustalić zasady na jakich warunkach możliwy jest podnajem. Tak aby ta kwestia nie była potem kulą u nogi jeśli okaże się niemożliwa.

No i bardzo ważna sprawa: ubezpieczenie - to właściciel wg prawa bierze odszkodowanie a w przypadku leasingu przecież nim nie jesteś.

Po trzecie, jak długo chcesz spłacać kapitał? Jeśli mniej niż 2 lata rozważ kredyt.

Warto wziąć pod rozwagę wszystkie za i przeciw oraz dodatkowo wystąpić z prośbą o przedstawienie obydwu wariantów zarówno kredytu – do banku, jak i leasingu do firmy zajmującej się udzielaniem leasingów.

Masz drogie auto osobowe? Jeśli jesteś właścicielem amortyzacja podatkowa ogranicza się do 20 tys euro (art. 23, ust 1 pkt 1), natomiast w leasingu operacyjnym nie ma takich ograniczeń. Naszym kosztem jest kapitał i odsetki.

Odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych – nie zawsze są w całości kosztem podatkowym

Wydatki na ubezpieczenie samochodu jako koszt uzyskania przychodu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA