REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie usług rolniczych - podatkowe problemy praktyczne

Ewa Pasieczna
Biegły rewident
 e-agropodatki.pl
Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.
Świadczenie usług rolniczych - podatkowe problemy praktyczne
Świadczenie usług rolniczych - podatkowe problemy praktyczne
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie usług rolniczych przez rolników nie wchodzi w zakres działalności rolniczej w myśl ustawy o PIT, co w efekcie determinuje konieczność zarejestrowania pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkowania tej działalności podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wydawałoby się, że sprawa na tym się kończy. Niestety faktem jest, że usługi rolnicze zostały odmiennie potraktowanie na gruncie ustawy o VAT, co niezwykle komplikuje sprawę. Usługi rolnicze objęte są bowiem zakresem działalności rolniczej w myśl ustawy o VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Dlatego rolnik ryczałtowy, chcąc świadczyć usługi rolnicze jako czynny podatnik VAT, musi zrezygnować ze zwolnienia w odniesieniu do całej świadczonej przez niego działalności rolniczej.

Zdaniem organów podatkowych nie jest możliwym pozostanie rolnikiem ryczałtowym i zarejestrowanie się jako czynny podatnik VAT wyłącznie z tytułu świadczenia usług rolniczych.

Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych, pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie zgodnie z definicją działalności rolniczej zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą (...) a także świadczenie usług rolniczych.

Służebność przesyłu a VAT

Mając na uwadze definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o VAT, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą).

Zatem mając na uwadze wyżej zacytowane definicje rolnika ryczałtowego i działalności rolniczej należy stwierdzić, że wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych przesądza o wykonywaniu działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Czy rolnikowi opłaca się być czynnym podatnikiem VAT?

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż niemożliwa jest sytuacja, aby rolnik ryczałtowy mógł jednocześnie korzystać ze zwolnienia w VAT i rozliczać usługi rolnicze na zasadach ogólnych jako podatnik VAT czynny.

REKLAMA

Zatem w przypadku, gdy rolnik ryczałtowy świadczy usługi rolnicze zwolnione od podatku od towarów i usług, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego, zawartego w fakturze potwierdzającej zakup maszyn związanych ze świadczeniem tych usług, gdyż zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Skoro zakup maszyn służyć będzie usługom zwolnionym od podatku, to rolnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ich zakupem.

Odliczenie podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup maszyn mających służyć działalności polegającej na świadczeniu usług rolniczych będzie możliwe dopiero, kiedy rolnik zrezygnuje ze zwolnienia z VAT i zarejestruje się jako podatnik VAT czynny w odniesieniu do całej działalności rolniczej prowadzonej w gospodarstwie rolnym.

Świadczenie usług rolniczych mieści się w pojęciu działalność rolnicza, zatem rezygnacja ze zwolnienia rolnika ryczałtowego powinna zostać dokonana w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT a nie - art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Błąd rolników polega na tym, że kierując się przekonaniem o pozarolniczym wyłącznie charakterze usług rolniczych (zresztą prawidłowym, ale tylko na gruncie ustawy o PIT i ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) przenoszą je na zakres działania ustawy o VAT. Jest to swego rodzaju pułapka podatkowa, ponieważ ten sam rodzaj usług jest całkowicie odmiennie potraktowany w ustawach podatkowych.

Wiemy, że organy podatkowe prowadzą postępowania podatkowe u rolników, którzy uważali, że rezygnując ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, czynią to w odniesieniu tylko do świadczonych usług rolniczych, z działalności rolniczej pozostając rolnikami ryczałtowymi.

Teraz organy podatkowe wstecz opodatkowują obrót z całej działalności rolniczej, nie uwzględniając jednak podatku naliczonego, ponieważ rolnicy nie zbierali faktur zakupu w przekonaniu, że są rolnikami ryczałtowymi.

 

Przykład:
Rolniczka wraz z mężem prowadzi gospodarstwo rolne, jest rolnikiem ryczałtowym. Wzięła udział w programie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”, z którego otrzymała dotację na utworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstwa. Zarejestrowała działalność gospodarczą w Urzędzie Gminy w zakresie działalności nierolniczej (niezwiązanej z gospodarstwem rolnym) - usługi wspomagające produkcję roślinną (kod PKD 01.61 Z).

Złożyła w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne, w którym zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9. W jej przekonaniu nie rezygnowała ze statusu rolnika ryczałtowego w odniesieniu do gospodarstwa rolnego.

Zdaniem organów nieprawidłowo wybrała rezygnację ze zwolnienia od podatku VAT, ponieważ w takim przypadku rolnik może być zarejestrowany, jako czynny podatnik VAT jedynie na podstawie art.43 ust.3 ustawy, i to w odniesieniu do całej działalności rolniczej również tej, która nie podlega zarejestrowaniu w Urzędzie Gminy.

Organy podatkowe uważają, że świadczenie usług rolniczych, nie stanowi odrębnej od prowadzenia gospodarstwa rolnego, działalności gospodarczej, tylko nadal jest działalnością rolniczą wykonywaną w ramach prowadzonego wspólnie przez małżonków gospodarstwa rolnego.

 W obronie rolników stanął WSA w Bydgoszczy, który w wyroku z 12 czerwca 2012 r. sygn.akt I SA/Bd 367/12, stwierdził, że:

Zdaniem Sądu właścicielem kombajnu, świadczącym usługi rolnicze, może być również osoba nie będąca rolnikiem, prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą. Oznacza to, że decydujące dla rozstrzyganej sprawy jest kto, w jakim charakterze wykonuje te usługi. Czy usługi te są wykonywane przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, czy przez osobę wykonującą te czynności jako rolnik.

Zdaniem sądu przyznanie racji organom podatkowym „...skutkowałoby przyjęciem, że rolnik nie może prowadzić pozarolniczej działalności gospodarczej dotyczącej w tym także świadczenia usług w zakresie rolnictwa, co ograniczałoby jego prawa w zakresie wolności działalności gospodarczej i byłoby sprzeczne z art. 20 i 22 Konstytucji RP. (...)”.

Stanowisko sądu pozwala wysnuć wniosek, że organy podatkowe mogą nieprawidłowo interpretować prawo rolników ryczałtowych do świadczenia usług rolniczych w ramach działalności gospodarczej poza gospodarstwem rolnym.

Z drugiej strony sąd nie bierze pod uwagę możliwości, że osoba nieposiadająca gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, rozpoczynająca świadczenie usług rolniczych, z mocy ustawy o VAT i wyłącznie na potrzeby tej ustawy staje się rolnikiem ryczałtowym. Wynika to z tego, że ustawa o VAT ani w definicji rolnika ryczałtowego (art. 2 pkt 19 ustawy o VAT), ani w definicji działalności rolniczej (art. 2 pkt 15 ustawy o VAT) nie wymienia posiadania gospodarstwa rolnego (w rozumieniu ustawy o podatku rolnym) jako warunku koniecznego dla uznania podatnika za rolnika ryczałtowego.

Wyrok jest wprawdzie prawomocny, ale nie zakończył sprawy - WSA przekazał sprawę do ponownego rozpoznania z wskazaniem, że organ podatkowy ma wykazać „czy świadczone przez skarżącego usługi były wykonywane w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, czy też były wykonywane w związku z prowadzoną przez niego działalnością rolniczą”. Z punktu widzenia postępowania dowodowego wykazanie takiej okoliczności będzie niezwykle trudne.

Warto również zauważyć, że walka z organem podatkowym w sądach administracyjnych kosztuje i to sporo - dlatego zachęcam rolników, posiadających lub będących współwłaścicielami gospodarstwa rolnego, do dokładnego przemyślenia podejmowania świadczenia usług rolniczych.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA