REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe obrotu kryptowalutami

Skutki podatkowe obrotu kryptowalutami /Fot. Fotolia
Skutki podatkowe obrotu kryptowalutami /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zbliżający się w Polsce termin złożenia zeznań podatkowych za rok 2017 skłania do skrupulatnego przyjrzenia się kwestii rozliczenia podatku od obrotu kryptowalutami. Polskie Ministerstwo Finansów informuje o konieczności wykazania przychodów ze sprzedaży i zamiany kryptowalut. W artykule przeanalizujemy skutki podatkowe obrotu kryptowalutami oraz zalecenia MF dotyczące tego jak rozliczyć podatek od kryptowalut.

Podatek od kryptowalut - podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT)

W związku z obowiązkiem złożenia zeznania podatkowego za 2017 r., w PIT należy wykazać również przychody ze sprzedaży lub zamiany kryptowalut. Osobom handlującym kryptowalutami w Polsce grozi do 32% podatku. Nie istnieją przepisy odnoszące się specyficznie do kryptowalut, więc zalecane jest stosowanie przepisów ogólnych i posługiwanie się interpretacjami Ministerstwa Finansów. Jeszcze do końca ubiegłego roku Ministerstwo Finansów twierdziło, że opodatkowaniu podlega zamiana kryptowalut na waluty fiducjarne (FIAT) np. złotówki, dolary, euro. Najnowsza interpretacja zakłada także opodatkowanie wynikające z zamiany jednej kryptowaluty na inną.

Autopromocja

Dochody z kryptowalut dla osób fizycznych są rozliczane wg skali podatkowej - w zależności od poziomu dochodów opodatkowanie wynosi 18-proc. lub 32-proc. (próg zmienia się na wyższy przy kwocie przychodu ok. 85,5 tys. zł). W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej obejmującej handel kryptowalutami możliwe jest opodatkowanie 19-proc. podatkiem liniowym, należy jednak pamiętać o terminach dotyczących deklaracji rozliczania podatku na zasadach liniowych.

Sposób opodatkowania kryptowalut oraz odpowiedniego wykazania we właściwym zeznaniu podatkowym zależy od źródła pochodzenia tych dochodów oraz od formy opodatkowania wybranej przez podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą.

"Mimo tego, że kryptowaluty są wirtualne, to obowiązek podatkowy jest realny. Polskie Ministerstwo Finansów traktuje kryptowaluty jak prawa majątkowe, gdzie inne państwa jak np. Wielka Brytania traktują kryptowaluty analogicznie do walut fiducjarnych jak funt czy euro. Ma to wpływ na sposób rozliczania podatku od kryptowalut, który dla polskiego podatnika obracającego kryptowalutami jest skomplikowany. Ministerstwo Finansów powinno czerpać z brytyjskich wzorców w kwestii rozliczania kryptowalut" komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca Admiral Tax.

Podatek od kryptowalut - klasyfikacja przychodów i kosztów wg Ministerstwa Finansów

Źródło przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przychody z obrotu krytpowalutą mogą być zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu:

  • praw majątkowych

albo

  • pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli kryptowaluta jest przedmiotem obrotu w ramach działalności, która spełnia okreśłone warunki: m.in. ma ona charakter zarobkowy, jest prowadzona we własnym imieniu przez podatnika, w sposób zorganizowany i ciągły (i nie zachodzą przesłanki wskazane w art. 5b ust. 1 ustawy PIT).

Przychód

Obrót kryptowalutami generuje przychód m.in. w przypadku:

  • sprzedaży kryptowaluty (zamiany kryptowaluty na walutę tradycyjną, np. złotówki (PLN), euro (EUR), dolara amerykańskiego (USD),
  • zamiany kryptowaluty na inną kryptowalutę, na towar lub na usługę. Zamianę kryptowaluty należy traktować jako formę jej odpłatnego zbycia, analogicznie jak zamianę jakichkolwiek innych praw majątkowych, np. wierzytelności.

Przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy PIT

Przychód z odpłatnego zbycia kryptowaluty w drodze umowy sprzedaży lub zamiany – kwalifikowany do przychodów z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy PIT – powstaje w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika pieniędzy (waluty tradycyjnej), innej kryptowaluty, towaru czy wykonania usługi.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT

Za przychód z działalności gospodarczej uznaje się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Jednocześnie za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej uważa się dzień zbycia prawa majątkowego – czyli dzień sprzedaży lub zamiany danej kryptowaluty – nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Autopromocja

Przychód ze sprzedaży kryptowalut należy wpisać w rubryce 74 (prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ustawy). Wśród osób dokonujących obrotu kryptowalutami największą wątpliwość budzi konieczność rozliczenia podatku od zamiany kryptowaluty na inną kryptowalutę. Ministerstwo Finansów swoimi zaleceniami po raz kolejny wprowadza niepokój tysięcy podatników. Obowiązek uwzględniania każdej transakcji wymiany kryptowaluty na inną może skutkować koniecznością wertowania tysięcy pojedynczych transakcji, do zawierania których osoby obracające kryptowalutami często wykorzystują 'boty'. Takie zalecenia są nielogiczne i utrudniają życie podatnikom, którzy mają problem z ustaleniem należnego podatku wynikającego z zamiany kryptowalut.

Jeżeli chodzi o koszty uzyskania przychodów w obrocie kryptowalutami, to Ministerstwo Finansów prezentuje następujące wytyczne:

Autopromocja

Koszt uzyskania przychodów

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Takimi kosztami są zatem wszelkie wydatki, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. zostały faktycznie poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, tzn. pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami,
  2. nie zostały wymienione w art. 23 ustawy PIT, zawierającym katalog wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów,
  3. są odpowiednio udokumentowane.

Pełne wytyczne co do interpretacji skutków podatkowych obrotu kryptowalutami dla polskich obywateli dostępne są na stronie Ministerstwa Finansów.

Konieczność rozliczania każdej transakcji wymiany kryptowalut stanowi olbrzymi problem dla osób obracających kryptowalutami. Jak pokazują relację podatników nawet urzędnicy Urzędów Skarbowych nie posiadają wiedzy na temat poprawnego sposobu rozliczania podatku od kryptowalut. Alternatywnym rozwiązaniem do polskiego opresyjnego systemu jest rozliczanie kryptowalut za granicą - tam, gdzie jest to łatwiejsze i korzystniejsze pod względem podatkowym, np. w Wielkiej Brytanii.

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    E-faktury będą obowiązkowe w całej Unii Europejskiej. Czy KSeF przygotuje polskich przedsiębiorców?

    E-faktury będą obowiązywały w całej Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2024 roku państwa członkowskie UE będą mogły nałożyć na podatników obowiązek wystawiania faktu elektronicznych bez konieczności uzyskania decyzji derogacyjnej od KE. Od 2028 roku to rozwiązanie powinno być obligatoryjne w całej Unii Europejskiej, data nie jest jednak potwierdzona. System zaprezentowany przez Komisję Europejską określany jest jako VAT in Digital Age (ViDA). Ma on na celu dostosowanie obecnego systemu rozliczeń VAT do współczesnych wyzwań ery cyfrowej.

    Projekt objaśnień podatku u źródła (WHT) wciąż wzbudza wątpliwości

    Obecny projekt objaśnień jest już kolejnym projektem, który ma definiować zagadnienia podatku WHT i obejmuje przepisy obowiązujące od początku 2022 r. Pierwszy projekt ujrzał światło dzienne w czerwcu 2019 r., jednak nigdy nie wszedł w życie. Nowy projekt objaśnień WHT budzi jednak nowe wątpliwości w zakresie interpretowania i stosowania przepisów w zakresie WHT, co przy jednoczesnym wzroście kontroli wśród podatników w zakresie tego podatku rodzi dodatkowe obawy. 

    Zerowy VAT na żywność w I kwartale 2024 r. Jest rozporządzenie!

    Rozporządzenie w sprawie zerowego VAT na żywność w I kwartale 2024 r. zostało dzisiaj po południu opublikowane w Dzienniku Ustaw.

    Na co płatnicy WHT muszą uważać składając oświadczenie WH-OSC? Jakie błędy są najczęściej popełniane?

    Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r.  wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. 

    Kiedy nie trzeba zgłaszać darowizny?

    Zastanawiasz się, czy musisz składać formularz SD-Z2, aby zgłosić otrzymaną od rodziny darowiznę. Wyjaśniamy, kiedy nie trzeba tego robić. A gdy zajdzie taka konieczność, podajemy informację, jak można dokonać tego przez internet, korzystając z usług rządowych.

    Akcyjny (opcyjny) program motywacyjny ESOP - projektowanie i wdrażanie

    Co to jest akcyjny (opcyjny) program motywacyjny (menedżerski) ESOP? - idea, korzyści, koszty oraz skutki

    Ile aktualnie wynosi wartość oficjalnych aktywów rezerwowych Polski?

    Oficjalne aktywa rezerwowe Polski to 170,9 mld euro, a w przeliczeniu na dolary amerykańskie 186,7 mld - poinformował dzisiaj Narodowy Bank Polski. Są to dane na koniec listopada 2023 r.

    Taryfa celna 2024 - opublikowano Wspólną Taryfę Celną i tablice korelacyjne na przyszły rok oraz listy nowych i usuniętych kodów CN

    Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L z 31 października 2023 roku zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2364 z 26 września 2023 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie to stosuje się od 1 stycznia 2024 roku.

    Tabela kursów średnich NBP z 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023. Kurs euro w tym dniu to 4,3334 zł.

    Wnioski WIS, WIA i WIP wyłącznie elektronicznie od 1 stycznia 2024 roku

    Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 stycznia 2024 r. będzie można składać elektronicznie wnioski o wydanie wiążących informacji stawkowych (WIS), wnioski o wydanie wiążących informacji akcyzowych (WIA) i wnioski o wydanie wiążących informacji o pochodzeniu (WIP). Wnioski o wydanie WIS będą składane w serwisie e-Urząd Skarbowy a wnioski o wydanie WIA i WIP na portalu PUESC.

    REKLAMA