reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Ordynacja podatkowa > Nowe zasady udzielania pełnomocnictw w sprawach podatkowych

Nowe zasady udzielania pełnomocnictw w sprawach podatkowych

Od 1 stycznia 2016 r. można ustanowić pełnomocnika dla nieobecnej osoby lub niemogącej prawidłowo działać firmy (np. z uwagi na brak zarządu). Natomiast od 1 lipca 2016 r. płatnik będzie mógł wyznaczyć jako pełnomocnika ogólnego biuro rachunkowe lub doradcę podatkowego.

W postępowaniu przed organami podatkowymi i kontrolnymi strona (płatnik, podatnik lub inkasent) może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Nowelizacja Ordynacji podatkowej wyróżnia od 1 stycznia 2016 r. 3 rodzaje pełnomocnictwa, tj. ogólne, szczególne albo do doręczeń. Jednak przepisy dotyczące pełnomocnictwa ogólnego zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. W związku z wprowadzeniem pełnomocnictwa ogólnego przestanie obowiązywać zasada, że pełnomocnictwo składa się w organie podatkowym dopiero wtedy, gdy toczy się sprawa. Przed nowelizacją udzielenie pełnomocnictwa było bowiem okazywane fiskusowi po wszczęciu postępowania (przez złożenie dokumentu pełnomocnictwa do akt poszczególnych spraw). Nowe rozwiązanie jest korzystne dla podatników korzystających z usług biur rachunkowych i doradców podatkowych.

Pełnomocnictwo ogólne

Pełnomocnictwo ogólne ma najszerszy zakres wśród pełnomocnictw uregulowanych w Ordynacji podatkowej. Na jego podstawie pełnomocnik będzie mógł działać w imieniu strony postępowania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Z reguły pełnomocnik ogólny jest wybierany przez stronę postępowania.

Pełnomocnictwa podatkowe 2016 - ogólne, szczególne i do doręczeń

Za pełnomocnika ogólnego strony w sprawach podatkowych będzie się uznawało także kuratora wyznaczonego przez sąd na wniosek organu podatkowego.

Zasadą jest, że pełnomocnictwo ogólne oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu będzie zgłaszał mocodawca, wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego. Załatwianie spraw związanych z pełnomocnictwem ogólnym odbywać się będzie elektronicznie. Z papierowych formularzy można będzie skorzystać wyjątkowo – w przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających skorzystanie z formy elektronicznej. Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego będą wywierały skutek od dnia wpływu do CRPO (art. 138i § 1 Ordynacji podatkowej).

Pełnomocnictwo szczególne

Pełnomocnictwo szczególne upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej określonej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. W przeciwieństwie do pełnomocnictwa ogólnego jest ono ograniczone do załatwienia tylko tej sprawy. Pełnomocnictwa te różnią się między sobą także tym, że tylko w przypadku pełnomocnictwa ogólnego zasadą jest składanie go w formie elektronicznej i uwidacznianie w CRPO. Pełnomocnictwo szczególne może być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego, a nawet zgłoszone ustnie do protokołu.

Jak będzie działać klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania?

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Moduł partnerski

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Nowy JPK_VAT

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kinga Badowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama