REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji PIT – jak to zrobić. Zasady, termin, skutki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Korekta deklaracji PIT – jak to zrobić. Zasady, termin, skutki
Korekta deklaracji PIT – jak to zrobić. Zasady, termin, skutki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Popełniłeś błąd w rocznym zeznaniu podatkowym? Zapomniałeś odliczyć ulgę podatkową? Możesz skorygować PIT-a. Co trzeba wiedzieć o korekcie deklaracji PIT?

Kiedy należy złożyć korektę deklaracji PIT 

Jeśli składając deklarację podatkową popełniłeś błąd, np. poprzez pominięcie jakiejś ulgi, zaniżenie kwoty przychodu, dochodu, podatku do zapłaty, to powinieneś złożyć korektę deklaracji podatkowej. Dotyczy to także deklaracji składanych poprzez usługę Ministerstwa Finansów oraz w przypadku automatycznego złożenia deklaracji poprzez usługę Twój e-PIT
Zeznanie PIT można korygować przez 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin na jego złożenie (czyli przez 5 lat od końca 2023 roku). A zatem korekty do rocznych zeznań PIT za 2022 rok można składać do końca 2028 roku. 

REKLAMA

Korekta PIT krok po kroku 

Należy rozpocząć od ponownego wypełnienia deklaracji podatkowej za 2022 r. i zaznaczyć „korektę” jako cel złożenia deklaracji. Druk wypełnia się wszystkimi poprawnymi kwotami, wynikającymi z rozliczenia roku. Należy wypełnić nie tylko niepoprawnie wypełnione pola, ale także wszystkie pozostałe. Podatnik, który złożył pierwotną deklarację w programie Twój e-PIT będzie miał wypełnione wszystkie dotychczasowe dane, więc może zmienić jedynie te informacje, które chce aktualnie poprawić.  

Ponowny błąd w deklaracji 

Deklaracje podatkową można wielokrotnie korygować. Istotnym jest, aby korektę deklaracji przeprowadzić w okresie, gdy organ podatkowy nie rozpoczął jeszcze postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej. Ponadto można przeprowadzić korektę w trakcie czynności sprawdzających. Organ podatkowy informuje w piśmie o procedurze jaką przeprowadza, np. czy są to czynności sprawdzające, czy kontrola podatkowa.  

Korekta deklaracji podatkowej, a czynny żal 

Czynny żal stanowi dobrowolne zawiadomienie o popełnieniu wykroczenia lub przestępstwa skarbowego i dotyczy np. sytuacji, gdy podatnik nie złożył w wymaganym terminie deklaracji podatkowej lub nie zapłacił podatku w terminie. 
Z kolei, korekta deklaracji podatkowej dotyczy sytuacji, gdy w deklaracji występują błędy rachunkowe i oczywiste omyłki lub np. gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami. 

Korekta deklaracji podatkowej, a odsetki 

Odsetki za zwłokę będą wymagane, jeżeli kwoty wynikające z korygowanego zeznania różnią się od pierwotnych w ten sposób, że jest większa zaległość w podatku rocznym niż pierwotna, wyższa nadpłata niż pierwotna, otrzymana z urzędu skarbowego w 2023 r. lub wyższa zaliczka niż zapłacona w trakcie 2022 r. Warto pamiętać, że przez pierwsze 6 miesięcy liczone od terminu na złożenie deklaracji PIT nalicza się odsetki za zwłokę w obniżonej wartości o 50%. Natomiast od 3 listopada 2023 r. odsetki wynoszą pełną ich wartość za cały okres zaległości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dokonać korekty deklaracji podatkowej? 

Korekty deklaracji podatkowej można dokonać na kilka sposobów poprzez wizytę w urzędzie skarbowym, listownie, a także korzystając z usługi Twój e-PIT. Forma korekty wynika z możliwości złożenia danego PIT. Korekta nie musi jednak być przygotowana w ten sam sposób co pierwotny PIT.

Korekta deklaracji podatkowej, a PIT-37 

Okres przedawnienia złożenia korekty deklaracji PIT-37 trwa 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku.  Korektę warto składać do momentu, w którym nie nastąpi przedawnienie zobowiązania podatkowego. Korekta deklaracji PIT-37 pozwala uniknąć odpowiedzialności karnej skarbowej za zaistniałe błędy w deklaracji po spełnieniu przesłanek ustawowych. Korekty dokonuje się poprzez przesłanie deklaracji ze wskazaniem, że celem złożenia deklaracji jest korekta oraz z poprawionymi błędami. 

Miejscem właściwym w PIT -37 do oznaczenia deklaracji jako korekty jest część A punkt 10 – miejsce i cel składania zeznania. Jeżeli składasz korektę deklaracji PIT-37 pamiętaj, aby posiadać potwierdzenie nadania korekty deklaracji albo UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru) w przypadku składania korekty deklaracji w formie elektronicznej. 

Korekta deklaracji PIT, a wspólne rozliczenie z małżonkiem lub dzieckiem 

Podatnik ma możliwość zmianę rozliczenia z indywidulanego na rozliczenie z małżonkiem, a także jako rodzic samotnie wychowujący dziecko oraz na odwrót. 

Korekta deklaracji podatkowej, a przekazanie 1,5% na Organizację Pożytku Publicznego 

Podatnik ma możliwość złożenia korekty deklaracji podatkowej celem przekazania 1,5% dla wskazanej Organizacji pożytku publicznego, jeżeli złożył deklarację podatkową w wymaganym terminie oraz gdy złożył korektę deklaracji w terminie miesiąca od upływu terminu złożenia zeznania podatkowego. Ponadto wymagane jest zapłacenie podatku w pełnej wysokości podatku należnego stanowiącego podstawę obliczenia kwoty, która ma być przekazana na rzecz OPP maksymalnie w terminie dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego. 

Korekta deklaracji PIT a ulgi 

Termin na złożenie deklaracji podatkowej za 2022 rok minął 2 maja 2023 r. Jeżeli jednak podatnik złożył deklaracje i nie uwzględnił przysługujących mu ulg to może je wykazać w korekcie zeznania podatkowego. 

Korekta PIT-a - co jeszcze trzeba wiedzieć

Wypełniając formularz w pozycji oznaczonej jako „cel złożenia zeznania” należy zaznaczyć opcję - korekta deklaracji. Do wyboru jest forma korekty zeznania, mająca swoją podstawę w art. 81 Ordynacji podatkowej lub korekta zeznania składana w toku postępowania podatkowego w sprawie unikania opodatkowania, określona w art. 81b § 1a Ordynacji podatkowej. 

Od 2016 roku nie ma obowiązku załączania druku ORD-ZU do swojej korekty, w którym to należało uzasadnić przyczynę korekty, chyba że sytuacja dotyczy korekty zeznania składanej w toku postępowania podatkowego w sprawie unikania opodatkowania, to wówczas należy ją uzasadnić. 

Osoba składająca korektę zeznania podatkowego musi koniecznie pamiętać o złożeniu swojego podpisu, w przeciwnym wypadku złożenie deklaracji bez podpisu nie będzie stanowiło oświadczenia podatnika. Brak podpisu pod deklaracją nie jest elementem podlegającym korekcie, co może skutkować odpowiedzialnością podatnika za niezłożenie deklaracji podatkowej w terminie. 

Korektę deklaracji należy złożyć na druku, obowiązującym w roku, za który się ją przeprowadza. 

Złożenie korekty deklaracji PIT zgodnie z treścią wezwania wynikającego z czynności korygujących lub w trakcie ich trwania nie stanowi podstawy do otrzymania mandatu.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA