REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie składa zeznanie podatkowe Polak pracujący na statkach w Norwegii

Gdzie składa zeznanie podatkowe Polak pracujący na statkach w Norwegii
Gdzie składa zeznanie podatkowe Polak pracujący na statkach w Norwegii
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski rezydent podatkowy (osoba mająca stałe miejsce zamieszkania w Polsce) osiągający dochody z pracy najemnej na statkach w Norwegii jest obowiązany do wykazywania ich w rocznym zeznaniu podatkowym łącznie z dochodami uzyskanymi w Polsce. Jednocześnie może on dokonać odliczenia podatku zapłaconego w Norwegii od łącznego zobowiązania podatkowego, jednak tylko na poziomie proporcjonalnym do uzyskanego tam dochodu.

Z pytaniem interpretacyjnym do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zwrócił się podatnik będący, ze względu na miejsce zamieszkania i centrum interesów życiowych, polskim rezydentem podatkowym.

REKLAMA

REKLAMA

Od roku 2014 do 2017 podatnik podejmował pracę najemną jako marynarz na statkach morskich wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo posiadające zarząd oraz siedzibę w Norwegii. Te dochody podlegają w Norwegii zwolnieniu z opodatkowania. Polski rezydent podatkowy w Polsce osiąga przychody z tytułu praw autorskich opodatkowane na zasadach ogólnych.

REKLAMA

W związku z odbytą w Norwegii pracą w latach 2014-2017 oraz chęcią jej kontynuowania w kolejnych latach podatnik zwrócił się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z pytaniami:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- czy jest zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego w Polsce,

- czy w zeznaniach podatkowych za te lata jest obowiązany wykazać dochody uzyskane z tytułu pracy w Norwegii,

- czy do rozliczenia dochodów uzyskiwanych w Norwegii w latach 2014 - 2018 będzie się stosować metodę proporcjonalnego odliczenia?

Zdaniem podatnika, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów jest to tak zwany nieograniczony obowiązek podatkowy. W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, osoba mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej to m.in. ta, która posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych.

Z względu na fakt, iż podatnik od roku 2014 wykonuje pracę najemną na statkach zarządzanych przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem w Norwegii, w niniejszym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się do opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, wraz z Protokołem między Rzecząpospolitą Polską, a Królestwem Norwegii zmieniającym tę Konwencję.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zgodnie z art. 1 Protokołu zmieniającym art. 14 ust. 3 „Bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu, wynagrodzenie uzyskane w związku z wykonywaniem pracy najemnej na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa, może być opodatkowane w tym Państwie’’.

Jednocześnie jak stanowi art. 2 Protokołu do art. 22 ust. 1 dodana zostaje lit. d) „Bez względu na postanowienia lit. a), unikanie podwójnego opodatkowania następuje poprzez zastosowanie odliczenia o którym mowa w lit. b) niniejszego ustępu, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Norwegii, jednakże zgodnie z prawem wewnętrznym Norwegii, dochód ten jest zwolniony z podatku’’.

Kwestię opodatkowania w Norwegii dochodów Wnioskodawcy reguluje ustawa Law on tax on income and wealth (Taxation). Zgodnie z zasadami opodatkowania w Norwegii dochód marynarzy otrzymywany w ramach pracy na statkach podnoszących banderę norweską i eksploatowanych przez norweskie przedsiębiorstwo zwalnia się, jeżeli: osoby wykonują pracę na statkach zarejestrowanych w Norweskim Międzynarodowym Rejestrze Statków (N.I.S.) oraz osoby, które wykonują pracę na pokładach statków nie podnoszących bandery norweskiej jak i osoby wykonujące pracę dla zagranicznych przedsiębiorców prowadzących działalność na pokładzie danego statku.

Uzyskiwanie dochodu z tytułu pracy wykonywanej na pokładzie statku zarejestrowanego w N.I.S. albo podnoszącego inną zagraniczną banderę, eksploatowanego w transporcie międzynarodowym przez norweskie przedsiębiorstwo rodzi po stronie podatnika (polskiego rezydenta podatkowego) obowiązek podatkowy w Polsce z uwagi na zwolnienie tego dochodu z opodatkowania w Norwegii.

Kontynuując, jak stanowi art. 27 ust. 9 ustawy o PIT, podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Polski rezydent podatkowy powinien złożyć zeznanie podatkowe w Polsce oraz dokonać obliczenia rocznego podatku z uwzględnieniem postanowień art. 27 ust. 9 albo 9a ustawy o PIT.

Zgodnie z interpretacją wydaną 24 sierpnia 2017 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej stanowisko wnioskodawcy zostało uznane za prawidłowe.

Zgodnie z opisanym powyżej stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym w kontekście opodatkowania dochodów,  znajdzie zastosowanie Konwencja z dnia 9 września 2009 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokół do tej Konwencji (Dz. U. z 2010 r. Nr 134, poz. 899 z późn. zm.).

Według art. 14 ust. 3 Konwencji, wynagrodzenie uzyskane w związku z wykonywaniem pracy najemnej na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa, może być opodatkowane w tym Państwie.


Mając na uwadze stan faktyczny i zdarzenie przyszłe należy uznać, że osiągane przez wnoszącego o interpretację dochody mogą być opodatkowane zarówno w Norwegii, jak i w państwie rezydencji tj. w Polsce. W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce zastosowanie znajduje zasada unikania podwójnego opodatkowania określona w art. 22 ust. 1 ww. Konwencji. W konsekwencji, na podstawie art. 22 ust. 1 lit. d) w przedstawionej sytuacji znajduje zastosowanie metoda odliczenia proporcjonalnego, o której mowa w art. 22 ust. 1 lit. b) Konwencji oraz odpowiednio art. 27 ust. 9 albo ust. 9a ustawy o PIT.

Uwzględniając art. 27 ust. 9 oraz 9a ustawy o PIT - metoda unikania podwójnego opodatkowania określana często jako metoda proporcjonalnego odliczenia jest stosowana wtedy, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody wyłączenia z progresją. Podatnik, który osiąga dochody z pracy najemnej po za granicami kraju jest zobowiązany do wykazywania łącznych dochodów zarówno krajowych jaki i zagranicznych w rocznym zeznaniu podatkowym. Jednocześnie ma on prawo odliczyć podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatkowej przypadającej proporcjonalnie na dochód uzyskany po za granicami kraju.

Zgodnie z przytoczonym uzasadnieniem podatnik zobowiązany jest złożyć zeznanie podatkowe za przepracowane lata 2014-2017 i kolejne. Powinien w nich wykazać dochody osiągnięte z tytułu pracy wykonywanej na statkach eksploatowanych w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo mające miejsce faktycznego zarządu i siedzibę w Norwegii, do których znajdują zastosowanie przepisy dotyczące proporcjonalnego odliczenia.

Źródło: Indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 sierpnia 2017 r. (0115-KDIT2-2.4011.191.2017.1.ENB)

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA