Sprzedaż premiowa, program lojalnościowy dla osób fizycznych - obowiązki płatnika podatku dochodowego
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
REKLAMA
Zatem, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:
- nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,
- jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
- sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Ustawodawca posłużył się w ustawie o PIT wyrażeniem "sprzedaż premiowa", jednak nie zdefiniował tego pojęcia. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".
REKLAMA
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w Kodeksie cywilny w art. 535, który stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenie drugiej strony.
W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Obowiązek podatkowy w VAT – zmiany od 1 stycznia 2014 r.
Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Również wyrażenie "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, definicji tej nie znajdziemy także w przepisach Kodeksu Cywilnego koniecznym jest więc dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś. Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię.
Mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru.
Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.
Należy stwierdzić, iż świadczenia dokonywane przez Spółkę na rzecz klientów w ramach programu lojalnościowego stanowią nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej w rozumieniu ustawy o PIT. Zatem, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł, wówczas będą one zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 tejże ustawy. Ponieważ są to więc kwoty wolne od podatku dochodowego Spółka nie jest zobowiązana do poboru zaliczki na podatek.
Ponadto należy dodać, iż zwolnienie z podatku nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatników w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, gdyż wówczas wartość nagrody stanowi przychód z działalności gospodarczej.
Należy dodać, iż w opisanym przykładzie dodatkowa nagroda w określonej wysokości jest przyznawana każdemu nabywcy towaru, który spełni wymagane warunki, nie jest więc wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych. Nie są to zatem wygrane w rozumieniu ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych.
Dodatkowa nagroda nie będzie również związana z wygraną w konkursach, bowiem jej otrzymanie nie jest uzależnione od współzawodnictwa między uczestnikami, w stopniu pozwalającym na wytypowanie i nagrodzenie najlepszych uczestników. Należy dodać, iż w odniesieniu do nagród w konkursach, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, płatnikami - podmiotami zobowiązanymi do poboru podatku, są m.in. osoby prawne i ich jednostki organizacyjne które dokonują świadczeń m.in. z tytułu uzyskania nagród w konkursach przez uczestników.
Joanna Litwińska
ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat