REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyższenie wartości wkładów w spółce osobowej – czy trzeba płacić PCC?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
podwyższona wartość wkładu do spółki osobowej - PCC
podwyższona wartość wkładu do spółki osobowej - PCC

REKLAMA

REKLAMA

Kwestie opodatkowania czynności podwyższenia wartości wkładów w spółce reguluje ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), zwana dalej ustawą oraz Dyrektywa Rady 2008/7 WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału.

Do 2008 roku obowiązywała dyrektywa Rady 69/335/EWG z dnia 17 lipca 1969 r. dotycząca podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 249 z 3.10.1969 ze zm., Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 11 ze zm.).

REKLAMA

Opodatkowanie PCC podwyższenia wartości wkładów – aktualny stan prawny

Zgodnie z art. 1 ust.1  pkt 1 lit k) oraz ust. 5 ustawy o PCC opodatkowaniu podlegają:

- umowy spółki (akty założycielskie) oraz                                                                                  

- zmiany umów spółki, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jeżeli w chwili dokonania czynności siedziba tej spółki znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy podatkowe wskazują także, co należy rozumieć przez zmianę umowy (art. 1 ust. 3 pkt 1). I tak zmianą umowy w spółce osobowej jest:

- wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje       zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- pożyczka udzieloną spółce przez wspólnika lub akcjonariusza,

- dopłata oraz

- oddanie przez wspólnika lub akcjonariusza spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Czynność zmiany umowy spółki podlega opodatkowaniu. Obowiązek ten powstaje wraz z momentem dokonania czynności cywilnoprawnej (zmiany umowy).

W opisywanej sytuacji podstawą opodatkowania jest wartość wkładów, które powiększają majątek spółki albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

A. Mariański i D. Strzelec w artykule „Podatek od czynności cywilnoprawnych w spółkach kapitałowych” (Pr.Spółek.2005.7-8.80) podkreślają, że Wniesienie lub podwyższenie wkładu tylko wtedy powoduje obowiązek zapłaty podatku, gdy wartość wkładu powoduje podwyższenie kapitału zakładowego spółki.

Opodatkowanie czynności podwyższenia wartości wkładów na podstawie prawa polskiego i unijnego obowiązującego przed 2008 rokiem

REKLAMA

Na początku należy wyjaśnić, że prawo UE może być stosowane bezpośrednio tylko w szczególnych okolicznościach. Dotyczy to sytuacji, gdy państwo członkowskie nie dokonało harmonizacji swojego prawa krajowego z prawem UE lub przyjęło regulacje, które są niezgodne z unijną dyrektywą.

Przepis Art. 7 Dyrektywy Rady 69/335/EWG z dnia 17 lipca 1969 roku stanowił, że Państwa Członkowskie miały obowiązek zwolnić z podatku kapitałowego operacje, inne niż określone w art. 9, które w dniu 1 lipca 1984 r. były zwolnione z podatku lub opodatkowane stawką 0,50 % lub niższą. Zwolnienie zależało od warunków, które w tamtym dniu były wymagane do przyznania zwolnienia lub, zależnie od okoliczności, nałożenia podatku.

Polecamy: Czy wycofanie wkładu ze spółki osobowej jest neutralne podatkowo

Polecamy: Jak opodatkować należności otrzymane przez wspólnika występującego ze spółki osobowej?

REKLAMA

Przepisy polskie obowiązujące w tym czasie (art. 1 ust. 1 pkt 3 lit. d) ustawy z dnia 19.12.1975 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 45, poz. 226)) stanowiły, że od pism stwierdzających zawiązanie spółki przez osoby fizyczne i prawne nie będące jednostkami uspołecznionymi, pobiera się opłatę skarbową. Wniesienie wkładów do spółki na kapitał zakładowy, co do zasady, nie było zwolnione z podatku (opłaty skarbowej). Ponadto stawka podatku była wyższa niż 0,5 %.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 12 stycznia 2010 roku (sygnatura II FSK 1266/08) orzekł, że brak jest więc w odniesieniu do Polski warunków zwolnienia z podatku od kapitału sformułowanych na dzień 1 lipca 1984 roku w Dyrektywie nr 69/335/EWG, skoro Dyrektywa ta nie obowiązywała w tym dniu w stosunku do Polski. W konsekwencji odnieść się należy do przepisów prawa krajowego obowiązujących w dniu 1 lipca 1984 roku, które przewidywały powstanie obowiązku podatkowego w (opłacie skarbowej) od zmiany umowy spółki polegającej na podwyższeniu kapitału zakładowego według stawki wyższej niż 0,5 %.

W następstwie tego zwolnienie przewidziane w art. 7 ust 1 Dyrektywy nie miało zastosowania do zmian umowy spółki polegających na podwyższeniu kapitału zakładowego, co uprawniało do opodatkowania tej czynności podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust 1 pkt 1 lit k) w związku z art. 1 ust 1 pkt 2 i art. 1 ust 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ponadto Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 27 kwietnia 2010 roku (Sygnatura I Sa/ Wr 212/10) stwierdził, że Regulacje zawarte w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2, art. 1 ust. 3 pkt 2 i art. 7 ust. 1 pkt 9 u.p.c.c., przewidujące opodatkowanie stawką 0,5% zmian umów spółek kapitałowych w wyniku wniesienia lub podwyższenia wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, nie naruszają przepisów Dyrektywy z 1969 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (69/335/EWG), w tym art. 7 ust. 1 tej Dyrektywy.

Obowiązek opodatkowania czynności podwyższenia wkładów w 2006 roku.

Polecamy: Wniesienie przedsiębiorstwa do spółki osobowej - podstawa opodatkowania PCC

Polecamy: Jak ustalić wartość początkową aportu do spółki osobowej

Polska przystępując do UE miała obowiązek dokonania harmonizacji prawa polskiego, tak aby było zgodne z prawem unijnym. Stało się tak poprzez uchwalenie ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. 2004 Nr 6, poz. 42), która wprowadziła do ustawy m.in. art. 1a. Artykuł ten zawierał definicje spółki osobowej i spółki kapitałowej.

Różnice wynikające z obu systemów dotyczą tego, kiedy daną spółkę można uznać za spółkę kapitałową. Dyrektywa Rady 2008/7WE przyjmuje szersze niż prawo polskie rozumienie spółki kapitałowej. Zgodnie z jej przepisami za taką spółkę należy uznać:

- spółkę akcyjną i spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością

- każdą spółkę, przedsiębiorstwo, stowarzyszenie lub osobę prawną, których udziały w kapitale lub majątku mogą być przedmiotem transakcji na giełdzie

- każdą spółkę, przedsiębiorstwo, stowarzyszenie lub osobę prawną prowadzące działalność skierowaną na zysk, których członkowie mają prawo zbytu swoich udziałów stronom trzecim bez uprzedniego upoważnienia oraz odpowiadają za długi spółki, przedsiębiorstwa lub osoby prawnej tylko do wysokości swoich udziałów 

-wszelkie inne spółki, przedsiębiorstwa, stowarzyszenia lub osoby prawne prowadzące działalność skierowaną na zysk.

Jednak Państwa Członkowskie mają prawo, do celów naliczenia podatku kapitałowego, nie uważać ich za takie spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, trzeba uznać, że spółka osobowa (spółka jawna) nie może być uważana na podstawie przepisów Dyrektywy za spółkę kapitałową, ponieważ nie spełnia żadnego z wyliczonych wymogów. Zatem do opodatkowania umów spółek osobowych i ich zmian stosuje się są przepisy krajowe zawarte w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Do opodatkowania umów spółek osobowych i ich zmian stosuje się tylko przepisy krajowe.

Umowa spółki osobowej (w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych)  została wyłączona przez ustawodawcę spod działania Dyrektywy Rady 69/335/EWG. Zatem art. 7 Dyrektywy nie miał zastosowania w tej sprawie.

Podobnie orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z dnia 21 czerwca 2011 r. I SA/Bd 206/11.

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 19 stycznia 2012 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB2/436-168/10/11-S/MK).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

KSeF nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury – obowiązek już od lutego 2026: Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony? Zapoznaj się z podstawowymi informacjami

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

REKLAMA

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA