REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpłatne zbycie nieruchomości niewprowadzonej do ewidencji środków trwałych – skutki w PIT

Mateusz Latkowski
Doradca podatkowy
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
zbycie nieruchomości- odpłatne
zbycie nieruchomości- odpłatne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości w podatku dochodowym od osób fizycznych są różne, w zależności od źródła przychodów, do jakich przychód uzyskany ze zbycia zostanie zakwalifikowany.

W przypadku podatników nie prowadzących działalności gospodarczej opodatkowanie zbycia nieruchomości będzie mieć miejsce, jeżeli zbycie nastąpi przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie podatku od sprzedaży nieruchomości w zeznaniu rocznym

Po upływie tego okresu operacja taka będzie neutralna dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Odpowiednią regulację w tym zakresie stanowi art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, a także art. 19 tej ustawy.

Inaczej natomiast przedstawiają się skutki podatkowe w przypadku zbycia nieruchomości wykorzystywanej przez osobę fizyczną dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

W takiej bowiem sytuacji opodatkowanie transakcji następuje zgodnie z art. 14 ustawy o PIT, a po stronie zbywcy powstaje przychód z działalności gospodarczej. Upływ 5-letniego okresu, o którym mowa powyżej, nie będzie mieć znaczenia dla powstania skutków podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce obrotu gospodarczego zarysował się problem, w jaki sposób należy kwalifikować transakcję odpłatnego zbycia nieruchomości, która co prawda wykorzystywana była przez podatnika dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, ale nie została przez niego wprowadzona do ewidencji środków trwałych.

Problem ten wynika z zawartego w art. 14 ust. 2 ustawy o PIT sformułowania, zgodnie z którym przychodami z działalności gospodarczej są także przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących środkami trwałymi, ujętych w ewidencji środków trwałych.

PIT od sprzedaży nieruchomości po likwidacji działalności gospodarczej

Interpretacja językowa tego przepisu nakazywałaby uznać, że kwalifikacja zbycia nieruchomości do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, zależy od faktycznego wprowadzenia przez podatnika tej nieruchomości do ewidencji środków trwałych.

W rezultacie natomiast braku wprowadzenia do ewidencji, przychód ze sprzedaży nieruchomości oceniany byłby według zasad wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, co oznaczałoby brak opodatkowania w przypadku zbycia dokonanego po upływie 5-letniego okresu. Dla porządku warto dodać, że problem powyższy może dotyczyć również nieruchomości wycofanych przez podatników z działalności gospodarczej (brak opodatkowania po upływie 6-letniego kresu, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT), o ile nieruchomości – pomimo wycofania z działalności (i wyprowadzenia z ewidencji środków trwałych) – były faktycznie wykorzystywane w działalności gospodarczej.

Mimo wątpliwości natury aksjologicznej, wydaje się, że pogląd o niemożności uznania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości niewprowadzonej do ewidencji środków trwałych za przychód z działalności gospodarczej dominuje w orzecznictwie sądów administracyjnych. Wynika on m.in. z orzeczenia WSA w Gliwicach z 25 października 2011 r. (sygn. I SA/Gl160/11), WSA w Szczecinie z 13 lipca 2011 r. (sygn. I SA/Sz 430/11), WSA w Warszawie z 20 czerwca 2011 r.(sygn. III SA/Wa 2926/10) oraz NSA z 15 grudnia 2011 r. (sygn. II FSK 1151/10), 22 kwietnia 2010 r.(sygn. II FSK 2196/08), 10 lutego 2010 r.(sygn. II FSK 1507/08).

Jednakże pogląd odmienny również znajduje uznanie w orzeczeniach niektórych sądów administracyjnych – np. w wyroku NSA z 25 października 2011 r. (sygn. II FSK 739/10), z 12 stycznia 2011 r. (sygn. II FSK 1617/09), z 17 września 2009 r.(sygn. II FSK 545/08). Nie sposób zignorować argumentacji przywoływanej przez składy orzekające sądów, zwłaszcza w pierwszym z powołanych wyroków.

NSA doszedł bowiem do wniosku, że faktyczne wykorzystanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej skutkuje obowiązkiem wprowadzenia jej do ewidencji środków trwałych, zatem nie można w uprzywilejowany sposób traktować podatnika, który obowiązku tego nie dochował.

Sąd podparł swoje stanowisko argumentami natury konstytucyjnej, powołując się m.in. na zasadę praworządności, sprawiedliwości społecznej i powszechnego obowiązku podatkowego.

NSA stwierdził ponadto, że brak wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych związany z dążeniem do uzyskania korzystnych skutków podatkowych przy jej zbyciu stanowi nadużycie prawa (co wydaje się być dość kontrowersyjnym argumentem – zważywszy na generalny brak klauzuli obejścia prawa podatkowego).

W rezultacie, skorzystanie z możliwości jaką daje treść przepisu art. 14 ust. 2 ustawy o PIT nie jest pozbawione ryzyka podatkowego.

W praktyce, niestety, potwierdzenie prawidłowości przyjętego sposobu kwalifikacji przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w sytuacjach takich, jak opisane powyżej, zależeć będzie od składu orzekającego sądu administracyjnego desygnowanego do rozpatrzenia sprawy.

Nie ulega wątpliwości, że opisany problem stanowi odpowiedni temat dla podjęcia uchwały przez NSA, póki co jednak żaden ze składów orzekających sądu nie zdecydował się na skierowanie takiego pytania.

Przedawnienie w PIT od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA