REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania 2016
Zmiany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania 2016

REKLAMA

REKLAMA

26 lipca 2016 r. w odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów udzielił informacji o negocjowanych i planowanych zmianach w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania m.in. z Rosją, Francją, Hiszpanią i Brazylią, a także odnośnie przyczyn braku ratyfikacji przez USA umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Polską z 2013 roku. Ponadto Polska w ramach OECD uczestniczy w tworzeniu międzynarodowej konwencji w ramach projektu Base Erosion Profit Shifting (BEPS), która ma na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania.

Instrument wielostronny „Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties”

REKLAMA

Minister finansów poinformował, że aktualnie Polska aktywnie zaangażowana jest w prace OECD nad stworzeniem wielostronnego instrumentu „Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties” (dalej „Konwencja”). Genezą Konwencji są prace OECD w ramach projektu Base Erosion Profit Shifting (BEPS), który miał na celu wypracowanie rozwiązań w obszarach opodatkowania i współpracy podatkowej najbardziej narażonych na negatywne konsekwencje międzynarodowego transferu zysków w celu uniknięcia opodatkowania (np. e-handel, ceny transferowe, wykorzystywanie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, tworzenie wartości niematerialnych). W ramach tych prac dążyło się do wypracowania mechanizmów utrudniających dokonywanie międzynarodowych transferów zysków do krajów stosujących preferencyjne stawki podatkowe, a tym samym, dzięki wprowadzeniu nowych rozwiązań w życie, uszczelnienie systemów podatkowych państw zaangażowanych w realizację projektu, w tym Polski.

REKLAMA

Jest to ważna inicjatywa, która w opinii MF może przynieść długofalowo wymierne skutki dla prowadzenia na poziomie krajowym i międzynarodowym skutecznych działań zapobiegających utracie dochodów podatkowych. Uzasadniało to zaangażowanie się Polski w działania w ramach BEPS zarówno jako państwa członkowskiego OECD, jak też jako potencjalnego beneficjenta. W zakresie działania nr 15 w ramach BEPS, Polska jest członkiem Grupy ad-hoc OECD „Developing a Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties”, która bada możliwości zmiany umów o unikaniu podwójnego opodatkowania za pośrednictwem jednego wielostronnego instrumentu, w celu szybkiego wdrożenia rozwiązań wypracowanych w ramach prac „OECD-G20 BEPS”.

REKLAMA

W celu uniknięcia przedłużających się bilateralnych negocjacji umów o unikaniu podwójnego opodatkowania z każdym partnerem traktatowym, OECD zaproponowało stworzenie wielostronnego instrumentu – przedmiotowej Konwencji, za pomocą którego wszystkie zawarte umowy (pod warunkiem, że obie strony danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przystąpią do Konwencji) zostaną automatycznie zmienione i 2 wprowadzone zostaną do nich rozwiązania realizujące cele BEPS.

Polska, uznając tę inicjatywę za niezwykle ważną i wpływającą na efektywne zwalczanie oszustw podatkowych i unikania opodatkowania, w kwietniu 2015 r. zgłosiła chęć udziału w pracach tej grupy. Należy podkreślić, że prace w ramach działania nr 15 obecnie trwają w OECD i planuje się, iż Konwencja będzie gotowa do podpisu pod koniec 2016 r. Grupa przy tworzeniu tego instrumentu będzie korzystać m.in. z innych osiągnieć Projektu BEPS, tj. działania nr 2 dotyczącego podmiotów hybrydowych i szkodliwych praktyk podatkowych, działania nr 6 dotyczącego przeciwdziałania niewłaściwemu wykorzystywaniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz z działania nr 7 dotyczącego zakładu. Jednocześnie należy podkreślić, że obecnie trwają w Ministerstwie Finansów konsultacje wewnętrzne wniosku o udzielenie zgody na rozpoczęcie negocjacji przedmiotowej Konwencji (termin na zgłaszanie uwag do dnia 25 lipca 2016 r.).

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

W zakresie prac mających na celu zmianę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania prowadzone są w Ministerstwie Finansów obecnie następujące działania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brazylia

I runda negocjacyjna umowy między Polską a Brazylią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu odbyła się w dniach 25-27 sierpnia 2015 r. w Brasilii. Wstępnie planuje się przeprowadzenie II rundy negocjacyjnej na przełomie 2016 r. i 2017 r.

Francja

Dnia 24 maja 2016 r. strona polska poinformowała przedstawicieli Francji o gotowości rozpoczęcia negocjacji nowej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Tajlandia

Dnia 9 maja 2014 r. Prezes Rady Ministrów wyraził zgodę na rozpoczęcie negocjacji Konwencji między Polską a Tajlandią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Wstępnie planuje się przeprowadzenie negocjacji na początku 2017 r.

Rosja

Ministerstwo Finansów dopełniło wszelkich formalnych wymogów niezbędnych do rozpoczęcia negocjacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Obecnie oczekuje się na ustalenie terminu negocjacji.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Pozostałe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Ministerstwo Finansów na bieżąco analizuje wiele źródeł w celu wykrywania praktyk z zakresu międzynarodowego unikania opodatkowania i agresywnego planowania podatkowego. Przede wszystkim analizuje się obowiązującą bazę traktatową umów o unikaniu podwójnego opodatkowania i przeciwdziałaniu uchylaniu się od opodatkowania identyfikując te przepisy, które mogą być wykorzystywane w agresywnym planowaniu podatkowym.

Ministerstwo Finansów będzie dążyć do:

- eliminacji ze wszystkich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania klauzuli fikcyjnego zaliczenia (ang. tax sparing credit), wykorzystywanej w schematach agresywnego planowania podatkowego. Obecnie planuje się renegocjację umów z Filipinami, Kuwejtem, Maroko.

- wprowadzenie w nowo negocjowanych umowach klauzuli nieruchomościowej. Jest to przepis antyabuzywny zapobiegający unikaniu opodatkowania dochodów ze zbycia nieruchomości w państwie jej położenia poprzez tworzenie spółek nieruchomościowych z udziałem zagranicznym i sprzedaż udziałów w tych spółkach nierezydentom. Obecnie planuje się renegocjację umów z Filipinami, Maroko, Hiszpanią, Kuwejtem.

- wprowadzenie w nowo negocjowanych umowach tzw. klauzul antyabuzywnych, takich jak tzw. principal purposes test (klauzula ograniczająca korzystanie z przywilejów umownych w sytuacji, gdy głównym celem lub jednym z głównych celów zawarcia transakcji lub utworzenia danej struktury było uzyskanie takich korzyści) lub ogólnych klauzul przeciwko unikaniu opodatkowania, np. opartych na koncepcji sztucznej struktury. Obecnie planuje się renegocjację umów z Filipinami, Maroko, Hiszpanią, Kuwejtem.

- rozszerzania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania o pełną klauzulę wymiany informacji, wyłączającą możliwość stosowania tajemnicy bankowej. Funkcjonowanie pełnej klauzuli wymiany informacji w umowie podatkowej stało się obecnie minimalnym standardem międzynarodowym w zakresie współpracy podatkowej, bez którego Polska nie zawrze jakiejkolwiek nowej umowy podatkowej. Obecnie planuje się renegocjację umów z Filipinami, Maroko, Hiszpanią, Kuwejtem.

Jednocześnie, mając na względzie fakt, że wiele umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zostało zawartych w latach 70 i 80, natomiast od tego czasu znacznej zmianie uległy stosunki ekonomiczne oraz polska polityka w zakresie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, Polska sukcesywnie dążyć będzie do ich aktualizacji.


Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w dniu 13.02.2013 r. (dalej „Konwencja”)

Konwencja została przez Polskę ratyfikowana w 2013 r. (ustawa z dnia 21 czerwca 2013 r. o ratyfikacji Konwencji – Dz. U. 2013 poz. 995), o czym strona polska poinformowała stronę amerykańską w drodze noty dyplomatycznej. Polska zatem zakończyła wszelkie procedury niezbędne do wejścia w życie Konwencji. Strona amerykańska dotychczas nie przekazała informacji na temat zaawansowania swoich prac w tym zakresie.

W imieniu Ministra Finansów odpowiedzi udzielił 26 lipca 2016 r  Wiesław Janczyk – sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów (sygn. SP2.8201.3.2016).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - o czym warto wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA