REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszmarny sen w naszym śnie czyli przykładowe pułapki podatkowe na starcie spółki z o.o.

POLAUDIT Sp. z o. o.
Podatki, rachunkowość, audyt
Ekspert podatkowy
Koszmarny sen w naszym śnie czyli przykładowe pułapki podatkowe na starcie spółki z o.o.
Koszmarny sen w naszym śnie czyli przykładowe pułapki podatkowe na starcie spółki z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

Możliwe do zaistnienia problemy podatkowe przy rozpoczynaniu działalności w formie spółki z o.o. przedstawia Sławomir Janiak, Tax Manager z POLAUDIT Sp. z o.o.

Zaczęło się bardzo obiecująco. Znaleźliśmy z moją dziewczyną fajną nieruchomość do sprzedaży. Spokojna okolica, tuż obok łąki, las a sam dom otoczony wiekowymi drzewami . Świetnie nadawał się na mały klub czy pensjonat. Cena? Wyjątkowo korzystna. Nasi dalecy krewni namówieni przez rodziców obiecali sfinansować ten zakup.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Udaliśmy się do notariusza. Biznes postanowiliśmy prowadzić w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – wiadomo, nie zamierzamy w razie gdy coś nie wypali odpowiadać za długi majątkiem osobistym. Umowę nabycia willi mieliśmy zaklepaną z jej właścicielem. Wiedzieliśmy, że się nie wycofa.

Podpisaliśmy akt notarialny naszej spółki, do której każdy z nas zobowiązał się wnieść po 50.000 zł. Notariusz pobrał swe wynagrodzenie i dodatkowo ku naszemu zdziwieniu 500 zł podatku od czynności cywilnoprawnych. Cóż, tego nie przewidzieliśmy, ale trudno. Sięgnęliśmy do portfeli po dodatkowe 500 zł.

Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnym ruchem było nabycie naszej wymarzonej willi. Już następnego dnia sfinalizowaliśmy transakcję, u tego samego notariusza. Starszy Pan sprzedający nieruchomość potwierdził, że zapłatę (grubo ponad 2,5 mln polskich złotych) otrzymał. Krewni jak widać nas nie zawiedli. I ruszyliśmy z realizacją naszych pomysłów biznesowych. Szczęśliwi i pełni młodzieńczego zapału następnego dnia chcieliśmy omówić nasze zmiany ze znajomym architektem.

Niestety, do tego akurat spotkania nie doszło. Popędziliśmy zaś na złamanie karku do prawników i doradców podatkowych i szukać zewnętrznego finansowania. Rodzice swoją obietnicę spełnili, krewni również ale więcej już nie zamierzali nam pomagać, również finansowo.

A wszystko to przez senne zjawy szepczące przeciągłym i syczącym złowieszczo głosem, wijące się dookoła nas w tę duszną i upalną sierpniową noc . I to każdemu to samo, bo jakoś dziwnie się stało, że nasze sny były identyczne. Moja ukochana była wręcz przerażona. Cóż takiego nam przekazały?

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych dotyczące opodatkowania umowy spółki nakazują pobrać przez notariusza 0,5% tego podatku liczonego od wartości wnoszonych do spółki wkładów. Niby zapłaciliśmy ale czy odniosło to prawidłowy prawnie skutek? Przecież to spółka jest podatnikiem podatku czyli notariusz od niej powinien pobrać podatek. A przepisy wyraźnie mówią, że notariusz uzależnia dokonanie czynności – czyli w naszym przypadku ostatecznego powstania spółki – od pobrania od tej spółki wskazanego powyżej podatku. Nielogiczne, ale prawdziwe. Jak pobrać podatek od kogoś (czegoś) kto jeszcze formalnie nie istnieje. Notariusz faktycznie otrzymał te 500 zł, przecież doskonale pamiętaliśmy jak dawaliśmy mu pieniądze, za które mieliśmy w następnym tygodniu wyskoczyć na dwa dni za miasto. Jak obowiązek zapłaty podatku może powstać zanim faktycznie pojawi się sam podatnik – w tym przypadku spółka? Czy zapłata podatku przez wspólników i jego pobór przez notariusza nie skutkują wygaśnięciem zobowiązania podatkowego ciążącego na samej spółce, której przecież jeszcze wtedy nie było? Niestety, powszechnie wiadomo, że zasadniczo taki przypadek nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania podatkowego u podatnika. Co prawda planowano zmiany w tym zakresie ale na chwile obecną raczej nic z tego nie będzie. Istnieje więc ryzyko, że organy podatkowe mogą upomnieć się, o zaległy podatek pukając do drzwi spółki. O ile oczywiście można w takim przypadku mówić, że faktycznie podatnikiem mógł zostać podmiot, który tym podmiotem na chwilę powstania obowiązku podatkowego faktycznie jeszcze nie był.

Jak to dzieje się w praktyce? Organy podatkowe nie kwestionują o dziwo takiej praktyki. Ale wiadomo jak to z fiskusem bywa – dziś jest tak a jutro inaczej. A może należałoby aby spółka po jej powstaniu sama złożyła deklaracje PCC i uregulowała podatek a wspólnicy wystąpili o jego nadpłatę? Tylko co wówczas ma zrobić nasz biedny notariusz, któremu to przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nakazują wprost aby pobrał podatek przed dokonaniem czynności cywilnoprawnej. To w końcu spełnił on swój obowiązek wynikający z funkcji płatnika czy też nie? A jak by się uparł i nie spisał aktu bo spółka mu nie wpłaciła podatku?

I jeszcze te 2,5 mln złotych jakie zapłacono za „naszą” willę. Zjawy szepczą, że spółka będzie miała kłopoty. Że to albo darowizna albo pożyczka dla spółki i podatkowych problemów – w tym przypadku na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych – ciąg dalszy. Podobno spółka pomimo, że nie osiągnie w pierwszym swym roku działalności ani złotówki przychodu, nie mówiąc już o dochodzie, to jeszcze może być zobowiązana do zapłaty ok.  15.000 zł podatku dochodowego a w skrajnej sytuacji nawet prawie pół miliona złotych.

Tu dodać należy, że w pierwszym przypadku mowa jest o uznaniu, że kwota 2,5 mln zł była udzieloną spółce nieodpłatną pożyczką generując tym samym tzw. dochód z nieodpłatnie otrzymanych świadczeń w postaci odsetek, w drugim zaś o otrzymanej darowiźnie stanowiącej przychód dla spółki i podlegający opodatkowaniu nie wg zasad przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn a wprost przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, choć ostatecznie różnica w samym obciążeniu podatkowym wielka by nie była.


Całe szczęście, że to był tylko sen, sen, w którym przyśnił się ten koszmar powodując zaistnienie koszmaru w koszmarze. To koszmarne zjawisko.

Być może to faktycznie tylko sen a być może warto było inaczej do całego przedsięwzięcia się zabrać i skoro stać naszych śpiochów było na nabycie tej willi biorąc pod uwagę bliższych i dalszych krewnych to np. faktycznie szukać rozwiązania w przepisach o podatku od spadków i darowizn i niekoniecznie pakować się od razu w spółkę z ograniczona odpowiedzialnością. Tym bardziej, że tak atrakcyjnie wyglądają rozwiązania z wykorzystaniem instytucji przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Sławomir Janiak, Tax Manager z POLAUDIT Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA