REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alimenty na dziecko nie pozbawiają prawa do umorzenia zaległości podatkowej

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Alimenty na dziecko nie pozbawiają prawa do umorzenia zaległości podatkowej
Alimenty na dziecko nie pozbawiają prawa do umorzenia zaległości podatkowej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku uzasadnionym ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy może zaległość podatkową w całości lub w części umorzyć. Uznaniowy charakter decyzji organu nie powoduje jednak, że może być ona całkowicie dowolna. W jaki sposób wysokość alimentów uzyskiwanych na dziecko rzutuje na sytuację podatnika wnioskującego o umorzenie zaległości podatkowej wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 16 sierpnia 2023 r., sygn. akt: I SA/Gl 1392/22.

Brak wystąpienia choćby jednej (tzn. co najmniej jednej z dwóch przesłanek - tj. ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego) skutkuje tym, że organ nie ma ustawowej możliwości umorzenia powstałej zaległości. Dopiero wystąpienie "ważnego interesu podatnika" lub "interesu publicznego" daje organowi możliwość swobodnego wyboru rozstrzygnięcia złożonego wniosku. Co istotne, nawet w przypadku, gdy zostanie ustalone, że w sprawie została spełniona przesłanka ważnego interesu podatnika i/bądź przesłanka interesu publicznego, organ podatkowy nie musi podjąć decyzji korzystnej dla podatnika, bowiem podejmuje ją w ramach swobodnego (choć nie dowolnego) uznania administracyjnego pozostającego jednakowoż pod kontrolą sądu administracyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż odziedziczonej nieruchomości w celu spłaty długów spadkowych

W analizowanym stanie faktycznym podatniczka weszła w posiadanie nieruchomości w części poprzez przyjęcie spadku po zmarłym ojcu, a w części poprzez przyjęcie darowizny. Z uwagi na długi spadkowe zdecydowała się sprzedać nieruchomość, a środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczyć w całości na spłatę zadłużenia. Mimo to, po dokonaniu sprzedaży nieruchomości powstało zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym wynikające ze złożonego zeznania PIT-39. Podatniczka, znajdująca się w takiej sytuacji ekonomicznej, która nie pozwalała jej na spłatę zobowiązania bez uszczerbku dla siebie i rodziny, zwróciła się z wnioskiem do urzędu skarbowego o umorzenie zaległego podatku dochodowego od osób fizycznych wraz z odsetkami za zwłokę. We wniosku argumentowano, że przesłanka interesu publicznego w umorzeniu zobowiązania wypełniona zostanie wobec uwzględnienia dyrektywy sprawiedliwości społecznej, bowiem podatniczka nie doprowadziła do powstania zobowiązania ojca, natomiast spłaciła je w całości wyzbywając się wartościowego składnika majątkowego. Szerzej o podatku od sprzedaży nieruchomości - piszemy tutaj.

Osoba posiadająca zadłużenie pieniężne powinna podjąć starania pozwalające osiągnąć dochody umożliwiające spłatę zaległości

Organ pierwszej instancji odmówił umorzenia zaległego podatku dochodowego. W ocenie organu nie wystąpiła przesłanka ważnego interesu podatnika, ponieważ podatniczka miała pełną świadomość solidarnej odpowiedzialności za długi spadkowe po zmarłym ojcu, a dobrowolnie zrezygnowała z dochodzenia należności za spłatę zobowiązań ojca od matki i siostry, które również odziedziczyły spadek. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził również brak wystąpienia przesłanki interesu publicznego, a wręcz sprzeczność umorzenia zaległości podatkowej z tym interesem, gdyż podatniczka zostałaby w sposób nieuzasadniony uprzywilejowana względem pozostałych podatników.

Organ drugiej instancji (Dyrektor Izby Administracji Skarbowej) z jednej strony pozytywnie ocenił wystąpienie przesłanek ważnego interesu podatnika oraz interesu publicznego, lecz z drugiej strony ostatecznie i tak odmówił umorzenia zaległego podatku dochodowego. Dostrzeżono, że okoliczności nakreślone przez podatniczkę pozwalają na uznanie, że określenie "ważny", jakim musi charakteryzować się interes podatnika odnosi się do jej sytuacji. Przyznano również, że przymusowe wyegzekwowanie od podatniczki spornej zaległości podatkowej nie leży w interesie publicznym. Mogłoby to bowiem zmusić ją do szukania innych źródeł zaspokajania potrzeb egzystencjalnych, w tym zwrócenie się do pomocy społecznej lub innych organizacji, gdyż podatniczka nie jest w stanie sama zaspokajać potrzeb materialnych swoich i dziecka pozostającego pod jej wyłączną opieką.

REKLAMA

Negatywną decyzję organ uzasadnił okolicznością dobrowolnej rezygnacji przez podatniczkę z dochodzenia należności za spłatę zobowiązań ojca od matki i siostry, które solidarnie za te zobowiązania odpowiadały. Ponadto zarzucono podatniczce, że - w szczególności w dobie wzrostu inflacji - mogła wystąpić z wnioskiem o podwyższenie wysokości alimentów uzyskiwanych na małoletniego syna. Organ stwierdził zatem, że podatniczka bezzasadnie zaniechała kroków, które mogłyby poprawić jej sytuację materialną i umożliwić spłatę zobowiązania podatkowego. Co więcej, zwrócono uwagę, iż powstanie zobowiązania podatkowego nie było wynikiem nadzwyczajnego zdarzenia losowego, lecz świadomym wyborem podatniczki, która zdecydowała się odpłatnie zbyć nieruchomość. Poza tym, zdaniem organu odwoławczego, podatniczka powinna dołożyć wszelkich starań, aby przed przyjęciem spadku po zmarłym ojcu dowiedzieć się, czy ojciec jej posiadał długi albo spadek odrzucić. Zgodnie z tą sugestią mogła zawczasu przewidzieć i uniknąć niekorzystnej sytuacji finansowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alimenty na zaspokajanie uzasadnionych potrzeb dziecka

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zakwestionował stanowisko organu odwoławczego, iż wzrost inflacji może stanowić istotny argument do ponownego negocjowania (podwyższenia) wysokości alimentów przyznanych na rzecz małoletniego syna podatniczki, co pozwoliłoby na poprawę możliwości spłaty zaległości podatkowej. Sąd uznał tę konstatację za wadliwą, gdyż organ w sposób nieuprawniony upatruje możliwości spłaty zaległości podatkowej w ewentualnym podwyższeniu kwoty alimentów na małoletnie dziecko. Organ odwoławczy nie wziął pod uwagę istotnej okoliczności, że alimenty płacone na małoletniego syna podatniczki winny być wydatkowane wyłącznie na potrzeby życiowe dziecka. Zgodnie bowiem z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym zakres świadczeń alimentacyjnych zależy od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego. Tym samym alimenty uzyskiwane na dziecko przeznaczone mogą być wyłącznie na zaspokajanie jego usprawiedliwionych potrzeb.

Sąd nie podzielił również stanowiska, iż podatniczka dobrowolnie zrezygnowała z dochodzenia należności za spłatę zobowiązań od matki i siostry, bowiem ich sytuacja majątkowa nie pozwalała nawet na częściową spłatę zobowiązań. Dodatkowo w ocenie Sądu organ odwoławczy pominął faktu, iż każde dochodzenie należności związane jest z wydatkami (np. opłata od sprawy sądowej), których podatniczka nie jest w stanie ponieść. Zatem twierdzenie o dobrowolnej rezygnacji z dochodzenia należności nie zostało przez organ odwoławczy wykazane.

Źródło: wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 sierpnia 2023 r., sygn. akt: I SA/Gl 1392/22.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA