REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System podatkowy po Polskim Ładzie. Co się zmieniło?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
  • Materiał prasowy
Piotr Juszczyk
Doradca podatkowy w firmie inFakt. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Wieloletni praktyk w dziedzinie księgowości. Specjalizuje się w tematach prawa podatkowego, księgowości oraz prowadzenia biznesu. Na co dzień pomaga przedsiębiorcom, przekładając przepisy na prosty język.
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Polski Ład a podatki 2023
Polski Ład a podatki 2023
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polski Ład a system podatkowy 2023. Podatnicy rozliczający się na skali podatkowej mają obecnie prawo zastanawiać się, jak rozliczyć się z fiskusem za 2022 rok. Szybkie zmiany wprowadzone w przepisach Polskiego Ładu, a następnie kolejne nowelizacje przepisów w trakcie roku podatkowego, spowodowały chaos. Pojawia się więc pytanie, jaki właściwie mamy system podatkowy wchodząc w 2023 rok?
rozwiń >

Polski Ład a podatki

REKLAMA

W maju 2021 roku rząd zapowiedział rewolucję w podatku dochodowym od osób fizycznych, a całość planowanych zmian nazwano Polskim Ładem. Na konferencji prasowej poświęconej planowanemu projektowi ustawy nie odniesiono się jednak do najważniejszej kwestii, czyli co zapowiadane zmiany oznaczają dla podatników.

REKLAMA

Projekt ustawy trafił do konsultacji w sierpniu 2021 roku i od razu wzbudził wiele emocji. Pośród pozytywnych zmian pojawiło się w nim podniesienie kwoty wolnej do 30.000 zł oraz zmiana kwoty drugiego progu podatkowego do 120.000 zł. Tak też projekt był firmowany – pod hasłem historycznego wzrostu kwoty wolnej od podatku oraz wyższej kwoty drugiego progu podatkowego. Te zabiegi miały doprowadzić do tego, że podatnicy będą płacić niższe podatki. – Oczywiście, dla podatników na zasadach ogólnych faktycznie podatki obniżyły się. Jednak wraz z tymi zmianami dokonano też rewolucji w rozliczeniu składki zdrowotnej. Przed zmianą rzeczywiste obciążenie wynosiło dla pracowników i zleceniobiorców 1,25%, a dla przedsiębiorców w 2021 roku – 53 zł. Tymczasem w Nowym Ładzie stała się ona bardzo istotną daniną – wskazuje Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt.

Co przyniósł Polski Ład 1 stycznia 2022 roku?

Polski Ład od samego początku budził wiele emocji. Wiele środowisk wskazywało na liczne niedociągnięcia w przepisach. Podwyższenie kwoty wolnej i drugiego progu podatkowego to w zasadzie jedyne zmiany na lepsze. Oprócz istotnego obciążenia składką zdrowotną, Polski Ład odebrał przedsiębiorcom wiele przywilejów. Wprowadzono m.in.:

  • niższą minimalną kwotę rozliczeń bezgotówkowych,
  • zmiany przy sprzedaży zakupionych przedmiotów z leasingu operacyjnego,
  • brak możliwości preferencyjnego rozliczania samotnie wychowujących,
  • ustalanie wartości wprowadzanych z majątku prywatnego środków trwałych,
  • brak amortyzacji lokali mieszkalnych,
  • rozliczenie najmu prywatnego tylko na ryczałcie.

Ponadto Polski Ład sprawił też poważne problemy interpretacyjne, np. z ulgą dla klasy średniej. – W mojej ocenie ze zmianami, zwłaszcza tak istotnymi, należało poczekać, a przepisy doprecyzować, o co wielokrotnie różne środowiska apelowały – mówi Piotr Juszczyk.

Zmiany w Polskim Ładzie

REKLAMA

Projekt Polskiego Ładu został zmieniony trzy razy zanim zaczął obowiązywać. Następnie już po tygodniu wydano pierwsze rozporządzenie, które zmienia zasady obliczania zaliczki na podatek dochodowy. Pierwsze emocje, jakie wzbudziło rozporządzenie, to fakt że zaliczki na podatek mamy przeliczać wg zasad obowiązujących w 2021 roku. W przypadku, gdy są korzystne – Płatnik też tak pobiera podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie, powstało pytanie, czy rozporządzeniem można zmieniać zasady obliczania zaliczki na podatek? Niestety pojawiła się rozbieżność. Zakłady pracy różnie przeliczały te zaliczki. Za powstały chaos próbowano obwinić m.in. księgowych. Niewątpliwie zasady poboru zaliczek na podatek nie powinny być zmieniane rozporządzeniem. Stąd też zmiany poboru zaliczki na podatek zostały finalnie ustalone w ustawie z 10 marca 2022 r. Pozostało jednak kuriozum pobierania zaliczek na zasadach z 2021 roku. Księgowi zastanawiali się, jak będzie wyglądał pobór podatku w przyszłych latach. Wprowadzane modyfikacje tylko utwierdzały, że Polski Ład nie był dobrze przygotowany.

Ostatnie zmiany w zakresie wyliczania podatku zostały wprowadzone ustawą z 1 lipca. Ustawa ta obniżyła pierwszy próg podatkowy do 12% i zlikwidowała ulgę dla klasy średniej. Zmiany nastąpiły w trakcie roku. Ustawodawca, likwidując skomplikowaną i przynoszącą wiele problemów ulgę dla klasy średniej, nie miał wyjścia – musiał obniżyć podatek w pierwszym progu do 12%. Każda wyższa stawka spowodowałaby, że likwidacja ulgi będzie niekorzystna dla podatników. Od 1 lipca również osoby samotnie wychowujące dzieci mogą rozliczać się na zasadach z 2021 r. z uwzględnieniem obecnie obowiązującej skali podatkowej. Hipotetycznie możemy powiedzieć, że system nam się ukształtował i mamy obciążenia dochodu:

  • do 30.000 zł – 9% (składka zdrowotna),
  • 30.000 – 120.000 zł – 21% (podatek 12% i składka zdrowotna 9%),
  • 120.000 zł – 1.000.000 – 41% (podatek 32% i składka zdrowotna 9%),
  • powyżej 1.000.000 zł – 45% (podatek 32%, składka zdrowotna 9%, danina solidarnościowa 4%).

Jakim systemem rozliczyć PIT za 2022 r.?

Śmiało można powiedzieć, że w 2022 roku obowiązywały trzy zasad poboru zaliczki na podatek:

  • z 2021 roku;
  • z 1.01.2022 roku z zastosowaniem ulgi dla klasy średniej;
  • z 1.07.2022 r. bez ulgi dla klasy średniej i nową stawką 12%.

Dlatego też powstaje pytanie, jakim system rozliczymy nasz PIT za 2022 rok. – W sytuacji, która powstała w Polsce w 2022 roku, trudno jest mówić o jednolitym systemie podatkowym. System to przecież coś stałego, a tego ostatnio zabrakło – mówi ekspert inFaktu. Zasady z 2021 roku już nie obowiązują i nie znajdą również zastosowania w zeznaniu za 2022 rok. Podstawowym sposobem rozliczenia za rok 2022 jest zastosowanie się do zasad, które obowiązują obecnie, a więc skali podatkowej z 12% stawką w pierwszym progu podatkowym bez ulgi dla klasy średniej. Jednak w konsekwencji zmian dla wielu podatników może się okazać, że system z 1 stycznia jest korzystniejszy. Stąd też ustawodawca zastrzegł, że jeśli rozliczenie z ulgą dla klasy średniej będzie korzystniejsze, to Ministerstwo Finansów skoryguje PIT podatnika.

Jaki system podatkowy dla przedsiębiorców?

Precedensem w 2022 roku stało się to, że ustawodawca dał przedsiębiorcom możliwość ponownej zmiany formy opodatkowania. Przedsiębiorcy rozliczający się na podatku liniowym i ryczałcie mogą po zakończonym roku zmienić formę opodatkowania za 2022 rok na skalę podatkową. Dodatkowo ryczałtowcy mogli zmienić swoją formę opodatkowania w połowie roku, rozliczając swoje przychody za pierwszą połowę roku na ryczałcie, a za drugą – na skali.

Po zakończonym roku podatkowym warto zastanowić się, jakiego dokonać rozliczenia. Wybór zmiany formy opodatkowania za 2022 rok polega na złożeniu PIT-36 w miejsce PIT-36L lub PIT-28. Po zakończonym roku można więc przygotować PIT właściwy i PIT-36. To pozwoli na ustalenie, która forma jest korzystniejsza. W przypadku przedsiębiorców oprócz przygotowania powyższych dwóch PIT-ów mogą dojść jeszcze inne warianty, jak np. rozliczenie ze współmałżonkiem. – Warte podkreślenia jest na pewno to, żeby nie spieszyć się ze złożeniem PIT za 2022 rok. Złożenie PIT zamyka drogę do wyboru skali podatkowej – podpowiada Piotr Juszczyk.

Najem prywatny

Rok 2022 był też ostatnim, kiedy najem prywatny można rozliczać na skali podatkowej. Dlatego też, jeśli w 2022 rozliczany był na ryczałcie, to warto zastanowić się, czy nie zmienić formy opodatkowania po zakończeniu roku na skalę podatkową. Stała się ona atrakcyjniejsza m.in. ze względu na wyższą kwotę wolną. Ponadto, jeśli w trakcie roku przeprowadzony został remont lokalu, to poniesione na ten cel wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, o ile podatnik rozlicza się na skali.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA