REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy podatek od nieruchomości komercyjnych w 2018 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Dawid Tomaszewski
Radca prawny
Nowy podatek od nieruchomości komercyjnych w 2018 roku
Nowy podatek od nieruchomości komercyjnych w 2018 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2018 r. zaistniał w polskim porządku prawnym podatek od nieruchomości komercyjnych. Wpisuje się on w walkę ustawodawcy z optymalizacjami podatkowymi, dokonywanymi przez duże podmioty.

Cel regulacji

W związku z ostatnimi zmianami legislacyjnymi mającymi na celu uszczelnienie dziury budżetowej, ustawodawca zdecydował się na uzupełnienie luk w przepisach ustaw: o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku dochodowym od osób prawnych. Koncentrując się na wprowadzeniu tzw. minimalnego podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, posiadających nieruchomości komercyjne o znacznej wartości, rozpoczynamy tym samym serię artykułów dotyczących uchwalonych zmian ustawodawczych.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Nowelizacja ta modyfikuje już istniejące oraz ustanawia nowe instytucje prawne i wprowadza szereg prawnopodatkowych obciążeń zarówno na osoby fizyczne, jak i prawne. Dlatego właśnie tak ważna jest świadomość ich istnienia i nade wszystko aktywnego stosowania przez organy podatkowe.

Ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku. Od tego też dnia w polskim porządku prawnym zaistniał tzw. minimalny podatek od nieruchomości komercyjnych. Został on ustanowiony na mocy nowowprowadzonych:

– art. 30 g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz

– art. 24 b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na ich podobny wydźwięk będą one rozważane razem, a ewentualne różnice będą sygnalizowane, tak aby czytelnik mógł zorientować się w mających znaczenie odrębnościach regulacyjnych.

Nowelizacja wpisuje się w walkę ustawodawcy z szeroko zwalczanymi optymalizacjami podatkowymi, dokonywanymi przez największe podmioty obrotu gospodarczego. Twórcy ustawy, sugerując się art. 84 Konstytucji RP i zawartą tam zasadą powszechności i równości w ponoszeniu ciężarów publicznych, dążą do zaprzestania sytuacji, w której duże przedsiębiorstwa poprzez uprzednie zaplanowane czynności prawne znacząco zmniejszają swoją podstawę opodatkowania. Takie działanie zdaniem ustawodawcy uderza w zasady wolnego rynku i równości podmiotów gospodarczych i jako takie powinno z aksjologicznego punktu widzenia zostać wyeliminowane przez wprowadzenie właściwych przepisów, które to uniemożliwiają.

Polecamy: CIT 2018. Komentarz

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Opodatkowanie nieruchomości komercyjnych

REKLAMA

Jak wskazano wyżej, przy projektowanych regulacjach, ustawodawcy chodzi o opodatkowanie dużych podmiotów. Dowodem tego jest uzależnienie powstania obowiązku podatkowego od wysokości wartości początkowej środka trwałego, która musi przekraczać kwotę 10 000 000 zł. Podatek dochodowy od przychodów z tytułu własności środka trwałego położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej aktualizuje się więc w przypadku osiągnięcia przychodów z tytułu własności środka trwałego położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którego to wartość początkowa przekracza 10 000 000 zł. Jest to na tyle znacząca wartość, że mniejsi przedsiębiorcy raczej nie będą mieli obowiązku go uiszczać, jednak w przypadku podmiotów, które posiadają znacznej wartości środki trwałe będą już zmuszeni wziąć to pod uwagę.

Warto też nadmienić, że wartości początkowej środków trwałych nie sumuje się, tzn. że jeśli podatnik posiada kilka budynków, ale o wartości niższej niż 10 milionów złotych każdy, to nie powstanie u niego obowiązek podatkowy.

Jednocześnie ustawodawca uzależnił powstanie obowiązku podatkowego od charakteru danego budynku. Przydatna przy tym okaże się klasyfikacja PKWiU, bowiem chodzi o budynki biurowe sklasyfikowane w Klasyfikacji jako budynki biurowe, a także budynki sklasyfikowane w PKWiU jako budynki usługowe oraz budynki handlowo-usługowe, w tym:

  • centra handlowe;
  • domy towarowe;
  • samodzielne sklepy i butiki;
  • pozostałe budynki handlowo-usługowe.

Wysokość podatku

W przypadku podatników posiadających środek trwały o określonej przepisami prawa wartości początkowej, będą oni mieli obowiązek uiścić podatek w wysokości 0,035% podstawy opodatkowania. Sposób wyliczenia ostatecznej wysokości podatku jest jednak różny dla podatku CIT i PIT.

Sposób wyliczenia podatku w odniesieniu po przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i osób fizyczny jest tożsamy i zgodnie z zamiarem ustawodawcy sprowadza się do tego, że podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości początkowej środka trwałego ustalanej na pierwszy dzień każdego miesiąca wynikającej z prowadzonej ewidencji, pomniejszonej o kwotę 10 000 000 zł.  Jak łatwo zauważyć podstawa opodatkowania nie jest w żadnym razie wartością nieruchomości, lecz przychodem odpowiadającym wartości środka trwałego, ustalanej na pierwszy dzień miesiąca i pomniejszonej o kwotę 10 000 000. Istnieją jednak dwa wyłączenia spod opodatkowania, przewidziane przepisami prawa (analogicznie w ustawach PIT i CIT) i tak obowiązek podatkowy nie zaktualizuje się w stosunku do: :

  • środków trwałych od których zaprzestano dokonywania odpisów amortyzacyjnych, z powodu nieużywania środka trwałego na skutek zawieszenia wykonywania działalności lub zaprzestania działalności;
  • co do środków trwałych, wykorzystywanych wyłącznie lub w głównej mierze przez podatnika na własne potrzeby.

Współwłasność środka trwałego

Kolejnym problemem jest kwestia obowiązku podatkowego w przypadku, gdy środek trwały jest przedmiotem współwłasności. Ustawodawca wyróżnia wtedy trzy sytuacje:

  • Gdy budynek stanowi współwłasność podatnika, w takim przypadku wartość początkową przyjmowana jest zgodnie z ewidencją podatnika;
  • Gdy budynek stanowi własność lub współwłasność spółki niebędącej osobą prawną, przy wyliczaniu wartości początkowej określa się ją proporcjonalnie do prawa podatnika do udziału w zysku (udziału) w spółce;;

Gdy budynek stanowi współwłasność podatnika i podmiotu z podatnikiem powiązanego, w takiej sytuacji przyjmuje się całkowitą wartość początkową środka trwałego. Jednak należy mieć na uwadze, że już na etapie obliczaniu podatku podatnik uwzględni wynikającą z prowadzonej ewidencji wartość początkową środka trwałego ustaloną w stosownej proporcji zgodnie z wprowadzanymi regulacjami w tym zakresie. Dobrze jest być również świadomym faktu, że jeśli środek trwały zostanie oddany do używania, to w/w regulacje znajdą zastosowanie wyłącznie do podmiotu dokonującego odpisów amortyzacyjnych.

Sposób uiszczania podatku

Ostatnią kwestią jest sposób wpłacania podatku do właściwego urzędu skarbowego. Podatek ma być wpłacany samodzielnie przez każdego podatnika do 20 dnia każdego miesiąca, następującego po miesiącu, za który podatek jest płacony. Podatnicy mogą jednocześnie nie wpłacać podatku, o którym mowa w ust. 1, jeżeli jest on niższy od kwoty zaliczki na podatek ustalonej stosownie do obowiązujących przepisów.

W związku z planowaną neutralnością podatku, który ma na celu zwalczanie optymalizacji, będzie on odliczany od zadeklarowanego podatku CIT i PIT. Dlatego też ustawodawca przewidział możliwość odliczenia kwoty obliczonego za dany miesiąc podatku od miesięcznej zaliczki na podatek. W przypadku jednak, gdy podatnicy wpłacają zaliczki kwartalne, odliczeniu podlega podatek obliczony za miesiące przypadające na dany kwartał. Ustawodawca także uregulował sytuację, w której kwotę uiszczonego i nieodliczonego w roku podatkowym podatku,  podatnik będzie mógł dokonać w zeznaniu rocznym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA