REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy podatek od nieruchomości komercyjnych w 2018 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Dawid Tomaszewski
Radca prawny
Nowy podatek od nieruchomości komercyjnych w 2018 roku
Nowy podatek od nieruchomości komercyjnych w 2018 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2018 r. zaistniał w polskim porządku prawnym podatek od nieruchomości komercyjnych. Wpisuje się on w walkę ustawodawcy z optymalizacjami podatkowymi, dokonywanymi przez duże podmioty.

Cel regulacji

W związku z ostatnimi zmianami legislacyjnymi mającymi na celu uszczelnienie dziury budżetowej, ustawodawca zdecydował się na uzupełnienie luk w przepisach ustaw: o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku dochodowym od osób prawnych. Koncentrując się na wprowadzeniu tzw. minimalnego podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, posiadających nieruchomości komercyjne o znacznej wartości, rozpoczynamy tym samym serię artykułów dotyczących uchwalonych zmian ustawodawczych.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Nowelizacja ta modyfikuje już istniejące oraz ustanawia nowe instytucje prawne i wprowadza szereg prawnopodatkowych obciążeń zarówno na osoby fizyczne, jak i prawne. Dlatego właśnie tak ważna jest świadomość ich istnienia i nade wszystko aktywnego stosowania przez organy podatkowe.

Ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku. Od tego też dnia w polskim porządku prawnym zaistniał tzw. minimalny podatek od nieruchomości komercyjnych. Został on ustanowiony na mocy nowowprowadzonych:

– art. 30 g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz

– art. 24 b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na ich podobny wydźwięk będą one rozważane razem, a ewentualne różnice będą sygnalizowane, tak aby czytelnik mógł zorientować się w mających znaczenie odrębnościach regulacyjnych.

Nowelizacja wpisuje się w walkę ustawodawcy z szeroko zwalczanymi optymalizacjami podatkowymi, dokonywanymi przez największe podmioty obrotu gospodarczego. Twórcy ustawy, sugerując się art. 84 Konstytucji RP i zawartą tam zasadą powszechności i równości w ponoszeniu ciężarów publicznych, dążą do zaprzestania sytuacji, w której duże przedsiębiorstwa poprzez uprzednie zaplanowane czynności prawne znacząco zmniejszają swoją podstawę opodatkowania. Takie działanie zdaniem ustawodawcy uderza w zasady wolnego rynku i równości podmiotów gospodarczych i jako takie powinno z aksjologicznego punktu widzenia zostać wyeliminowane przez wprowadzenie właściwych przepisów, które to uniemożliwiają.

Polecamy: CIT 2018. Komentarz

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Opodatkowanie nieruchomości komercyjnych

REKLAMA

Jak wskazano wyżej, przy projektowanych regulacjach, ustawodawcy chodzi o opodatkowanie dużych podmiotów. Dowodem tego jest uzależnienie powstania obowiązku podatkowego od wysokości wartości początkowej środka trwałego, która musi przekraczać kwotę 10 000 000 zł. Podatek dochodowy od przychodów z tytułu własności środka trwałego położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej aktualizuje się więc w przypadku osiągnięcia przychodów z tytułu własności środka trwałego położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którego to wartość początkowa przekracza 10 000 000 zł. Jest to na tyle znacząca wartość, że mniejsi przedsiębiorcy raczej nie będą mieli obowiązku go uiszczać, jednak w przypadku podmiotów, które posiadają znacznej wartości środki trwałe będą już zmuszeni wziąć to pod uwagę.

Warto też nadmienić, że wartości początkowej środków trwałych nie sumuje się, tzn. że jeśli podatnik posiada kilka budynków, ale o wartości niższej niż 10 milionów złotych każdy, to nie powstanie u niego obowiązek podatkowy.

Jednocześnie ustawodawca uzależnił powstanie obowiązku podatkowego od charakteru danego budynku. Przydatna przy tym okaże się klasyfikacja PKWiU, bowiem chodzi o budynki biurowe sklasyfikowane w Klasyfikacji jako budynki biurowe, a także budynki sklasyfikowane w PKWiU jako budynki usługowe oraz budynki handlowo-usługowe, w tym:

  • centra handlowe;
  • domy towarowe;
  • samodzielne sklepy i butiki;
  • pozostałe budynki handlowo-usługowe.

Wysokość podatku

W przypadku podatników posiadających środek trwały o określonej przepisami prawa wartości początkowej, będą oni mieli obowiązek uiścić podatek w wysokości 0,035% podstawy opodatkowania. Sposób wyliczenia ostatecznej wysokości podatku jest jednak różny dla podatku CIT i PIT.

Sposób wyliczenia podatku w odniesieniu po przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i osób fizyczny jest tożsamy i zgodnie z zamiarem ustawodawcy sprowadza się do tego, że podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości początkowej środka trwałego ustalanej na pierwszy dzień każdego miesiąca wynikającej z prowadzonej ewidencji, pomniejszonej o kwotę 10 000 000 zł.  Jak łatwo zauważyć podstawa opodatkowania nie jest w żadnym razie wartością nieruchomości, lecz przychodem odpowiadającym wartości środka trwałego, ustalanej na pierwszy dzień miesiąca i pomniejszonej o kwotę 10 000 000. Istnieją jednak dwa wyłączenia spod opodatkowania, przewidziane przepisami prawa (analogicznie w ustawach PIT i CIT) i tak obowiązek podatkowy nie zaktualizuje się w stosunku do: :

  • środków trwałych od których zaprzestano dokonywania odpisów amortyzacyjnych, z powodu nieużywania środka trwałego na skutek zawieszenia wykonywania działalności lub zaprzestania działalności;
  • co do środków trwałych, wykorzystywanych wyłącznie lub w głównej mierze przez podatnika na własne potrzeby.

Współwłasność środka trwałego

Kolejnym problemem jest kwestia obowiązku podatkowego w przypadku, gdy środek trwały jest przedmiotem współwłasności. Ustawodawca wyróżnia wtedy trzy sytuacje:

  • Gdy budynek stanowi współwłasność podatnika, w takim przypadku wartość początkową przyjmowana jest zgodnie z ewidencją podatnika;
  • Gdy budynek stanowi własność lub współwłasność spółki niebędącej osobą prawną, przy wyliczaniu wartości początkowej określa się ją proporcjonalnie do prawa podatnika do udziału w zysku (udziału) w spółce;;

Gdy budynek stanowi współwłasność podatnika i podmiotu z podatnikiem powiązanego, w takiej sytuacji przyjmuje się całkowitą wartość początkową środka trwałego. Jednak należy mieć na uwadze, że już na etapie obliczaniu podatku podatnik uwzględni wynikającą z prowadzonej ewidencji wartość początkową środka trwałego ustaloną w stosownej proporcji zgodnie z wprowadzanymi regulacjami w tym zakresie. Dobrze jest być również świadomym faktu, że jeśli środek trwały zostanie oddany do używania, to w/w regulacje znajdą zastosowanie wyłącznie do podmiotu dokonującego odpisów amortyzacyjnych.

Sposób uiszczania podatku

Ostatnią kwestią jest sposób wpłacania podatku do właściwego urzędu skarbowego. Podatek ma być wpłacany samodzielnie przez każdego podatnika do 20 dnia każdego miesiąca, następującego po miesiącu, za który podatek jest płacony. Podatnicy mogą jednocześnie nie wpłacać podatku, o którym mowa w ust. 1, jeżeli jest on niższy od kwoty zaliczki na podatek ustalonej stosownie do obowiązujących przepisów.

W związku z planowaną neutralnością podatku, który ma na celu zwalczanie optymalizacji, będzie on odliczany od zadeklarowanego podatku CIT i PIT. Dlatego też ustawodawca przewidział możliwość odliczenia kwoty obliczonego za dany miesiąc podatku od miesięcznej zaliczki na podatek. W przypadku jednak, gdy podatnicy wpłacają zaliczki kwartalne, odliczeniu podlega podatek obliczony za miesiące przypadające na dany kwartał. Ustawodawca także uregulował sytuację, w której kwotę uiszczonego i nieodliczonego w roku podatkowym podatku,  podatnik będzie mógł dokonać w zeznaniu rocznym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA