REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nowa ordynacja podatkowa ułatwi życie przedsiębiorcom?

Adam Głos
Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.
Czy nowa ordynacja podatkowa ułatwi życie przedsiębiorcom?
Czy nowa ordynacja podatkowa ułatwi życie przedsiębiorcom?

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Ordynacja podatkowa, może znacznie uprosić prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Niedawno przedstawiono jej założenia kierunkowe, a w maju dokument ma być udostępniony do konsultacji społecznych. O najważniejsze zmiany, jakie mają szansę wejść w życie za kilkanaście miesięcy oraz o inne rozwiązania, dzięki którym bycie przedsiębiorcą może być o wiele prostsze, zapytaliśmy Adama Głosa, prezesa Tax Care.

Jakie rozwiązania dla przedsiębiorców chcą wprowadzić twórcy nowej ordynacji podatkowej?

Autopromocja

Warto zacząć od tego, że – w mojej opinii - nowa ordynacja podatkowa była potrzebna i oczekiwana od dawna. Trzeba pamiętać, że nasz system podatkowy jest jednym z najbardziej uciążliwych w Europie. Jak pokazuje najnowszy raport „Payingtaxes 2015” przygotowany przez Bank Światowy i PwC polski przedsiębiorca poświęca średnio 286 godzin rocznie na procedury związane z regulacją zobowiązań wobec fiskusa. W Szwajcarii czy Luxemburgu, które uchodzą w Europie za kraje z najprostszym systemie podatkowym, to samo zajmuje odpowiednio 63 i 55 godzin. To ogromny dystans, który Polska ma do nadrobienia. Po drugie, na uciążliwości polskiego systemu i niejasności obecnych przepisów najwięcej tracą małe firmy, a przecież to one generują blisko połowę polskiego PKB. Wielkie firmy stać na doradców i prawników, dlatego o wiele lepiej radzą sobie z przejściem przez wszelkie procedury. Dla mnie, samo pojawienie się chęci zmiany przepisów, jest ogromną szansą dla małego i średniego biznesu.

Rząd przyjął projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej

Co z nowych propozycji może być najważniejszą zmianą dla właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw?

Zgodnie z przedstawionymi założeniami podatnicy zyskają szersze uprawienia, z kolei fiskus dostanie narzędzia, by surowiej traktować te firmy, które celowo unikają płacenia podatków. Po wejściu w życie nowej ordynacji, jeśli zostanie ona przygotowana zgodnie z przedstawionymi założeniami, punktem wyjścia do jakichkolwiek działań, ma być domniemanie, że podatnik jest rzetelny i świadomie nie odpuszcza się naruszeń prawa podatkowego. Dlatego m.in. obowiązywać ma zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika - podatnik musi być podmiotem

Wiele zmieni się też jeśli chodzi o interpretacje przepisów. Obecnie wiele zależy od tego, jak zrozumie je urzędnik. Jak będzie później?

Proponowane jest, by wprowadzić centralizację zasad udzielania interpretacji indywidualnych w przypadku podatków lokalnych oraz stworzenie jednej bazy dla takich dokumentów. Kolejna ważna zmiana, to danie podatnikom możliwości uzyskania z licznych źródeł informacji o charakterze urzędowym oraz ochronę, jeśli podatnik się do niej zastosuje. To oznacza, że uzgodnień z fiskusem dotyczących przyszłych albo przeszłych rozliczeń będzie można dokonać, zanim dojdzie do sporu. Zmieni się też procedura sporów, ponieważ jeśli do niego dojdzie, będzie można skorzystać z mediacji za pośrednictwem eksperta z listy prowadzonej przez resort finansów. Ważne są również zmiany terminów na odwołanie się od decyzji, które w wybranych przypadkach zostaną wydłużone z obecnie obowiązujących 14 dni do miesiąca.

Jeśli nawet obecne propozycje spotkają się z przychylnością różnych środowisk oraz zostaną pozytywnie przyjęte przez Sejm, Senat i Prezydenta, to i tak będą obowiązywać nie wcześniej niż za kilkanaście miesięcy.

Pośpiech nie byłby tutaj wskazany. Dlatego ważne, by twórcy nowych przepisów, nie tylko zadbali o ich przygotowanie, ale także o wdrożenie. Potrzebny jest dość długi okres na to, aby urzędnicy i przedsiębiorcy zapoznali się z tymi zasadami oraz wiedzieli jak je stosować. Natomiast, jest już dostępnych wiele rozwiązań, które już dzisiaj ułatwią pracę przedsiębiorcom.

Interpretacje podatkowe na nowych zasadach

Takim rozwiązaniem może być outsourcing?

Tak, to jedna z propozycji. Przedsiębiorca, szczególnie w małej czy nawet średniej firmie, nie musi spędzać wspomnianych wcześniej 268 godzin rocznie nad samymi tylko formalnościami podatkowymi. Może to zlecić firmie księgowej, a sam skupić się na rozwijaniu swojego biznesu. Oczywiście, pewna cześć przedsiębiorców podnosi argument kosztów takiej obsługi.Wtedy odpowiadam, że jeśli ten sam czas przeznaczyliby na działalność na rzecz swojej firmy, to okaże się, że zarabiają na tym o wiele więcej, niż suma jaką pobiera biuro rachunkowe. Poza tym, współpraca z ekspertami daje pewność działania się w zgodzie z najnowszymi przepisami prawa, które w Polsce zmieniają się w rekordowym w historii naszego kraju tempie. Aby być na bieżąco z regulacjami dotyczącymi działalności przedsiębiorstw, trzeba było w zeszłym roku, jak wylicza Grant Thornton, przeczytać 9,4 tys. stron.

Przedsiębiorcom w codziennej pracy mogą pomagać też nowe technologie?

Tak, w Tax Care staramy wprowadzać maksymalnie dużo nowoczesnych rozwiązań. Nasi klienci, zamiast przechowywać tony papierowych dokumentów, mogą je magazynować i przetwarzać „w chmurze”. Dzięki temu mogą mieć do nich dostęp z każdego miejsca na świecie o dowolnej porze, zarówno korzystając z komputera, jak i tabletu czy telefonu. Nasi klienci mogą przesyłać nam faktury mailem, ale niedługo będą je mogli ładować do chmury. Myślę, że technologie w połączeniu z korzystnymi dla podatnika przepisami, sprawiają, że już wkrótce prowadzenie własnej firmy będzie o wiele mniej skomplikowane niż jeszcze kilka lat temu.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku. "Pracujemy nad projektem Rady Fiskalnej. Premier Donald Tusk mówił o tym w expose" - poinformował minister finansów Andrzej Domański

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku, a projekt jej funkcjonowania zostanie przedstawiony w bieżącym roku - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Nowa instytucja rządowa ma składać się z neutralnych członków, którzy będą opiniowali wydatki budżetu państwa.

    Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników?

    Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników? Co obejmuje dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy?

    Największy jednorazowy przelew z UE. Wpłynęło 27 mld zł płatności z KPO

    Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że płatność z pierwszego wniosku, złożonego w grudniu ub.r., dotyczącego środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w wysokości 27 mld zł trafiła dziś do Polski.

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do kwestii "tantiem od internetu"

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do artykułu "Tantiemy od internetu - nadchodzi nowy parapodatek! Przedsiębiorcy są zaniepokojeni", wskazując m.in., że "nazywanie tantiem z internetu dla twórców filmowych nowym parapodatkiem jest zabiegiem absolutnie nieuprawnionym".

    Podatek od nieruchomości od mieszkania na wynajem. Jaka stawka? 33,10 zł czy 1,15 zł za 1 m2?

    Właściciele mieszkań przeznaczonych na wynajem nie mają pewności, ile powinien wynosić podatek od nieruchomości od takiego mieszkania. To bardzo ważna kwestia, bo mówimy o dwóch stawkach, które mogą mieć zastosowanie. W większości gmin, pierwsza taka stawka wynosi obecnie 33,10 zł za 1 metr kwadratowy, a druga - 1,15 zł za 1 metr kwadratowy. Różnica jest zatem ogromna. Dlaczego podatek od nieruchomości w kontekście wynajmu mieszkań jest problematyczny?

    KSeF od 2025 roku? Będzie można wystawić normalną fakturę i dopiero potem wysłać do KSeF. prof. Modzelewski: podstawowy błąd naprawiony, reszta absurdów pozostała

    Autorzy projektu nowelizacji przepisów, które miały z dniem 1 lipca br. narzucić podatnikom VAT obowiązek wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych w KSeF, nieco przejrzeli na oczy i dostrzegli podstawowy błąd swojej koncepcji – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. 

    "DGP": Urzędy skarbowe nie nałożyły dotąd na żadne przedsiębiorstwo kary za nieprzesłanie adresu strony internetowej ze strategią podatkową

    Urzędy skarbowe nie nałożyły dotąd na żadne przedsiębiorstwo kary za nieprzesłanie adresu strony internetowej ze strategią podatkową - poinformował "DGP" resort finansów, pisze w poniedziałkowym wydaniu gazeta, która pyta, czy wszyscy tak dobrze wypełniają ten obowiązek, czy nikt tego nie sprawdza.

    REKLAMA