Ważność certyfikatu rezydencji podatkowej
REKLAMA
REKLAMA
Nie jest wymagane aby płatnik dysponował certyfikatem rezydencji na moment dokonywania płatności. Niemniej jednak certyfikat rezydencji powinien potwierdzać rezydencję podatkową w okresie, w którym dokonano płatności. Co więcej płatnik powinien dysponować oryginałem certyfikatu rezydencji.
REKLAMA
Do tej pory w orzecznictwie organów podatkowych prezentowany był pogląd, zgodnie z którym ogólnie, certyfikat rezydencji zagranicznego kontrahenta zachowywał ważność tak długo dopóki zmianie nie uległ potwierdzony w tym certyfikacie stan faktyczny.
Jak czytamy w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 kwietnia 2010 r., (nr IBPBI/2/423-206/10/MO): „ Przepisy nie regulują kwestii jak długo certyfikat rezydencji, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej, zachowuje swoją aktualność, a tym samym ważność. Zasadne jest zatem twierdzenie, iż certyfikat zachowuje ważność tak długo, jak długo nie ulega zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny. Certyfikat rezydencji ma służyć przede wszystkim płatnikowi w ustaleniu, czy powinien pobrać podatek według stawki wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, czy też według stawki krajowej (ewentualnie nie pobierać podatku gdy są spełnione warunki do zwolnienia z opodatkowania). Płatnik będzie musiał, w razie konieczności, udowodnić, że miał prawo zastosować korzystniejsze regulacje wynikające z umowy. W przeciwnym razie będzie odpowiadał za nieprawidłowo potrącony podatek. Mając zaufanie do swoich kontrahentów, z którymi utrzymuje bieżące kontakty, płatnik może uważać certyfikat za ważny do czasu zmiany potwierdzonego w nim stanu faktycznego. W odniesieniu do innych kontrahentów, dla własnego bezpieczeństwa, płatnik powinien przed dokonaniem wypłaty uzyskać od nich aktualne zaświadczenie o rezydencji podatkowej.”
Certyfikat rezydencji podatkowej – aktualność i aktualizacja
REKLAMA
Natomiast ostatnio pojawiają się poglądy odmienne zgodnie, z którymi zagraniczny organ podatkowy potwierdza w certyfikacie rezydencji, że na moment wydania tego certyfikatu albo na moment w nim określony – stan faktyczny wskazany w treści certyfikatu jest zgodny ze stanem faktycznym opisanym w poszczególnych rejestrach prowadzonych przez ten organ (a zapewne dotyczących faktu rezydencji podatkowej).
Certyfikat może zatem dotyczyć zdarzeń wyłączenie zaistniałych, a więc teraźniejszych albo przeszłych, natomiast nie przyszłych okoliczności faktycznych. Z tego też względu, jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 11 stycznia 2011 r., (nr ILPB3/423-830/10-2/JG) „ Wnioskodawca będąc w posiadaniu oryginału certyfikatu rezydencji podatnika, na rzecz którego dokonuje wypłat należności z tytułów wskazanych w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz pisemnego oświadczenia potwierdzającego przez tego podatnika braku zmiany danych wynikających z certyfikatu, może stosować zwolnienie od podatku bądź stawki podatku wynikające z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby tego podatnika dla celów podatkowych za okres, w którym dokonane zostały przedmiotowe wypłaty uzyskanym certyfikatem rezydencji.”
Rozliczamy podatkowo swoje dochody z pracy za granicą - PORADNIK
W przedmiocie dysponowania oryginałem certyfikatu rezydencji podatkowej wypowiedział się również ostatnio Naczelny Sąd Administracyjny, w wyroku z 5 stycznia 2011 r.,(sygn II FSK 1363/09), w którym czytamy : „ Zawarty z art. 4a pkt 12 u.p.d.o.p. zwrot "zaświadczenie... wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika" oznacza, że chodzi w nim o dokument urzędowy, którego nie może zastąpić kopia nie mająca takiego charakteru, tzn. nie mająca waloru dokumentu urzędowego. (…) Naczelny Sąd Administracyjny w pełni podziela wywody sądu pierwszej instancji co do znaczenia jakie należy przypisać dokonanemu tłumaczeniu przez tłumacza przysięgłego kopii certyfikatu rezydencji. Takie tłumaczenie nie może zastąpić oryginału lub urzędowo poświadczonego oryginału certyfikatu rezydencji.”
Istota sporu w niniejszej sprawie sprowadzała się do ustalenia jakie skutki ma posiadanie przez płatnika kopii dokumentu certyfikatu rezydencji przesłanego przez podatnika do płatnika - drogą elektroniczną (jako załącznika do poczty elektronicznej) lub faxem oraz, czy przesłanie tego dokumentu w ten sposób pozbawia kopię tego dokumentu przymiotu odzwierciedlenia dokumentu urzędowego.
Katarzyna Wojtowicz-Janicka, doradca podatkowy ECDDP Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat