REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka 17% w PIT i wyższe koszty uzyskania przychodów

Stawka 17% w PIT i wyższe koszty uzyskania przychodów
Stawka 17% w PIT i wyższe koszty uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów Teresa Czerwińska w rozmowie z PAP poinformowała, że planowane przez rząd zmiany w PIT (tj. obniżenie niższej stawki z 18% do 17%, co najmniej podwojone koszty uzyskania przychodów i zwolnienie z PIT podatników do ukończenia 26 roku życia) stanowią impulsy prorozwojowe, które jednocześnie obniżą tzw. klin podatkowy.

Minister Czerwńska podkreśliła, że szczególnie zabiegała o to, aby w pakiecie tym znalazły się elementy długoterminowego wsparcia aktywności ekonomicznej, pobudzania wzrostu gospodarczego. Jej zdaniem działania takie są szczególnie istotne w kontekście zbliżającego się spowolnienia gospodarczego.

REKLAMA

REKLAMA

Pytana o koszt tzw. „piątki Kaczyńskiego” minister finansów powiedziała PAP, że zapowiedziane zmiany będą wprowadzane stopniowo. „Nie wszystkie wydatki będą ponoszone od razu” – wyjaśniła. „Przedstawione plany są ambitne i wyznaczają też ambitne cele i to nie tylko dla resortu finansów. Wymagają przeglądu zarówno strony dochodowej, jak i wydatkowej budżetu, sposobów racjonalizacji pozostałych wydatków" - dodała.

Poinformowała, że na razie znane są szacunkowe wydatki związane z wprowadzeniem 500+ na pierwsze dziecko – to około 10 mld zł w tym roku – oraz koszty „trzynastej emerytury” – także około 10 mld zł.

Jak zaznaczyła, wpływ na koszty budżetowe będą miały również propozycje podatkowe. Wśród nich wymieniła z jednej strony obniżenie PIT-u, na co składa się zastąpienie 18-proc. stawki, stawką w wysokości 17 proc. i objęcie „zerowym PIT-em” pracujących poniżej 26. roku życia, a z drugiej - podniesienie kosztów uzyskania przychodu dla zatrudnionych. Zdaniem Czerwińskiej to pakiet skutkujący obniżeniem klina podatkowego, co będzie impulsem prorozwojowym dla gospodarki.

REKLAMA

„Dobrze, że w zapowiedziach pojawiły się takie pozytywne dla gospodarki impulsy” – powiedziała. „Jeżeli spojrzymy na scenariusz makroekonomiczny, czyli nadchodzące spowolnienie gospodarcze, to instrumenty luzowania fiskalnego odgrywają istotną rolę w pobudzaniu koniunktury” – uważa minister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oceniła, że wprowadzenie „zerowego PIT-u” dla pracujących poniżej 26 roku życia pozytywnie wpłynie na stabilizację sytuacji materialnej osób młodych, które pracują.

„Jest to szansa dla ludzi młodych na wyższe wynagrodzenie, a także na wyjście z szarej strefy. Zarówno gospodarka, jak i rynek pracy skorzystają na takich rozwiązaniach” – podkreśliła.

Minister przypomniała, że koszty uzyskania przychodu nie były waloryzowane od ponad 10 lat. „Także obniżka do 17 proc. stawki PIT będzie skutkować obniżeniem kosztów pracy. Z raportów OECD wynika, że średnia progresja klina podatkowego w krajach należących do tej organizacji wynosi 8 pkt. proc., a w Polsce jest to 1 pkt. proc. To świadczy o tym, że w zasadzie nie mamy progresji w obciążeniach podatkowych. Klin podatkowy należy redukować, zwłaszcza w przypadku osób mniej zarabiających” – uważa Czerwińska.

Dodała, że resort co prawda w ostatnim czasie przygotowywał gruntowne analizy kosztów dla budżetu propozycji podatkowych, ale zależą one także od tego, kiedy zmiany zaczną obowiązywać. „Powinniśmy je wdrożyć do końca trzeciego kwartału bieżącego roku” – poinformowała.

Zaznaczyła, że na przykład w przypadku kosztów uzyskania przychodu nie zdecydowano jeszcze dokładnie o ile one wzrosną.

„Zależy nam na tym, aby podnieść je w takim wymiarze, by z jednej strony w realny sposób zredukować koszty pracy, a z drugiej strony, by było to bezpieczne dla budżetu. Analizujemy różne możliwości” – powiedziała.

„Uwzględnienie propozycji w wykonywanym budżecie będzie się odbywać z poszanowaniem reguł fiskalnych, zarówno krajowych jak i unijnych” – zapewniła.

Czerwińska podkreśliła, że ogłoszone propozycje muszą też uwzględniać kwestie związane ze szczelnością systemu podatkowego. „Nie mogą go rozszczelnić, tego muszę być pewna. To jest przedmiotem naszych bardzo uważnych analiz” – powiedziała.

Odnosząc się np. do „zerowego PIT-u”, szefowa MF wytłumaczyła, że chodzi o to, żeby z jednej strony m.in. promować zatrudnienie na umowę o pracę, a z drugiej nie pozwolić, aby to rozwiązanie było wykorzystywane do unikania opodatkowania.

„Myślę, że pewne warunki brzegowe mogą się pojawić w tej propozycji” – zapowiedziała.

Jak poinformowała, mimo że „piątka Kaczyńskiego” nie jest uwzględniona w tegorocznym budżecie, nowelizacja tegorocznej ustawy budżetowej nie będzie konieczna.

„Te zmiany w roku bieżącym będą absorbowane przez możliwości budżetu z poszanowaniem reguł fiskalnych i budżetowych. Obecnie nie rozważam nowelizacji” – zapewniła.

Pytana, czy finansowanie obietnic jest możliwe z dalszego uszczelnienia systemu podatkowego, szefowa MF powiedziała, że w tym roku założono wyższe wykonanie dochodów podatkowych niż w 2018 r. "Spodziewamy się także, że dochody z podatków będą wyższe, niż planowane w budżecie" - dodała.

„Poza tym w trakcie roku pojawiają się naturalne oszczędności, na przykład w zeszłym roku Fundusz Ubezpieczeń Społecznych zablokował dotacje na poziomie ponad 10 mld zł” - wyjaśniła.

„Myślę, że projekty podatkowe będą gotowe nie wcześniej niż pod koniec marca. Powinny być dobrze skalibrowane i przygotowane. Chodzi o jakość proponowanych rozwiązań, a nie o wyścig z czasem” – podsumowała minister Czerwińska.

Wprowadzenie 500 plus od pierwszego dziecka, brak podatku PIT dla pracowników do 26. roku życia, "trzynastka" dla emerytów, przywrócenie zredukowanych połączeń autobusowych, obniżenie kosztów pracy - to "nowa piątka PiS" zaprezentowana podczas sobotniej konwencji programowej partii. O nowych elementach programu mówił prezes PiS Jarosław Kaczyński i premier Mateusz Morawiecki. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pko/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA