REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek złożenia PIT-11 przez pracodawców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mają obowiązek sporządzenie i przekazanie PIT-11 do urzędu skarbowego. Ostatecznym terminem, do którego należy dopełnić tego obowiązku jest 28 lutego 2014 roku.


Nie znaczy to jednak, że właśnie wtedy musi go otrzymać pracownik US. Wystarczy, że PIT-11 zostanie nadany najpóźniej w tym terminie. Na przykład w przypadku przesłania pocztą istotna jest data stempla pocztowego.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w organizacji urzędów skarbowych

Taką informację należy sporządzić nie tylko w przypadku zatrudniania pracowników na podstawie umów o pracę, ale również np. zlecenie czy o dzieło. Pracodawca zobligowany jest uwzględnić w PIT-11 wszelkie dochody zatrudnionego, również te odnoszące się do różnego rodzaju nieodpłatnych świadczeń, jak np. abonamenty medyczne.


PIT-11 dla pracownika i urzędu skarbowego


Obowiązkiem pracodawcy jest dostarczenie PIT-11 zarówno zatrudnionemu, jak i naczelnikowi urzędu skarbowego ustalonego według miejsca zamieszkania pracownika (a nie miejsca jego zameldowania).  A co w sytuacji, gdy pracownik przeprowadził się w trakcie roku? Decydujące jest tutaj miejsce zamieszkania w dniu 31 grudnia. W przypadku, gdy pracownik nie poinformuje pracodawcy o zmianie miejsca zamieszkania, to przedsiębiorca powinien przesłać informację do urzędu skarbowego właściwego ze względu na znane mu miejsce zamieszkania. Nie ma obowiązku dokonywania korekty PIT-11.

Pobierz darmowy program do rozliczania rocznych PIT FORMAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Serwis do rozliczeń rocznych PIT

Tak w przypadku pracownika, jak i urzędu skarbowego możliwe jest dostarczenie PIT-11 na trzy sposoby:

- osobiście,

- za pośrednictwem poczty,

- drogą elektroniczną.

W trzecim przypadku, jeśli przedsiębiorca posiada podpis elektroniczny, może wysłać PIT-11 do urzędu skarbowego korzystając z serwisu e-Deklaracje. A jak to wygląda w przypadku przekazywania tej informacji zatrudnionemu? Aktualnie nie ma przepisów, które jednoznacznie rozstrzygałyby kwestię przekazania PIT-11 pracownikowi za pomocą e-maila. Pojawiają się jednak interpretacje wskazujące, że taką informację można przesłać zatrudnionym w formie elektronicznej jeśli się na to zgadzają. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien jednak dysponować potwierdzeniem odbioru.


Niekiedy PIT-11 trzeba przesłać wcześniej niż do końca lutego


Zdarzają się pewne sytuacje, w których obowiązek dostarczenia PIT-11 może nastąpić szybciej niż z końcem lutego. Jakie dokładnie? Otóż chodzi tu o przypadki, kiedy np.:

- pracownik odejdzie na emeryturę,

- zatrudniony zmieni pracę,

- przedsiębiorca zlikwiduje działalność.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

W dwóch pierwszych przypadkach pracownik może poprosić o wcześniejsze sporządzenie PIT-11. Pracodawca musi dostarczyć pracownikowi PIT-11 w terminie 14 dni od momentu złożenia przez zatrudnionego wniosku o sporządzenie takiej informacji. Jeśli jednak taka prośba się nie pojawiła informację należy złożyć w standardowym terminie - do końca lutego.

Z kolei gdy przedsiębiorca zlikwiduje działalność, zobowiązany jest złożyć PIT-11 do ostatniego dnia prowadzenia firmy. 


Kiedy PIT-11 nie trzeba sporządzać?


Należy pamiętać, że obowiązek sporządzenia i przekazania PIT-11 w przypadku umów o dzieło i zleceń istnieje tylko w sytuacji, gdy opiewają one na kwoty wyższe niż 200 zł. Jeśli wynagrodzenie nie przekracza wspominanej kwoty PIT-11 nie trzeba sporządzać. Od przychodów uzyskiwanych z tego rodzaju umów odprowadzany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%. Co za tym idzie nie pobiera się od nich zaliczek na podatek dochodowy, a także nie wykazuje w zeznaniu rocznym.

PIT-11 nie trzeba również przekazywać w sytuacji, gdy choć formalnie pracownik jest zatrudniony to nie uzyskał żadnych dochodów. To sytuacja możliwa m.in. kiedy pracownik przebywał przez cały rok na urlopie bezpłatnym lub wychowawczym. Identycznie może być jeśli przedsiębiorca nie wypłacił żadnego wynagrodzenia choćby przez wzgląd na trudną sytuację finansową firmy.

Istnieją także przypadki, kiedy pracodawca dostarcza pracownikowi nie PIT-11 a PIT-40. Kiedy tak się dzieje? Dotyczy to tych pracowników, którzy przed 10 stycznia złożyli wniosek o rozliczenie przez pracodawcę (PIT-12). W takiej sytuacji przedsiębiorca musi sporządzić i przesłać do końca lutego PIT-40. Ten mechanizm stosuje się jedynie w przypadku pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, którzy osiągają przychody tylko z jednego źródła.

 

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA