REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania 2016

Zmiany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania 2016
Zmiany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania 2016

REKLAMA

REKLAMA

26 lipca 2016 r. w odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów udzielił informacji o negocjowanych i planowanych zmianach w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania m.in. z Rosją, Francją, Hiszpanią i Brazylią, a także odnośnie przyczyn braku ratyfikacji przez USA umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Polską z 2013 roku. Ponadto Polska w ramach OECD uczestniczy w tworzeniu międzynarodowej konwencji w ramach projektu Base Erosion Profit Shifting (BEPS), która ma na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania.

Instrument wielostronny „Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties”

Minister finansów poinformował, że aktualnie Polska aktywnie zaangażowana jest w prace OECD nad stworzeniem wielostronnego instrumentu „Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties” (dalej „Konwencja”). Genezą Konwencji są prace OECD w ramach projektu Base Erosion Profit Shifting (BEPS), który miał na celu wypracowanie rozwiązań w obszarach opodatkowania i współpracy podatkowej najbardziej narażonych na negatywne konsekwencje międzynarodowego transferu zysków w celu uniknięcia opodatkowania (np. e-handel, ceny transferowe, wykorzystywanie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, tworzenie wartości niematerialnych). W ramach tych prac dążyło się do wypracowania mechanizmów utrudniających dokonywanie międzynarodowych transferów zysków do krajów stosujących preferencyjne stawki podatkowe, a tym samym, dzięki wprowadzeniu nowych rozwiązań w życie, uszczelnienie systemów podatkowych państw zaangażowanych w realizację projektu, w tym Polski.

REKLAMA

Autopromocja

Jest to ważna inicjatywa, która w opinii MF może przynieść długofalowo wymierne skutki dla prowadzenia na poziomie krajowym i międzynarodowym skutecznych działań zapobiegających utracie dochodów podatkowych. Uzasadniało to zaangażowanie się Polski w działania w ramach BEPS zarówno jako państwa członkowskiego OECD, jak też jako potencjalnego beneficjenta. W zakresie działania nr 15 w ramach BEPS, Polska jest członkiem Grupy ad-hoc OECD „Developing a Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties”, która bada możliwości zmiany umów o unikaniu podwójnego opodatkowania za pośrednictwem jednego wielostronnego instrumentu, w celu szybkiego wdrożenia rozwiązań wypracowanych w ramach prac „OECD-G20 BEPS”.

W celu uniknięcia przedłużających się bilateralnych negocjacji umów o unikaniu podwójnego opodatkowania z każdym partnerem traktatowym, OECD zaproponowało stworzenie wielostronnego instrumentu – przedmiotowej Konwencji, za pomocą którego wszystkie zawarte umowy (pod warunkiem, że obie strony danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przystąpią do Konwencji) zostaną automatycznie zmienione i 2 wprowadzone zostaną do nich rozwiązania realizujące cele BEPS.

Polska, uznając tę inicjatywę za niezwykle ważną i wpływającą na efektywne zwalczanie oszustw podatkowych i unikania opodatkowania, w kwietniu 2015 r. zgłosiła chęć udziału w pracach tej grupy. Należy podkreślić, że prace w ramach działania nr 15 obecnie trwają w OECD i planuje się, iż Konwencja będzie gotowa do podpisu pod koniec 2016 r. Grupa przy tworzeniu tego instrumentu będzie korzystać m.in. z innych osiągnieć Projektu BEPS, tj. działania nr 2 dotyczącego podmiotów hybrydowych i szkodliwych praktyk podatkowych, działania nr 6 dotyczącego przeciwdziałania niewłaściwemu wykorzystywaniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz z działania nr 7 dotyczącego zakładu. Jednocześnie należy podkreślić, że obecnie trwają w Ministerstwie Finansów konsultacje wewnętrzne wniosku o udzielenie zgody na rozpoczęcie negocjacji przedmiotowej Konwencji (termin na zgłaszanie uwag do dnia 25 lipca 2016 r.).

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

W zakresie prac mających na celu zmianę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania prowadzone są w Ministerstwie Finansów obecnie następujące działania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brazylia

I runda negocjacyjna umowy między Polską a Brazylią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu odbyła się w dniach 25-27 sierpnia 2015 r. w Brasilii. Wstępnie planuje się przeprowadzenie II rundy negocjacyjnej na przełomie 2016 r. i 2017 r.

Francja

Dnia 24 maja 2016 r. strona polska poinformowała przedstawicieli Francji o gotowości rozpoczęcia negocjacji nowej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Tajlandia

Dnia 9 maja 2014 r. Prezes Rady Ministrów wyraził zgodę na rozpoczęcie negocjacji Konwencji między Polską a Tajlandią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Wstępnie planuje się przeprowadzenie negocjacji na początku 2017 r.

Rosja

Ministerstwo Finansów dopełniło wszelkich formalnych wymogów niezbędnych do rozpoczęcia negocjacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Obecnie oczekuje się na ustalenie terminu negocjacji.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Pozostałe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Ministerstwo Finansów na bieżąco analizuje wiele źródeł w celu wykrywania praktyk z zakresu międzynarodowego unikania opodatkowania i agresywnego planowania podatkowego. Przede wszystkim analizuje się obowiązującą bazę traktatową umów o unikaniu podwójnego opodatkowania i przeciwdziałaniu uchylaniu się od opodatkowania identyfikując te przepisy, które mogą być wykorzystywane w agresywnym planowaniu podatkowym.

Ministerstwo Finansów będzie dążyć do:

REKLAMA

- eliminacji ze wszystkich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania klauzuli fikcyjnego zaliczenia (ang. tax sparing credit), wykorzystywanej w schematach agresywnego planowania podatkowego. Obecnie planuje się renegocjację umów z Filipinami, Kuwejtem, Maroko.

- wprowadzenie w nowo negocjowanych umowach klauzuli nieruchomościowej. Jest to przepis antyabuzywny zapobiegający unikaniu opodatkowania dochodów ze zbycia nieruchomości w państwie jej położenia poprzez tworzenie spółek nieruchomościowych z udziałem zagranicznym i sprzedaż udziałów w tych spółkach nierezydentom. Obecnie planuje się renegocjację umów z Filipinami, Maroko, Hiszpanią, Kuwejtem.

- wprowadzenie w nowo negocjowanych umowach tzw. klauzul antyabuzywnych, takich jak tzw. principal purposes test (klauzula ograniczająca korzystanie z przywilejów umownych w sytuacji, gdy głównym celem lub jednym z głównych celów zawarcia transakcji lub utworzenia danej struktury było uzyskanie takich korzyści) lub ogólnych klauzul przeciwko unikaniu opodatkowania, np. opartych na koncepcji sztucznej struktury. Obecnie planuje się renegocjację umów z Filipinami, Maroko, Hiszpanią, Kuwejtem.

- rozszerzania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania o pełną klauzulę wymiany informacji, wyłączającą możliwość stosowania tajemnicy bankowej. Funkcjonowanie pełnej klauzuli wymiany informacji w umowie podatkowej stało się obecnie minimalnym standardem międzynarodowym w zakresie współpracy podatkowej, bez którego Polska nie zawrze jakiejkolwiek nowej umowy podatkowej. Obecnie planuje się renegocjację umów z Filipinami, Maroko, Hiszpanią, Kuwejtem.

Jednocześnie, mając na względzie fakt, że wiele umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zostało zawartych w latach 70 i 80, natomiast od tego czasu znacznej zmianie uległy stosunki ekonomiczne oraz polska polityka w zakresie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, Polska sukcesywnie dążyć będzie do ich aktualizacji.


Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w dniu 13.02.2013 r. (dalej „Konwencja”)

Konwencja została przez Polskę ratyfikowana w 2013 r. (ustawa z dnia 21 czerwca 2013 r. o ratyfikacji Konwencji – Dz. U. 2013 poz. 995), o czym strona polska poinformowała stronę amerykańską w drodze noty dyplomatycznej. Polska zatem zakończyła wszelkie procedury niezbędne do wejścia w życie Konwencji. Strona amerykańska dotychczas nie przekazała informacji na temat zaawansowania swoich prac w tym zakresie.

W imieniu Ministra Finansów odpowiedzi udzielił 26 lipca 2016 r  Wiesław Janczyk – sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów (sygn. SP2.8201.3.2016).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA