REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wycofanie wkładu ze spółki osobowej jest neutralne podatkowo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Bielicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z zasadą jednokrotności opodatkowania spółek osobowych oraz zasadą traktowania dochodów spółek bezpośrednio jako dochodów wspólników, wycofanie wkładu ze spółki komandytowej jest neutralne podatkowo. Jeżeli jednak wartość zwróconego majątku przewyższa wartość wkładu wynikającą z umowy spółki osobowej, nadwyżka ta podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z pisemnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 19 sierpnia 2010 roku (I SA/Po 207/10).

Kryzys gospodarczy - ryzyko w biznesie

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, która planuje utworzenie z osobą fizyczną spółki komandytowej w celu poszerzenia zakresu swojej działalności. Podmiot ten zamierza wnieść do rzeczonej spółki komandytowej, jako jej komandytariusz, środek trwały w postaci gruntu, którego wartość początkowa zostanie ustalona według wartości rynkowej na dzień wniesienia wkładu. Komplementariusz planuje natomiast wniesienie do spółki wkładu pieniężnego.

Jednak w związku z niepewną sytuacją gospodarczą podatnik rozpoznał ryzyko niezrealizowania przez stworzony podmiot zakładanych celów gospodarczych. W takiej sytuacji spółka planuje wycofanie wniesionego do spółki komandytowej gruntu; zwrot wkładu nastąpić miałby jednak w formie pieniężnej.

Spółka zdecydowała się na skierowanie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej do Dyrektora Izby Skarbowej. Pytanie spółki dotyczyło sposobu ustalenia przychodu z tytułu wycofania wkładu ze spółki komandytowej.

REKLAMA

Co jest kosztem przy zwrocie wkładu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem podatnika, w przypadku zwrotu wkładu ze spółki komandytowej, opodatkowaniu podlegać będzie wyłącznie nadwyżka kwoty wypłaconej spółce przy zwrocie wkładu ponad jego wartość tego określoną na dzień jego wniesienia w umowie spółki komandytowej. Dowodząc prawidłowości własnego stanowiska podatnik powołał się na art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT), który stanowi, że przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Przepis ten stosuje się odpowiednio do kosztów podatkowych występujących w działalności spółki niebędącej osobą prawną. Logika przedstawiana przez wnioskodawcę wskazywała, że wniesienie spółki komandytowej gruntu należy potraktować, jako jej koszt, a zwrot - jako przychód. Opodatkowaniu podlegać zatem powinna nadwyżka kwoty przychodów nad poniesionymi kosztami, którymi miałaby być wartość nieruchomości według wartości rynkowej na dzień wniesienia wkładu.

Podatnik wskazał jednocześnie, że ustawa o CIT nie zawiera żadnego przepisu, który regulowałby opodatkowanie majątku otrzymanego przez wspólnika - osobę prawną z tytułu zwrotu wkładu ze spółki osobowej.

Takiego stanowiska nie podzielił Dyrektor Izby Skarbowej. Organ przyznał rację podatnikowi, że ustawa o CIT nie zawiera żadnego przepisu, który regulowałby opodatkowanie majątku otrzymanego przez wspólnika. Stwierdził jednak, że w rezultacie braku stosownego uregulowania zastosowanie mieć powinny zasady ogólne.

Uwzględniając fakt, że spółka komandytowa jest spółką osobową, czego rezultatem jest rozliczanie przychodów i kosztów podatkowych wspólników według posiadanego udziału, podatnik za koszt uzyskania przychodu z tytułu wniesienia gruntu do spółki uznać może jedynie kwotę poniesioną na nabycie owej nieruchomości. Nie może zatem za koszt uznana zostać wartość rynkowa gruntu na dzień wniesienia wkładu.

WSA: zwrot neutralny, ale tylko do wysokości wartości wkładu

W wyniku niekorzystnych rozstrzygnięć organów, podatnik zdecydował się na skierowanie sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który uchylił zaskarżoną interpretację. W pisemnym uzasadnieniu wyroku WSA powołał się na zasadę jednokrotności opodatkowania spółek osobowych i wynikającą z art. 5 ustawy o CIT zasadę traktowania dochodów spółek bezpośrednio jako dochodów wspólników.

Zdaniem składu orzekającego, stosowanie wymienionych zasad skutkuje nie tylko brakiem powstawania obowiązku podatkowego przy wnoszeniu wkładów do spółek osobowych, ale także brakiem powstania obowiązku podatkowego przy wycofywaniu wkładów i podziału zysków, na skutek wystąpienia wspólnika ze spółki lub też likwidacji całej spółki. W wyrokowaniu poznański WSA przytoczył inne wyroki sądów administracyjnych, np. orzeczenie NSA z 7 października 2004 roku (sygn. FSK 594/04), czy wyrok WSA w Krakowie z 18 marca 2008 (sygn. I SA/Kr 1029/07).

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Sąd przypomniał jednocześnie, że na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych wystąpienie wspólnika ze spółki komandytowej powoduje obowiązek rozliczenia się z nią. Jeżeli dojdzie do zwrotu wkładu, to jego wartość obliczona musi zostać w oparciu o wartość zbywczą majątku spółki. Najczęściej dojdzie zatem do sytuacji, w której wartość zwracanego udziału nie będzie tożsama z wartością wkładu rzeczywiście wniesionego.

Występujący ze spółki komandytowej wspólnik otrzymuje zwrot wartości wniesionego wkładu i ewentualnej nadwyżki majątkowej ponad wniesiony wkład. Koszt uzyskania przychodu uzyskanego z tytułu wycofania takiego wkładu należy ustalić zgodnie z wartością wynikającą z umowy spółki osobowej. Otrzymana nadwyżka majątkowa stanowi więc przychód podatnika, który powinien zostać opodatkowany.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA