REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Twój e-PIT 2025: rozliczenie przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować
Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Rozliczenie PIT przedsiębiorców w 2025 roku (usługa Twój e-PIT)

W 2025 roku (podobnie jak rok temu) przedsiębiorcy mogą w szybki i wygodny sposób złożyć swoje zeznanie podatkowe PIT przy użyciu usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. W tym celu podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej mogą skorzystać z częściowo uzupełnionych formularzy:

PIT-28 – służy do rozliczeń przychodów działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem oraz z najmu i ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych,

PIT-36 – służy do rozliczania m.in. przychodów z działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych na zasadach ogólnych oraz przychodów z rent i emerytur zagranicznych oraz z działalności nierejestrowej,

PIT-36L – służy do rozliczenia przychodów z działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych podatkiem liniowym.

Ministerstwo Finansów informuje, że przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia zeznania podatkowego również w przypadku, gdy działalność została zawieszona. Dla takich przedsiębiorców również w usłudze Twój e-PIT został udostępniony częściowo wypełniony formularz właściwy ze względu na wybraną formę opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Częściowo uzupełnione zeznania podatkowe - jakie informacje wpisała Krajowa Administracja Skarbowa

We wszystkich formularzach udostępnionych w usłudze Twój e-PIT przedsiębiorcy znajdą wstępnie uzupełnione dane w zakresie:
- danych rejestracyjnych (NIP, imię i nazwisko, adres, właściwy urząd skarbowy, rachunek bankowy do zwrotu nadpłaty),
- numeru mikrorachunku, na który należy dokonać zapłaty podatku, jeśli taka będzie wynikała z rozliczenia,
- kwot wpłaconych w 2024 r. zaliczek na podatek lub wpłaconego ryczałtu,
- numer KRS OPP i celu szczegółowego, na który zostało przekazane 1,5% podatku należnego, o ile dane te zostały wskazane w rozliczeniu złożonym za 2023 r. oraz jeśli organizacja ta nadal znajduje się w Wykazie OPP.

Dodatkowo, formularz PIT-36 uzupełniony zostanie o dane:
- dotyczące ulgi na dzieci, jeśli zostały one wskazane w rozliczeniu za 2023 r., albo jeśli dziecko urodziło się w 2024 r.,
- z informacji przekazany przez płatników: z PIT-11, PIT-40A/11A, PIT-R.

Kreator wypełniania PIT-ów

Dla przedsiębiorców, w usłudze Twój e-PIT dostępne są formularze podatkowe z częściowo uzupełnionymi danymi. Aby dodać brakujące informacje, osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą użyć używają specjalnego kreatora. Kreator ten pomaga samodzielnie wypełnić dane dotyczące:
- przychodów,
- kosztów uzyskania przychodów (w PIT-36 i PIT-36L),
- kwoty należnych zaliczek na podatek (w PIT-36 lub PIT-36L) lub kwoty należnego ryczałtu (w PIT-28),
- składek na ubezpieczenia społeczne, a w przypadku działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem lub podatkiem liniowym również składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz
- ulg i odliczeń, o ile przysługuje mu uprawnienie do skorzystania.

Ważne

Po uzupełnieniu tych danych przedsiębiorca powinien zaakceptować i wysłać elektronicznie zeznanie w usłudze Twój e-PIT. Zeznania przygotowane dla przedsiębiorców (PIT-28, PIT-36 i PIT-36L) nie podlegają automatycznej akceptacji.

Polecamy: Odliczanie VAT w firmie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Twój e-PIT. Najważniejsze korzyści

Rozliczenie różnych form działalności: Przedsiębiorcy mogą rozliczać przychody z działalności gospodarczej w PIT-28, PIT-36 albo PIT-36L oraz z działów specjalnych produkcji rolnej w PIT-36 lub PIT-36L.

Automatyczne wypełnianie danych, które są w posiadaniu Krajowej Administracji Skarbowej, takich jak: dane rejestracyjne, numer mikrorachunku podatnika, wpłaty zaliczek na podatek lub wpłaty ryczałtu oraz informacje z rozliczeń za 2023 rok dotyczące ulgi na dzieci, czy też numeru KRS Organizacji Pożytku Publicznego o ile znajduje się on nadal na Wykazie OPP.

Możliwość korekty: przedsiębiorcy mogą wprowadzać zmiany i korekty w swoich deklaracjach przed ich ostatecznym zatwierdzeniem.

Bezpieczeństwo i wygoda: dane są chronione, a cała procedura odbywa się online, co pozwala na szybkie i bezpieczne złożenie deklaracji oraz ewentualne zapłacenie podatku.

Wsparcie dla różnych form opodatkowania: usługa obsługuje zarówno opodatkowanie na zasadach ogólnych, jak i ryczałt oraz podatek liniowy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA