REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca
Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca

REKLAMA

REKLAMA

Firma, by nie pozostać w tyle za konkurencją, musi ciągle inwestować i się rozwijać. Istnienie na rynku wymusza stałe dostosowywanie do zmieniających się potrzeb klientów, czy nowoczesnych technologii. W obecnych czasach dużo jest możliwości na pozyskanie potrzebnych nam do tego celu np. środków trwałych. Możemy pożyczyć środki na zakup środków trwałych, wynająć, wziąć w leasing…

Przeanalizujmy dwie najpopularniejsze formy finansowania nabycia środków trwałych, czyli tradycyjny kredyt bankowy i leasing operacyjny.

REKLAMA

Autopromocja

Kredyt bankowy - gdy chcemy nabyć na własność:

- uregulowany w prawie bankowym;

- udzielany przez tylko przez bank na z góry określone cele np. zakup samochodu, modernizacje obiektów, nabycie nowych technologii.. Istnieje też kredyt kupiecki który możemy wykorzystać na dowolny cel ale również związany z prowadzoną przez nas firmą;

- jego uzyskanie związane jest z udokumentowaniem sytuacji finansowej firmy , opłacalności przedsięwzięcia;

- w zależności od wielkości kapitału wymagane są różnego rodzaju zabezpieczenia np. hipoteka na nieruchomości;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- kredyt udzielany jest na z góry określony okres czasu z możliwością wcześniejszej spłaty  (zazwyczaj zawarty zapis w umowie). Ustalamy też ile będzie wynosiła rata oraz spłacane odsetki. Mamy możliwość wyboru spłaty kapitału w równych ratach lub malejących;

- w zależności od potrzeb możemy wybrać kredyt krótko lub długookresowy (powyżej 12 miesięcy);

- kupując na kredyt np. samochód  stajemy się jego właścicielem a zatem możemy go amortyzować, dowolnie nim dysponować np. sprzedać czy też wynająć;

- nie płacimy VAT z tego tytułu więc jest to dobra wersja do rozważenia dla osób nie będących podatnikami VAT.

Leasing operacyjny - gdy chcemy korzystać z dobra za opłatą:

- uregulowany w kodeksie cywilnym (art. 709);

- udzielany przez firmy leasingowe;

- w ramach umowy leasingu jedna ze stron przekazuje drugiej stronie (korzystającemu) prawo do korzystania z określonego dobra, rzeczy ( np. samochód ). W zamian za korzystanie z przedmiotu leasingu zobowiązujemy się płacić określone w góry wynagrodzenie. Zazwyczaj uzyskanie leasingu jest prostsze niż kredytu;

- wynagrodzenie składa się tak jak w przypadku kredytu z kapitału oraz części odsetkowej, które są kosztem podatkowym.Po okresie leasingu mamy prawo możliwość wykupu dobra, określono że minimalny okres leasingu to 40% normatywnego okresu amortyzacji;

- usługa leasingu jest opodatkowana VAT w wysokości 23%.

Normatywny okres amortyzacji w przypadku samochodu osobowego to ok. 2 lata, natomiast czas na jaki rozłożymy spłatę kredytu bankowego zależy od naszych zdolności spłaty.

- Z umową związana jest: opłata wstępna ( zazwyczaj w wysokości VAT przedmiotu leasingu) oraz opłaty miesięczne. Wykup rzeczy, dobra następuje na podstawie oddzielnej faktury i jest traktowany jako nowa transakcja. Jest to ważne przy leasingu aut osobowych gdzie odliczenie VAT to 60% do 6000 zł.

Ile możesz odliczyć VAT od samochodów i paliwa w 2011 i 2012 roku

Zakup samochodu dla firmy - VAT i akcyza

Samochody z silnikami elektrycznymi bez kilometrówki

- Nabywając auto w leasingu bądźmy świadomi, że nie jesteśmy jego właścicielami a jedynie korzystamy z jego dóbr;

- Nie możemy bez pisemnej zgody leasingodawcy podnająć rzeczy, którą wzięliśmy w leasing;

Chcesz podnająć rzecz wziętą w leasing? Musisz mieś pisemną zgodę leasingodawcy! Natomiast jeśli wziąłeś tą sama rzecz na kredyt to możesz podnająć, sprzedać- wszakże to twoja własność!!


Zastanawiając się nas opcją kredyt, czy leasing operacyjny musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim następujące kwestie:

Po pierwsze, czy jesteś Podatnikiem VAT ? Jeśli nie to opcja leasingu musi myć naprawdę na niskich odsetkach ponieważ po co ci dodatkowe koszty w postaci VAT!

REKLAMA

Jeśli jesteś płatnikiem VAT to weź pod uwagę dwie opcje i wybierz tańszą. VAT nie stanowi dla Ciebie w tym przypadku przeszkody, bo jest dla Ciebie neutralny. Albo zapłacisz go firmie leasingowej albo oddasz do Urzędu Skarbowego. Wybór należy do Ciebie.

Po drugie, czy zamierzasz sam wykorzystywać leasingowane dobro ( np. samochód) ? Jeśli chcesz go podnająć to musisz od razu z leasingodawcą ustalić zasady na jakich warunkach możliwy jest podnajem. Tak aby ta kwestia nie była potem kulą u nogi jeśli okaże się niemożliwa.

No i bardzo ważna sprawa: ubezpieczenie - to właściciel wg prawa bierze odszkodowanie a w przypadku leasingu przecież nim nie jesteś.

Po trzecie, jak długo chcesz spłacać kapitał? Jeśli mniej niż 2 lata rozważ kredyt.

Warto wziąć pod rozwagę wszystkie za i przeciw oraz dodatkowo wystąpić z prośbą o przedstawienie obydwu wariantów zarówno kredytu – do banku, jak i leasingu do firmy zajmującej się udzielaniem leasingów.

Masz drogie auto osobowe? Jeśli jesteś właścicielem amortyzacja podatkowa ogranicza się do 20 tys euro (art. 23, ust 1 pkt 1), natomiast w leasingu operacyjnym nie ma takich ograniczeń. Naszym kosztem jest kapitał i odsetki.

Odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych – nie zawsze są w całości kosztem podatkowym

Wydatki na ubezpieczenie samochodu jako koszt uzyskania przychodu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA