REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek złożenia PIT-11 przez pracodawców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mają obowiązek sporządzenie i przekazanie PIT-11 do urzędu skarbowego. Ostatecznym terminem, do którego należy dopełnić tego obowiązku jest 28 lutego 2014 roku.


Nie znaczy to jednak, że właśnie wtedy musi go otrzymać pracownik US. Wystarczy, że PIT-11 zostanie nadany najpóźniej w tym terminie. Na przykład w przypadku przesłania pocztą istotna jest data stempla pocztowego.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w organizacji urzędów skarbowych

Taką informację należy sporządzić nie tylko w przypadku zatrudniania pracowników na podstawie umów o pracę, ale również np. zlecenie czy o dzieło. Pracodawca zobligowany jest uwzględnić w PIT-11 wszelkie dochody zatrudnionego, również te odnoszące się do różnego rodzaju nieodpłatnych świadczeń, jak np. abonamenty medyczne.


PIT-11 dla pracownika i urzędu skarbowego


Obowiązkiem pracodawcy jest dostarczenie PIT-11 zarówno zatrudnionemu, jak i naczelnikowi urzędu skarbowego ustalonego według miejsca zamieszkania pracownika (a nie miejsca jego zameldowania).  A co w sytuacji, gdy pracownik przeprowadził się w trakcie roku? Decydujące jest tutaj miejsce zamieszkania w dniu 31 grudnia. W przypadku, gdy pracownik nie poinformuje pracodawcy o zmianie miejsca zamieszkania, to przedsiębiorca powinien przesłać informację do urzędu skarbowego właściwego ze względu na znane mu miejsce zamieszkania. Nie ma obowiązku dokonywania korekty PIT-11.

Pobierz darmowy program do rozliczania rocznych PIT FORMAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Serwis do rozliczeń rocznych PIT

Tak w przypadku pracownika, jak i urzędu skarbowego możliwe jest dostarczenie PIT-11 na trzy sposoby:

- osobiście,

- za pośrednictwem poczty,

- drogą elektroniczną.

W trzecim przypadku, jeśli przedsiębiorca posiada podpis elektroniczny, może wysłać PIT-11 do urzędu skarbowego korzystając z serwisu e-Deklaracje. A jak to wygląda w przypadku przekazywania tej informacji zatrudnionemu? Aktualnie nie ma przepisów, które jednoznacznie rozstrzygałyby kwestię przekazania PIT-11 pracownikowi za pomocą e-maila. Pojawiają się jednak interpretacje wskazujące, że taką informację można przesłać zatrudnionym w formie elektronicznej jeśli się na to zgadzają. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien jednak dysponować potwierdzeniem odbioru.


Niekiedy PIT-11 trzeba przesłać wcześniej niż do końca lutego


Zdarzają się pewne sytuacje, w których obowiązek dostarczenia PIT-11 może nastąpić szybciej niż z końcem lutego. Jakie dokładnie? Otóż chodzi tu o przypadki, kiedy np.:

- pracownik odejdzie na emeryturę,

- zatrudniony zmieni pracę,

- przedsiębiorca zlikwiduje działalność.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

W dwóch pierwszych przypadkach pracownik może poprosić o wcześniejsze sporządzenie PIT-11. Pracodawca musi dostarczyć pracownikowi PIT-11 w terminie 14 dni od momentu złożenia przez zatrudnionego wniosku o sporządzenie takiej informacji. Jeśli jednak taka prośba się nie pojawiła informację należy złożyć w standardowym terminie - do końca lutego.

Z kolei gdy przedsiębiorca zlikwiduje działalność, zobowiązany jest złożyć PIT-11 do ostatniego dnia prowadzenia firmy. 


Kiedy PIT-11 nie trzeba sporządzać?


Należy pamiętać, że obowiązek sporządzenia i przekazania PIT-11 w przypadku umów o dzieło i zleceń istnieje tylko w sytuacji, gdy opiewają one na kwoty wyższe niż 200 zł. Jeśli wynagrodzenie nie przekracza wspominanej kwoty PIT-11 nie trzeba sporządzać. Od przychodów uzyskiwanych z tego rodzaju umów odprowadzany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%. Co za tym idzie nie pobiera się od nich zaliczek na podatek dochodowy, a także nie wykazuje w zeznaniu rocznym.

PIT-11 nie trzeba również przekazywać w sytuacji, gdy choć formalnie pracownik jest zatrudniony to nie uzyskał żadnych dochodów. To sytuacja możliwa m.in. kiedy pracownik przebywał przez cały rok na urlopie bezpłatnym lub wychowawczym. Identycznie może być jeśli przedsiębiorca nie wypłacił żadnego wynagrodzenia choćby przez wzgląd na trudną sytuację finansową firmy.

Istnieją także przypadki, kiedy pracodawca dostarcza pracownikowi nie PIT-11 a PIT-40. Kiedy tak się dzieje? Dotyczy to tych pracowników, którzy przed 10 stycznia złożyli wniosek o rozliczenie przez pracodawcę (PIT-12). W takiej sytuacji przedsiębiorca musi sporządzić i przesłać do końca lutego PIT-40. Ten mechanizm stosuje się jedynie w przypadku pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, którzy osiągają przychody tylko z jednego źródła.

 

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA