REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alimenty na dziecko nie pozbawiają prawa do umorzenia zaległości podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Alimenty na dziecko nie pozbawiają prawa do umorzenia zaległości podatkowej
Alimenty na dziecko nie pozbawiają prawa do umorzenia zaległości podatkowej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku uzasadnionym ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy może zaległość podatkową w całości lub w części umorzyć. Uznaniowy charakter decyzji organu nie powoduje jednak, że może być ona całkowicie dowolna. W jaki sposób wysokość alimentów uzyskiwanych na dziecko rzutuje na sytuację podatnika wnioskującego o umorzenie zaległości podatkowej wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 16 sierpnia 2023 r., sygn. akt: I SA/Gl 1392/22.

Brak wystąpienia choćby jednej (tzn. co najmniej jednej z dwóch przesłanek - tj. ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego) skutkuje tym, że organ nie ma ustawowej możliwości umorzenia powstałej zaległości. Dopiero wystąpienie "ważnego interesu podatnika" lub "interesu publicznego" daje organowi możliwość swobodnego wyboru rozstrzygnięcia złożonego wniosku. Co istotne, nawet w przypadku, gdy zostanie ustalone, że w sprawie została spełniona przesłanka ważnego interesu podatnika i/bądź przesłanka interesu publicznego, organ podatkowy nie musi podjąć decyzji korzystnej dla podatnika, bowiem podejmuje ją w ramach swobodnego (choć nie dowolnego) uznania administracyjnego pozostającego jednakowoż pod kontrolą sądu administracyjnego.

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż odziedziczonej nieruchomości w celu spłaty długów spadkowych

W analizowanym stanie faktycznym podatniczka weszła w posiadanie nieruchomości w części poprzez przyjęcie spadku po zmarłym ojcu, a w części poprzez przyjęcie darowizny. Z uwagi na długi spadkowe zdecydowała się sprzedać nieruchomość, a środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczyć w całości na spłatę zadłużenia. Mimo to, po dokonaniu sprzedaży nieruchomości powstało zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym wynikające ze złożonego zeznania PIT-39. Podatniczka, znajdująca się w takiej sytuacji ekonomicznej, która nie pozwalała jej na spłatę zobowiązania bez uszczerbku dla siebie i rodziny, zwróciła się z wnioskiem do urzędu skarbowego o umorzenie zaległego podatku dochodowego od osób fizycznych wraz z odsetkami za zwłokę. We wniosku argumentowano, że przesłanka interesu publicznego w umorzeniu zobowiązania wypełniona zostanie wobec uwzględnienia dyrektywy sprawiedliwości społecznej, bowiem podatniczka nie doprowadziła do powstania zobowiązania ojca, natomiast spłaciła je w całości wyzbywając się wartościowego składnika majątkowego. Szerzej o podatku od sprzedaży nieruchomości - piszemy tutaj.

Osoba posiadająca zadłużenie pieniężne powinna podjąć starania pozwalające osiągnąć dochody umożliwiające spłatę zaległości

REKLAMA

Organ pierwszej instancji odmówił umorzenia zaległego podatku dochodowego. W ocenie organu nie wystąpiła przesłanka ważnego interesu podatnika, ponieważ podatniczka miała pełną świadomość solidarnej odpowiedzialności za długi spadkowe po zmarłym ojcu, a dobrowolnie zrezygnowała z dochodzenia należności za spłatę zobowiązań ojca od matki i siostry, które również odziedziczyły spadek. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził również brak wystąpienia przesłanki interesu publicznego, a wręcz sprzeczność umorzenia zaległości podatkowej z tym interesem, gdyż podatniczka zostałaby w sposób nieuzasadniony uprzywilejowana względem pozostałych podatników.

Organ drugiej instancji (Dyrektor Izby Administracji Skarbowej) z jednej strony pozytywnie ocenił wystąpienie przesłanek ważnego interesu podatnika oraz interesu publicznego, lecz z drugiej strony ostatecznie i tak odmówił umorzenia zaległego podatku dochodowego. Dostrzeżono, że okoliczności nakreślone przez podatniczkę pozwalają na uznanie, że określenie "ważny", jakim musi charakteryzować się interes podatnika odnosi się do jej sytuacji. Przyznano również, że przymusowe wyegzekwowanie od podatniczki spornej zaległości podatkowej nie leży w interesie publicznym. Mogłoby to bowiem zmusić ją do szukania innych źródeł zaspokajania potrzeb egzystencjalnych, w tym zwrócenie się do pomocy społecznej lub innych organizacji, gdyż podatniczka nie jest w stanie sama zaspokajać potrzeb materialnych swoich i dziecka pozostającego pod jej wyłączną opieką.

Negatywną decyzję organ uzasadnił okolicznością dobrowolnej rezygnacji przez podatniczkę z dochodzenia należności za spłatę zobowiązań ojca od matki i siostry, które solidarnie za te zobowiązania odpowiadały. Ponadto zarzucono podatniczce, że - w szczególności w dobie wzrostu inflacji - mogła wystąpić z wnioskiem o podwyższenie wysokości alimentów uzyskiwanych na małoletniego syna. Organ stwierdził zatem, że podatniczka bezzasadnie zaniechała kroków, które mogłyby poprawić jej sytuację materialną i umożliwić spłatę zobowiązania podatkowego. Co więcej, zwrócono uwagę, iż powstanie zobowiązania podatkowego nie było wynikiem nadzwyczajnego zdarzenia losowego, lecz świadomym wyborem podatniczki, która zdecydowała się odpłatnie zbyć nieruchomość. Poza tym, zdaniem organu odwoławczego, podatniczka powinna dołożyć wszelkich starań, aby przed przyjęciem spadku po zmarłym ojcu dowiedzieć się, czy ojciec jej posiadał długi albo spadek odrzucić. Zgodnie z tą sugestią mogła zawczasu przewidzieć i uniknąć niekorzystnej sytuacji finansowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alimenty na zaspokajanie uzasadnionych potrzeb dziecka

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zakwestionował stanowisko organu odwoławczego, iż wzrost inflacji może stanowić istotny argument do ponownego negocjowania (podwyższenia) wysokości alimentów przyznanych na rzecz małoletniego syna podatniczki, co pozwoliłoby na poprawę możliwości spłaty zaległości podatkowej. Sąd uznał tę konstatację za wadliwą, gdyż organ w sposób nieuprawniony upatruje możliwości spłaty zaległości podatkowej w ewentualnym podwyższeniu kwoty alimentów na małoletnie dziecko. Organ odwoławczy nie wziął pod uwagę istotnej okoliczności, że alimenty płacone na małoletniego syna podatniczki winny być wydatkowane wyłącznie na potrzeby życiowe dziecka. Zgodnie bowiem z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym zakres świadczeń alimentacyjnych zależy od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego. Tym samym alimenty uzyskiwane na dziecko przeznaczone mogą być wyłącznie na zaspokajanie jego usprawiedliwionych potrzeb.

Sąd nie podzielił również stanowiska, iż podatniczka dobrowolnie zrezygnowała z dochodzenia należności za spłatę zobowiązań od matki i siostry, bowiem ich sytuacja majątkowa nie pozwalała nawet na częściową spłatę zobowiązań. Dodatkowo w ocenie Sądu organ odwoławczy pominął faktu, iż każde dochodzenie należności związane jest z wydatkami (np. opłata od sprawy sądowej), których podatniczka nie jest w stanie ponieść. Zatem twierdzenie o dobrowolnej rezygnacji z dochodzenia należności nie zostało przez organ odwoławczy wykazane.

Źródło: wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 sierpnia 2023 r., sygn. akt: I SA/Gl 1392/22.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA