REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co w podatkach zmieni „nowa piątka PiS”?

Kancelaria LTCA
Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Grzegorz Niebudek
Adwokat i Doradca podatkowy, Parter Zarządzający Kancelarii LTCA Zarzycki Niebudek
Co w podatkach zmieni „nowa piątka PiS”? /Fot. Fotolia
Co w podatkach zmieni „nowa piątka PiS”? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec lutego 2019 r., Jarosław Kaczyński zaprezentował na konwencji PiS nowy program rządu nazwany „nową piątką PiS-u”. Zgodnie z zapowiedziami autorów, celem wprowadzanych zmian ma być podniesienie poziomu życia Polaków. „Nowa piątka PiSu” jest ściśle związana z podatkami z dwóch powodów. Po pierwsze, wśród rządowych koncepcji znalazły się również propozycje dotyczące zmian w opodatkowaniu PIT. Po drugie, to właśnie wpływy podatkowe mają sfinansować obietnice rządzących.

Zerowy PIT dla młodych

Pierwsza propozycja rządu zakłada wprowadzenie zerowego podatku dochodowego PIT dla osób które nie ukończyły 26 roku życia. Zgodnie z zapowiedziami, pomysł ma objąć osoby zatrudnione na umowę o pracę oraz umowę zlecenie. Zdaniem premiera Mateusza Morawieckiego, nie ma potrzeby wprowadzania obniżonego PIT-u dla osób prowadzących działalność gospodarczą, albowiem dla tej grupy zostały już wprowadzone inne rozwiązania pomocowe (m.in. mały ZUS).

REKLAMA

REKLAMA

Za pomocą zerowej stawki nie będzie można rozliczać również dochodów z zysków kapitałowych. Rząd w tym wypadku obawia się sytuacji w której rodzice będący właścicielami akcji czy udziałów, przepisują je na dzieci by uniknąć opodatkowania przy wypłacie dywidendy.

Warunkiem skorzystania z preferencyjnej stawki będzie również nieprzekroczenie granicy dochodu na poziomie 85.528 zł netto rocznie (7.127,33 zł netto miesięcznie). Wykonując prostą kalkulację, wyniki faktycznie wychodzą korzystne. Zakładając że „młody podatnik” zarabia 3000 zł brutto miesięcznie, po wprowadzeniu zmian zamiast otrzymywać co miesiąc „do ręki” 2156,72 zł, będzie otrzymywał 2355,72 zł. Rząd przewiduje, że wydatki na wprowadzenie omawianej preferencji wyniosą około 2-3 mld zł rocznie.

Została również ogłoszona „mapa drogowa”, określająca kiedy nastąpią poszczególne fazy wprowadzania projektu w życie. Szczegóły projektu mamy poznać już pod koniec marca, wtedy bowiem przewidywana jest publikacja projektu. Kwiecień będzie miesiącem w którym mają zostać przeprowadzone konsultacje społeczne. Rząd przewiduje, że projekt zostanie przyjęty przez Radę Ministrów i przekazany do prac parlamentarnych już w maju tego roku.

REKLAMA

Według rządowych prognoz, do połowy czerwca pod ustawą podpis złoży prezydent, by rozwiązanie mogło wejść w życie już od 1 października 2019 r. Rozwiązanie ma być dodatkowym bodźcem przekonującym osoby młode do pozostania w kraju zamiast szukania korzystniejszych możliwości zarobkowych za granicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niższy PIT

Rząd w swoich obietnicach nie zapomniał również o pozostałych podatnikach PITu. Stawka PIT ma zostać zmniejszona z 18% do 17%, a koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy zostaną zwiększone co najmniej o 100% - jak wskazują członkowie obozu rządzącego.

Korzystniejsze warunki mają jednak obejmować podobnie jak w przypadku „zerowego PITu dla młodych”, tylko osoby które nie przekroczą pierwszego progu podatkowego czyli takie których dochód miesięczny nie przekracza wspomnianych wyżej 7.127,33 zł netto miesięcznie. Wdrożenie pomysłu ma kosztować ok. 7-10 mld zł rocznie.

Pozostaje pytanie jak bardzo korzystne będzie wprowadzenie takiego rozwiązania. Według wyliczeń pracownik który obecnie zarabia 4.000 zł brutto, otrzymuje obecnie wynagrodzenie w wysokości 2.854 zł netto. Obniżenie stawki PIT oraz zwiększenie kosztów uzyskania przychodu będzie oznaczało dla takiego pracownika wzrost wynagrodzenia netto o ok. 40 zł.

Rząd nie określił co stanie się z pracownikami przekraczającymi miesięcznie dochód 7.127,33 zł netto, pojawiają się jednak wśród ekspertów niepokojące głosy, sugerujące że opodatkowanie tej grupy osób wzrośnie.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Również w przypadku 17%-towej stawki przedstawiony został harmonogram wprowadzania nowego rozwiązania. Data ogłoszenia projektu została przewidziana na koniec marca 2019 r. Podobnie jak w przypadku zerowej stawki dla młodych konsultacje mają odbyć się w kwietniu, a maju mają odbyć się prace parlamentarne. Data wejścia w życie będzie tożsama z tą przewidzianą dla zerowej stawki dla młodych – 1 października 2019 r.

Obie przedstawione powyżej zmiany mają być jednak nie tylko obciążeniem dla budżetu, ale mają przynieść kolejne impulsy dla gospodarki. Rząd przewiduje, że dzięki zastosowaniu niższych stawek PIT uda się zwiększyć popyt wewnętrzny co ma pozytywnie przełożyć się na wskaźniki ekonomiczne.

Źródła finansowania

Według szacunków „nowa piątka PISu” ma kosztować rocznie ok. 30-40 mld złotych. Kancelaria premiera opublikowała na Twitterze informacje w jaki sposób będą finansowane nowe programy.

Oszacowano, że samo zmniejszenie luki w podatku VAT ma przynieść od 4 do nawet 6 mld złotych rocznie. Taką poprawę „ściągalności” VAT ma zapewnić zastosowanie bardziej zaawansowanej technologicznie administracji podatkowej. Ograniczenie luki CIT poprzez wprowadzenie nowych regulacji administracji podatkowej ma zapewnić podobny wpływ do budżetu jak uszczelnienie luki VAT. Dzięki cyfryzacji administracji publicznej, rząd zamierza zagwarantować sobie dodatkowe 2-3 mld złotych. Wdrożenie nowych rozwiązań przez NFZ, takich jak e-recepty, e-zwolnienia, e-skierowania ma nie tylko poprawić szybkość i jakość obsługi pacjentów ale również przynieść dodatkowe 1-2 mld zł rocznie. Nieco więcej, bo 2-3 mld zł rocznie rząd zamierza natomiast zyskać dla budżetu poprzez uszczelnienie FUS, takie efekty ma przynieść wdrożenie wspomnianych już wyżej e-zwolnień i e-składek. Dodatkowe środki rząd zamierza pozyskać również od firm świadczących w Polsce usługi cyfrowe takie jak VOD, streaming muzyki czy reklamy online. Firmy z branży cyfrowej mają w zamierzeniu wpłacić do budżetu ok. 1 mld zł rocznie.

Czekamy na szczegóły zawarte w projektach ustaw.

Grzegorz Niebudek
Adwokat, Doradca Podatkowy
Partner zarządzający LTCA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA