REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapewnienie zakwaterowania pracownikowi a PIT. Sądy jedno, fiskus drugie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zapewnienie zakwaterowania pracownikowi a PIT. Sądy jedno fiskus drugie
Zapewnienie zakwaterowania pracownikowi a PIT. Sądy jedno fiskus drugie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sądy wskazują, że zapewnienie darmowego zakwaterowania pracownikowi nie jest przychodem z nieodpłatnych świadczeń i w związku z tym nie podlega PIT. I to niezależnie od tego czy pracodawca zapewnia zakwaterowanie za granicą czy w Polsce. Mimo to fiskus konsekwentnie wydaje negatywne interpretacje podatkowe w tej sprawie.

W wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyroki z dnia 1 sierpnia 2023 r., sygn. II FSK 270/21, II FSK 243/21, a następnie z dnia 9 stycznia 2024 r., sygn. akt: II FSK 434/21 i II FSK 1332/21) przyjęto odmienną niż prezentowana przez fiskusa wykładnię art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w kontekście opodatkowania nieodpłatnych świadczeń dotyczących zapewnienia noclegu pracownikowi stwierdzając, że takie zdarzenie nie będzie podlegać opodatkowaniu.
W wyrokach tych stwierdzono, że zapewnienie noclegu pracownikowi leży w interesie pracodawcy, nie pracownika, a przez to nie może być nieodpłatnym świadczeniem w rozumieniu tej regulacji. W konsekwencji zaś nie może ono podlegać opodatkowaniu.
Przedmiotowe sprawy dotyczyły oddelegowania pracowników do pracy w innym kraju członkowskim, a sądy do zinterpretowania regulacji korzystały z tzw. wykładni prounijnej.

REKLAMA

Autopromocja

Zakwaterowanie pracownika bez PIT także w Polsce

Pomimo tego, że powyższe sprawy dotyczyły pracowników delegowanych do innych państw UE i sądy opierały się w nich również na interpretacji dyrektyw wydanych przez UE, to identyczne stanowisko może być zaprezentowane również w odniesieniu do pracowników wykonujących pracę na terenie RP lub w innym państwie niebędącym członkiem UE. Potwierdza to np. wyrok NSA z dnia 1 sierpnia 2023 r., sygn. II FSK 270/21.

Zdaniem Sądu, nie można różnicować kwestii opodatkowania w zależności od tego czy pracodawca kwateruje pracowników podczas świadczenia pracy za granicą czy w PL. Sąd uznał, że dyskryminacją byłoby podejście, w którym Polska jako członek UE różnicowałaby sytuację osób oddelegowanych za granicę i pracowników czasowo wykonujących pracę w innym miejscu niż miejsce zamieszkania w Polsce. W związku z tym sąd stwierdził, że niezależnie od miejsca oddelegowania pracownika (kraj czy zagranica) otrzymanie darmowej kwatery nie jest nieodpłatnym świadczeniem zaliczanym do przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT.

Zapewnienie noclegu a PIT - sądy jedno, fiskus drugie

Mimo utrwalonej linii orzeczniczej fiskus nadal twierdzi że zapewnienie pracownikowi przez pracodawcę miejsca noclegowego stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy i jako takie, wartość takiego noclegu powinna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przykładem jest wydana 26 lipca 2024 r. interpretacja, znak: 0113-KDIPT2-3.4011.368.2024.2.SJ, czyli już po korzystnych wyrokach sądów.

Za podstawę prawną podano art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z brzmieniem tej regulacji, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zapewnienie noclegu było kwalifikowane jako nieodpłatne świadczenie. Natomiast samo rozumienie tego pojęcia zostało ukształtowane przede wszystkim przez wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. K 7/13. TK wyróżnił w nim trzy warunki, które muszą być spełnione łącznie by dane świadczenie mogło zostać opodatkowane tj.:
„– po pierwsze, zostało ono spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),
– po drugie, zostało ono spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,
– po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).” (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. K 7/13).

Organ powołał się także na już nieaktualną linię orzeczniczą, stosownie do której w przypadku zapewnienia miejsca noclegowego pracownikom wszystkie powyższe przesłanki były spełnione (przykładowo, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 września 2019 r. sygn. akt II FSK 3365/17). Więc, zgodnie z takim stanowiskiem, jeśli np. pracodawca zapewnił pracownikom budowlanym zakwaterowanie podczas wykonywania prac oddalonych od ich miejsca zamieszkania, wówczas wartość takiej kwatery powinna być doliczona do ich przychodu i w konsekwencji opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Orzeczenia sądów mogą pozytywnie wpłynąć na sytuację pracowników, jak i pracodawców

Przedsiębiorcy oddelegowujący pracowników do pracy w dużej odległości od ich miejsca zamieszkania, bardzo często zapewniają im również zakwaterowanie. Trudno sobie wyobrazić np. sytuację, w której pracownicy budowlani musieliby na własną rękę zapewnić sobie nocleg w miejscu, do którego zostali oddelegowani. W najnowszych orzeczeniach Naczelny Sąd Administracyjny zdaje się zatem mieć na uwadze takie uwarunkowania rynkowe i dostrzega ich powiązanie z interesem pracodawcy, a nie pracownika.

Orzeczenia te mogą pozytywnie wpłynąć na sytuację pracowników, jak i pracodawców, którzy musieli przecież przychód z takiego nieodpłatnego świadczenia odpowiednio wycenić, a następnie doliczyć do dochodu pracownika. Fiskus jednak zdaje się tej korzystnej linii orzeczniczej nie dostrzegać i wciąż korzysta z wyroków już nieaktualnych. Dla przedsiębiorców w takiej sytuacji najpewniej byłoby zatem wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, a następnie w przypadku uzyskania negatywnej interpretacji, złożyć skargę do sądu administracyjnego.

Autor: Biuro rachunkowe Skarbiec Corporate Services

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA