REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na dzieci w rozliczeniu rocznym PIT za 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga na dzieci w rozliczeniu rocznym PIT za 2014 r.  / fot. Fotolia
Ulga na dzieci w rozliczeniu rocznym PIT za 2014 r. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przy składaniu rocznych deklaracji podatkowych PIT za rok 2014 będą obowiązywać nowe zasady rozliczania ulgi na dzieci. Odpis w rodzinach wychowujących troje dzieci wzrośnie z 3 892,2 zł do 4 226,12 zł, a tam, gdzie dzieci jest czworo – z 6 116,28 zł do 6 926,12 zł.

Wyższa ulga na trzecie i kolejne dziecko

Resort finansów opublikował projekt ustawy, wprowadzającej nowe ulgi na dzieci. Wynika z niej, że będzie można je stosować już przy rozliczeniu dochodu z tego roku, a więc rodziny wychowujące dzieci odczują ulgę finansową już w roku 2015. Projekt ustawy zmienia też wysokość odpisów na trzecie oraz czwarte i każde kolejne dziecko. Do niedawna w przypadku trzeciego dziecka obowiązywało zwolnienie z podatku w kwocie 1 668,12 zł. Po wejściu w życie ustawy odpis na trzecie dziecko wyniesie 2 000,04 zł. Z kolei odpis na czwarte i każde kolejne dziecko wynosił 2 224,08 zł, zaś obecnie będzie to 2 700 zł. Nie będzie zmian stawek w przypadku ulgi na jedno lub dwoje dzieci. Odpis na jedno dziecko nadal będzie wynosił 1 112,04 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana stawek powoduje oczywiście zmianę łącznego odpisu. Rodzina z trojgiem dzieci zaoszczędzi na podatkach co najmniej blisko 332 zł, a z czworgiem – minimum ponad 807 zł.

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

REKLAMA

Odsetki za późniejszy zwrot nadpłaty w PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiskus dopłaci do pełnego limitu odpisu

Kwota oszczędności będzie jeszcze wyższa, jeśli dochody rodziców są niskie. Nowe ulgi na dzieci przewidują, że rodzina skorzysta z pełnego odpisu na dzieci, nawet jeśli płacony przez nią podatek jest niższy od należnej ulgi. Po prostu – urząd skarbowy będzie zwracał różnicę tak samo, jakby była to nadpłata. To znacząca zmiana, bo obecnie odpis na dzieci można było wykorzystać tylko do kwoty należnego podatku. Ta zmiana obejmie już wszystkie rodziny, a nie – jak w wypadku stawek ulgi – wyłącznie posiadające trójkę i więcej dzieci.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Przykład

Jeden małżonek zarabia 1 680 zł miesięcznie, co stanowi minimalne wynagrodzenie za płacę, zaś drugi nie pracuje, bo zajmuje się wychowaniem dzieci. Przypadający na tę rodzinę podatek to 430,93 zł, zaś odpis wynikający z liczby dzieci to kwota 2 224,08 zł. Do niedawna rodzina to mogła wykorzystać odpis tylko do kwoty należnego podatku, a więc do zaledwie 430,93 zł. Po wejściu w życie nowych regulacji nie tylko odpisze całą należną kwotę daniny dla fiskusa, ale jeszcze dostanie od urzędu skarbowego kwotę 1 793,05 zł.

Ale na zmianie konstrukcji ulgi również najbardziej skorzystają rodziny z trojgiem i więcej dzieci. W ich przypadku bowiem wzrost stawek odpisu oznaczał wzrost progu dochodowego, poniżej którego nie byłyby w stanie wykorzystać w pełni odpisu. Dzięki zaproponowanym przez resort finansów zmianom będą mieli taką szansę. Przykładowo – do niedawna dwoje rodziców, wychowujących trójkę dzieci i mających roczne dochody mniejsze niż 27,8 tys. zł, nie mogło skorzystać z całości odpisu. Po zmianach dwoje rodziców, którzy mają troje dzieci i zarabiają mniej niż 29 645 zł, otrzymają zwrot niewykorzystanej kwoty z urzędu skarbowego.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Wyższe ulgi na dzieci od 2015 r.

Trzeba jednak zauważyć, iż nie wszystkie rodziny wielodzietne otrzymają zwrot pełnej kwoty odpisu. W projekcie ustawy resort zapisał, że zwrot nie może być większy niż łączna kwota podlegających odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. To rozwiązanie dotknie rodziny wielodzietne o najniższych dochodach.

Nowe zasady ulgi na dziecko od 2014 roku

Przykład

Jeden małżonek zarabia 1 680 zł miesięcznie, drugi zaś nie pracuje. W przypadku, kiedy mają trójkę dzieci, według nowych zasad będzie im przysługiwać odpis od podatku w kwocie 430,93 zł oraz zwrot pozostałej kwoty, wynikającej z odpisu na troje dzieci, czyli 3 793,19 zł.

Jednak gdyby dzieci było czworo, wówczas kwota przypadającej na nie ulgi wynosiłaby 6 924,12 zł. Po odpisaniu należnego podatku, czyli 430,93 zł, pozostałaby niewykorzystana kwota 6 493,9 zł. Jednak rodzina mogłaby uzyskać od urzędu skarbowego tylko 4 112,13 zł, bo tyle wynosi łączną kwota pod (w tym wypadku bowiem kwota podlegających odliczeniu składek wynosi w przypadku ubezpieczenia społecznego 2 763,94 zł, a zdrowotnego – 1 348,19 zł).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA