REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać darowizny w rocznym zeznaniu PIT?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak rozliczać darowizny w rocznym zeznaniu PIT /fot.Shutterstock
Jak rozliczać darowizny w rocznym zeznaniu PIT /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do końca kwietnia podatnicy zobowiązani są dokonać rocznego rozliczenia PIT. Obowiązek złożenia zeznania podatkowego dotyczy wszystkich przedsiębiorców oraz osób fizycznych, które w ubiegłym roku uzyskały dochód. Warto pamiętać, że istnieje lista darowizn, które przy tej okazji możemy rozliczyć, obniżając w ten sposób wysokość naliczonego podatku. Wśród nich są np. darowizna na krwiodawstwo czy na kult religijny.

REKLAMA

Autopromocja

Czym się różni 1% podatku od darowizny?

Na początku warto zaznaczyć różnicę pomiędzy odliczeniem darowizny a możliwością przekazania 1% podatku dla wybranej organizacji pożytku publicznego.

Darowizna jest ulgą podatkową odliczaną od dochodu w zeznaniu rocznym. Wartość darowizny ma wpływ na wysokość należnego podatku i tym samym wpływa na jego obniżenie. – Pamiętajmy o tym, że łączna wartość większości przekazanych darowizn nie może przekroczyć w roku podatkowym 6% dochodu podatnika – wskazuje Aneta Socha, ekspert kadrowo-podatkowy w firmie inFakt.

Z kolei przekazanie 1% podatku dla organizacji pożytku publicznego nie obniża wysokości naliczonego podatku. W sytuacji, kiedy podatnik nie chce skorzystać z takiej możliwości, ten 1% trafia po prostu do budżetu państwa.

Podsumowując, darowizna odliczana od dochodu i przekazanie 1% podatku to dwie możliwości, które wzajemnie nie wchodzą sobie w drogę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są rodzaje darowizn?

Podatnik może w rocznym zeznaniu uwzględnić następujące darowizny:

Darowizna na krwiodawstwo – dotyczy przekazanej krwi, osocza lub innych składników krwi. Dawcom przysługuje 130 złotych za każdy oddany litr. Według przepisów w ciągu roku mężczyzna może oddać maksymalnie 2,7 litra krwi, a kobieta – 1,8 litra. W tej sytuacji rozliczenie w najwyższej możliwej wysokości będzie wynosiło odpowiednio 351 lub 234 złote. Podatnik powinien posiadać dokumenty poświadczające ilość oddanej krwi i przechowywać je przez następne pięć lat. – Trzeba pamiętać, że urząd skarbowy może wezwać dawcę krwi do przedstawienia odpowiedniej dokumentacji potwierdzającej prawo do rozliczenia tej darowizny – wyjaśnia Aneta Socha.

Darowizna na działalność pożytku publicznego – darowizna może zostać także przekazana na rzecz organizacji (fundacji lub stowarzyszenia) realizujących cele z art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego. Mogą to być np. działalność charytatywna, pomoc społeczna, ochrona praw dziecka itp. Jak podpowiadają eksperci, fundacja lub stowarzyszenie nie musi mieć oficjalnie statusu organizacji pożytku publicznego. Ważna jest praktyczna realizacja celów wskazanych w ustawie. W tym przypadku potwierdzeniem przekazania darowizny powinien być dowód wpłaty na rachunek bankowy. Dla rozliczenia darowizny niepieniężnej potrzebny będzie dowód, który pozwoli na identyfikację darczyńcy, określenie wartość darowizny oraz oświadczenie przyjmującego.

Darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych – w tym przypadku odliczyć od dochodu można darowizny przekazane na cele kultu religijnego oraz na cele charytatywno-opiekuńcze Kościoła Katolickiego. To odliczenie nie jest limitowane procentem uzyskanego dochodu i podatnik może odliczyć wszystkie przekazane na ten cel darowizny do wysokości swojego dochodu. Musi jednak posiadać odpowiednie dowody wpłaty lub dokument potwierdzający przekazanie darowizny niepieniężnej.

Darowizny na kult religijny – mogą to być darowizny do 6% wysokości dochodu, np. na remont lub budowę kościoła, jego wyposażenie czy zakup przedmiotów liturgicznych. Także w tym wypadku należy przedstawić dokumenty takie jak wskazane w poprzednich rodzajach darowizn.

O czym jeszcze warto pamiętać, składając zeznanie roczne?

Przypominamy także o innych aspektach rozliczenia podatku dochodowego, o których warto pamiętać:

- rozliczenie wspólne małżonków musi zostać złożone w terminie do 30 kwietnia, jeśli chcą oni skorzystać z tego tytułu z preferencyjnych warunków. Wspólne rozliczenie jest szczególnie korzystne, kiedy jeden z małżonków jest bezrobotny;

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

- przychody z tytułu 500+ są zwolnione z podatku i nie należy ich wykazywać w zeznaniu rocznym;

- jeśli podatnik w 2017 roku sprzedał mieszkanie, musi do końca kwietnia złożyć zeznanie na formularzu PIT 39, a w przypadku opóźnień urząd skarbowy może nałożyć grzywnę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA