REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku
Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 2019 roku pojawi się nowa ulga w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych – ulga termomodernizacyjna. Z ulgi będą mogli skorzystać właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Przepisy dotyczące ulgi termomodernizacyjnej znajdują się w rządowym projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Projekt ten przechodzi aktualnie procedurę legislacyjną w Sejmie. 25 października 2018 r. sejmowa komisja finansów publicznych zaaprobowała te przepisy. 

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Dla kogo ulga termomodernizacyjna

REKLAMA

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) pojawić się ma nowy art. 26h, w którym zostanie uregulowana ulga termomodernizacyjna. Zatem z pewnością mogą skorzystać z tej ulgi osoby fizyczne płacące PIT według skali podatkowej i 19% stawki podatku (tzw. podatek liniowy).

Ponadto ulga termomodernizacyjna będzie dostępna dla podatników płacących ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Chodzi zarówno o przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą opodatkowanych tym ryczałtem, jak również o osoby nieprowadzące takiej działalności a uzyskujące przychody z najmu, dzierżawy lub innych podobnych umów (tzw. najem prywatny).

Z ulgi termomodernizacyjnej będą mogli korzystać także opodatkowane PIT lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osoby fizyczne uzyskujące przychody ze sprzedaży produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet podatki 2019

REKLAMA

W ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 11 ust. 1 i 2 zostanie zapisane, że podatnicy uzyskujący ww. przychody wymienione w art. 6 ust. 1 (tj. z działalności gospodarczej), 1a (tj. z tzw. najmu prywatnego) i 1d (przychody ze sprzedaży  produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu), opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, mogą odliczyć od przychodów wydatki termomodernizacyjne określone w 26h ust. 1 ustawy PIT, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Wszystkie ww. osoby będą mogły korzystać z ulgi termomodernizacyjnej jeżeli tylko są właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Bowiem odliczeniu w ramach tej ulgi będą podlegać właśnie wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w takim domu jednorodzinnym.

Wyjaśnienie pojęcia „budynek mieszkalny jednorodzinny” określono w art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.

Natomiast definicję wyrażenia „przedsięwzięcie termomodernizacyjne” znajdziemy w art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Co, ile i jak można odliczyć

W ramach ulgi termomodernizacyjnej można odliczyć (od dochodu w PIT lub od przychodu w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych) kwotę stanowiącą 23% wydatków poniesionych w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym.

Wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których zakup uprawnia do ulgi termomodernizacyjnej zostanie określony w stosownym (wydanym na podstawie art. 26 h ustawy o PIT) rozporządzeniu ministra infrastruktury i budownictwa.

Warunkiem odliczenia jest zakończenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Co ważne odliczać można także wydatki poniesione od 1 stycznia 2019 r. na przedsięwzięcia termomodernizacyjne rozpoczętego przed tym dniem.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w ww. terminie 3 lat podatnik musi doliczyć kwoty uprzednio odliczone do dochodu (lub przychodu w przypadku ryczałtowców za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Nie można będzie odliczyć więcej niż 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Czyli limit 53 tys. dotyczy osoby podatnika bez względu na liczbę realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych latach.

Wysokość poniesionych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Także trzeba będzie zbierać faktury VAT.

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane VAT, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem jeżeli przedsiębiorca, będący podatnikiem VAT odliczył podatek naliczony na fakturach dot. wydatków termomodernizacyjnych związanych ze swoim domem jednorodzinnym (może to być w jakiejś części możliwe, gdy np. część domu jest wykorzystywany np. na biuro) – to odliczyć będzie mógł w ramach omawianej ulgi tylko wydatki w kwocie netto.

Odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Kwotę odliczenia nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie podatnika będzie można odliczyć w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok, w którym zaistniały te okoliczności.

Jakie wydatki nie podlegają odliczeniu

Odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu art. 3 pkt 6 Ordynacji podatkowej.


Jak już wspomniano omawiana ulga podatkowa przysługuje tylko w przypadku termomodernizacji domów jednorodzinnych. Podczas posiedzenia komisji finansów publicznych 25 października 2018 r. posłowie pytali przedstawicieli Ministra Finansów czy ulgi nie można byłoby rozszerzyć na wspólnoty mieszkaniowe.

Jak podała Polska Agencja Prasowa wiceminister finansów Filip Świtała wyjaśniał, że funkcjonuje już od pewnego czasu program - Fundusz Termomodernizacji i Remontów (FTiR), z którego środki są przeznaczane na refinansowanie części kosztów termomodernizacji w formie premii (p. termomodernizacyjnej, p. remontowej lub p. kompensacyjnej), które przysługują spółdzielniom, wspólnotom mieszkaniowym i właścicielom domów jednorodzinnych. Premia termomodernizacyjna z FTiR wynosi 20% kwoty kredytu zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Uzupełnieniem ww. premii z FTiR jest uruchomienie programu priorytetowego „Czyste Powietrze”. W ramach tego programu właściciele oraz współwłaściciele budynków mieszkalnych jednorodzinnych będą mogli korzystać z dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW). Dofinansowanie to udzielane jest w formie dotacji oraz w formie pożyczek, na przygotowanie dokumentacji oraz na realizację przedsięwzięć mających na celu:

- poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń powietrza z istniejących budynków lub

- uniknięcie emisji takich zanieczyszczeń pochodzących z nowo budowanych budynków (omawiana nowelizacja ustaw podatkowych ma objąć zwolnieniem podatkowym świadczenia otrzymywane w ramach tego programu).

Ponadto proponowane są też zmiany m.in. w ustawie o termomodernizacji i remontach, które umożliwią włączenie samorządów gminnych do realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych na swoim terenie, finansowanych w części z Funduszu Termomodernizacji i Remontów, skierowanych do osób ubogich energetycznie. W powyższych przykładach beneficjentami pomocy państwa mają być osoby, które spełniają określone kryteria dochodowe i/lub majątkowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA