REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatna pomoc prawna – skutki w VAT i PIT

Subskrybuj nas na Youtube
nieodpłatna pomoc prawna, pro bono
nieodpłatna pomoc prawna, pro bono

REKLAMA

REKLAMA

Udzielanie bezpłatnych porad prawnych jest zjawiskiem obecnie dość powszechnie spotykanym. Czy jednak podmiot, który ich udziela podlega opodatkowaniu VAT? Czy osoba, która taką poradę uzyskuje powinna zapłacić PIT od wartości takiego nieodpłatnego świadczenia? Wyjaśnia Minister Finansów.

VAT w udzielaniu nieodpłatnych porad prawnych

REKLAMA

REKLAMA

Odnosząc się do konieczności rozliczania podatku VAT przez świadczących  bezpłatne porady prawne, należy zauważyć, że ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o  podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), dalej jako:  „ustawa o VAT”, w art. 5 zawiera katalog czynności podlegających  opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie  z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT  opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług  na terytorium kraju.

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na:

REKLAMA

a)      cele osobiste podatnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b)      cele jego pracowników, w tym byłych  pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i  ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków  stowarzyszenia,

c)      wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych  niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).  

Rozpatrując przypadek udzielania przez podatników nieodpłatnej pomocy  prawnej pro bono, należy wskazać,  że nie będzie ona objęta zakresem ustawy o  VAT, jeżeli jej  świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej  prowadzonej przez świadczącego ją prawnika.  

Świadczenie profesjonalnych usług na zasadzie pro  publico bono, a zatem w  sposób dobrowolny i nieodpłatny, w interesie publicznym – w szczególności na  rzecz osób, których na te usługi nie stać, jest publicznie odbierane jako  bezinteresowna działalność prospołeczna.

Kreuje to pozytywny wizerunek  podatnika wśród obecnych i potencjalnych jego klientów. Z kolei wizerunek i  renoma przedsiębiorcy z reguły mają przełożenie na wysokość jego dochodów. 

Zatem należy uznać, iż działalność pro bono, co do zasady, wpisuje się w zakres  prowadzonej działalności gospodarczej. 

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT– wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Bezpłatna pomoc prawna w Warszawie

Świadczenie nieodpłatnych usług pomocy prawnej przez radców prawnych  w ramach współpracy z biurem poselskim, których beneficjentami są np. osoby,  których nie stać na odpłatną poradę prawną, w mojej opinii nie wyklucza  budowania pozytywnego wizerunku ich praktyki radcowskiej.  

Jednocześnie należy podkreślić, że objęcie zakresem opodatkowania podatkiem  VAT określonych czynności możliwe jest wyłącznie w sytuacji, gdy mamy do  czynienia z podatnikiem działającym w takim charakterze.


Jeżeli nie jest możliwe  wskazanie,  że podmiot wykonujący określone czynności działa w charakterze  podatnika podatku od towarów i usług, to nie występują przesłanki do uznania  czynności za działalność gospodarczą, zdefiniowaną dla potrzeb podatku od  towarów i usług w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie ma świadczenia  podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem.

Może to oznaczać, że działania pro publico bono wykonywane przez osoby współpracujące z biurami poselskimi nie  będą kwalifikowały się jako działalność gospodarcza dla potrzeb VAT.

 Podkreślenia jednak wymaga, iż każdy indywidualny przypadek udzielania  nieodpłatnej pomocy prawnej pro bono przez adwokatów i radców prawnych  należy analizować odrębnie, w związku z czym nie jest możliwe zajęcie jednego  stanowiska do wszystkich indywidualnych przypadków, które mają lub mogą mieć miejsce w związku z opisaną wyżej działalnością radców prawnych prowadzoną pod patronatem parlamentarzystów.  

Także w odniesieniu do biur poselskich organizujących bezpłatne porady  prawne na rzecz lokalnych społeczności, przy założeniu, że biura te nie wykonują tego rodzaju czynności również odpłatnie, nie można uznać, iż prowadzą one  działalność gospodarczą objętą zakresem ustawy o VAT.  

Jeżeli zatem nie mamy do czynienia z prowadzeniem działalności gospodarczej  i działaniem podmiotu w charakterze podatnika VAT, to bezpłatne porady prawne świadczone przez wskazane w wystąpieniu podmioty nie będą objęte opodatkowaniem tym podatkiem.  

Nieodpłatne porady prawne a PIT

Ustosunkowując się do konsekwencji podatkowych związanych z udzielaniem  nieodpłatnej porady prawnej na gruncie podatku dochodowego, poinformowano o tym, że udzielanie nieodpłatnych porad prawnych przez magistrów prawa w  ramach obowiązków wynikających z umów o pracę zawartych przez te osoby z  biurami poselskimi nie generuje dodatkowych obowiązków w zakresie  przedmiotowego podatku, zarówno po stronie pracowników biur poselskich, jak i  samych biur, pełniących rolę  płatników podatku dochodowego w związku  z zatrudnieniem tych osób.

Przychody osób zatrudnionych w biurach poselskich na  umowę o pracę zaliczane są do przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa  w art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób  fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o  PIT”.  Z kolei otrzymanie przez osobę fizyczną świadczenia w postaci bezpłatnej  pomocy prawnej powoduje rozpoznanie u tej osoby przychodu z tytułu otrzymania  nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT  


W przypadku gdy udzielającym porady jest biuro poselskie, wartość tego  nieodpłatnego  świadczenia należy ustalić na podstawie cen rynkowych  stosowanych przy świadczeniu tego samego rodzaju usług (art. 11 ust. 2a pkt 4  ustawy o PIT).  

Katalog zwolnień przedmiotowych, określony w art. 21 ust. 1 ustawy o PIT,  nie wymienia wartości  świadczeń otrzymanych w postaci nieodpłatnych porad  prawnych, również minister finansów nie zaniechał poboru podatku do tego  rodzaju  świadczeń.

Stąd też, co do zasady, wartość nieodpłatnego  świadczenia  stanowi dla beneficjenta takiego  świadczenia przychód podlegający  opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. 

Jednocześnie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wolna od  podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1,  otrzymanych od  świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą –  jeżeli jednorazowa wartość tych  świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł;  zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli  świadczenie jest dokonywane na rzecz  pracownika  świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze  świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.  

Zwolnienie to obejmuje nieodpłatne  świadczenia otrzymane od  świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa  wartość tych świadczeń nie przekracza 200 zł.  Zatem o ile spełnione są przesłanki zawarte w tym  przepisie, wówczas  świadczenie korzysta z przedmiotowego zwolnienia. W przeciwnym wypadku  uzyskany przez podatnika przychód  podlega opodatkowaniu na ogólnych  zasadach.  

Podatnik wykazuje wartość ww.  świadczenia w zeznaniu podatkowym  na podstawie informacji PIT-8C, otrzymanej przez niego od podmiotu, który  udzielił mu nieodpłatnej porady prawnej.

Informację  tę podmiot udzielający  świadczenia przekazuje urzędowi skarbowemu właściwemu dla miejsca  zamieszkania podatnika oraz podatnikowi w terminie do końca lutego roku  następującego po roku podatkowym, w którym dokonano  świadczenia (art. 42a  ustawy o PIT).  

Źródło: odpowiedź z 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu) Macieja Grabowskiego - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – na interpelację poselską nr 2616 z 8 marca 2012 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA