REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca

Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca
Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca

REKLAMA

REKLAMA

Firma, by nie pozostać w tyle za konkurencją, musi ciągle inwestować i się rozwijać. Istnienie na rynku wymusza stałe dostosowywanie do zmieniających się potrzeb klientów, czy nowoczesnych technologii. W obecnych czasach dużo jest możliwości na pozyskanie potrzebnych nam do tego celu np. środków trwałych. Możemy pożyczyć środki na zakup środków trwałych, wynająć, wziąć w leasing…

Przeanalizujmy dwie najpopularniejsze formy finansowania nabycia środków trwałych, czyli tradycyjny kredyt bankowy i leasing operacyjny.

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt bankowy - gdy chcemy nabyć na własność:

- uregulowany w prawie bankowym;

- udzielany przez tylko przez bank na z góry określone cele np. zakup samochodu, modernizacje obiektów, nabycie nowych technologii.. Istnieje też kredyt kupiecki który możemy wykorzystać na dowolny cel ale również związany z prowadzoną przez nas firmą;

- jego uzyskanie związane jest z udokumentowaniem sytuacji finansowej firmy , opłacalności przedsięwzięcia;

REKLAMA

- w zależności od wielkości kapitału wymagane są różnego rodzaju zabezpieczenia np. hipoteka na nieruchomości;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- kredyt udzielany jest na z góry określony okres czasu z możliwością wcześniejszej spłaty  (zazwyczaj zawarty zapis w umowie). Ustalamy też ile będzie wynosiła rata oraz spłacane odsetki. Mamy możliwość wyboru spłaty kapitału w równych ratach lub malejących;

- w zależności od potrzeb możemy wybrać kredyt krótko lub długookresowy (powyżej 12 miesięcy);

- kupując na kredyt np. samochód  stajemy się jego właścicielem a zatem możemy go amortyzować, dowolnie nim dysponować np. sprzedać czy też wynająć;

- nie płacimy VAT z tego tytułu więc jest to dobra wersja do rozważenia dla osób nie będących podatnikami VAT.

Leasing operacyjny - gdy chcemy korzystać z dobra za opłatą:

- uregulowany w kodeksie cywilnym (art. 709);

- udzielany przez firmy leasingowe;

- w ramach umowy leasingu jedna ze stron przekazuje drugiej stronie (korzystającemu) prawo do korzystania z określonego dobra, rzeczy ( np. samochód ). W zamian za korzystanie z przedmiotu leasingu zobowiązujemy się płacić określone w góry wynagrodzenie. Zazwyczaj uzyskanie leasingu jest prostsze niż kredytu;

- wynagrodzenie składa się tak jak w przypadku kredytu z kapitału oraz części odsetkowej, które są kosztem podatkowym.Po okresie leasingu mamy prawo możliwość wykupu dobra, określono że minimalny okres leasingu to 40% normatywnego okresu amortyzacji;

- usługa leasingu jest opodatkowana VAT w wysokości 23%.

Normatywny okres amortyzacji w przypadku samochodu osobowego to ok. 2 lata, natomiast czas na jaki rozłożymy spłatę kredytu bankowego zależy od naszych zdolności spłaty.

- Z umową związana jest: opłata wstępna ( zazwyczaj w wysokości VAT przedmiotu leasingu) oraz opłaty miesięczne. Wykup rzeczy, dobra następuje na podstawie oddzielnej faktury i jest traktowany jako nowa transakcja. Jest to ważne przy leasingu aut osobowych gdzie odliczenie VAT to 60% do 6000 zł.

Ile możesz odliczyć VAT od samochodów i paliwa w 2011 i 2012 roku

Zakup samochodu dla firmy - VAT i akcyza

Samochody z silnikami elektrycznymi bez kilometrówki

- Nabywając auto w leasingu bądźmy świadomi, że nie jesteśmy jego właścicielami a jedynie korzystamy z jego dóbr;

- Nie możemy bez pisemnej zgody leasingodawcy podnająć rzeczy, którą wzięliśmy w leasing;

Chcesz podnająć rzecz wziętą w leasing? Musisz mieś pisemną zgodę leasingodawcy! Natomiast jeśli wziąłeś tą sama rzecz na kredyt to możesz podnająć, sprzedać- wszakże to twoja własność!!


Zastanawiając się nas opcją kredyt, czy leasing operacyjny musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim następujące kwestie:

Po pierwsze, czy jesteś Podatnikiem VAT ? Jeśli nie to opcja leasingu musi myć naprawdę na niskich odsetkach ponieważ po co ci dodatkowe koszty w postaci VAT!

Jeśli jesteś płatnikiem VAT to weź pod uwagę dwie opcje i wybierz tańszą. VAT nie stanowi dla Ciebie w tym przypadku przeszkody, bo jest dla Ciebie neutralny. Albo zapłacisz go firmie leasingowej albo oddasz do Urzędu Skarbowego. Wybór należy do Ciebie.

Po drugie, czy zamierzasz sam wykorzystywać leasingowane dobro ( np. samochód) ? Jeśli chcesz go podnająć to musisz od razu z leasingodawcą ustalić zasady na jakich warunkach możliwy jest podnajem. Tak aby ta kwestia nie była potem kulą u nogi jeśli okaże się niemożliwa.

No i bardzo ważna sprawa: ubezpieczenie - to właściciel wg prawa bierze odszkodowanie a w przypadku leasingu przecież nim nie jesteś.

Po trzecie, jak długo chcesz spłacać kapitał? Jeśli mniej niż 2 lata rozważ kredyt.

Warto wziąć pod rozwagę wszystkie za i przeciw oraz dodatkowo wystąpić z prośbą o przedstawienie obydwu wariantów zarówno kredytu – do banku, jak i leasingu do firmy zajmującej się udzielaniem leasingów.

Masz drogie auto osobowe? Jeśli jesteś właścicielem amortyzacja podatkowa ogranicza się do 20 tys euro (art. 23, ust 1 pkt 1), natomiast w leasingu operacyjnym nie ma takich ograniczeń. Naszym kosztem jest kapitał i odsetki.

Odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych – nie zawsze są w całości kosztem podatkowym

Wydatki na ubezpieczenie samochodu jako koszt uzyskania przychodu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA