REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od dochodu ze sprzedaży domku w ogródku działkowym

Podatek od dochodu ze sprzedaży domku w ogródku działkowym
Podatek od dochodu ze sprzedaży domku w ogródku działkowym

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż domku w ogródku działkowym nie może być rozliczana jak sprzedaż nieruchomości – wynika z interpretacji podatkowej – bo sprzedający nie jest właścicielem gruntu, a więc także i domku. Faktycznie więc, zdaniem fiskusa, sprzedaży podlega prawo do użytkowania domku i działki, a więc powinna przychód należy doliczyć do wpływów z innych źródeł i rozliczyć na zasadach ogólnych.

Rodzinne ogródki działkowe zwykle znajdują się na terenie, który ma swojego właściciela. Mogą nim być Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub organizacje działkowców. Do stycznia 2014 r. jako jedyną organizację, która zarządza ogródkami, wskazywano Polski Związek Działkowców, jednak ze względu na wyrok Trybunału Konstytucyjnego spora część ustawy o ogródkach została uchylona. Generalnie jednak w większości przypadków ogródki działkowe mają innego właściciela niż osoba, która na danej działce gospodaruje, bo ta posiada jedynie prawo do jej użytkowania.

REKLAMA

REKLAMA

Domku na działce nie można sprzedać

Zazwyczaj na działkach powstają altany, w których działkowicze np. składują narzędzia ogrodowe czy przebywają w trakcie dłuższych pobytów w swoim ogródku. Właśnie taki domek kupił wraz w 2008 r. podatnik. Stał on w ogródku działkowym, do której prawo przydzielono podatnikowi i jego żonie w tym samym roku. Rok później, po podpisaniu umowy majątkowej małżeńskiej, podatnik został jedynym właścicielem prawa do użytkowania działki.

W tymże roku 2009 podatnik wyremontował domek na działce, w rok później sprzedał „nakłady związane z rozbudową domku” i zobowiązał się do przekazania prawa do użytkowania działki.

Podatnik zwrócił się dopiero w 2015 r. o wydanie interpretacji, jak należy rozliczyć wpływy ze sprzedaży domku. Jego zdaniem, transakcja powinna być opodatkowana tak, jak sprzedaż nieruchomości, a więc należy poinformować o niej w PIT-39, a podatek zapłacić do 30 kwietnia następnego roku po dokonaniu transakcji.

REKLAMA

Tymczasem z wykładni, wydanej przez Izbę Skarbową w Katowicach 9 kwietnia 2015 r. (sygnatura IBPBII/1/4511-19/15/MK) wynika, że stanowisko podatnika jest błędne. Bo sprzedając domek faktycznie go nie sprzedał. Przedmiotem transakcji było bowiem prawo majątkowe, pozwalające na użytkowanie domku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Transakcje na prawach majątkowych rozlicza się inaczej

Urzędnicy uznali bowiem, że nie można potraktować budynku jako rzeczy osobnej od gruntu. Wprawdzie w prawie cywilnym istnieją rozwiązania, które umożliwiają traktowanie budynku jako rzeczy odrębnej od gruntu, jednak są one dokładnie wymienione. Tymczasem stojący na działce domek jest jej częścią składową i nie da się go przenieść bez uszkodzenia. To oznacza, że zarówno grunt, wchodzący w skład ogródka należącego do danej osoby, jak i budynek należą faktycznie do właścicieli ziemi, zaś ewentualnej sprzedaży podlega prawo do ich użytkowania oraz do pożytków, zbieranych z działki.

Skoro nie było sprzedaży nieruchomości, nie można stosować PIT-39. W przypadku sprzedaży praw majątkowych przychód dolicza się do pozostałych przychodów, a rozliczenia dokonuje się na zasadach ogólnych przy użyciu formularza PIT-36. Oczywiście, jak zaznaczyli urzędnicy, podatnik pomniejsza przychód o koszty zbycia praw majątkowych.

Formularze PIT 2014/2015

Kalkulatory

Kłopot dla emerytów

Taka interpretacja może oznaczać problem zwłaszcza dla ludzi starszych, którzy posiadają działkę od lat. Jeśli bowiem sprzedaż działki i domku traktować tak samo, jak obrót nieruchomościami, mogliby liczyć na zwolnienie z podatku. Zwłaszcza, że wielu z nich jest w posiadaniu działki dłużej niż 5 lat.

Jednak jeśli transakcja dotyczy praw majątkowych, to o żadnym zwolnieniu nie może być mowy. Na dodatek starsi właściciele często nie mają już dokumentów, poświadczających cenę nabycia. Z kolei ci, którzy takie dokumenty posiadają, nie obniżą znacząco przychodu, jako że nabywali działki po znacznie niższych cenach niż obecnie, czasem nawet jeszcze przed denominacją.

Kary za brak OC w 2015 roku

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA