REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpłatne zbycie nieruchomości niewprowadzonej do ewidencji środków trwałych – skutki w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Latkowski
Doradca podatkowy
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
zbycie nieruchomości- odpłatne
zbycie nieruchomości- odpłatne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości w podatku dochodowym od osób fizycznych są różne, w zależności od źródła przychodów, do jakich przychód uzyskany ze zbycia zostanie zakwalifikowany.

W przypadku podatników nie prowadzących działalności gospodarczej opodatkowanie zbycia nieruchomości będzie mieć miejsce, jeżeli zbycie nastąpi przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie nieruchomości.

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenie podatku od sprzedaży nieruchomości w zeznaniu rocznym

Po upływie tego okresu operacja taka będzie neutralna dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Odpowiednią regulację w tym zakresie stanowi art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, a także art. 19 tej ustawy.

Inaczej natomiast przedstawiają się skutki podatkowe w przypadku zbycia nieruchomości wykorzystywanej przez osobę fizyczną dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

W takiej bowiem sytuacji opodatkowanie transakcji następuje zgodnie z art. 14 ustawy o PIT, a po stronie zbywcy powstaje przychód z działalności gospodarczej. Upływ 5-letniego okresu, o którym mowa powyżej, nie będzie mieć znaczenia dla powstania skutków podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce obrotu gospodarczego zarysował się problem, w jaki sposób należy kwalifikować transakcję odpłatnego zbycia nieruchomości, która co prawda wykorzystywana była przez podatnika dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, ale nie została przez niego wprowadzona do ewidencji środków trwałych.

Problem ten wynika z zawartego w art. 14 ust. 2 ustawy o PIT sformułowania, zgodnie z którym przychodami z działalności gospodarczej są także przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących środkami trwałymi, ujętych w ewidencji środków trwałych.

PIT od sprzedaży nieruchomości po likwidacji działalności gospodarczej

Interpretacja językowa tego przepisu nakazywałaby uznać, że kwalifikacja zbycia nieruchomości do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, zależy od faktycznego wprowadzenia przez podatnika tej nieruchomości do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

W rezultacie natomiast braku wprowadzenia do ewidencji, przychód ze sprzedaży nieruchomości oceniany byłby według zasad wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, co oznaczałoby brak opodatkowania w przypadku zbycia dokonanego po upływie 5-letniego okresu. Dla porządku warto dodać, że problem powyższy może dotyczyć również nieruchomości wycofanych przez podatników z działalności gospodarczej (brak opodatkowania po upływie 6-letniego kresu, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT), o ile nieruchomości – pomimo wycofania z działalności (i wyprowadzenia z ewidencji środków trwałych) – były faktycznie wykorzystywane w działalności gospodarczej.

Mimo wątpliwości natury aksjologicznej, wydaje się, że pogląd o niemożności uznania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości niewprowadzonej do ewidencji środków trwałych za przychód z działalności gospodarczej dominuje w orzecznictwie sądów administracyjnych. Wynika on m.in. z orzeczenia WSA w Gliwicach z 25 października 2011 r. (sygn. I SA/Gl160/11), WSA w Szczecinie z 13 lipca 2011 r. (sygn. I SA/Sz 430/11), WSA w Warszawie z 20 czerwca 2011 r.(sygn. III SA/Wa 2926/10) oraz NSA z 15 grudnia 2011 r. (sygn. II FSK 1151/10), 22 kwietnia 2010 r.(sygn. II FSK 2196/08), 10 lutego 2010 r.(sygn. II FSK 1507/08).

Jednakże pogląd odmienny również znajduje uznanie w orzeczeniach niektórych sądów administracyjnych – np. w wyroku NSA z 25 października 2011 r. (sygn. II FSK 739/10), z 12 stycznia 2011 r. (sygn. II FSK 1617/09), z 17 września 2009 r.(sygn. II FSK 545/08). Nie sposób zignorować argumentacji przywoływanej przez składy orzekające sądów, zwłaszcza w pierwszym z powołanych wyroków.

NSA doszedł bowiem do wniosku, że faktyczne wykorzystanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej skutkuje obowiązkiem wprowadzenia jej do ewidencji środków trwałych, zatem nie można w uprzywilejowany sposób traktować podatnika, który obowiązku tego nie dochował.

Sąd podparł swoje stanowisko argumentami natury konstytucyjnej, powołując się m.in. na zasadę praworządności, sprawiedliwości społecznej i powszechnego obowiązku podatkowego.

NSA stwierdził ponadto, że brak wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych związany z dążeniem do uzyskania korzystnych skutków podatkowych przy jej zbyciu stanowi nadużycie prawa (co wydaje się być dość kontrowersyjnym argumentem – zważywszy na generalny brak klauzuli obejścia prawa podatkowego).

W rezultacie, skorzystanie z możliwości jaką daje treść przepisu art. 14 ust. 2 ustawy o PIT nie jest pozbawione ryzyka podatkowego.

W praktyce, niestety, potwierdzenie prawidłowości przyjętego sposobu kwalifikacji przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w sytuacjach takich, jak opisane powyżej, zależeć będzie od składu orzekającego sądu administracyjnego desygnowanego do rozpatrzenia sprawy.

Nie ulega wątpliwości, że opisany problem stanowi odpowiedni temat dla podjęcia uchwały przez NSA, póki co jednak żaden ze składów orzekających sądu nie zdecydował się na skierowanie takiego pytania.

Przedawnienie w PIT od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA