REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika - fiskus nie ma wątpliwości

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika - fiskus nie miewa wątpliwości
Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika - fiskus nie miewa wątpliwości

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ordynacji podatkowej mówiąca o rozstrzyganiu przez fiskusa wszelkich wątpliwości na korzyść podatnika, która weszła w życie wraz z początkiem 2016 roku, w pierwszym momencie wzbudziła spory entuzjazm wśród przedsiębiorców. – Ostatecznie jednak okazała się jedynie martwym przepisem, bo nie ma żadnego odzwierciedlania w rzeczywistości – zauważają eksperci. Jak to możliwe i dlaczego mimo zmian w ustawie podatnicy nadal mają nikłe szanse na przychylną dla nich interpretację prawa?

Organy podatkowe nie mają wątpliwości

Mimo że na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że nowy przepis  o rozstrzyganiu przez fiskusa wszelkich wątpliwości na korzyść podatnika wprowadzony do ordynacji podatkowej jest zdecydowanie korzystny i ułatwia rozliczanie się z organami skarbowymi, to jednak w praktyce sprawa ta jest dużo bardziej skomplikowana.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W związku z licznymi zapytaniami dotyczącymi nowych przepisów głos zabrał Minister Finansów i wydał ogólną interpretację, zgodnie z którą aby nowa klauzula mogła mieć zastosowanie, wątpliwości interpretacyjne związane z wykładnią przepisów powinny być najpierw każdorazowo stwierdzone przez organ podatkowy, czyli urząd skarbowy – mówi Michał Skibicki, doradca podatkowy z WFY Group.

Nie jest to niestety dobra informacja dla podatników.

Praktyka wskazuje, że fiskus nie miewa i nie stwierdza praktycznie nigdy, nawet w przypadku najbardziej niejednoznacznych regulacji, owych wątpliwości, o których mówią przepisy. Co więcej, nie waha się nawet wtedy, gdy sądy administracyjne wskazują na ich odmienną wykładnię i wydają decyzję korzystną dla podatnika. Skoro więc do tej pory fiskus praktycznie nigdy nie miał wątpliwości w kwestii interpretacji, dlaczego miałoby się to zmienić teraz? Na to pytanie Minister Finansów już nie odpowiedział. Z tego powodu wątpię, aby nowelizacja ta, która z założenia jest słuszna, bo wprowadza pewnego rodzaju wentyl bezpieczeństwa dla podatnika, zmieniła działanie urzędów skarbowych w praktyce – podsumowuje Skibicki.

REKLAMA

Monitor Księgowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiskus kontra sąd

Rozbieżności pomiędzy wykładnią przepisów dokonywaną przez fiskusa i sądy administracyjne to problem, z którym wielu przedsiębiorców spotyka się od lat.

Przykładem jest chociażby kwestia obciążania podatkiem dochodowym od osób fizycznych noclegów pracowników mobilnych finansowanych przez pracodawców. Niemalże jednomyślnie organy podatkowe wydają indywidualne interpretacje stwierdzające, że opłacony przez pracodawcę nocleg pracownika mobilnego, którego miejscem świadczenia pracy jest obszar województwa czy kraju, stanowi przychód tego pracownika i powinien być uwzględniony w podstawie opodatkowania PIT-em. Bez znaczenia dla nich pozostaje fakt, że całkowicie odmienne stanowisko w tym zakresie prezentują sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny, a także Trybunał Konstytucyjny. Te uznają bowiem, że za przychód pracownika należy uznać tylko te świadczenia, które są spełniane w interesie pracownika i przynoszą mu korzyści w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia koniecznych wydatków. Fiskus nieugięcie trwa jednak przy swojej racji, a to tylko jeden przykład. Podobnych niejednoznacznych sytuacji, z którymi przedsiębiorcy spotykają się na co dzień, są setki – mówi Michał Skibicki z WFY Group.

Biuletyn VAT

Nowa teoria, stara praktyka

W teorii nowa regulacja powinna doprowadzić do ujednolicenia stanowisk sądów i organów skarbowych w takich niejednoznacznych sytuacjach oraz większej przejrzystości przepisów podatkowych. Niestety już w praktyce kwestia ta ze względu na od lat niezmienną postawę urzędów skarbowych może nadal pozostać niezmieniona. Patrząc bowiem na obecną sytuację w relacji podatnik – organ skarbowy rzeczywistą skuteczność tego przepisu można uznać za wysoce wątpliwą, a jej charakter za czysto teoretyczny.

Zmienić mogłoby to jedynie całkowicie odmienne od dotychczasowego podejście do traktowania podatnika przez urzędy – bez tego klauzula rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika pozostanie przepisem martwym i jedynie iluzorycznie chroniącym interesy obywateli – zaznacza Skibicki. – Jest jednak małe światełko w tunelu. Owej nowelizacji sprzyja bowiem fakt uprawnienia sądów administracyjnych do kontroli zasadności stosowania nowej klauzuli lub braku jej użycia. Jej zignorowanie lub nadużycie będzie stanowiło podstawę zakwestionowania legalności działań fiskusa przed sądem administracyjnym. Niestety będzie to jednak wymagało czasu i zaangażowania środków finansowych oraz uzbrojenia się podatnika w cierpliwość – podsumowuje.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA