REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unikanie podwójnego opodatkowania – umowy, wymiana informacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Podwójne opodatkowanie/ Fot. Fotolia
Podwójne opodatkowanie/ Fot. Fotolia
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowy międzynarodowe o unikaniu podwójnego opodatkowania normują szereg rodzajów podatków od dochodów m.in. spółek czy sportowców. Umowy zawierają również zapisy regulujące wymianę informacji pomiędzy państwami.

Unikanie podwójnego opodatkowania

Unikanie podwójnego opodatkowania jest kwestią regulowaną przez podatkowe umowy międzynarodowe, do których zaliczyć można umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, umowy o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Konwencję o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych (konwencja sporządzona w Strasburgu z 25 stycznia 1988 r.).

REKLAMA

Przytoczone wyżej umowy regulują kwestie podatkowe nie tylko pracowników najemnych (np. marynarzy czy pracowników stoczni), ale również licencji, sportowców, dyrektorów czy spółek, które prowadzą swoją działalność poza granicami Polski.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Czym jest podwójne opodatkowanie?

O podwójnym opodatkowaniu mówimy w sytuacji, gdy podatnicy prowadzą np. działalność gospodarczą za granicą, w wyniku czego narażeni są na niebezpieczeństwo poniesienia większych obciążeń podatkowych. Należy zaznaczyć, że podmioty, które koncentrują swoją działalność tylko w jednym państwie, nie narażają się na skutki podwójnego opodatkowania. Zatem, na przestrzeni lat, Polska podpisała szereg umów międzynarodowych, gdzie przez strony umowy zostały ustalone normy prawne, których podstawowym celem jest wyeliminowanie międzynarodowego podwójnego opodatkowania. W świetle tychże umów widzimy, że międzynarodowe prawne podwójne opodatkowanie polega na nałożeniu porównywalnych podatków w dwu państwach na tego samego podatnika, z tego samego tytułu i za taki sam okres.

Unikanie podwójnego opodatkowania – umowy międzynarodowe

Cześć umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, Polska podpisała jeszcze w latach ’90, część już po roku 2000, choć niektóre zostały podpisane jeszcze w latach ’70 (np. USA, Hiszpania) czy ’80 (np. Japonia czy Indie). Jednym z ciekawszych przykładów takich umów jest umowa z Singapurem podpisana w roku 1993, na podstawie której rozlicza się wielu marynarzy zatrudnionych właśnie przez spółki z siedzibą w Singapurze. Bardzo wiele osób pracuje również w krajach skandynawskich, gdzie np. w Norwegii umowa została podpisana w 1979 r., a w 2009 r. została zastąpiona konwencją mówiącą o sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Jak już wspomniano wyżej, umowy te normują szereg rodzajów podatków od dochodów nie tylko od osób fizycznych, ale także od spółek, sportowców czy osób publicznych. Na uwagę zasługuje również fakt, iż umowy zawierają zapisy na temat wymiany informacji pomiędzy umawiającymi się Państwami, a także na temat pomocy w poborze podatków, co znaczy między innymi to, iż Umawiające się Państwa będą udzielały sobie wzajemnie pomocy w egzekucji ich wierzytelności podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana informacji w sprawach podatkowych

Zawarcie, w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, klauzul dotyczących wymiany informacji w sprawach podatkowych, jest tylko częścią uzgodnień we współpracy w tym zakresie. Dalsza współpraca między państwami pozwoliła na stworzenie dokumentu, który reguluje kwestie współpracy między administracjami podatkowymi poszczególnych państw i doprowadziła do podpisania kolejnych umów stricte o wymianie informacji podatkowych (TIEA). Modelowa umowa opracowana przez OECD, stanowi wzorzec, którym państwa posługują się w zawieraniu porozumień w tym zakresie, w szczególności z krajami, które nie miały doświadczenia we współpracy między państwowej, dotyczącej udzielania i pozyskiwania informacji podatkowych. Porozumienia TIEA tworzą bazę prawną dla tego rodzaju współpracy między administracjami podatkowymi poszczególnych państw.

Dywagacje te zakończymy może na wesoło. Jak mówił Benjamin Franklin:”W życiu pewne są tylko śmierć i podatki”.

Polecamy serwis: Podatki osobiste

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA