REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy spółka jawna nie może prowadzić pkpir

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy spółka jawna nie może prowadzić pkpir
Kiedy spółka jawna nie może prowadzić pkpir
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli wspólnikami spółki jawnej są zarówno osoba fizyczna jak i spółka komandytowa, to spółka w takim składzie osobowym wspólników nie spełnia definicji spółki jawnej osób fizycznych, wskazanej w treści art. 24a ust. 1 ustawy o PIT. A zatem taka spółka jawna nie może prowadzić podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Od momentu dokonania zmian w składzie spółki i przystąpienia nowego wspólnika, tj. spółki komandytowej, spółka jawna była zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 20 marca 2015 r., sygn. ILPB1/415-1413/14-5/AA.

We wniosku o interpretację przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest współwłaścicielem spółki jawnej, która istnieje od 2006 r. Początkowo spółka składała się z dwóch wspólników, osób fizycznych, przy podziale 50/50%. Ustalono wtedy z Urzędem Skarbowym, że spółka będzie się rozliczać na zasadach ogólnych czyli KPiR. I na tej podstawie Wnioskodawca płacił podatek dochodowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pewnych zmianach firma nadal jest spółką jawną („A” SP. JAWNA) w skład której wchodzi osoba fizyczna B. 50% i 50% spółka komandytowa („C” spółka z o.o. spółka komandytowa) i nadal spółka ta rozlicza się na zasadach ogólnych, czyli KPiR.

Czyli Wnioskodawca odprowadza podatek dochodowy uwzględniając 50% dochód z ww. spółki, która oblicza go na podstawie KPiR.

W związku z planowaną rozbudową i modernizacją firmy Wnioskodawca zgłosił się do banku o przyznanie kredytu, ponieważ chce zrealizować dotację z UE na ten cel w ramach programu 5.11. Po złożeniu wszystkich wniosków i stosownych dokumentów bank zarzucił błąd w formie rozliczania sugerując, że 50 procentowy dochód powinien być naliczony z pełnej księgowości. Wnioskodawca poprosił bank o przedstawienie paragrafu z którego wynika stanowisko banku, niestety bank takiego paragrafu nie podał i zażądał zaświadczenia, bądź potwierdzenia z jednostki skarbowej o poprawności takiej formy rozliczania.

KPiR 2015 - limit obrotów

Na wezwanie do uzupełnienia wniosku o wskazanie, czy w świetle ustawy o rachunkowości - której przepisy nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej - spółka jawna, której Wnioskodawca jest wspólnikiem jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, Wnioskodawca odpowiedział, że spółka jawna, której Zainteresowany jest wspólnikiem nie jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, ponieważ nie wynika to jasno z ustawy.

Spółka jawna istnieje od 2006 roku. Z urzędem skarbowym ustalono, że spółka będzie rozliczać się na zasadach ogólnych, czyli KPiR.

Natomiast przepisy nic nie mówią o spółkach jawnych osoby fizycznej i spółki komandytowej, która nie ma osobowości prawnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawioną sytuacją KPiR jest prawidłową formą rozliczania ww. firmy, która generuje dochód, z którego Wnioskodawca się rozlicza?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest On współwłaścicielem spółki jawnej która istnieje od 2006 r. Początkowo spółka składała się z dwóch wspólników, osób fizycznych, przy podziale 50/50%.

Ustalono wtedy z Urzędem Skarbowym, że wspólnicy będą się rozliczać na zasadach ogólnych czyli KPiR.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Po pewnych zmianach firma nadal jest spółką jawną („A” SP. JAWNA) w skład której wchodzi osoba fizyczna B. 50% i 50% spółka komandytowa („C” spółka z o.o. spółka komandytowa).

W związku ze zmianą Wnioskodawca udał się w tej sprawie do Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze z zapytaniem, czy coś się zmienia odnośnie sposobu rozliczania. Panie w biurze obsługi zapewniły Wnioskodawcę, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o rachunkowości, do prowadzenia ksiąg rachunkowych zostały zobowiązane także osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne, partnerskie i spółdzielnie socjalne, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wynosiły co najmniej równowartość 1,2 mln euro (limit ten w złotych polskich na rok 2012 wynosi 5.293.440). Skoro spółka Wnioskodawcy nie osiąga takich przychodów, to nie jest On zobligowany do prowadzenia ksiąg handlowych.

Ponadto w skład spółki jawnej wchodzi osoba fizyczna i Sp. komandytowa, która nie ma osobowości prawnej, w związku z tym nic się nie zmienia, a spółka funkcjonuje zgodnie z literą prawa. Wnioskodawca poprosił o potwierdzenie tejże poprawności rozliczania na piśmie i wtedy dowiedział się, że nikt w US w Jeleniej Górze nie może takiego potwierdzenia dać. Poinformowano, że nikt w US nie jest uprawniony do wystawienia takowego zaświadczenia z prośbą o pisemne potwierdzenie poprawności formy takiego rozliczania się.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Poznański organ skarbowy wyjaśnił, że stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Dokumentacja na potrzeby pkpir

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z przepisem art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

W myśl art. 24a ust. 4 ww. ustawy, obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że wspólnikami spółki jawnej jest Wnioskodawca jako osoba fizyczna oraz spółka komandytowa. Spółka jawna rozlicza się na zasadach ogólnych i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Jednocześnie jak wskazano we wniosku spółka jawna, której Zainteresowany jest wspólnikiem nie jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, ponieważ nie wynika to jasno z ustawy o rachunkowości.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie, wątpliwość Wnioskodawcy budzi możliwość prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w sytuacji, kiedy wspólnikami spółki jawnej jednocześnie jest osoba fizyczna i spółka komandytowa.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r., poz. 330, z późn. zm.), przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

  1. spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych, z zastrzeżeniem pkt 2, a także innych osób prawnych, z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego;
  2. osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.

Zatem, spółka jawna musi prowadzić księgi rachunkowe, gdy jej przychód netto osiągnięty w poprzednim roku podatkowym ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wyniósł równowartość 1.200.000 euro w przeliczeniu na złote polskie, a jej wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne. Spółka jawna jest zobowiązana prowadzić księgi rachunkowe jeśli jej wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, bez względu na wartość osiągniętego przychodu.

Mając na uwadze powyższe uwarunkowania prawne należy stwierdzić, że w art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wymienia osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą jako podmioty obowiązane do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg rachunkowych, w zależności od wysokości osiągniętych przychodów.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie wspólnikami spółki są zarówno osoba fizyczna jak i spółka komandytowa, to spółka jawna o takim składzie osobowym wspólników nie spełnia definicji spółki jawnej osób fizycznych, wskazanej w treści art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem taka spółka jawna nie może prowadzić podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Od momentu dokonania zmian w składzie spółki i przystąpienia nowego wspólnika, tj. spółki komandytowej, spółka jawna była zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA