REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone zaliczki na PIT, a zmiana formy prowadzenia działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kornelia Kazior
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zmiana formy prowadzenia działalności gospodarczej a uproszczone zaliczki na PIT
Zmiana formy prowadzenia działalności gospodarczej a uproszczone zaliczki na PIT

REKLAMA

REKLAMA

W odniesieniu do podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą ustawa o PIT przewiduje możliwość skorzystania z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek. Jednym z warunków skorzystania z tej formy jest niemożliwość zrezygnowania z niej w ciągu roku podatkowego. Warunek ten powoduje wiele wątpliwości przede wszystkim w sytuacji, gdy przedsiębiorca w trakcie trwania roku podatkowego zmienia formę prowadzenia działalności gospodarczej.

Przykładem może być wystąpienie podatnika ze spółki jawnej i rozpoczęcie działalności w formie spółki cywilnej. Czy w takim wypadku, obowiązek wpłacania zaliczek w formie uproszczonej istnieje nadal, aż do końca roku podatkowego?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą są zobowiązani do wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek. Wyjątkiem od tej reguły są mali podatnicy oraz podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (podmioty te mają prawo do wyboru  wpłacania zaliczek w terminach miesięcznych lub kwartalnych).

Niemniej, dla wszystkich podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą ustawodawca przewidział pewne ułatwienie, tj. możliwość wpłacania zaliczek miesięcznych w uproszczonej formie.

Zaliczkę ustala się wtedy w wysokości 1/12 kwoty obliczonej, przy zastosowaniu odpowiedniej skali podatkowej, od dochodu wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), które zostało złożone w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy albo w pewnych sytuacjach w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.

REKLAMA

POLECAMY: Jak płacić uproszczone zaliczki na PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpłacając zaliczki w formie uproszczonej, przedsiębiorca musi pamiętać między innymi o tym, aby:

1) do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy wybrał uproszczoną formę wpłacania zaliczek, zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy; zawiadomienie to dotyczy lat następnych, chyba że podatnik w terminie do dnia 20 lutego roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji

2) stosować uproszczoną formę wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy

Nie ulega wątpliwości, że obowiązek stosowania uproszczonej formy wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy wygasa wraz z likwidacją działalności gospodarczej. Problematyczna jest jednak kwestia zmiany formy prowadzenia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego.

Ustawa nie precyzuje czy przedsiębiorca w takim wypadku musi nadal wpłacać zaliczki w uproszczonej formie. Wątpliwości rodzi to czy zmiana formy działalności jest tożsama w skutkach z likwidacją dotychczasowej działalności.

W wyroku z dnia 20 lipca 2011r., sygn. akt I SA/Bk 180/11, WSA w Białymstoku stwierdził, że zawiadomienie w formie pisemnej o likwidacji prowadzonej dotychczas działalności gospodarczej jest równoznaczne w skutkach ze złożeniem oświadczenia o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

POLECAMY: Chcesz przejść na uproszczone zaliczki na PIT - do 20 lutego zawiadom urząd skarbowy

Podatnik likwidując działalność w formie spółki jawnej (wykreślając ją z KRS) przerywa prowadzenie działalności gospodarczej. Ciągłości prowadzenia działalności gospodarczej nie sposób domniemywać nawet wtedy, gdy podatnik w następnym miesiącu rozpoczyna działalności w formie spółki cywilnej. Wynika to z braku  tożsamości podmiotowej.

Działalność prowadzona w formie spółki cywilnej jest nową działalnością gospodarczą podatnika. Wobec tego, w takiej sytuacji nie istnieje obowiązek wpłacania zaliczek w uproszczonej formie przez cały rok podatkowy.

Szczególnym przypadkiem jest sytuacja, gdy nie następuje likwidacja prowadzonej działalności, ale jedynie zmiana jej formy. Zdaniem organów podatkowych, zmiana formy działalności gospodarczej nie skutkuje wygaśnięciem obowiązku stosowania przez cały rok podatkowy uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

Przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 stycznia 2009r., sygn. IBPBI/1/415-7/09/KB. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o interpretację, podatnik wystąpił z pięcioosobowej spółki jawnej i w miesiącu następnym rozpoczął prowadzenie działalności w formie jednoosobowej. Nie doszło tutaj do likwidacji spółki jawnej (zakończeniem jej bytu prawnego). W tym przypadku, działalność jest kontynuowana, ale w innej formie. 

Organ podatkowy wskazał, że nie wygasło źródło przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Z tego względu, podatnik pomimo zmiany formy prowadzenia tej działalności, obowiązany jest do wpłacania zaliczek w uproszczonej formie aż do końca tego roku podatkowego.

Reasumując, warunek stosowania przez cały rok podatkowy uproszczonej formy wpłacania zaliczek, w pewnych przypadkach nie ma zastosowania. Szczególnie istotne jest odróżnienie, czy w danej sytuacji mamy do czynienia z likwidacją działalności gospodarczej czy jedynie ze zmianą formy jej prowadzenia. Poprawne rozstrzygnięcie tej kwestii umożliwi określenie czy na przedsiębiorcy ciąży obowiązek wpłacania uproszczonych zaliczek aż do końca roku podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA