REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mała księgowość - o czym powinieneś pamiętać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Mała księgowość - o czym powinieneś pamiętać? /Fot. Fotolia
Mała księgowość - o czym powinieneś pamiętać? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mała księgowość nie jest sposobem rozliczania się zarezerwowanym wyłącznie dla samozatrudnionych, lecz bardzo często prowadzona jest także przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Jest ona znacznie tańsza i prostsza od księgowości pełnej. Chociaż księgowość na zasadach uproszczonych nie jest rzeczą skomplikowaną, każdy przedsiębiorca rozliczający się w ten sposób powinien zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.

Mała księgowość = uproszczona księgowość

Mała księgowość to inaczej uproszczona księgowość, z reguły opierająca się na Księdze Przychodów i Rozchodów. Dotyczy ona zarówno firm jednoosobowych, jak również małych i średnich przedsiębiorstw, które rozliczają podatek na zasadach ogólnych. Uproszczoną księgowość mogą prowadzić te przedsiębiorstwa, których przychody za poprzedni rok obrotowy nie przekraczają 1,2 mln euro. W przeciwieństwie do pełnej księgowości, która jest rozbudowanym procesem, mała księgowość wymaga prowadzenia KPiR lub ewidencji przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy ująć w pkpir zakup materiałów i towarów handlowych

Kiedy spółka jawna nie może prowadzić pkpir

Dla firm, które rozliczają się na zasadach uproszczonych najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług biura rachunkowego. Warto wybrać takie, które umożliwia swoim klientom dostęp on-line do danych. Dzięki takiemu rozwiązaniu mogą skupić się na prowadzeniu własnej działalności a księgowy dba o dopełnienie wszelkich obowiązków związanych z prowadzeniem małej księgowości.

REKLAMA

Jak rozliczyć działalność?

Jeśli prowadzimy małą księgowość, możemy rozliczyć naszą działalność na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest karta podatkowa, z której skorzystać może wyłącznie pewna grupa przedsiębiorców. Polega ona na odprowadzaniu co miesiąc stałej, odgórnie ustalonej kwoty podatku, której stawka obliczana jest na podstawie takich okoliczności, jak: rodzaj prowadzonej działalności, liczba zatrudnionych pracowników oraz liczba osób zamieszkujących miejscowość, w której prowadzona jest działalność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Kolejnym sposobem jest ryczałt ewidencjonowany. W tym przypadku kwota podatku zależy wyłącznie od wysokości przychodu, bez uwzględnienia jakichkolwiek kosztów. Ostatnią i najczęściej wybieraną metodą rozliczania działalności w uproszczony sposób jest Księga Przychodów i Rozchodów. Wybór KPiR oznacza płacenie podatku od różnicy przychodów i kosztów.

Pamiętaj o dopełnieniu obowiązków

Chociaż prowadzenie małej księgowości nie jest wymagającym procesem, to należy jednak pamiętać o pewnych obowiązkach ciążących na przedsiębiorcy, który rozlicza się na zasadach uproszczonych. Po pierwsze, dotyczą one dwóch podatków – PIT oraz VAT. W przypadku pierwszego z nich kwotę zaliczki na podatek dochodowy powinno się wpłacić do urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym – w zależności od tego, czy podatek rozliczamy co miesiąc, czy kwartalnie. Z kolei jeśli jesteśmy VAT-owcami, musimy pamiętać o fakturowaniu każdej transakcji oraz prowadzeniu rejestru VAT. Ponadto, do 25. dnia miesiąca, który następuje po rozliczanym okresie, do urzędu skarbowego składa się deklarację VAT-7. Co więcej, nie można zapomnieć też o comiesięcznym odprowadzaniu składek do ZUS-u. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, muszą to zrobić za siebie do 10. dnia każdego miesiąca, a za zatrudnionych pracowników – do 15. dnia miesiąca. Należy pamiętać także o odpowiednim przechowywaniu podatkowej i księgowej dokumentacji, którą należy składować przynajmniej 5 lat.

Od przyszłego roku mała księgowość dla organizacji pozarządowych

Od 1 stycznia 2016 roku uproszczoną księgowość będą mogły stosować także organizacje pozarządowe (z wyjątkiem organizacji pożytku publicznego oraz tych, które prowadzą działalność gospodarczą), jeżeli ich przychody nie będą przekraczać 100 tys. złotych rocznie. Wybór księgowości – czy to uproszczonej, czy tej stosowanej dotychczas – będzie leżał w gestii samej organizacji.

NGO-sy będą miały prościej! Zmiana w ustawie o rachunkowości w 2016 r.

Źródło: SaldeoSMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA