REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mała księgowość - o czym powinieneś pamiętać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Mała księgowość - o czym powinieneś pamiętać? /Fot. Fotolia
Mała księgowość - o czym powinieneś pamiętać? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mała księgowość nie jest sposobem rozliczania się zarezerwowanym wyłącznie dla samozatrudnionych, lecz bardzo często prowadzona jest także przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Jest ona znacznie tańsza i prostsza od księgowości pełnej. Chociaż księgowość na zasadach uproszczonych nie jest rzeczą skomplikowaną, każdy przedsiębiorca rozliczający się w ten sposób powinien zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.

Mała księgowość = uproszczona księgowość

Mała księgowość to inaczej uproszczona księgowość, z reguły opierająca się na Księdze Przychodów i Rozchodów. Dotyczy ona zarówno firm jednoosobowych, jak również małych i średnich przedsiębiorstw, które rozliczają podatek na zasadach ogólnych. Uproszczoną księgowość mogą prowadzić te przedsiębiorstwa, których przychody za poprzedni rok obrotowy nie przekraczają 1,2 mln euro. W przeciwieństwie do pełnej księgowości, która jest rozbudowanym procesem, mała księgowość wymaga prowadzenia KPiR lub ewidencji przychodów.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy ująć w pkpir zakup materiałów i towarów handlowych

Kiedy spółka jawna nie może prowadzić pkpir

Dla firm, które rozliczają się na zasadach uproszczonych najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług biura rachunkowego. Warto wybrać takie, które umożliwia swoim klientom dostęp on-line do danych. Dzięki takiemu rozwiązaniu mogą skupić się na prowadzeniu własnej działalności a księgowy dba o dopełnienie wszelkich obowiązków związanych z prowadzeniem małej księgowości.

Jak rozliczyć działalność?

Jeśli prowadzimy małą księgowość, możemy rozliczyć naszą działalność na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest karta podatkowa, z której skorzystać może wyłącznie pewna grupa przedsiębiorców. Polega ona na odprowadzaniu co miesiąc stałej, odgórnie ustalonej kwoty podatku, której stawka obliczana jest na podstawie takich okoliczności, jak: rodzaj prowadzonej działalności, liczba zatrudnionych pracowników oraz liczba osób zamieszkujących miejscowość, w której prowadzona jest działalność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Kolejnym sposobem jest ryczałt ewidencjonowany. W tym przypadku kwota podatku zależy wyłącznie od wysokości przychodu, bez uwzględnienia jakichkolwiek kosztów. Ostatnią i najczęściej wybieraną metodą rozliczania działalności w uproszczony sposób jest Księga Przychodów i Rozchodów. Wybór KPiR oznacza płacenie podatku od różnicy przychodów i kosztów.

Pamiętaj o dopełnieniu obowiązków

Chociaż prowadzenie małej księgowości nie jest wymagającym procesem, to należy jednak pamiętać o pewnych obowiązkach ciążących na przedsiębiorcy, który rozlicza się na zasadach uproszczonych. Po pierwsze, dotyczą one dwóch podatków – PIT oraz VAT. W przypadku pierwszego z nich kwotę zaliczki na podatek dochodowy powinno się wpłacić do urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym – w zależności od tego, czy podatek rozliczamy co miesiąc, czy kwartalnie. Z kolei jeśli jesteśmy VAT-owcami, musimy pamiętać o fakturowaniu każdej transakcji oraz prowadzeniu rejestru VAT. Ponadto, do 25. dnia miesiąca, który następuje po rozliczanym okresie, do urzędu skarbowego składa się deklarację VAT-7. Co więcej, nie można zapomnieć też o comiesięcznym odprowadzaniu składek do ZUS-u. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, muszą to zrobić za siebie do 10. dnia każdego miesiąca, a za zatrudnionych pracowników – do 15. dnia miesiąca. Należy pamiętać także o odpowiednim przechowywaniu podatkowej i księgowej dokumentacji, którą należy składować przynajmniej 5 lat.

Od przyszłego roku mała księgowość dla organizacji pozarządowych

Od 1 stycznia 2016 roku uproszczoną księgowość będą mogły stosować także organizacje pozarządowe (z wyjątkiem organizacji pożytku publicznego oraz tych, które prowadzą działalność gospodarczą), jeżeli ich przychody nie będą przekraczać 100 tys. złotych rocznie. Wybór księgowości – czy to uproszczonej, czy tej stosowanej dotychczas – będzie leżał w gestii samej organizacji.

NGO-sy będą miały prościej! Zmiana w ustawie o rachunkowości w 2016 r.

Źródło: SaldeoSMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA