REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone zaliczki na PIT, a zmiana formy prowadzenia działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kornelia Kazior
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zmiana formy prowadzenia działalności gospodarczej a uproszczone zaliczki na PIT
Zmiana formy prowadzenia działalności gospodarczej a uproszczone zaliczki na PIT

REKLAMA

REKLAMA

W odniesieniu do podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą ustawa o PIT przewiduje możliwość skorzystania z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek. Jednym z warunków skorzystania z tej formy jest niemożliwość zrezygnowania z niej w ciągu roku podatkowego. Warunek ten powoduje wiele wątpliwości przede wszystkim w sytuacji, gdy przedsiębiorca w trakcie trwania roku podatkowego zmienia formę prowadzenia działalności gospodarczej.

Przykładem może być wystąpienie podatnika ze spółki jawnej i rozpoczęcie działalności w formie spółki cywilnej. Czy w takim wypadku, obowiązek wpłacania zaliczek w formie uproszczonej istnieje nadal, aż do końca roku podatkowego?

REKLAMA

Podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą są zobowiązani do wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek. Wyjątkiem od tej reguły są mali podatnicy oraz podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (podmioty te mają prawo do wyboru  wpłacania zaliczek w terminach miesięcznych lub kwartalnych).

Niemniej, dla wszystkich podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą ustawodawca przewidział pewne ułatwienie, tj. możliwość wpłacania zaliczek miesięcznych w uproszczonej formie.

Zaliczkę ustala się wtedy w wysokości 1/12 kwoty obliczonej, przy zastosowaniu odpowiedniej skali podatkowej, od dochodu wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), które zostało złożone w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy albo w pewnych sytuacjach w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.

POLECAMY: Jak płacić uproszczone zaliczki na PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpłacając zaliczki w formie uproszczonej, przedsiębiorca musi pamiętać między innymi o tym, aby:

1) do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy wybrał uproszczoną formę wpłacania zaliczek, zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy; zawiadomienie to dotyczy lat następnych, chyba że podatnik w terminie do dnia 20 lutego roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji

2) stosować uproszczoną formę wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że obowiązek stosowania uproszczonej formy wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy wygasa wraz z likwidacją działalności gospodarczej. Problematyczna jest jednak kwestia zmiany formy prowadzenia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego.

Ustawa nie precyzuje czy przedsiębiorca w takim wypadku musi nadal wpłacać zaliczki w uproszczonej formie. Wątpliwości rodzi to czy zmiana formy działalności jest tożsama w skutkach z likwidacją dotychczasowej działalności.

W wyroku z dnia 20 lipca 2011r., sygn. akt I SA/Bk 180/11, WSA w Białymstoku stwierdził, że zawiadomienie w formie pisemnej o likwidacji prowadzonej dotychczas działalności gospodarczej jest równoznaczne w skutkach ze złożeniem oświadczenia o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

POLECAMY: Chcesz przejść na uproszczone zaliczki na PIT - do 20 lutego zawiadom urząd skarbowy

Podatnik likwidując działalność w formie spółki jawnej (wykreślając ją z KRS) przerywa prowadzenie działalności gospodarczej. Ciągłości prowadzenia działalności gospodarczej nie sposób domniemywać nawet wtedy, gdy podatnik w następnym miesiącu rozpoczyna działalności w formie spółki cywilnej. Wynika to z braku  tożsamości podmiotowej.

Działalność prowadzona w formie spółki cywilnej jest nową działalnością gospodarczą podatnika. Wobec tego, w takiej sytuacji nie istnieje obowiązek wpłacania zaliczek w uproszczonej formie przez cały rok podatkowy.

REKLAMA

Szczególnym przypadkiem jest sytuacja, gdy nie następuje likwidacja prowadzonej działalności, ale jedynie zmiana jej formy. Zdaniem organów podatkowych, zmiana formy działalności gospodarczej nie skutkuje wygaśnięciem obowiązku stosowania przez cały rok podatkowy uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

Przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 stycznia 2009r., sygn. IBPBI/1/415-7/09/KB. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o interpretację, podatnik wystąpił z pięcioosobowej spółki jawnej i w miesiącu następnym rozpoczął prowadzenie działalności w formie jednoosobowej. Nie doszło tutaj do likwidacji spółki jawnej (zakończeniem jej bytu prawnego). W tym przypadku, działalność jest kontynuowana, ale w innej formie. 

Organ podatkowy wskazał, że nie wygasło źródło przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Z tego względu, podatnik pomimo zmiany formy prowadzenia tej działalności, obowiązany jest do wpłacania zaliczek w uproszczonej formie aż do końca tego roku podatkowego.

Reasumując, warunek stosowania przez cały rok podatkowy uproszczonej formy wpłacania zaliczek, w pewnych przypadkach nie ma zastosowania. Szczególnie istotne jest odróżnienie, czy w danej sytuacji mamy do czynienia z likwidacją działalności gospodarczej czy jedynie ze zmianą formy jej prowadzenia. Poprawne rozstrzygnięcie tej kwestii umożliwi określenie czy na przedsiębiorcy ciąży obowiązek wpłacania uproszczonych zaliczek aż do końca roku podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA