REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-11 – najczęściej zadawane pytania

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
PIT-11 – najczęściej zadawane pytania
PIT-11 – najczęściej zadawane pytania

REKLAMA

REKLAMA

Większość z nas w swojej praktyce zawodowej otrzymała chociaż jeden PIT-11. Są one powszechnym dokumentem podatkowym w obrocie pomiędzy podmiotami powiązanymi stosunkiem pracy. Przy dużej ilości deklaracji jest jednak duże prawdopodobieństwo wystąpienia błędów oraz pomyłek. Pocieszającym jest jednak fakt, że w swoich wątpliwościach dot. PIT-11 nie pozostajemy sami – warto spojrzeć o co pytali inni.

Do kiedy powinienem/am otrzymać PIT-11 od pracodawcy?

Autopromocja

Pracodawca ma obowiązek dostarczenia PIT-11 swoim pracownikom do końca lutego za poprzedni rok. Wysyła on dokument  również do odpowiedniego urzędu skarbowego, najczęściej w formie elektronicznej. Działy kadrowe/księgowe firm przekazują te dokumenty pracownikom w różnych przyjętych w danym przedsiębiorstwie formach – papierowej lub elektronicznej.

Jaki adres powinienem/am podać pracodawcy do sporządzenia PIT-11?

Adres potrzebny jest do określenia właściwości miejscowej organu podatkowego. W przypadku PIT-11 pracodawca powinien uwzględnić adres wskazany przez pracownika jako adres zamieszkania. Nieważny jest więc tutaj adres zameldowania. Natomiast obowiązkiem pracownika jest  informowanie pracodawcy o każdej zmianie adresu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Co zrobić z otrzymanym PIT-11?

PIT-11 stanowi dla pracownika podstawę do wypełnienia własnego zeznania podatkowego, takiego jak np. PIT-36 czy PIT-37. Nie należy więc wysyłać go do organu podatkowego. Pracodawca wystawia trzy kopie PIT-11, jedną dla pracownika, drugą dla urzędu skarbowego (to pracodawca dostarcza tam PIT-11), trzecią do dokumentacji własnej.

Otrzymałem/am kilka PIT-11, co dalej?

W przypadku pracy w kilku miejscach, u różnych pracodawców lub kilku zleceniodawców otrzymamy PIT-11 od każdego z nich. Jest to sytuacja poprawna i w takim przypadku w przygotowywanym przez siebie zeznaniu podatkowym należy uwzględnić wszystkie dokumenty.

Nie otrzymałem/am PIT-11, co mam zrobić?

Jeżeli pracodawca nie udostępnił nam w terminie PIT-11 i nie mamy dokumentu do wypełnienia swoich zeznań podatkowych, w pierwszej kolejności warto niezwłocznie zgłosić się do pracodawcy z prośbą o wydanie dokumentu. Warto pamiętać, że brak PIT-11 nie zwalnia nas z obowiązku złożenia rocznego zeznania podatkowego do końca kwietnia każdego roku. Jeżeli pomimo ponaglenia pracodawca nie dopełnia swoich obowiązków, należy we własnym zakresie ustalić swoje wynagrodzenie (na podstawie umowy lub otrzymywanych wypłat/przelewów). Następnie obliczyć średnie stawki składkowe, które pracodawca powinien był ponosić w ciągu ubiegłego roku. Na podstawie tych danych wypełniamy deklarację do organu podatkowego, jako załącznik składając pismo wyjaśniające, iż nie otrzymaliśmy PIT-11.

Znalazłem w PIT-11 błędy, co z nimi zrobić?

PIT-11, tak jak każde inne zeznanie, jest przygotowywany przez człowieka, więc nawet przy wykorzystaniu najnowszych systemów kadrowo-księgowych mogą pojawić się w nim pomyłki. W takiej sytuacji należy po pierwsze zwrócić pracodawcy uwagę i poinformować go o znalezionych nieścisłościach. Możliwe, że wprowadzone dane są jednak prawidłowe, a my pozostajemy w błędnym przekonaniu, że coś jest nie tak. Jeżeli jednak okaże się, że faktycznie pojawiły się pomyłki, nie należy wprowadzać ich do swojego zeznania podatkowego PIT (PIT-36 czy PT-37). Pracodawca ma odpowiednie narzędzia do skorygowania pomyłek (korekty PIT-11), podatnik natomiast powinien w swojej deklaracji wprowadzić od razu prawidłowe dane.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA