REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w ramach ulgi rehabilitacyjnej można odliczyć zakup pieca gazowego - PITy 2007

PIT 2007
PIT 2007

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik jest osobą niepełnosprawną, w podeszłym wieku (81 lat), inwalidą II grupy i inwalidą wojennym, zamieszkałym samotnie w domku jednorodzinnym. Z uwagi na fakt, że opalanie domu węglem było dla podatnika zbyt ciężkim zajęciem, w 2006 r. zamontował gazowy piec centralnego ogrzewania. Czy może wydatek na piec odliczyć w ramach ulgi rehablilitacyjnej ?

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku (interpretacja z 16 lipca 2007 r., nr BI/4117-0040/07) stwierdził, że jeżeli wydatki związane zakupem i montażem gazowego pieca centralnego ogrzewania zostały przez podatnika poniesione stosownie do potrzeb wynikających z jego niepełnosprawności, wówczas mogą być odliczone w ramach ulgi rehabilitacyjnej

Autopromocja

KOMENTARZ EKSPERTAZgodnie z ugruntowaną linią interpretacyjną organów podatkowych wydatkami rehabilitacyjnymi są takie wydatki, które bezpośrednio związane są z niepełnosprawnością orzeczoną przez właściwy organ.

Dla skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej istotne jest ustalenie, z jakiego tytułu została orzeczona niepełnosprawność. Daje to możliwość oceny, jakiego rodzaju wydatki poniesione przez taką osobę są wydatkami na cele rehabilitacyjne.

W związku z interpretowanym przepisem art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych takimi wydatkami może być np. adaptacja pomieszczeń - pokoi, kuchni, łazienki, likwidacja progów, poszerzenie drzwi, podjazdów, czy też montaż urządzeń ułatwiających czynności życiowe. Ważne, aby adaptacja i wyposażenie mieszkania podyktowana była indywidualnymi potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności.

Słuszne jest zatem stanowisko organu II instancji stanowiące, iż zamontowanie gazowego pieca centralnego ogrzewania, który w sposób niezaprzeczalny ułatwia czynności życiowe 81-letniej, schorowanej osoby, jest wydatkiem poniesionym stosownie do potrzeb wynikających z jej niepełnosprawności.

Natomiast już wydatki na zakup automatycznie otwieranych wrót garażowych, montaż systemu alarmowego wraz z siecią intercom i domofonem, wymianę okien na plastikowe oraz zamontowanie drzwi szklanych przezroczystych w lokalu mieszkalnym osób z orzeczoną na stałe niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym nie są wydatkami mającymi bezpośredni związek ze stwierdzoną niepełnosprawnością na które przysługuje "ulga rehabilitacyjna”, co stwierdził Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty w postanowieniu z dnia 24 lutego 2005 r. Nr I/415-2-7/05/ZDB oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w decyzji z dnia 22.04.2005r. nr PB I 3/4114/IN-4/US/2005/MK.

Należy dodać, że wydatki rehabilitacyjne dotyczące prac adaptacyjnych i wyposażenia lokali (budynków) mieszkalnych nie podlegają żadnym limitom. Jedyną barierą dla odliczenia pełnej kwoty poniesionych wydatków jest wysokość osiągniętych dochodów w danym roku. W ustawie nie wskazano szczególnego trybu dokumentowania ww. wydatków, co oznacza, że odliczenie możliwe jest zarówno w przypadku zakupu materiałów i usług od podatnika podatku VAT, jak i od innej osoby. Istotne jest jedynie to, aby podatnik korzystający z ulgi rehabilitacynej posiadał dokument potwierdzający poniesienie wydatku.

Interpretację skomentowała
Agnieszka Dziekan-Arasimowiczpracownik jednego z urzędów skarbowych


STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKAPismem z dnia 19 marca 2007 r. Podatnik zwrócił się do organów podatkowych o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik będący osobą niepełnosprawną z drugą grupą inwalidztwa w 2006r. zamontował w swoim domu gazowy piec centralnego ogrzewania. W jego przekonaniu był to wydatek ułatwiający mu wykonywanie czynności życiowych, bowiem nie radził sobie z ogrzewaniem domu węglem.

Postanowieniem z dnia 14 maja 2007r. Nr DFP/415-9/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Podatnik, korzystając z przysługującego mu prawa, wniósł zażalenie na powyższe postanowienie, w którym wnosi o jego zmianę oraz twierdzi, że poniesione przez niego wydatki związane z zakupem i wymianą pieca podlegają odliczeniu od dochodu zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku
uznał, że zażalenie zasługuje na uwzględnienie i zmienił postanowienie organu pierwszej instancji

W uzasadnieniu swej decyzji Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku stwierdził co następuje.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - podstawę obliczenia podatku, z pewnymi zastrzeżeniami, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4 4a-4e, ust.6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje w/w wydatków uprawniających do odliczenia od dochodu przed opodatkowaniem określono w art. 26 ust. 7a updof. Stosownie do treści art. 26 ust. 7a pkt 1 updof za wydatki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt.6, uważa się wydatki poniesione na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Ponadto w myśl art. 26 ust. 7b updof wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, PFRON lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku, gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 7a ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie (art. 26 ust. 7c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.).

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne do przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego stwierdzić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera katalogu wydatków na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych, które przesądzają o ich możliwości odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. W każdym przypadku decydujące powinny być, więc potrzeby danego podatnika wynikające z jego niepełnosprawności.

W orzecznictwie przyjęto również, że ocena czy dany wydatek „mieszkaniowy” jest podyktowany tylko potrzebą remontu mieszkania lub jego modernizacją, czy też potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności podatnika lub osoby pozostającej na jego utrzymaniu i zmierza do zaspokojenia tych potrzeb, powinno się dokonać nie tylko przez ocenę charakteru zmian dokonanych w szeroko rozumianej substancji mieszkaniowej, ale przede wszystkim przez pryzmat potrzeb, którymi zmiany te zostały podyktowane (wyrok NSA z dnia 10.04.1997r. nr S.A./Sz 696/96).

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego podatnik jest osobą niepełnosprawną, w podeszłym wieku (81 lat), inwalidą II grupy i inwalidą wojennym, zamieszkałym samotnie w domku jednorodzinnym. Z uwagi na fakt, że opalanie domu węglem było dla podatnika zbyt ciężkim zajęciem (zważywszy na jego stan zdrowia), w 2006r. zamontował gazowy piec centralnego ogrzewania. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że jeżeli wydatki związane zakupem i montażem gazowego pieca centralnego ogrzewania zostały przez podatnika poniesione stosownie do potrzeb wynikających z jego niepełnosprawności, wówczas mogą być odliczone w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Tym samym postanawia się jak w sentencji.

Źródło: Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z 16 lipca 2007 r., nr BI/4117-0040/07

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA