REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kindergeld 2018 - ważne zmiany w przyznawaniu zasiłku rodzinnego w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kindergeld 2018 - ważne zmiany w przyznawaniu zasiłku rodzinnego w Niemczech
Kindergeld 2018 - ważne zmiany w przyznawaniu zasiłku rodzinnego w Niemczech

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze w 2017 roku możliwe było wnioskowanie o Kindergeld za 4 lata wstecz. Od początku 2018 roku termin ten uległ skróceniu do zaledwie 6 miesięcy. Przedstawiamy najważniejsze zmiany dotyczące wypłaty zasiłku rodzinnego w Niemczech.

Kindergeld – podstawowe informacje

Kindergeld to zasiłek rodzinny przyznawany na dzieci przez Familienkasse, czyli Niemiecką Kasę Świadczeń Rodzinnych. Wynosi on po 194 € miesięcznie na pierwsze i drugie dziecko. Na trzecią pociechę rodzice otrzymują 200 €, a na każdą kolejną – po 225 €. Zasiłek można otrzymać zarówno na dzieci mieszkające w Niemczech, jak i na te, które znajdują się w Polsce np. pod opieką drugiego rodzica. Może być przyznany dziecku do ukończenia 25. roku życia. Warunkiem jest, aby wciąż się uczyło.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa zmieniająca zasady przyznawania Kindergeld została uchwalona 26 czerwca 2017 roku, jednak jej przepisy obowiązują od początku 2018 roku. Oznacza to, że wnioski, które zostały złożone do końca 2017 roku były rozpatrywane jeszcze według poprzednich przepisów.

Co te zmiany oznaczają w praktyce? Do ubiegłego roku rodzic posiadający dwójkę dzieci i pracujący od co najmniej 4 lat w Niemczech, mógł liczyć na zasiłek w kwocie nawet ok. 18 000 €. Ta sama osoba, wnioskująca dopiero w 2018 roku, może otrzymać najwyżej 2304 €. Jak widać, jest to aż o 16 000 € mniej.

Nie warto zwlekać

Familienkasse przyznając zasiłek aktualnie bierze pod uwagę datę złożenia wniosku. Dlatego też nie należy zwlekać z formalnościami dotyczącymi Kindergeld, kiedy rozpoczęło się pracę w Niemczech. Odkładanie tego oznacza utratę 194 € miesięcznie w przypadku jednego dziecka.

REKLAMA

 Jak te kwoty prezentują się w przypadku osoby, która pracowała przez cały 2017 rok i posiada dwójkę dzieci? Jeśli złożyła ona wniosek w styczniu 2018 roku, może otrzymać 2304 €. W przypadku wnioskowania w kwietniu 2018 roku, będzie to już tylko 1 152 €. Natomiast jeśli Polak pracujący w Niemczech będzie czekał do lipca 2018 roku, nie otrzyma nic.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O czym warto pamiętać przed złożeniem wniosku?

Każdy zagraniczny pracownik, który planuje starać się o Kindergeld, powinien jak najszybciej po przyjeździe do Niemiec rozpocząć załatwianie wszelkich potrzebnych formalności.

Wśród kwestii, które koniecznie należy załatwić, jest posiadanie numeru identyfikacyjnego, czyli tzw. ID nummer. Taki numer powinien zostać przyznany wnioskodawcy, natomiast w przypadku dziecka istnieje taka konieczność jedynie w sytuacji, kiedy mieszka ono z rodzicem lub rodzicami pracującymi na terenie Niemiec. Warto w pierwszej kolejności postarać się o uzyskanie ID nummeru, ponieważ Familienkasse nie przyjmuje wniosków osób, które go nie mają.

Czas oczekiwania

Czas oczekiwania na przyznanie zasiłku rodzinnego Kindergeld jest zależny od kilku czynników. Jednym z najbardziej kluczowych jest szybkość komunikacji z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej lub Regionalnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, które potwierdzają okoliczności życiowe osoby, która złożyła wniosek.

Rozpatrzenie wniosku przez Familienkasse zajmuje około 6-12 miesięcy. Ze względu na długi czas oczekiwania warto jak najszybciej załatwić formalności oraz złożyć wniosek, aby nie stracić przysługujących pieniędzy.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA