REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błąd: 401, 411, 412, 414 - kłopoty z PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-36L, PIT-11 za 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
e-Deklaracje: status 401, 411, 412, PIT-11 za 2021 r.
e-Deklaracje: status 401, 411, 412, PIT-11 za 2021 r.
Własne

REKLAMA

REKLAMA

e-Deklaracje: Próba wysyłki do Urzędu Skarbowego PIT-11 (27) za 2021 r. w formacie PDF, często powoduje pojawienie się informacji o błędach wysyłającego. Mają one np. status 401, 411, 412, 414. Przyczyną błędu może być np. zwykła spacja w imieniu, nazwisku, nazwie miejscowości.

Przyczyna błędu jest zazwyczaj prozaiczna. Status "401" może być np. konsekwencją wpisania przecinka zamiast kropki w wartości przychodu za 2020 r. w danych weryfikujących. Niewielki błąd, a może spowodować niepotrzebną utratę kilku godzin na poszukiwanie rozwiązania problemu.

REKLAMA

Autopromocja

e-Deklaracje: status 401 dla PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-PIT-36L, PIT-11 za 2021 r.

Korzystanie z e-Deklaracji bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego wymaga weryfikacji płatnika - podaje on wykazane w zeznaniach podatkowych przychody z lat ubiegłych. Składając PIT-11 za 2021 r. wpisujemy przychód z 2020 r. Wpisanie wartości z przecinkiem, a nie kropką może spowodować pojawienie się komunikatu:

401: Weryfikacja negatywna – dokument niezgodny ze schematem xsd [cvc-complex-type.2.4.a: Invalid content was found starting with element P_76. One of {http://crd.gov.pl/wzor/2021/03/04/10477/:P_69} is expected.]

W takiej sytuacji wystarczy wpisać w pole wskazane strzałką w poniższym rysunku wartość przychodu z kropką np. 87.000 a nie 87,000.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

błąd 401

Media

Poniżej przedstawiamy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z poprzednich lat podatkowych - zachowują one aktualność:

e-Deklaracje: status 412 dla PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-PIT-36L, PIT-11 za 2021 r.

Status 412 – weryfikacja negatywna – niezgodność danych autoryzujących z danymi w dokumencie (np. niezgodność NIP, PESEL, daty urodzenia, nazwiska, pierwszego imienia).

Występuje w sytuacji, kiedy zestaw danych identyfikacyjnych: NIP, PESEL, pierwsze imię, nazwisko, data urodzenia zawarty w bloku danych autoryzujących do podpisywania dokumentu jest niezgodny danymi zawartymi w bloku danych identyfikacyjnych w zeznaniu.

Przyczyną otrzymania statusu 412 może być:

  • korzystanie z nieaktualnej wersji aplikacji e-Deklaracje Desktop
  • wpisywanie w danych autoryzujących danych małżonka (drugiego podmiotu na zeznaniu),
  • wadliwe funkcjonowanie innej aplikacji używanej do wysyłania zeznań.

Rozwiązaniem może być:

  • aktualizacja aplikacji e-Deklaracje Dekstop do najnowszej wersji,
  • wpisanie w danych autoryzujących danych podatnika (pierwszego podmiotu na zeznaniu),
  • zgłoszenie nieprawidłowego działania aplikacji do producenta oprogramowania (w przypadku korzystania z oprogramowania niepobranego ze stron Ministerstwa Finansów).

Przy prawidłowym korzystaniu z oprogramowania dostarczonego przez Ministerstwo Finansów błąd ten nie powinien nigdy wystąpić, gdyż oprogramowanie automatycznie uzupełnia dane informacyjne w podpisie bez udziału podatnika (na podstawie danych podanych w formularzu). Jeżeli korzystając z oprogramowania Ministerstwa Finansów podatnik otrzyma taki komunikat, to może to świadczyć o niewłaściwym użyciu oprogramowania lub jego niewłaściwej instalacji.

e-Deklaracje: status 414 dla PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-PIT-36L, PIT-11 za 2021 r. 

Jeżeli otrzymano status dokumentu 414 - Weryfikacja negatywna - błąd danych autoryzujących (np. błąd w nazwisku, pierwszym imieniu, dacie urodzenia, NIP, numerze PESEL, kwocie przychodu), to prawdopodobnie doszło do jednej z poniższych sytuacji:

  1. Popełniono błąd w danych identyfikacyjnych, przenoszonych do sekcji danych autoryzujących w zeznaniu:

    • wpisano nieprawidłowy identyfikator podatkowy PESEL lub NIP podatnika - np. NIP pracodawcy lub identyfikator podatkowy współmałżonka,
    • błędnie wpisano nazwisko podatnika np. Kowalska Nowak zamiast Kowalska-Nowak,
    • błędnie wpisano pierwsze imię podatnika np. Jaeck zamiast Jacek (literówka) lub wpisano również drugie imię np. Jan Adam,
    • błędnie wpisano nazwisko w pozycji dla pierwszego imienia, imię tam gdzie nazwisko,
    • błędnie wpisano datę urodzenia podatnika np. zamienione miesiące z dniami, niewłaściwy format daty (prawidłowy format daty w formularzu PDF: DD-MM-RRRR, w danych XML: RRRR-MM-DD).
  2. W danych autoryzujących wpisano błędną kwotę przychodu z zeznania lub rocznego obliczenia podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składany dokument elektroniczny. Najczęstsze błędy to:

    • podawanie kwoty przychodu z bieżącego rozliczenia tj. za 2019 rok,
    • wpisywanie kwoty z zaokrągleniem do dziesiątek groszy lub pełnych złotych np.: 99,00 lub 99,10 zamiast 99,14 (kwota zaokrąglona),
    • podawanie łącznej kwoty przychodów podatnika i jego małżonka (w przypadku wspólnych rozliczeń) – w celach autoryzacyjnych powinna być wskazywana tylko i wyłącznie kwota przychodu podatnika, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 18 września 2017 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2017 r., poz. 1802),
    • wpisywanie kwoty 0 (zero), gdy za 2018 r. podatnik nie składał zeznania na analogicznym formularzu, ale rozliczał się na innym formularzu (np. za 2019 rok chce złożyć zeznanie PIT-38, a za 2018 r. nie dokonywano rozliczenia na takim formularzu, ale za 2018 r. został złożony formularz PIT-37 – w takiej sytuacji, w danych autoryzujących powinien podać kwotę przychodu, która wynika ze złożonego do urzędu PIT-37).

Jeśli po wprowadzeniu zmian i ponownym przesłaniu zeznania pojawi się ponownie status 414, skontaktuj się z właściwym urzędem skarbowym i wyjaśnij niezgodności.

e-Deklaracje: status 411 dla PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-PIT-36L, PIT-11 za 2021 r.

Prawidłowo wypełnioną deklarację (zeznanie/wniosek), poprawnie zweryfikowaną i przyjętą do systemu e-Deklaracje, można złożyć tylko raz. Próba wysłania kolejnej deklaracji, z takim samym identyfikatorem podatkowym, zakończy się odebraniem z systemu e-Deklaracje statusu dokumentu: „411 – Weryfikacja negatywna – w systemie jest już złożony dokument (zeznanie) z takim Identyfikatorem podatkowym". W przypadku konieczności przesłania kolejnej deklaracji (zeznania), jako cel złożenia deklaracji należy zaznaczyć opcję „korekta" w pozycji „Cel złożenia formularza".

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA