REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej wymaga poprawek

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek od sprzedaży detalicznej – projekt do poprawki /fot. Fotolia
Podatek od sprzedaży detalicznej – projekt do poprawki /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd nie zamierza zrezygnować z wprowadzenia opodatkowania handlu detalicznego. Kolejny projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej został 2 lutego br. skierowany do uzgodnień międzyresortowych. Ministerstwa mają kilka dni na wniesienie uwag. Zaproponowane w projekcie rozwiązania budzą jednak liczne wątpliwości.

Etapy prac nad podatkiem od sprzedaży detalicznej

REKLAMA

REKLAMA

Pierwotnie podatkiem miały być objęte sklepy o powierzchni powyżej 250 m2, ale rząd wycofał się z tego pomysłu. Objął nim za to wszystkich detalistów, łącznie z franczyzodawcami i podmiotami zagranicznymi (e-commerce). Założenia projektu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej są następujące:

  • Podatnikami będą sieci handlowe i sprzedawcy detaliczni niewchodzący do sieci handlowych;
  • Podatkowi podlegać będzie sprzedaż detaliczna, a podstawa opodatkowania określona zostanie w oparciu o obrót netto zaewidencjonowany na kasie fiskalnej.
  • Opodatkowaniu nie będzie podlegać (kwota wolna) obrót w wysokości 1,5 mln zł miesięcznie.
  • Stawki podatku wyniosą:

a. w dni robocze:

- 0,7% do poziomu 300 mln zł oraz

REKLAMA

- 1,3% powyżej tego pułapu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b. w weekendy i dni ustawowo wolne:

- 1,3% do kwoty 300 mln zł miesięcznie oraz

- 1,9% powyżej tego poziomu,

  • Sumowaniu podlegać będą obroty sprzedawców wchodzących do sieci handlowych. Obowiązanym do zapłaty podatku będzie franczyzodawca. Zrobi to na podstawie informacji przekazanych przez franczyzobiorców.
  • Zapłacony podatek nie może stanowić kosztu uzyskania przychodów.

Podatek od sprzedaży detalicznej w ocenie przedsiębiorców

Opublikowany projekt od ustawy budzi liczne kontrowersje i wątpliwości. Do uwag zgłaszanych przez handlowców dotyczących przede wszystkim objęcia podatkiem franczyzobiorców i zasadności wprowadzenia wyższych stawek podatku dla handlu w dni wolne od pracy dochodzą jeszcze uwagi natury prawnej. Poniżej kilka z nich:

  1. Projekt nie precyzuje kto jest podatnikiem. Zgodnie z zapisami jest nim sprzedawca (o ile nie wchodzi w skład sieci) lub sieć handlowa (zdefiniowana jako grupa podmiotów). Ale już zobowiązanym do zapłaty podatku, w zależności od okoliczności, jest: sprzedawca detaliczny; franczyzodawca; właściciel marki, współuprawnieni do udziału w marce działający łącznie oraz przewoźnik (o ile sprzedawca zagraniczny nie uiści podatku).
  2. Progi podatkowe. Projekt nie precyzuje, jakiego okresu dotyczą progi podatkowe. Można jedynie zakładać, że mowa w nim o wartościach w skali miesiąca, bo tak wynika z komunikatów Ministerstwa i uzasadnienia do projektu ustawy, ale treść przepisu tego nie odzwierciedla. Zapis art. 8 projektu: „przychód ze sprzedaży detalicznej osiągnięty w poniedziałki, wtorki, środy, czwartki i piątki jest opodatkowany stawką podatku 0,7% dla przychodu do wysokości 300 000 000 zł;” sugeruje wręcz, iż mowa o obrocie dobowym (odpowiednio w poniedziałek, wtorek, itp.)
  3. Przedmiot opodatkowania. Przedmiotem opodatkowania jest sprzedaż detaliczna. Przychód ze sprzedaży określa się „w oparciu o wielkość obrotu zaewidencjonowanego przy pomocy kas rejestrujących i pomniejsza o dokonane w danym okresie zwroty towarów”. Nigdzie nie jest napisane, że mowa o sprzedaży zrealizowanej w okresie miesiąca. Ustawodawca każe się tego jedynie domyślać z konstrukcji innych artykułów.
  4. Jak obliczyć podatek. Sprzedawcy detaliczni, będący franczyzobiorcami, do 20- go powinni złożyć franczyzodawcy oraz naczelnikowi urzędu skarbowemu informację o „wysokości części podatku należnego, przypadającego od sprzedaży detalicznej zrealizowanej przez tego sprzedawcę detalicznego w miesiącu poprzedzającym”. Jak franczyzobiorca ma to wyliczyć, skoro podatek jest podatkiem progresywnym? Sprzedawca ten nie wie bowiem, jaki poziom osiągnęła cała sieć. Czy sprzedawca detaliczny ma prawo w takiej sytuacji wykorzystać kwotę wolną? W części? W całości?
  5. Podatek od sieci. Podatek od sieci handlowej powinien zapłacić franczyzodawca. Ustawa wprowadza odpowiedzialność solidarną, ale milczy na temat tego, jak ma się zachować franczyzodawca, jeśli nie otrzyma żadnej informacji od franczyzobiorców. Co więcej, z projektu wynika, iż ma też płacić podatek od „nie swojego obrotu”. Zgodnie bowiem z art. 7 ust 7 projektu „w przypadku nieprowadzenia sprzedaży detalicznej pod żadną marką, przychód z takiej sprzedaży detalicznej dolicza się do przychodu ze sprzedaży detalicznej sieci handlowej, do której sprzedawca detaliczny wszedł w pierwszej kolejności”. Nie wiadomo też jak policzyć podatek, jeśli sprzedawca detaliczny wstąpi do sieci (lub z niej „wyjdzie”) w ciągu danego miesiąca.
  6. Detaliczny sprzedawca zagraniczny (e-commerce). Przewoźnik jest zobowiązany do uzyskania od wysyłającego towar oświadczenie o uiszczeniu podatku / korzystaniu ze zwolnienia lub wyłączeniu z opodatkowania. W przypadku braku takiego oświadczenia przewoźnik musi zapłacić podatek ryczałtowy – 40 zł od przesyłki. Nie jest jasne, jak sprzedawca zagraniczny miałby oświadczać przewoźnikowi o uiszczeniu podatku, którego termin przypada do 25-go kolejnego miesiąca. Podatek jest progresywny, a więc przed upływem miesiąca nie wiadomo, według jakiej stawki go liczyć. Czy obrót w takim przypadku dotyczy sprzedaży w ogóle, czy też sprzedaży na terytorium Polski? Czy podwyższona stawka weekendowa miałaby zastosowanie, gdy wysyłka towaru następuje w sobotę lub niedzielę (według czasu lokalnego czy polskiego?) czy też decyduje moment dostawy do konsumenta w dzień wolny od pracy czy też data złożenia zamówienia? W uzasadnieniu projektu czytamy: „Poprzez nieznaczne zmodyfikowanie stron internetowych, za pomocą których dokonują oni sprzedaży, podatnicy (zagraniczni) uzyskają pełną informację co do ich zobowiązań podatkowych. Umożliwi im to odpowiednią alokację tego obciążenia”.

Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia, z tym że vacatio legis dla sprzedawców zagranicznych wynosi 3 miesiące. Spodziewane dochody budżetu państwa z w 2016 r. to 2 miliardy złotych. O kosztach administracyjnych ustawodawca nie wspomniał.

Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że przynajmniej część wątpliwości zostanie rozwiana w trakcie procesu legislacyjnego.

Autor: Małgorzata Samborska, Grant Thornton

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA