REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

8 najważniejszych zmian podatkowych 2019/2020

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
8 najważniejszych zmian podatkowych 2019/2020 /fot. Shutterstock
8 najważniejszych zmian podatkowych 2019/2020 /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca wprowadza koleją istotną dla podatników zmianę, już od 1 września 2019 r. paragon fiskalny, do którego przedsiębiorca będzie chciał uzyskać fakturę, musi zawierać NIP. Poza tym na lata 2019/2020 planowana jest obniżka stawki PIT z 18 do 17 proc., obowiązkowy split payment, nowy JPK_VAT, indywidualny rachunek podatkowy, matryca stawek VAT czy zerowy PIT dla młodych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podczas prezentacji wyników Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości, które miało miejsce w Warszawie w dniu 27 czerwca br. eksperci podatkowi związani z firmą inFakt wskazali na osiem najważniejszych zmian w prawie podatkowym, które już weszły oraz tych, które dopiero wejdą w życie w 2019 lub 2020 roku, a będą miały wpływ na działalność gospodarczą prowadzoną przez wszystkich przedsiębiorców, w tym oczywiście mikroprzedsiębiorców.

NIP na paragonie fiskalnym

Jedna z wymienionych przez ekspertów zmian zakłada wprowadzenie obowiązku umieszczania NIP na paragonie. W skrócie chodzi o to, że sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę do paragonu fiskalnego tylko w przypadku gdy na paragonie znajduje się NIP nabywcy.

Takie rozwiązanie, zgodnie z rządowym projektem w tej sprawie, ma zacząć funkcjonować już od 1 września 2019 r.

REKLAMA

Co istotne, ustawodawca wprowadza od razu sankcję (nowy art. 106b ust. 6 ustawy o VAT) za niestosowanie się do nowych regulacji, czyli wystawienie faktury do paragonu fiskalnego bez NIP nabywcy. W takiej sytuacji organ podatkowy będzie mógł ustalić dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku VAT wykazanego na tej fakturze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zmiana polegała na tym, że przedsiębiorca, który będzie chciał uzyskać fakturę do paragonu, jeżeli nie poda swojego NIP i nie będzie on zaewidencjonowany na kasie fiskalnej, nie uzyska faktury – powiedział Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w inFakt. – Tzn. sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę, ale będzie się to wiązało z sankcją, która wyniesie 100% podatku VAT z transakcji. Oznacza to, że sprzedawca będzie musiał dwukrotnie zapłacić podatek VAT, jak również nabywca zostanie objęty sankcją w postaci 100% podatku VAT – wyjaśnił.

- Ministerstwo Finansów wskazuje, że nie będzie trzeba zmieniać kas fiskalnych, z racji tego, że w przypadku gdy przedsiębiorca będzie chciał fakturę, to sprzedawca możne ją wystawić od razu. Dlatego, moim zdaniem, można było całkowicie zlikwidować możliwość wystawiania faktur do paragonów, a efekt byłby ten sam – podkreślił Piotr Juszczyk.

Zobacz: Faktura do paragonu – NIP na paragonie od 1 stycznia 2020 r.

Skąd ta zmiana, dlaczego NIP ma być uwzględniany na paragonie fiskalnym? Chodzi głównie o dwie branże, czyli branżę paliwową oraz branżę budowlaną.

- Niejednokrotnie branże te wystawiały, dla swoich zaprzyjaźnionych przedsiębiorców, faktury po pozostawionych przez klientów paragonach. W ten sposób przedsiębiorca czerpał korzyść w postaci podatku VAT. Czyli mówimy tutaj o nieuczciwości przedsiębiorcy – zaznaczył Juszczuk.

Wprowadzenie NIP na paragonie przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie (od 10 czerwca 2019 r.; pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu 13 czerwca).

17% PIT, czyli nowy próg podatkowy

Inna zmiana w prawie podatkowym, na którą zwrócili uwagę eksperci, to pomysł wprowadzenia nowej stawki podatkowej, mianowicie, obniżenie stawki podatku PIT, czyli wprowadzenie nowego progu podatkowego w wysokości 17% - do kwoty 42 764 zł włącznie. Co ma nastąpić już od 1 stycznia 2020 r. Drugi próg podatkowy wynosiłby wówczas 18% - ponad 42 764 zł do 85 528 zł włącznie, a trzeci - 32% dla kwoty ponad 85 528 zł.

- Obecnie obowiązują dwa progi podatkowe dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. 18% i 32%. W tym zakresie nastąpią zmiany, zostanie prawdopodobnie wprowadzona trzecia stawka podatku, która będzie wynosiła 17%, czyli zamiast obecnie obowiązujących dwóch progów podatkowych, będziemy mieć trzy progi podatkowe – powiedziała Aneta Socha-Jaworska, doradca podatkowy w firmie inFakt.

Ile na tej zmianie, czyli na obniżonej stawce PIT, zyskają podatnicy? - Można określić, że podatnik, dzięki tej zmianie, w skali całego roku na podatku dochodowym zaoszczędzi od 400 zł do mniej więcej 850 zł – wskazała Aneta Socha-Jaworska.

Zobacz:  Wyższe koszty i 17% PIT od 1 października 2019 r.

Obowiązkowy split payment

Poza powyższymi, eksperci wskazali na zmiany w mechanizmie podzielonej płatności (split payment), który stanie się obligatoryjny dla wybranych branż już od 1 września 2019 r., obejmując 150 towarów i usług.

- W lutym bieżącego roku Rada Unii Europejskiej wydała decyzję o możliwości stosowania przez Polskę obowiązkowego split paymentu, ma on obowiązywać od 1 września 2019 r. i dotyczyć transakcji, których wartość jest równa 15 tys. zł lub wyższa. Mówimy tu o transakcji, czyli niezależnie ile będzie płatności, gdy rozbijemy na kilka płatności, gdzie każda będzie mniejsza niż 15 tys. zł, to i tak trzeba będzie zapłacić systemem split payment – wyjaśnił Piotr Juszczyk. – W związku z tym do ustawy o VAT powstaje nowy załącznik, w którym będą określone usługi i towary objęte obowiązkową podzieloną płatnością, których łącznie będzie 150, np. węgiel, metale, elektronika, aparaty fotograficzne, telefony komórkowe, części do samochodów. Obejmie także usługi budowalne, które dzisiaj objęte są odwrotnym obciążeniem – dodał.

Pojawi się koniczność umieszczania na fakturze adnotacji o podzielonej płatności, tj. „mechanizm podzielonej płatności”. Brak takiej adnotacji będzie skutkował sankcją w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze. Taka sama sankcja ma być przewidziana dla nabywcy, który mimo ciążącego na nim obowiązku uregulowania kwoty podatku VAT wykazanej na fakturze w split payment, ureguluje tę kwotę w inny sposób.

Nowy JPK_VAT

Trwają prace nad projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który zakłada, że podatnicy VAT będą składać do urzędu skarbowego deklarację VAT w formie nowego pliku JPK_VAT.

W efekcie, po zmianach, podatnicy nie będą musieli składać osobno dwóch dokumentów: pliku JPK_VAT i deklaracji VAT. Nowy plik JPK_VAT będzie bowiem dokumentem elektronicznym obejmującym: deklarację VAT (zastąpi deklaracje VAT-7 i VAT-7K) i ewidencję VAT. Do urzędu skarbowego podatnicy będą elektronicznie wysyłać jeden plik JPK_VAT.

- Zostanie wprowadzona, w dwóch terminach, nowa struktura JPK_VAT, która będzie zawierała informacje z obecnej struktury JPK_VAT, jak i obecnej deklaracji VAT. Pierwsze podmioty, dla których miałby nowy JPK_VAT obowiązywać, od 1 stycznia 2020 r., to duże firmy, takie m.in., które zatrudniają powyżej 250. pracowników, natomiast pozostałe podmioty, czyli mikro-, średni i mali przedsiębiorcy mieliby obowiązek przekazywania struktur JPK_VAT w nowej formie od 1 lipca 2020 r. – wskazała Aneta Socha-Jaworska.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Nowa struktura JPK_VAT będzie składała się z dwóch części, tj. części ewidencyjnej i deklaracyjnej. Czynni podatnicy VAT, którzy rozliczają się miesięcznie, co miesiąc będą przesyłać jeden plik JPK_VAT, w terminie obecnej deklaracji. W przypadku podatników rozliczających się kwartalnie, struktura będzie przesyłana też co miesiąc, przy czym będzie to wyglądało tak, że podatnicy, którzy do tej pory składali deklaracje kwartalnie, będą przesyłali co miesiąc JPK_VAT, ale będzie przesyłana tylko część ewidencyjna, natomiast część deklaracyjna będzie zerowa za pierwszy i drugi miesiąc kwartału, natomiast za ostatni miesiąc kwartału będzie przesyłana część ewidencyjna i cała deklaracyjna.


Ulga na złe długi

Z początkiem 2019 roku uległ zmianie termin, dający możliwość wnioskowania o ulgę na złe długi. Termin ten obecnie wynosi 90 dni (wcześniej było to 150 dni).

- Jeżeli chodzi o ulgę na złe długi, to polega ona na tym, że gdy kontrahent nam nie płaci, a my zapłaciliśmy podatek VAT i w przeciągu 90 dni nie otrzymaliśmy zapłaty, możemy wnioskować o zwrot tego podatku. Niemniej jednak, w ustawie o VAT zapisane są jeszcze dwa dodatkowe warunki, które muszą zostać spełnione, czyli na dzień wnioskowania o zwrot podatku nasz kontrahent musi być nadal czynnym podatnikiem VAT, a także nie może być objęty postępowaniem restrukturyzacyjnym, likwidacyjnym czy upadłościowym – wyjaśnił Piotr Juszczyk.

Indywidualny rachunek podatkowy

Już na początku 2020 roku każdemu podatnikowi oraz płatnikowi ma zostać udostępniony indywidualny rachunek podatkowy.

Za pomocą tego nowego rachunku będzie można dokonywać wpłaty należności z tytułu podatku PIT, CIT i VAT oraz niepodatkowych należności stanowiących dochód budżetu państwa.

Struktura indywidualnego rachunku podatkowego będzie zawierała sumę kontrolną, numer rozliczeniowy jednostki organizacyjnej banku oraz identyfikator podatkowy.

Zobacz: Indywidualny rachunek podatkowy dla podatników i płatników od 1 stycznia 2020 r.

- Jest pomysł, żeby wszystkie opłaty z tytułu PIT, CIT, VAT, mandaty, grzywny trafiały na jeden indywidualny rachunek podatkowy przedsiębiorcy. Jest to istotne w przypadku gdy przedsiębiorca zmienia miejsce zamieszkania lub zmienia miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, przez co za każdym razem musi sprawdzać czy przesyła pieniądze do właściwego urzędu skarbowego, czy ten urząd się nie zmienił, czy numery rachunków bankowych są poprawne. Jest projekt, aby to ułatwić przedsiębiorcy, by wprowadzić takie rozwiązanie jakie już funkcjonuje w ZUS, czyli jeden indywidualne rachunek podatkowy – powiedziała Aneta Socha-Jaworska.

Istotna tutaj kwestia dotycz zaległości podatkowych. Przedsiębiorcy, którzy realizują płatności na czas nie odczują wielkiej różnicy, poza tym że będą mieli łatwiej, czyli jeden rachunek do wszystkich wpłat. Natomiast w przypadku podmiotów, które mają zaległości, należy pamiętać, że będzie się to odbywało na takiej samej zasadzie jak w przypadku składek ZUS, czyli wpłaty podatników będą regulowane najpierw na poczet zaległości, a kiedy zaległości zostaną już uregulowane, wówczas dopiero będzie realizowana płatność podatku bieżącego.

Matryca stawek VAT

Nowa matryca stawek VAT to bardzo mocno oczekiwana zmiana, nie tylko przez podatników, ale również przez księgowych, doradców podatkowych, wszystkie osób, które zajmują się przedsiębiorczością.

- Wskazuję, że zostanie przyjęta od 1 stycznia 2020 r. Dlaczego? Jest to bardzo oczekiwana zmiana przez wszystkich przedsiębiorców. W projekcie, który trafił do Sejmu miała wejść z dniem 1 czerwca 2019 r. Odbyło się pierwsze czytanie i nagle wstrzymano prace. Jednak zgodnie z aktualnym rozporządzeniem (w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) PKWiU 2008 do określania stawek VAT ma funkcjonować do końca 2019 r., w związku z tym ustawodawca musi coś zrobić. Może przedłużyć obowiązywanie PKWiU 2008, niemniej jednak wielu przedsiębiorców życzyłoby sobie, by matryca weszła w życie – podkreślił Piotr Juszczyk.

Zerowy PIT dla młodych

Rada Ministrów w dniu 25 czerwca br. przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych, który zakłada zerowy PIT dla młodych pracowników.

Regulacja ta ma obowiązywać już od 1 sierpnia 2019 r. i będzie dotyczyła przychodów z pracy (stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy) oraz z umów zlecenia zawartych z firmą, osiąganych przez osoby do 26 roku życia – do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym 85 528 zł, czyli górnej granicy pierwszego progu skali podatkowej.

- Zerowy PIT dla młodych – taką nazwą się posługujemy, a chodzi de facto o wprowadzenie kolejnego zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych – wyjaśniła Aneta Socha-Jaworska. – Ustawodawca zaznaczył, że temu zwolnieniu będą mogły podlegać przychody z tytułu np. umowy o pracę, umowy zlecenie, ale już np. umowa o dzieło, czy przychody z tytułu działalności gospodarczej z tego zwolnienia korzystać nie mogą – wskazała.

Zobacz: Zwolnienie z PIT dla młodych – oświadczenie pracownika

Mówimy o maksymalnym rocznym przychodzie 85 528 zł, jeżeli więc podzielimy to na 12 miesięcy, dostajemy miesięczny limit dla osoby młodej około 7 100 zł. Gdy wyliczymy z tego podatek PIT i weźmiemy pod uwagę faktyczny zysk osoby młodej, która będzie osiągała przychody na poziomie 7 100 zł, to w skali roku taka osoba zaoszczędzi na podatku około 6 600 zł.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA