REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rożne stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
ryczałt stawki
ryczałt stawki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Ład spowodował znaczne zmiany w prawie podatkowym. Wielu przedsiębiorców w celu uniknięcia składki zdrowotnej szuka lepszych rozwiązań. Jedną z opcji była zmiana formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Ryczałt od przychodów – stawka podatku

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest podatkiem wyjątkowym, bowiem stawka podatku zależy od usług, które wykonujemy. Problem pojawia się jednak co do tego, jaką stawkę powinien zastosować ryczałtowiec. Ustawodawca, tworząc przepisy dotyczące ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zdecydował się uzależnić stawkę od kodów PKWiU. Wielu kojarzy kody PKD obecne przy rejestracji działalności, natomiast określenie “kod PKWiU” może być pojęciem egzotycznym. Skrót PKWiU oznacza Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług. Jest to klasyfikacja określająca szczegółowo katalog jednakowo czynności niematerialnych oraz rzeczy materialnych, można powiedzieć, że jest to rozszerzenie klasyfikacji PKD. Dla przykładu kod PKD to 62.01.Z, – Działalność związana z oprogramowaniem a kod PKWiU to 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania lub 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Jak Państwo widzą, dla jednego kodu PKD może być więcej niż jeden przyporządkowany kod PKWiU.

REKLAMA

Autopromocja

Stawka podatku dla ryczałtu – decyduje cyfra. Wątpliwości przy wyborze kodu

REKLAMA

Dla przykładu usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.20.0 opodatkowane są stawką 12%, natomiast usługi pod kodem PKWiU 62.02.30.0 mogą korzystać już ze stawki 8,5%. Podkreślić należy, że odpowiedzialność za klasyfikację swoich usług do odpowiedniego grupowania PKWiU ciąży na podatniku. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w kwestii klasyfikacji usług umywa ręce i wskazuje, że klasyfikacja PKWiU nie stanowi przepisów podatkowych, tym samym nie jest on właściwy do dokonania takiej klasyfikacji i nie weryfikuje też klasyfikacji dokonanej przez pytającego. Doprowadza to do sytuacji, w której, jeżeli składamy wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie właściwej stawki podatku, musimy podać taki kod w stanie faktycznym (musimy go zadeklarować). Skutkiem takiego stanu rzeczy jest to, że większość interpretacji podatkowych wydanych w zakresie stawki ryczałtu jest bezużyteczna, ponieważ wnioskujący o wydanie interpretacji sami stwierdzają kody PKWiU nieodpowiadające wykonywanym przez nich czynnościom.

Oczywiście problem pojawia się tylko w sytuacji, w której pytamy o ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Jeżeli złożą Państwo wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej na gruncie podatku VAT, wówczas Dyrektor KIS już na takie pytanie chętnie odpowiada, problem polega na tym, że otrzymujemy wyłącznie skrócony kod np. PKWiU 62, co na gruncie ryczałtu nic nam nie da. Tutaj pojawia się cały na biało Główny Urząd Statystyczny, a konkretnie Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur w Łodzi. Według Dyrektora KIS-u, jeżeli podatnik nie jest pewny klasyfikacji swoich usług pod kątem kodu PKWiU, powinien się on udać do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur, którzy pomoże podatnikowi w takim zakwalifikowaniu.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur konieczny dla usunięcia wątpliwości podatkowych

Proces uzyskania opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur jest jednocześnie bardzo prosty (całość wniosku jesteśmy w stanie złożyć za pośrednictwem strony Ośrodka), a jednocześnie obecnie absurdalnie długi i niesformalizowany. Gdyby niniejszy artykuł powstawał rok temu, wówczas opinie Ośrodek wydawał po +/- miesiącu. W styczniu mówiliśmy już o około 3 miesiącach, później 5, aktualnie nie wiadomo jak długo Ośrodkowi zajmie wydanie takiej opinii. Na stronie Ośrodka w zakładce tryb wydawania informacji do niedawna widniała informacja na temat terminu, w jakim Ośrodek wydaje swoje opinie. Aktualnie na stronie Ośrodka znajduje się informacja:

“Informacje klasyfikacyjne są wydawane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur bez zbędnej zwłoki, po wpływie kompletnego wniosku do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże w związku ze zmianą przepisów podatkowych od 01.01.2022 r. i istotnym wzrostem liczby składanych wniosków, czas oczekiwania na wydanie informacji klasyfikacyjnej uległ znaczącemu wydłużeniu.”

W praktyce wygląda to tak, że aktualnie (niniejszy artykuł powstał we wrześniu 2022 roku) wydawane są opinie do wniosków, które wysłano na etapie grudnia 2021/stycznia 2022 roku. Ponadto, jeśli zadzwonimy do Ośrodka, to usłyszymy, że jeżeli wysłaliśmy nasz wniosek na etapie lutego lub marca to nie dostaniemy naszej opinii w tym roku. Podkreślić należy również, że możemy czekać wiele miesięcy na naszą opinię, a będzie ona niepełna lub urzędnik postanowił nadać zbyt ogólny kod dla naszych usług. Tak więc taka opinia, nawet po wielu miesiącach czekania może być bezwartościowa.

REKLAMA

Ustawodawca, tworząc system prawny w naszym kraju, doprowadził do patologicznej sytuacji, w której, aby poznać właściwą stawkę ryczałtu dla naszych usług, musimy udać się do dwóch oddzielnych instytucji, z czego jedna nie ma z góry określonego czasu na wydanie swojej opinii i cały proces może trwać ponad rok. Absurdu dokłada fakt, że Dyrektor KIS-u określa kody PKWiU na gruncie podatku VAT, natomiast na gruncie podatku dochodowego udaje, że nie jest do tego właściwy.

Podsumowując, czy nadal warto składać zapytania do GUS-u, jeżeli chcą Państwo uzyskać opinię dotyczącą kodu PKWiU dla Państwa działalności? W mojej ocenie, dla większości działalności tak. Polskie prawo obecnie nie oferuje nam innej możliwości, także jeżeli chcą Państwo skorzystać z ryczałtu, a nie są pewni właściwej stawki, to zalecam Państwu uzbrojenie się ogromne ilości cierpliwości.

Kamil Przybyła, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA