REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r. PIT 2013, PIT 2012, ulga na dziecko 2012 / 2013, ulga internetowa 2012 / 2013
Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r. PIT 2013, PIT 2012, ulga na dziecko 2012 / 2013, ulga internetowa 2012 / 2013

REKLAMA

REKLAMA

Projekt zmian w PIT przygotowany przez Ministerstwo Finansów został 12 października 2012 r. uchwalony przez Sejm. Senat 18 października uchwalił 6 poprawek (w tym przywrócił okrojoną znacznie ulgę internetową). Sejm uchwalił ostatecznie (uwzględniając wszystkie poprawki Senatu) nowelizację 24 października, a 11 listopada 2012 r. podpis na niej złożył Prezydent. Zmiany w PIT wejdą w życie dopiero w 2013 roku i będziemy odliczać ulgi na nowych zasadach na początku 2014 roku rozliczając dochody roku 2013. Ulga internetowa nie będzie zlikwidowana ale przysługiwać będzie tylko tym, którzy dopiero zaczynają korzystać z internetu.

Projekt nowelizacji ustawy o PIT i aktualny stan prac legislacyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Projekt, po zaakceptowaniu przez Radę Ministrów, został skierowany do Sejmu i 12 października 2012 r. został uchwalony jako ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

6 poprawek do ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wniósł Senat uchwałą z 18 października 2012 r..

Nowelizacja ustawy o PIT na 2013 r. została uchwalona przez Sejm ostatecznie 24 października 2012 r. i podpisana przez Prezydenta 11 listopada 2012 r. Nowości obowiązywać będą od rozliczenia dochodów uzyskanych w 2013 roku.

REKLAMA

Najważniejsze nowości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. ograniczenie stosowania ryczałtowych 50%. kosztów uzyskania przychodów, z tytułu przeniesienia praw autorskich tylko do osób, które z tego tytułu nie mają rocznych przychodów większych niż 85.528 zł (kwota graniczna I przedziału skali podatkowej). Projektowany przepis stanowi, że koszty takie nie będą mogły przekroczyć połowy wysokości kwoty z pierwszego przedziału skali podatkowej - czyli 42.764 zł.

Pozostanie utrzymana zasada, że jeżeli podatnik udowodni, że faktyczne koszty uzyskania przychodów były wyższe niż ryczałtowe - to koszty te będą uwzględniane w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Twórcy, których roczne przychody z przeniesienia praw autorskich nie przekroczą 85.528 zł nadal będą mogli stosować ryczałtowe 50% koszty podatkowe.

W tym zakresie poprawka Senatu nr 1 ma na celu umożliwienie potrącenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych po zakończeniu roku podatkowego przy rozliczaniu kosztów wyższych niż ryczałtowe. Zgodnie z art. 22 ust. 10 ustawy o PIT, w brzmieniu nadanym przez Sejm, faktycznie poniesione koszty uzyskania przychodów (z tytułów, o których mowa w ust. 9 pkt 1 – 3, 4 oraz 6 tego artykułu) bezpośrednio związane z przychodami, można odliczyć nie tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, ale także jeżeli zostały poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy. Odkodowanie takiej normy umożliwia odesłanie do odpowiedniego stosowania ust. 5 w art. 22 ustawy PIT. W opinii Senatu, skoro ustawodawca dopuszcza odliczenie kosztów poniesionych w latach poprzedzających rok podatkowy, to również powinien umożliwić rozliczenie kosztów powstałych w roku następnym po roku podatkowym. Poprawka Senatu umożliwia odliczenie kosztów powstałych do dnia złożenia zeznania podatkowego.

Ponadto poprawka Senatu nr 2 umożliwia rozliczenie rzeczywistych kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw własności intelektualnej również podatnikom osiągającym koszty uzyskania przychodów wyższe niż ½ kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej i jednocześnie nieprzekraczające 50% uzyskanych przychodów. W opinii Senatu, nowe rozwiązania dotyczące zasad odliczania kosztów przychodów z tytułu działalności twórców powodują, że nie każde faktycznie poniesione koszty, wyższe niż koszty ryczałtowe, będzie można odliczyć od przychodu.

Zgodnie z art. 22 ust. 10 ustawy PIT (nienowelizowanym, w tym zakresie, przez rozpatrywaną przez Senat ustawę) jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich (praw własności przemysłowej) były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-3, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. W myśl przepisu, oznacza to, że podatnik może odliczyć koszty faktycznie poniesione, jeżeli udowodni, że przekroczyły one 50% przychodu. Takie brzmienie przepisu pozwalało podatnikowi (dotychczas), w każdej sytuacji, rozliczyć koszty faktycznie poniesione, jeśli były one wyższe niż koszty ryczałtowe. Wobec wprowadzenia limitu odliczenia kosztów ryczałtowych (nie więcej niż kwota 42.764 zł) może się pojawić wątpliwość, czy przedmiotowy przepis pozwoli odliczyć podatnikowi te rzeczywiste koszty, które mieszczą się w przedziale kwotowym od 42.764 zł do 50% przychodów. Biorąc pod uwagę cel przepisu zasadnym byłoby (zdaniem Senatu), aby podatnik mógł rozliczyć również udowodnione koszty, w wysokości niższej niż 50% przychodu.

2. ograniczenie ulgi na dzieci (prorodzinnej) - podatnicy, którzy osiągną w roku podatkowym dochody powyżej kwoty 112.000,- zł - i mają tylko jedno dziecko nie będą mieć prawa do ulgi prorodzinnej. Limit ten będzie liczony łącznie dla obojga małżonków.

Ulga z tytułu wychowywania dzieci 2011 / 2012

Dla osób mających dwoje dzieci nic się nie zmieni - ulga będzie przysługiwać bez względu na wysokość dochodów i tak jak do tej pory wynosić będzie 92,67 zł za każdy miesiąc (czyli 1112,04 zł za 12 miesięcy).

Osoby wychowujące troje i więcej dzieci będą miały większą ulgę.

Ulga zwiększy się od 2013 roku na trzecie dziecko o 50% i wyniesie miesięcznie 139,01 zł (1/4 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej PIT), czyli 1668,12 zł za 12 miesięcy wychowywania dzieci bez względu na wysokość uzyskanych dochodów. Teraz rodzice z trójką dzieci mogą odliczyć od PIT łącznie 3336,12 zł - po zmianach odliczą 556 zł więcej.

Natomiast ulga na czwarte i każde kolejne dziecko wyniesie od 2013 roku 185,34 zł miesięcznie (1/3 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej PIT), czyli 2224,08 zł za cały rok bez względu na wysokość uzyskanych dochodów.

Odnośnie znowelizowanych zasad rozliczania ulgi na dziecko poprawka Senatu nr 4 w sposób jednoznaczny wskazuje na wysokość ulgi podatkowej z tytułu wychowywania trojga i więcej dzieci. Przepis art. 27f ust. 2 pkt 3 ustawy PIT, w brzmieniu ustawy przekazanej przez Sejm, wskazuje że odliczeniu na pierwsze i drugie dziecko (w przypadku wychowywania przez podatnika trojga i więcej dzieci) podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek. Przepis ten może być rozumiany w ten sposób, że odliczenie obejmuje jedynie 1/6 kwoty zarówno za pierwsze jak i drugie dziecko (w sumie 1/6 kwoty), a nie odrębnie 1/6 kwoty za pierwsze i 1/6 kwoty za drugie dziecko (w sumie 2/6 kwoty). Na to ostanie wskazuje co prawda intencja przepisu, należy jednak mieć na uwadze, że aby wyinterpretować z przepisu pożądaną normę (1/6 kwoty na pierwsze i 1/6 kwoty na drugie dziecko), należałoby „przełamać” wykładnię językową - wykładnią odwołującą się do ratio legis. Senat uchwalił poprawkę nr 4 ( w art. 1 w pkt 4 w lit. a, w ust. 2 w pkt 3 w lit. a wyrazy „na pierwsze i drugie dziecko” zastępuje się wyrazami „odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko ), mając na względzie postulat formułowania przepisów w sposób jasny i nie budzący wątpliwości.

Podatek VAT - zmiany 2013 / 2014

Ulga na dziecko dla przedsiębiorców w 2013 roku

Akcyza na samochody 2012 / 2013

Meldunek zniknie od 2016 r. - od 2013 r. spore ułatwienia


3. ulga internetowa 2013

Początkowo resort finansów prezentował pogląd, że ulga internetowa spełniła już swoją rolę i nie będzie dalej potrzebna. Zapis wykreślenia tej ulgi znalazł się w projekcie nowelizacji ustawy o PIT i został uchwalony 12 października 2012 r. przez Sejm.

Jednak 13 października 2012 r. (już po uchwaleniu przez Sejm ustawy likwidującej ulgę internetową) minister finansów Jacek Rostowski zapowiedział, że na dalszym etapie legislacyjnym (w Senacie) ulga internetowa powróci ale już tylko jako przywilej podatkowy dla nowych użytkowników internetu.

I faktycznie Senat nie znalazł uzasadnienia dla uchylenia przepisu art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT, stanowiącego o prawie podatnika do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków ponoszonych z tytułu użytkowania sieci Internet.

Natomiast w art. 26 ustawy o PIT po ust. 6g dodany przez Senat został ust. 6h w brzmieniu:

„6h. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6a, przysługuje podatnikowi wyłącznie w kolejno po sobie następujących dwóch latach podatkowych, jeżeli w okresie poprzedzającym te lata nie korzystał z tego odliczenia.”

Na podstawie przepisów przejściowych do omawianej nowelizacji ustawy o PIT podatnik, który w zeznaniu podatkowym składanym za 2012 r. po raz pierwszy skorzystał z ulgi internetowej, może skorzystać z tego odliczenia wyłącznie za rok 2013.

Ulga internetowa 2013

KPiR 2013 - limit obrotów

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

W 2012 r. będzie można korzystać z takich samych ulg i odliczeń co w 2011 roku. Zmiany mają wejść w życie z początkiem 2013 roku i mają dotyczyć dochodów uzyskanych w tym 2013 roku.

Oprócz dotychczasowych ulg i odliczeń w PIT w 2012 r. (czyli w rozliczeniu składanym do końca kwietnia 2013 r.) będziemy mogli po raz pierwszy skorzystać z nowej ulgi związanej z oszczędzaniem na emeryturę. Chodzi o wpłaty na Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego.

Limity ulg i odliczeń w PIT

IKZE i IKE - ulgi i zwolnienia w PIT dla oszczędzających na emeryturę

Ponadto Ministerstwo Finansów przedstawiło obszerny program (plan) prac legislacyjnych dotyczący projektów rozporządzeń Ministra Finansów w 2012 roku.

Nowelizacja ustawy o PIT - ustawa z 24 października 2012 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA