REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatna pomoc prawna – skutki w VAT i PIT

Subskrybuj nas na Youtube
nieodpłatna pomoc prawna, pro bono
nieodpłatna pomoc prawna, pro bono

REKLAMA

REKLAMA

Udzielanie bezpłatnych porad prawnych jest zjawiskiem obecnie dość powszechnie spotykanym. Czy jednak podmiot, który ich udziela podlega opodatkowaniu VAT? Czy osoba, która taką poradę uzyskuje powinna zapłacić PIT od wartości takiego nieodpłatnego świadczenia? Wyjaśnia Minister Finansów.

VAT w udzielaniu nieodpłatnych porad prawnych

REKLAMA

REKLAMA

Odnosząc się do konieczności rozliczania podatku VAT przez świadczących  bezpłatne porady prawne, należy zauważyć, że ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o  podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), dalej jako:  „ustawa o VAT”, w art. 5 zawiera katalog czynności podlegających  opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie  z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT  opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług  na terytorium kraju.

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na:

REKLAMA

a)      cele osobiste podatnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b)      cele jego pracowników, w tym byłych  pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i  ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków  stowarzyszenia,

c)      wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych  niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).  

Rozpatrując przypadek udzielania przez podatników nieodpłatnej pomocy  prawnej pro bono, należy wskazać,  że nie będzie ona objęta zakresem ustawy o  VAT, jeżeli jej  świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej  prowadzonej przez świadczącego ją prawnika.  

Świadczenie profesjonalnych usług na zasadzie pro  publico bono, a zatem w  sposób dobrowolny i nieodpłatny, w interesie publicznym – w szczególności na  rzecz osób, których na te usługi nie stać, jest publicznie odbierane jako  bezinteresowna działalność prospołeczna.

Kreuje to pozytywny wizerunek  podatnika wśród obecnych i potencjalnych jego klientów. Z kolei wizerunek i  renoma przedsiębiorcy z reguły mają przełożenie na wysokość jego dochodów. 

Zatem należy uznać, iż działalność pro bono, co do zasady, wpisuje się w zakres  prowadzonej działalności gospodarczej. 

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT– wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Bezpłatna pomoc prawna w Warszawie

Świadczenie nieodpłatnych usług pomocy prawnej przez radców prawnych  w ramach współpracy z biurem poselskim, których beneficjentami są np. osoby,  których nie stać na odpłatną poradę prawną, w mojej opinii nie wyklucza  budowania pozytywnego wizerunku ich praktyki radcowskiej.  

Jednocześnie należy podkreślić, że objęcie zakresem opodatkowania podatkiem  VAT określonych czynności możliwe jest wyłącznie w sytuacji, gdy mamy do  czynienia z podatnikiem działającym w takim charakterze.


Jeżeli nie jest możliwe  wskazanie,  że podmiot wykonujący określone czynności działa w charakterze  podatnika podatku od towarów i usług, to nie występują przesłanki do uznania  czynności za działalność gospodarczą, zdefiniowaną dla potrzeb podatku od  towarów i usług w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie ma świadczenia  podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem.

Może to oznaczać, że działania pro publico bono wykonywane przez osoby współpracujące z biurami poselskimi nie  będą kwalifikowały się jako działalność gospodarcza dla potrzeb VAT.

 Podkreślenia jednak wymaga, iż każdy indywidualny przypadek udzielania  nieodpłatnej pomocy prawnej pro bono przez adwokatów i radców prawnych  należy analizować odrębnie, w związku z czym nie jest możliwe zajęcie jednego  stanowiska do wszystkich indywidualnych przypadków, które mają lub mogą mieć miejsce w związku z opisaną wyżej działalnością radców prawnych prowadzoną pod patronatem parlamentarzystów.  

Także w odniesieniu do biur poselskich organizujących bezpłatne porady  prawne na rzecz lokalnych społeczności, przy założeniu, że biura te nie wykonują tego rodzaju czynności również odpłatnie, nie można uznać, iż prowadzą one  działalność gospodarczą objętą zakresem ustawy o VAT.  

Jeżeli zatem nie mamy do czynienia z prowadzeniem działalności gospodarczej  i działaniem podmiotu w charakterze podatnika VAT, to bezpłatne porady prawne świadczone przez wskazane w wystąpieniu podmioty nie będą objęte opodatkowaniem tym podatkiem.  

Nieodpłatne porady prawne a PIT

Ustosunkowując się do konsekwencji podatkowych związanych z udzielaniem  nieodpłatnej porady prawnej na gruncie podatku dochodowego, poinformowano o tym, że udzielanie nieodpłatnych porad prawnych przez magistrów prawa w  ramach obowiązków wynikających z umów o pracę zawartych przez te osoby z  biurami poselskimi nie generuje dodatkowych obowiązków w zakresie  przedmiotowego podatku, zarówno po stronie pracowników biur poselskich, jak i  samych biur, pełniących rolę  płatników podatku dochodowego w związku  z zatrudnieniem tych osób.

Przychody osób zatrudnionych w biurach poselskich na  umowę o pracę zaliczane są do przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa  w art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób  fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o  PIT”.  Z kolei otrzymanie przez osobę fizyczną świadczenia w postaci bezpłatnej  pomocy prawnej powoduje rozpoznanie u tej osoby przychodu z tytułu otrzymania  nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT  


W przypadku gdy udzielającym porady jest biuro poselskie, wartość tego  nieodpłatnego  świadczenia należy ustalić na podstawie cen rynkowych  stosowanych przy świadczeniu tego samego rodzaju usług (art. 11 ust. 2a pkt 4  ustawy o PIT).  

Katalog zwolnień przedmiotowych, określony w art. 21 ust. 1 ustawy o PIT,  nie wymienia wartości  świadczeń otrzymanych w postaci nieodpłatnych porad  prawnych, również minister finansów nie zaniechał poboru podatku do tego  rodzaju  świadczeń.

Stąd też, co do zasady, wartość nieodpłatnego  świadczenia  stanowi dla beneficjenta takiego  świadczenia przychód podlegający  opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. 

Jednocześnie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wolna od  podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1,  otrzymanych od  świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą –  jeżeli jednorazowa wartość tych  świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł;  zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli  świadczenie jest dokonywane na rzecz  pracownika  świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze  świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.  

Zwolnienie to obejmuje nieodpłatne  świadczenia otrzymane od  świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa  wartość tych świadczeń nie przekracza 200 zł.  Zatem o ile spełnione są przesłanki zawarte w tym  przepisie, wówczas  świadczenie korzysta z przedmiotowego zwolnienia. W przeciwnym wypadku  uzyskany przez podatnika przychód  podlega opodatkowaniu na ogólnych  zasadach.  

Podatnik wykazuje wartość ww.  świadczenia w zeznaniu podatkowym  na podstawie informacji PIT-8C, otrzymanej przez niego od podmiotu, który  udzielił mu nieodpłatnej porady prawnej.

Informację  tę podmiot udzielający  świadczenia przekazuje urzędowi skarbowemu właściwemu dla miejsca  zamieszkania podatnika oraz podatnikowi w terminie do końca lutego roku  następującego po roku podatkowym, w którym dokonano  świadczenia (art. 42a  ustawy o PIT).  

Źródło: odpowiedź z 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu) Macieja Grabowskiego - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – na interpelację poselską nr 2616 z 8 marca 2012 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA