REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór formularza sprawozdania uproszczonego PIT-TP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy wzór formularza sprawozdania uproszczonego PIT-TP
Nowy wzór formularza sprawozdania uproszczonego PIT-TP

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował nowy wzór formularza sprawozdania uproszczonego PIT-TP. Jest to sprawozdanie dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (dołączane do rocznych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu PIT-36 i PIT-36L) zawierające informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi i transakcjach z podmiotami z rajów podatkowych. Nowy wzór formularza PIT-TP ma być stosowany do transakcji lub innych zdarzeń realizowanych przez podatników PIT w latach podatkowych zaczynających się po 31 grudnia 2016 roku. W bieżącym roku podatnicy mogą skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie tego sprawozdania do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.

Nowy wzór formularza był zapowiadany przez resort finansów od kilku miesięcy. Nowy formularz ma wyeliminować dotychczasowe wątpliwości podatników odnośnie jego wypełniania w niektórych sytuacjach i uprościć podatnikom realizację obowiązków ustawowych. Jest on również konieczny w sytuacji wydłużenia terminu do jego złożenia przez rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2018 r. w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej (Dz. U. poz. 555).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Problematyczne sprawozdania CIT-TP i PIT/TP

Nowy wzór PIT-TP - uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową

REKLAMA

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 45 ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) Minister właściwy do spraw finansów publicznych ma obowiązek określić w drodze rozporządzenia wzór uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w art. 45 ust. 9 ustawy o PIT, uwzględniając informacje dotyczące podmiotów powiązanych, rodzaju powiązań z tymi podmiotami, rodzaju i przedmiotu transakcji lub innych zdarzeń, zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, a także kierując się potrzebą ułatwienia podatnikom poprawnego sporządzenia tego sprawozdania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek złożenia tego sprawozdania dotyczy podatników obowiązanych do sporządzania dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro (art. 45 ust. 11 ustawy o PIT).

Na podstawie tego upoważnienia Minister właściwy do spraw finansów publicznych, wydając rozporządzenie z dnia 8 czerwca 2017 r. w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. poz. 1205, z późn. zm.), określił wzór formularza PIT/TP. Jednocześnie, formularz ten stanowił załącznik do rocznego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (PIT-36 i PIT-36L).

Wydłużony termin do złożenia uproszczonego sprawozdania

W związku ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej (Dz. U. poz. 555), podatnicy, którzy zgodnie z przepisami ustawy PIT są obowiązani do sporządzenia uproszczonego sprawozdania, mogą skorzystać z przedłużonego terminu (do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego) na jego złożenie, odrębnie od zeznania podatkowego, tj. po terminie złożenia zeznania podatkowego.

Omawiany projekt rozporządzenia w sprawie zmiany wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych umożliwia podatnikom złożenie uproszczonego formularza PIT-TP odrębnie od zeznania podatkowego. Podatnicy, którzy skorzystają z wydłużonego terminu do złożenia uproszczonego sprawozdania muszą w dotychczasowym terminie (tj. co do zasady do 30 kwietnia lub do końca trzeciego miesiąca po zakończonym roku podatkowym) złożyć zeznanie podatkowe (np. PIT-36, PIT-36L). Natomiast dołączenie uproszczonego sprawozdania (sporządzonego według wzoru określonego w projekcie rozporządzenia) do złożonego wcześniej zeznania podatkowego będzie mogło nastąpić w terminie późniejszym w związku z wydłużeniem terminu jego złożenia. Jednocześnie zwrócić należy uwagę, że dołączenie uproszczonego sprawozdania w terminie przedłużonym na podstawie niniejszego rozporządzenia nie będzie wiązało się z koniecznością dokonywania korekty lub aktualizacji zeznania podatkowego.

Ponadto, celem wprowadzenia zmian do wzoru uproszczonego sprawozdania jest umożliwienie podatnikom będącym w specyficznej sytuacji, tj. podatnikom wyznaczonym, jako wspólnikom, do sporządzenia dokumentacji podatkowej dla transakcji lub innych zdarzeń zawieranych przez spółkę niebędącą osobą prawną, możliwości prawidłowego wypełniania ciążącego na nich obowiązku w zakresie złożenia uproszczonego sprawozdania.

Wprowadzenie takiej możliwości służyć będzie również prawidłowej realizacji podstawowego celu wprowadzenia formularza, tj. umożliwienia organom skarbowym pozyskania od podatników wybranych informacji dla potrzeb analizy ryzyka w zakresie cen transferowych, w szczególności w celu zwiększenia efektywności typowania podatników do kontroli.

Wzór formularza określany niniejszym rozporządzeniem będzie miał zastosowanie do transakcji lub innych zdarzeń realizowanych przez podatnika po 31 grudnia 2016 r.  Jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia uproszczone sprawozdanie złożone zostało na formularzu dotychczasowym, uznaje się za prawidłowe zastosowanie wzoru formularza obowiązującego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.

Co się zmieni w formularzu PIT-TP

Formularz zawiera dane identyfikacyjne podatnika, dane identyfikacyjne podmiotu powiązanego, informacje o pomiotach powiązanych w zakresie restrukturyzacji, transakcji oraz innych zdarzeń z podmiotami powiązanymi. Podatnik zaznacza wyłącznie pozycje, które odnoszą się do jego sytuacji.

Intencją ustawodawcy było również pozostawienie tego obowiązku w formie jak najmniej pracochłonnej dla podatnika. W konsekwencji formularz w zasadniczej części (poza danymi identyfikacyjnymi) przyjmuje przede wszystkim formę zamkniętą, tj. podatnik obowiązany jest jedynie do zaznaczenia odpowiedniej pozycji. Nie jest wymagane przedstawianie szczegółowych informacji na temat poszczególnych transakcji.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Podstawową zmianą w projektowanym formularzu uproszczonego sprawozdania jest wprowadzenie rozróżnienia między podatnikiem składającym sprawozdanie, a podmiotem, którego ono dotyczy.

W tym zakresie, podatnik składający sprawozdanie w imieniu podmiotu, w części C. wypełnia dane identyfikacyjne tego podmiotu. Podatnik, który składa sprawozdanie w swoim imieniu pola z danymi identyfikacyjnymi podmiotu, którego dotyczy sprawozdanie (poz. 11, 12) pozostawia puste, wypełniając w tym zakresie jedynie część B.

W częściach C.1.-G.6. określenie „podmiot” obejmuje swoim zakresem (1) podatników składających sprawozdanie w swoim imieniu oraz (2) podmiot powiązany z podatnikiem, w imieniu którego podatnik składa sprawozdanie.  

W stosunku do pierwotnego wzoru formularza, wzór określany niniejszym rozporządzeniem zawiera zmiany polegające na wprowadzeniu możliwości odrębnego wykazania informacji dotyczącej podatnika i/lub spółek niebędących osobą prawną, dla których podatnik ten został wyznaczony do przygotowania dokumentacji podatkowych. W związku z tym, w stosunku do pierwotnego wzoru formularza:

  • Wprowadzono dodatkowe pole (nr 5) – w którym podatnik wskazuje liczbę podmiotów, za które składane jest uproszczone sprawozdanie,
  • W części A - wprowadzono możliwość złożenia korekty sprawozdania,
  • W części C – uzupełniono o możliwość wskazania danych identyfikacyjnych podmiotu, którego dotyczą kolejne części uproszczonego sprawozdania,
  • Części C-G – mają charakter powtarzalny dla każdego z podmiotów, za które składane jest uproszczone sprawozdanie i obejmują informacje o transakcjach lub innych zdarzeniach dotyczących podmiotu wskazanego każdorazowo w sekcji C (lub w sekcji B – jeśli podatnik składa sprawozdanie w swoim imieniu).

Rozporządzenie wprowadzające nowy wzór PIT-TP ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA