REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek złożenia PIT-11 przez pracodawców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mają obowiązek sporządzenie i przekazanie PIT-11 do urzędu skarbowego. Ostatecznym terminem, do którego należy dopełnić tego obowiązku jest 28 lutego 2014 roku.


Nie znaczy to jednak, że właśnie wtedy musi go otrzymać pracownik US. Wystarczy, że PIT-11 zostanie nadany najpóźniej w tym terminie. Na przykład w przypadku przesłania pocztą istotna jest data stempla pocztowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w organizacji urzędów skarbowych

Taką informację należy sporządzić nie tylko w przypadku zatrudniania pracowników na podstawie umów o pracę, ale również np. zlecenie czy o dzieło. Pracodawca zobligowany jest uwzględnić w PIT-11 wszelkie dochody zatrudnionego, również te odnoszące się do różnego rodzaju nieodpłatnych świadczeń, jak np. abonamenty medyczne.


PIT-11 dla pracownika i urzędu skarbowego


Obowiązkiem pracodawcy jest dostarczenie PIT-11 zarówno zatrudnionemu, jak i naczelnikowi urzędu skarbowego ustalonego według miejsca zamieszkania pracownika (a nie miejsca jego zameldowania).  A co w sytuacji, gdy pracownik przeprowadził się w trakcie roku? Decydujące jest tutaj miejsce zamieszkania w dniu 31 grudnia. W przypadku, gdy pracownik nie poinformuje pracodawcy o zmianie miejsca zamieszkania, to przedsiębiorca powinien przesłać informację do urzędu skarbowego właściwego ze względu na znane mu miejsce zamieszkania. Nie ma obowiązku dokonywania korekty PIT-11.

REKLAMA

Pobierz darmowy program do rozliczania rocznych PIT FORMAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Serwis do rozliczeń rocznych PIT

Tak w przypadku pracownika, jak i urzędu skarbowego możliwe jest dostarczenie PIT-11 na trzy sposoby:

- osobiście,

- za pośrednictwem poczty,

- drogą elektroniczną.

W trzecim przypadku, jeśli przedsiębiorca posiada podpis elektroniczny, może wysłać PIT-11 do urzędu skarbowego korzystając z serwisu e-Deklaracje. A jak to wygląda w przypadku przekazywania tej informacji zatrudnionemu? Aktualnie nie ma przepisów, które jednoznacznie rozstrzygałyby kwestię przekazania PIT-11 pracownikowi za pomocą e-maila. Pojawiają się jednak interpretacje wskazujące, że taką informację można przesłać zatrudnionym w formie elektronicznej jeśli się na to zgadzają. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien jednak dysponować potwierdzeniem odbioru.


Niekiedy PIT-11 trzeba przesłać wcześniej niż do końca lutego


Zdarzają się pewne sytuacje, w których obowiązek dostarczenia PIT-11 może nastąpić szybciej niż z końcem lutego. Jakie dokładnie? Otóż chodzi tu o przypadki, kiedy np.:

- pracownik odejdzie na emeryturę,

- zatrudniony zmieni pracę,

- przedsiębiorca zlikwiduje działalność.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

W dwóch pierwszych przypadkach pracownik może poprosić o wcześniejsze sporządzenie PIT-11. Pracodawca musi dostarczyć pracownikowi PIT-11 w terminie 14 dni od momentu złożenia przez zatrudnionego wniosku o sporządzenie takiej informacji. Jeśli jednak taka prośba się nie pojawiła informację należy złożyć w standardowym terminie - do końca lutego.

Z kolei gdy przedsiębiorca zlikwiduje działalność, zobowiązany jest złożyć PIT-11 do ostatniego dnia prowadzenia firmy. 


Kiedy PIT-11 nie trzeba sporządzać?


Należy pamiętać, że obowiązek sporządzenia i przekazania PIT-11 w przypadku umów o dzieło i zleceń istnieje tylko w sytuacji, gdy opiewają one na kwoty wyższe niż 200 zł. Jeśli wynagrodzenie nie przekracza wspominanej kwoty PIT-11 nie trzeba sporządzać. Od przychodów uzyskiwanych z tego rodzaju umów odprowadzany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%. Co za tym idzie nie pobiera się od nich zaliczek na podatek dochodowy, a także nie wykazuje w zeznaniu rocznym.

PIT-11 nie trzeba również przekazywać w sytuacji, gdy choć formalnie pracownik jest zatrudniony to nie uzyskał żadnych dochodów. To sytuacja możliwa m.in. kiedy pracownik przebywał przez cały rok na urlopie bezpłatnym lub wychowawczym. Identycznie może być jeśli przedsiębiorca nie wypłacił żadnego wynagrodzenia choćby przez wzgląd na trudną sytuację finansową firmy.

Istnieją także przypadki, kiedy pracodawca dostarcza pracownikowi nie PIT-11 a PIT-40. Kiedy tak się dzieje? Dotyczy to tych pracowników, którzy przed 10 stycznia złożyli wniosek o rozliczenie przez pracodawcę (PIT-12). W takiej sytuacji przedsiębiorca musi sporządzić i przesłać do końca lutego PIT-40. Ten mechanizm stosuje się jedynie w przypadku pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, którzy osiągają przychody tylko z jednego źródła.

 

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA