REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatna pomoc prawna – skutki w VAT i PIT

nieodpłatna pomoc prawna, pro bono
nieodpłatna pomoc prawna, pro bono

REKLAMA

REKLAMA

Udzielanie bezpłatnych porad prawnych jest zjawiskiem obecnie dość powszechnie spotykanym. Czy jednak podmiot, który ich udziela podlega opodatkowaniu VAT? Czy osoba, która taką poradę uzyskuje powinna zapłacić PIT od wartości takiego nieodpłatnego świadczenia? Wyjaśnia Minister Finansów.

VAT w udzielaniu nieodpłatnych porad prawnych

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odnosząc się do konieczności rozliczania podatku VAT przez świadczących  bezpłatne porady prawne, należy zauważyć, że ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o  podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), dalej jako:  „ustawa o VAT”, w art. 5 zawiera katalog czynności podlegających  opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie  z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT  opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług  na terytorium kraju.

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na:

REKLAMA

a)      cele osobiste podatnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b)      cele jego pracowników, w tym byłych  pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i  ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków  stowarzyszenia,

c)      wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych  niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).  

Rozpatrując przypadek udzielania przez podatników nieodpłatnej pomocy  prawnej pro bono, należy wskazać,  że nie będzie ona objęta zakresem ustawy o  VAT, jeżeli jej  świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej  prowadzonej przez świadczącego ją prawnika.  

Świadczenie profesjonalnych usług na zasadzie pro  publico bono, a zatem w  sposób dobrowolny i nieodpłatny, w interesie publicznym – w szczególności na  rzecz osób, których na te usługi nie stać, jest publicznie odbierane jako  bezinteresowna działalność prospołeczna.

Kreuje to pozytywny wizerunek  podatnika wśród obecnych i potencjalnych jego klientów. Z kolei wizerunek i  renoma przedsiębiorcy z reguły mają przełożenie na wysokość jego dochodów. 

Zatem należy uznać, iż działalność pro bono, co do zasady, wpisuje się w zakres  prowadzonej działalności gospodarczej. 

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT– wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Bezpłatna pomoc prawna w Warszawie

Świadczenie nieodpłatnych usług pomocy prawnej przez radców prawnych  w ramach współpracy z biurem poselskim, których beneficjentami są np. osoby,  których nie stać na odpłatną poradę prawną, w mojej opinii nie wyklucza  budowania pozytywnego wizerunku ich praktyki radcowskiej.  

Jednocześnie należy podkreślić, że objęcie zakresem opodatkowania podatkiem  VAT określonych czynności możliwe jest wyłącznie w sytuacji, gdy mamy do  czynienia z podatnikiem działającym w takim charakterze.


Jeżeli nie jest możliwe  wskazanie,  że podmiot wykonujący określone czynności działa w charakterze  podatnika podatku od towarów i usług, to nie występują przesłanki do uznania  czynności za działalność gospodarczą, zdefiniowaną dla potrzeb podatku od  towarów i usług w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie ma świadczenia  podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem.

Może to oznaczać, że działania pro publico bono wykonywane przez osoby współpracujące z biurami poselskimi nie  będą kwalifikowały się jako działalność gospodarcza dla potrzeb VAT.

 Podkreślenia jednak wymaga, iż każdy indywidualny przypadek udzielania  nieodpłatnej pomocy prawnej pro bono przez adwokatów i radców prawnych  należy analizować odrębnie, w związku z czym nie jest możliwe zajęcie jednego  stanowiska do wszystkich indywidualnych przypadków, które mają lub mogą mieć miejsce w związku z opisaną wyżej działalnością radców prawnych prowadzoną pod patronatem parlamentarzystów.  

Także w odniesieniu do biur poselskich organizujących bezpłatne porady  prawne na rzecz lokalnych społeczności, przy założeniu, że biura te nie wykonują tego rodzaju czynności również odpłatnie, nie można uznać, iż prowadzą one  działalność gospodarczą objętą zakresem ustawy o VAT.  

Jeżeli zatem nie mamy do czynienia z prowadzeniem działalności gospodarczej  i działaniem podmiotu w charakterze podatnika VAT, to bezpłatne porady prawne świadczone przez wskazane w wystąpieniu podmioty nie będą objęte opodatkowaniem tym podatkiem.  

Nieodpłatne porady prawne a PIT

Ustosunkowując się do konsekwencji podatkowych związanych z udzielaniem  nieodpłatnej porady prawnej na gruncie podatku dochodowego, poinformowano o tym, że udzielanie nieodpłatnych porad prawnych przez magistrów prawa w  ramach obowiązków wynikających z umów o pracę zawartych przez te osoby z  biurami poselskimi nie generuje dodatkowych obowiązków w zakresie  przedmiotowego podatku, zarówno po stronie pracowników biur poselskich, jak i  samych biur, pełniących rolę  płatników podatku dochodowego w związku  z zatrudnieniem tych osób.

Przychody osób zatrudnionych w biurach poselskich na  umowę o pracę zaliczane są do przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa  w art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób  fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o  PIT”.  Z kolei otrzymanie przez osobę fizyczną świadczenia w postaci bezpłatnej  pomocy prawnej powoduje rozpoznanie u tej osoby przychodu z tytułu otrzymania  nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT  


W przypadku gdy udzielającym porady jest biuro poselskie, wartość tego  nieodpłatnego  świadczenia należy ustalić na podstawie cen rynkowych  stosowanych przy świadczeniu tego samego rodzaju usług (art. 11 ust. 2a pkt 4  ustawy o PIT).  

Katalog zwolnień przedmiotowych, określony w art. 21 ust. 1 ustawy o PIT,  nie wymienia wartości  świadczeń otrzymanych w postaci nieodpłatnych porad  prawnych, również minister finansów nie zaniechał poboru podatku do tego  rodzaju  świadczeń.

Stąd też, co do zasady, wartość nieodpłatnego  świadczenia  stanowi dla beneficjenta takiego  świadczenia przychód podlegający  opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. 

Jednocześnie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wolna od  podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1,  otrzymanych od  świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą –  jeżeli jednorazowa wartość tych  świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł;  zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli  świadczenie jest dokonywane na rzecz  pracownika  świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze  świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.  

Zwolnienie to obejmuje nieodpłatne  świadczenia otrzymane od  świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa  wartość tych świadczeń nie przekracza 200 zł.  Zatem o ile spełnione są przesłanki zawarte w tym  przepisie, wówczas  świadczenie korzysta z przedmiotowego zwolnienia. W przeciwnym wypadku  uzyskany przez podatnika przychód  podlega opodatkowaniu na ogólnych  zasadach.  

Podatnik wykazuje wartość ww.  świadczenia w zeznaniu podatkowym  na podstawie informacji PIT-8C, otrzymanej przez niego od podmiotu, który  udzielił mu nieodpłatnej porady prawnej.

Informację  tę podmiot udzielający  świadczenia przekazuje urzędowi skarbowemu właściwemu dla miejsca  zamieszkania podatnika oraz podatnikowi w terminie do końca lutego roku  następującego po roku podatkowym, w którym dokonano  świadczenia (art. 42a  ustawy o PIT).  

Źródło: odpowiedź z 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu) Macieja Grabowskiego - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – na interpelację poselską nr 2616 z 8 marca 2012 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA