Wydatki pracodawcy na profilaktykę w walce z koronawirusem w kosztach
REKLAMA
REKLAMA
Koszty kupna maseczek, środków do dezynfekcji, papierowych ręczników etc., ponoszone przez pracodawców w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. Czy modemu albo mobilnego internetu także, jeżeli pracodawca zleci pracownikowi zdalną pracę? Odpowiadamy poniżej.
REKLAMA
Ochrona zdrowia i życia pracowników
Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 207.§ 2 Kodeksu pracy „Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki”. Powinien m.in. „reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy (…)”.
Regulacje te – zgodnie z art. 304 Kodeksu pracy – obejmują zarówno pracowników zatrudnianych na etacie, jak i zleceniobiorców czy samozatrudnionych.
Koronawirus a praca zdalna – wydatki pracodawcy zaliczone do kosztów uzyskania przychodów
Zasadniczo przedsiębiorcy są zobowiązani do zapewnienia pracownikom nie tylko bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ale także odpowiednich warunków socjalnych oraz narzędzi pracy.
W praktyce – w świetle niedawno opublikowanej ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 374) – oznacza to, że jeśli pracodawca zleci pracownikowi zdalną pracę, będzie musiał zapewnić mu np. modem czy wyposażyć służbowego laptopa w mobilny internet (jeśli go nie ma). Tego typu wydatki należy postrzegać analogicznie, jak te związane z wyposażeniem stanowiska pracy.
Jako takie mogą zatem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ wiążą się z zapewnieniem firmie bieżącego, niezakłóconego funkcjonowania. Istnieje także możliwość odliczenia VAT-u w nich zawartego.
Dalszy ciąg artykułu dotyczącego wydatków na profilaktykę w walce z koronawirusem
Milena Rejer, Menedżer
Grant Thornton
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat