REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nowa ordynacja podatkowa ułatwi życie przedsiębiorcom?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Głos
Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.
Czy nowa ordynacja podatkowa ułatwi życie przedsiębiorcom?
Czy nowa ordynacja podatkowa ułatwi życie przedsiębiorcom?

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Ordynacja podatkowa, może znacznie uprosić prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Niedawno przedstawiono jej założenia kierunkowe, a w maju dokument ma być udostępniony do konsultacji społecznych. O najważniejsze zmiany, jakie mają szansę wejść w życie za kilkanaście miesięcy oraz o inne rozwiązania, dzięki którym bycie przedsiębiorcą może być o wiele prostsze, zapytaliśmy Adama Głosa, prezesa Tax Care.

Jakie rozwiązania dla przedsiębiorców chcą wprowadzić twórcy nowej ordynacji podatkowej?

REKLAMA

Warto zacząć od tego, że – w mojej opinii - nowa ordynacja podatkowa była potrzebna i oczekiwana od dawna. Trzeba pamiętać, że nasz system podatkowy jest jednym z najbardziej uciążliwych w Europie. Jak pokazuje najnowszy raport „Payingtaxes 2015” przygotowany przez Bank Światowy i PwC polski przedsiębiorca poświęca średnio 286 godzin rocznie na procedury związane z regulacją zobowiązań wobec fiskusa. W Szwajcarii czy Luxemburgu, które uchodzą w Europie za kraje z najprostszym systemie podatkowym, to samo zajmuje odpowiednio 63 i 55 godzin. To ogromny dystans, który Polska ma do nadrobienia. Po drugie, na uciążliwości polskiego systemu i niejasności obecnych przepisów najwięcej tracą małe firmy, a przecież to one generują blisko połowę polskiego PKB. Wielkie firmy stać na doradców i prawników, dlatego o wiele lepiej radzą sobie z przejściem przez wszelkie procedury. Dla mnie, samo pojawienie się chęci zmiany przepisów, jest ogromną szansą dla małego i średniego biznesu.

Rząd przyjął projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej

Co z nowych propozycji może być najważniejszą zmianą dla właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw?

Zgodnie z przedstawionymi założeniami podatnicy zyskają szersze uprawienia, z kolei fiskus dostanie narzędzia, by surowiej traktować te firmy, które celowo unikają płacenia podatków. Po wejściu w życie nowej ordynacji, jeśli zostanie ona przygotowana zgodnie z przedstawionymi założeniami, punktem wyjścia do jakichkolwiek działań, ma być domniemanie, że podatnik jest rzetelny i świadomie nie odpuszcza się naruszeń prawa podatkowego. Dlatego m.in. obowiązywać ma zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika - podatnik musi być podmiotem

Wiele zmieni się też jeśli chodzi o interpretacje przepisów. Obecnie wiele zależy od tego, jak zrozumie je urzędnik. Jak będzie później?

REKLAMA

Proponowane jest, by wprowadzić centralizację zasad udzielania interpretacji indywidualnych w przypadku podatków lokalnych oraz stworzenie jednej bazy dla takich dokumentów. Kolejna ważna zmiana, to danie podatnikom możliwości uzyskania z licznych źródeł informacji o charakterze urzędowym oraz ochronę, jeśli podatnik się do niej zastosuje. To oznacza, że uzgodnień z fiskusem dotyczących przyszłych albo przeszłych rozliczeń będzie można dokonać, zanim dojdzie do sporu. Zmieni się też procedura sporów, ponieważ jeśli do niego dojdzie, będzie można skorzystać z mediacji za pośrednictwem eksperta z listy prowadzonej przez resort finansów. Ważne są również zmiany terminów na odwołanie się od decyzji, które w wybranych przypadkach zostaną wydłużone z obecnie obowiązujących 14 dni do miesiąca.

Jeśli nawet obecne propozycje spotkają się z przychylnością różnych środowisk oraz zostaną pozytywnie przyjęte przez Sejm, Senat i Prezydenta, to i tak będą obowiązywać nie wcześniej niż za kilkanaście miesięcy.

Pośpiech nie byłby tutaj wskazany. Dlatego ważne, by twórcy nowych przepisów, nie tylko zadbali o ich przygotowanie, ale także o wdrożenie. Potrzebny jest dość długi okres na to, aby urzędnicy i przedsiębiorcy zapoznali się z tymi zasadami oraz wiedzieli jak je stosować. Natomiast, jest już dostępnych wiele rozwiązań, które już dzisiaj ułatwią pracę przedsiębiorcom.

Interpretacje podatkowe na nowych zasadach

Takim rozwiązaniem może być outsourcing?

Tak, to jedna z propozycji. Przedsiębiorca, szczególnie w małej czy nawet średniej firmie, nie musi spędzać wspomnianych wcześniej 268 godzin rocznie nad samymi tylko formalnościami podatkowymi. Może to zlecić firmie księgowej, a sam skupić się na rozwijaniu swojego biznesu. Oczywiście, pewna cześć przedsiębiorców podnosi argument kosztów takiej obsługi.Wtedy odpowiadam, że jeśli ten sam czas przeznaczyliby na działalność na rzecz swojej firmy, to okaże się, że zarabiają na tym o wiele więcej, niż suma jaką pobiera biuro rachunkowe. Poza tym, współpraca z ekspertami daje pewność działania się w zgodzie z najnowszymi przepisami prawa, które w Polsce zmieniają się w rekordowym w historii naszego kraju tempie. Aby być na bieżąco z regulacjami dotyczącymi działalności przedsiębiorstw, trzeba było w zeszłym roku, jak wylicza Grant Thornton, przeczytać 9,4 tys. stron.

Przedsiębiorcom w codziennej pracy mogą pomagać też nowe technologie?

Tak, w Tax Care staramy wprowadzać maksymalnie dużo nowoczesnych rozwiązań. Nasi klienci, zamiast przechowywać tony papierowych dokumentów, mogą je magazynować i przetwarzać „w chmurze”. Dzięki temu mogą mieć do nich dostęp z każdego miejsca na świecie o dowolnej porze, zarówno korzystając z komputera, jak i tabletu czy telefonu. Nasi klienci mogą przesyłać nam faktury mailem, ale niedługo będą je mogli ładować do chmury. Myślę, że technologie w połączeniu z korzystnymi dla podatnika przepisami, sprawiają, że już wkrótce prowadzenie własnej firmy będzie o wiele mniej skomplikowane niż jeszcze kilka lat temu.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA