REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-11 za 2020 rok - pracownicy delegowani i pracujący zdalnie za granicą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT-11 za 2020 rok - pracownicy delegowani i pracujący zdalnie za granicą
PIT-11 za 2020 rok - pracownicy delegowani i pracujący zdalnie za granicą
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

PIT-11 za 2020 rok dla pracowników delegowanych, osób pracujących zdalnie za granicą i zatrudnianych w firmie obcokrajowców może być problematyczny - oceniają eksperci z KPMG. Kłopotem może być m.in. kwestia ustalenia rezydencji podatkowej. PIT-11 - do kiedy?

PIT-11 - do kiedy?

Pracodawcy, którzy w 2020 roku zatrudniają osoby fizyczne lub wypłacają im wynagrodzenia z umowy o pracę, czy umowy zlecenia - po zakończeniu roku mają obowiązek sporządzić imienne informacje o wysokości dochodów tych osób (PIT-11).

REKLAMA

PIT-11 trzeba sporządzić i wysłać do urzędu skarbowego (wyłącznie w formie elektronicznej) do 31 stycznia następnego roku. Jako, że w 2021 roku 31 stycznia wypada w niedzielę, to termin przesuwa się (zgodnie z art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej) na poniedziałek 1 lutego 2021 r.

Pracownikowi trzeba wysłać PIT-11 do końca lutego następnego roku. Jako, że w 2021 roku ostatni dzień lutego (28.) wypada w niedzielę, to termin przesuwa się (zgodnie z art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej) na poniedziałek 1 marca 2021 r.

Wskazane terminy nie dotyczą płatników (pracodawców), którzy kończą prowadzenie działalności. W takim przypadku formularze trzeba złożyć do dnia zaprzestania działalności.

PIT-11 dla urzędu skarbowego sporządza się i wysyła wyłącznie elektronicznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 PIT-11 za 2020 rok - pracownicy delegowani i pracujący zdalnie za granicą

REKLAMA

Dochody uzyskane za granicą najczęściej podlegają opodatkowaniu w państwie, w którym praca była wykonywana i nie pozostają bez wpływu na zobowiązania podatkowe w Polsce. Ich wykazanie może być problemem dla pracodawców, którzy do końca lutego zobowiązani są wysłać swoim pracownikom PIT-11.

Eksperci KPMG wskazują, że na określenie zobowiązań podatkowych i właściwej rezydencji w tym roku wpływ wywiera również pandemia koronawirusa, która mogła przyczynić się do przymusowego pobytu pracowników za granicą i świadczenia tam przez nich pracy zdalnej.

REKLAMA

Specjaliści przypominają, że płatnik przygotowujący PIT-11 dla swojego pracownika powinien przeprowadzić weryfikację jego statusu rezydencji. Jeśli pracownik nie spełnia przesłanek do określenia jego rezydencji dla celów podatkowych w Polsce, to PIT-11 powinien zawierać inne dane. Rezydentem podatkowym w Polsce jest natomiast osoba, która posiada na terytorium naszego kraju centrum interesów osobistych lub gospodarczych. Warunki dla rezydencji spełnia również osoba, która przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w ciągu danego roku podatkowego.

W związku z wykonywaniem przez dużą liczbę pracowników obowiązków zdalnie, OECD wydało rekomendacje, w myśl których pracownik zostanie zmuszony do pozostania w kraju, w którym jego pobyt w normalnych warunkach nie przekroczyłby 183 dni, to okres ten nie powinien przekładać się na powstanie obowiązków podatkowych w tym państwie ani na zmianę jego rezydencji podatkowej. KMPG zwraca jednak uwagę, że w polskim systemie podatkowym nie powstały żadne przepisy regulujące tę kwestię poza specjalnym porozumieniem zawartym przez Polskę i Niemcy. Stosowane są zatem zasady ogólne, w tym - postanowienia poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

"W zawartej przez Polskę umowie z Niemcami wprowadzono tzw. fikcję prawną polegającą na tym, że gdy pracownik wykonuje pracę z domu, tj. w państwie rezydencji na rzecz pracodawcy z drugiego kraju, to taką pracę można uznać za wykonywaną w państwie, w którym pracownik wykonywałby ją, gdyby nie podjęto działań antykryzysowych" - komentuje szef Zespołu ds. Zarządzania Wiedzą w Dziale Doradztwa Podatkowego w KMPG w Polsce Grzegorz Grochowina.

Problemem może być również wystawianie PIT-11 dla obcokrajowców wykonujących pracę w Polsce. Płatnik zobowiązany jest do podania w formularzu podatkowym poprawnego numeru PESEL lub NIP-u podatnika, czyli pracownika. W przypadku pracowników nieposiadających tych numerów, płatnicy podawali ciąg cyfr takich jak "1111111111", czy "9999999999" aby móc złożyć informację PIT-11 w terminie. Ministerstwo Finansów w końcu 2020 r. uznało takie działanie za błąd i wskazało, że dokumenty PIT-11 z takim ciągiem znaków nie będą przyjmowane przez system. KPMG zwraca jednak uwagę, że system resortu finansów nie został zmodyfikowany i nadal będzie przyjmował tego rodzaju formularze.

Według menedżera w Zespole ds. PIT w KPMG w Polsce Pawła Majewskiego w ostatnich dniach pojawiły się kolejne wyjaśnienia Ministerstwa Finansów wskazujące, że w tym roku nic się nie zmieni w składaniu PIT-11 za cudzoziemców, którzy nie posiadają numeru PESEL bądź NIP. "Oznacza to tym samym, że tak jak w poprzednich latach będzie można w takiej wyjątkowej sytuacji wpisać ciąg cyfr, który będzie traktowany jako identyfikator podatkowy zagranicznego pracownika" - poinformował. (PAP)

mfr/ pad/

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA