REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PCC od podwyższenia kapitału zakładowego – wyrok TSUE w sprawie Pak-Holdco

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
PCC od podwyższenia kapitału zakładowego
PCC od podwyższenia kapitału zakładowego

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 16 lutego 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał wyrok w sprawie Pak-Holdco Sp. z o.o. (C-372/10). Dotyczyła ona opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC) podwyższenia kapitału zakładowego poprzez wniesienie aportu.

W 2005 r. Pak-Holdco Sp. z o.o. otrzymała aportem od spółki Zespół Elektrowni Pątnów Adamów KoninS.A. (ZEPAK) jej wszystkie udziały w spółce Elektrownia Pątnów II sp. z o.o. (EP II).

REKLAMA

Następnie Pak-Holdco podwyższyła kapitał zakładowy o równowartość owego aportu, zwiększając wartość udziałów ZEPAK w Pak-Holdco o kwotę udziałów posiadanych poprzednio przez ZEPAK w EP II.

Powyższa czynność stanowiła zmianę umowy spółki Pak-Holdco i podlegała PCC w wysokości 0,5% nominalnej wartości podwyższenia kapitału zakładowego.

Podwyższenie i obniżenie kapitału zakładowego w sp. z o.o.

Spółka Pak-Holdco Sp z o.o. zwróciła się do organów podatkowych o zwrot nadpłaty PCC, powołując się na sprzeczność polskiej ustawy o PCC z obowiązującą do końca 2008 r. dyrektywą Rady 69/335/EWG z dnia 17 lipca 1969 r. dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału. Organy odmówiły jednak zwrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie dalszego postępowania Naczelny Sąd Administracyjny zwrócił się do TSUE z pytaniami prejudycjalnymi.

Odpowiadając na nie, TSUE orzekł, że zgodnie ze wskazaną dyrektywą, czynności, które w dniu 1 lipca 1984 r. były w danym państwie członkowskim zwolnione od podatku kapitałowego lub były opodatkowane stawką nie wyższą niż 0,5%, są zwolnione od podatku w tym państwie.

Wskaźniki i stawki

Z perspektywy polskich podatników oznacza to, że wszelkie czynności zwolnione w Polsce z opodatkowania lub opodatkowane w dniu 1 lipca 1984 r. ówczesną opłatą skarbową w stawce 0,5% lub niższej, podlegają bezwarunkowemu zwolnieniu od tego podatku począwszy od dnia 1 maja 2004 r. (data akcesji Polski do UE).

Data 1 lipca 1984 r. jako data odniesienia w zakresie zwolnienia wiąże również Polskę, mimo że jej akcesja do UE nastąpiła później.

REKLAMA

TSUE rozstrzygnął także, że wprowadzone przez dyrektywę 69/335/EWG wyłączenie z opodatkowania „sumy aktywów należących do spółki kapitałowej, które są przeznaczone na podwyższenie kapitału i które już zostały objęte podatkiem kapitałowym” (art. 5 ust. 3 tiret pierwszy ww. dyrektywy) ma zastosowanie bez względu na to, która ze spółek (wnosząca aport czy go otrzymująca) jest właścicielem tych aktywów.

Wyrok TSUE wyjaśnił więc, że wyłączone z podstawy opodatkowania PCC są także aktywa wnoszącego aport w zamian za udziały w innej spółce. Wedle TSUE muszą być w takiej sytuacji spełnione jedynie dwa warunki: przeznaczenie aktywów na podwyższenie kapitału zakładowego i uprzednie ich opodatkowanie.

Mając na względzie powyższe, warto podkreślić, że rozstrzygnięcie TSUE dotyczyło sytuacji, w której przedmiotem aportu były udziały posiadane przez wnoszącego aport, a zatem określony zespół aktywów niestanowiący przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

TSUE nie odniósł się natomiast wprost do sytuacji, w której przedmiot aportu stanowi przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część (tym bardziej, że inna była regulacja ww. dyrektywy w tym zakresie).

Tymczasem jak wynika z najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych, wnioski z wyroku TSUE w omawianej sprawie są przenoszone automatycznie do rozstrzygnięcia spraw obejmujących aport przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, co może budzić wątpliwości.

- wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 16 lutego 2012 r. w sprawie C-372/10;

Adrian Branny, Menedżer w Deloitte Doradztwo Podatkowe

Konrad Kurpiewski, Konsultant w Deloitte Doradztwo Podatkowe

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA