REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji PIT – jak to zrobić. Zasady, termin, skutki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Korekta deklaracji PIT – jak to zrobić. Zasady, termin, skutki
Korekta deklaracji PIT – jak to zrobić. Zasady, termin, skutki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Popełniłeś błąd w rocznym zeznaniu podatkowym? Zapomniałeś odliczyć ulgę podatkową? Możesz skorygować PIT-a. Co trzeba wiedzieć o korekcie deklaracji PIT?

Kiedy należy złożyć korektę deklaracji PIT 

Jeśli składając deklarację podatkową popełniłeś błąd, np. poprzez pominięcie jakiejś ulgi, zaniżenie kwoty przychodu, dochodu, podatku do zapłaty, to powinieneś złożyć korektę deklaracji podatkowej. Dotyczy to także deklaracji składanych poprzez usługę Ministerstwa Finansów oraz w przypadku automatycznego złożenia deklaracji poprzez usługę Twój e-PIT
Zeznanie PIT można korygować przez 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin na jego złożenie (czyli przez 5 lat od końca 2023 roku). A zatem korekty do rocznych zeznań PIT za 2022 rok można składać do końca 2028 roku. 

REKLAMA

Autopromocja

Korekta PIT krok po kroku 

Należy rozpocząć od ponownego wypełnienia deklaracji podatkowej za 2022 r. i zaznaczyć „korektę” jako cel złożenia deklaracji. Druk wypełnia się wszystkimi poprawnymi kwotami, wynikającymi z rozliczenia roku. Należy wypełnić nie tylko niepoprawnie wypełnione pola, ale także wszystkie pozostałe. Podatnik, który złożył pierwotną deklarację w programie Twój e-PIT będzie miał wypełnione wszystkie dotychczasowe dane, więc może zmienić jedynie te informacje, które chce aktualnie poprawić.  

Ponowny błąd w deklaracji 

Deklaracje podatkową można wielokrotnie korygować. Istotnym jest, aby korektę deklaracji przeprowadzić w okresie, gdy organ podatkowy nie rozpoczął jeszcze postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej. Ponadto można przeprowadzić korektę w trakcie czynności sprawdzających. Organ podatkowy informuje w piśmie o procedurze jaką przeprowadza, np. czy są to czynności sprawdzające, czy kontrola podatkowa.  

Korekta deklaracji podatkowej, a czynny żal 

Czynny żal stanowi dobrowolne zawiadomienie o popełnieniu wykroczenia lub przestępstwa skarbowego i dotyczy np. sytuacji, gdy podatnik nie złożył w wymaganym terminie deklaracji podatkowej lub nie zapłacił podatku w terminie. 
Z kolei, korekta deklaracji podatkowej dotyczy sytuacji, gdy w deklaracji występują błędy rachunkowe i oczywiste omyłki lub np. gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami. 

Korekta deklaracji podatkowej, a odsetki 

Odsetki za zwłokę będą wymagane, jeżeli kwoty wynikające z korygowanego zeznania różnią się od pierwotnych w ten sposób, że jest większa zaległość w podatku rocznym niż pierwotna, wyższa nadpłata niż pierwotna, otrzymana z urzędu skarbowego w 2023 r. lub wyższa zaliczka niż zapłacona w trakcie 2022 r. Warto pamiętać, że przez pierwsze 6 miesięcy liczone od terminu na złożenie deklaracji PIT nalicza się odsetki za zwłokę w obniżonej wartości o 50%. Natomiast od 3 listopada 2023 r. odsetki wynoszą pełną ich wartość za cały okres zaległości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dokonać korekty deklaracji podatkowej? 

Korekty deklaracji podatkowej można dokonać na kilka sposobów poprzez wizytę w urzędzie skarbowym, listownie, a także korzystając z usługi Twój e-PIT. Forma korekty wynika z możliwości złożenia danego PIT. Korekta nie musi jednak być przygotowana w ten sam sposób co pierwotny PIT.

Korekta deklaracji podatkowej, a PIT-37 

Okres przedawnienia złożenia korekty deklaracji PIT-37 trwa 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku.  Korektę warto składać do momentu, w którym nie nastąpi przedawnienie zobowiązania podatkowego. Korekta deklaracji PIT-37 pozwala uniknąć odpowiedzialności karnej skarbowej za zaistniałe błędy w deklaracji po spełnieniu przesłanek ustawowych. Korekty dokonuje się poprzez przesłanie deklaracji ze wskazaniem, że celem złożenia deklaracji jest korekta oraz z poprawionymi błędami. 

Miejscem właściwym w PIT -37 do oznaczenia deklaracji jako korekty jest część A punkt 10 – miejsce i cel składania zeznania. Jeżeli składasz korektę deklaracji PIT-37 pamiętaj, aby posiadać potwierdzenie nadania korekty deklaracji albo UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru) w przypadku składania korekty deklaracji w formie elektronicznej. 

Korekta deklaracji PIT, a wspólne rozliczenie z małżonkiem lub dzieckiem 

Podatnik ma możliwość zmianę rozliczenia z indywidulanego na rozliczenie z małżonkiem, a także jako rodzic samotnie wychowujący dziecko oraz na odwrót. 

Korekta deklaracji podatkowej, a przekazanie 1,5% na Organizację Pożytku Publicznego 

Podatnik ma możliwość złożenia korekty deklaracji podatkowej celem przekazania 1,5% dla wskazanej Organizacji pożytku publicznego, jeżeli złożył deklarację podatkową w wymaganym terminie oraz gdy złożył korektę deklaracji w terminie miesiąca od upływu terminu złożenia zeznania podatkowego. Ponadto wymagane jest zapłacenie podatku w pełnej wysokości podatku należnego stanowiącego podstawę obliczenia kwoty, która ma być przekazana na rzecz OPP maksymalnie w terminie dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego. 

Korekta deklaracji PIT a ulgi 

Termin na złożenie deklaracji podatkowej za 2022 rok minął 2 maja 2023 r. Jeżeli jednak podatnik złożył deklaracje i nie uwzględnił przysługujących mu ulg to może je wykazać w korekcie zeznania podatkowego. 

Korekta PIT-a - co jeszcze trzeba wiedzieć

Wypełniając formularz w pozycji oznaczonej jako „cel złożenia zeznania” należy zaznaczyć opcję - korekta deklaracji. Do wyboru jest forma korekty zeznania, mająca swoją podstawę w art. 81 Ordynacji podatkowej lub korekta zeznania składana w toku postępowania podatkowego w sprawie unikania opodatkowania, określona w art. 81b § 1a Ordynacji podatkowej. 

Od 2016 roku nie ma obowiązku załączania druku ORD-ZU do swojej korekty, w którym to należało uzasadnić przyczynę korekty, chyba że sytuacja dotyczy korekty zeznania składanej w toku postępowania podatkowego w sprawie unikania opodatkowania, to wówczas należy ją uzasadnić. 

Osoba składająca korektę zeznania podatkowego musi koniecznie pamiętać o złożeniu swojego podpisu, w przeciwnym wypadku złożenie deklaracji bez podpisu nie będzie stanowiło oświadczenia podatnika. Brak podpisu pod deklaracją nie jest elementem podlegającym korekcie, co może skutkować odpowiedzialnością podatnika za niezłożenie deklaracji podatkowej w terminie. 

Korektę deklaracji należy złożyć na druku, obowiązującym w roku, za który się ją przeprowadza. 

Złożenie korekty deklaracji PIT zgodnie z treścią wezwania wynikającego z czynności korygujących lub w trakcie ich trwania nie stanowi podstawy do otrzymania mandatu.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA