REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unikanie podwójnego opodatkowania – umowy, wymiana informacji

Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Podwójne opodatkowanie/ Fot. Fotolia
Podwójne opodatkowanie/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowy międzynarodowe o unikaniu podwójnego opodatkowania normują szereg rodzajów podatków od dochodów m.in. spółek czy sportowców. Umowy zawierają również zapisy regulujące wymianę informacji pomiędzy państwami.

Unikanie podwójnego opodatkowania

Unikanie podwójnego opodatkowania jest kwestią regulowaną przez podatkowe umowy międzynarodowe, do których zaliczyć można umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, umowy o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Konwencję o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych (konwencja sporządzona w Strasburgu z 25 stycznia 1988 r.).

REKLAMA

REKLAMA

Przytoczone wyżej umowy regulują kwestie podatkowe nie tylko pracowników najemnych (np. marynarzy czy pracowników stoczni), ale również licencji, sportowców, dyrektorów czy spółek, które prowadzą swoją działalność poza granicami Polski.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Czym jest podwójne opodatkowanie?

O podwójnym opodatkowaniu mówimy w sytuacji, gdy podatnicy prowadzą np. działalność gospodarczą za granicą, w wyniku czego narażeni są na niebezpieczeństwo poniesienia większych obciążeń podatkowych. Należy zaznaczyć, że podmioty, które koncentrują swoją działalność tylko w jednym państwie, nie narażają się na skutki podwójnego opodatkowania. Zatem, na przestrzeni lat, Polska podpisała szereg umów międzynarodowych, gdzie przez strony umowy zostały ustalone normy prawne, których podstawowym celem jest wyeliminowanie międzynarodowego podwójnego opodatkowania. W świetle tychże umów widzimy, że międzynarodowe prawne podwójne opodatkowanie polega na nałożeniu porównywalnych podatków w dwu państwach na tego samego podatnika, z tego samego tytułu i za taki sam okres.

REKLAMA

Unikanie podwójnego opodatkowania – umowy międzynarodowe

Cześć umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, Polska podpisała jeszcze w latach ’90, część już po roku 2000, choć niektóre zostały podpisane jeszcze w latach ’70 (np. USA, Hiszpania) czy ’80 (np. Japonia czy Indie). Jednym z ciekawszych przykładów takich umów jest umowa z Singapurem podpisana w roku 1993, na podstawie której rozlicza się wielu marynarzy zatrudnionych właśnie przez spółki z siedzibą w Singapurze. Bardzo wiele osób pracuje również w krajach skandynawskich, gdzie np. w Norwegii umowa została podpisana w 1979 r., a w 2009 r. została zastąpiona konwencją mówiącą o sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Jak już wspomniano wyżej, umowy te normują szereg rodzajów podatków od dochodów nie tylko od osób fizycznych, ale także od spółek, sportowców czy osób publicznych. Na uwagę zasługuje również fakt, iż umowy zawierają zapisy na temat wymiany informacji pomiędzy umawiającymi się Państwami, a także na temat pomocy w poborze podatków, co znaczy między innymi to, iż Umawiające się Państwa będą udzielały sobie wzajemnie pomocy w egzekucji ich wierzytelności podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana informacji w sprawach podatkowych

Zawarcie, w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, klauzul dotyczących wymiany informacji w sprawach podatkowych, jest tylko częścią uzgodnień we współpracy w tym zakresie. Dalsza współpraca między państwami pozwoliła na stworzenie dokumentu, który reguluje kwestie współpracy między administracjami podatkowymi poszczególnych państw i doprowadziła do podpisania kolejnych umów stricte o wymianie informacji podatkowych (TIEA). Modelowa umowa opracowana przez OECD, stanowi wzorzec, którym państwa posługują się w zawieraniu porozumień w tym zakresie, w szczególności z krajami, które nie miały doświadczenia we współpracy między państwowej, dotyczącej udzielania i pozyskiwania informacji podatkowych. Porozumienia TIEA tworzą bazę prawną dla tego rodzaju współpracy między administracjami podatkowymi poszczególnych państw.

Dywagacje te zakończymy może na wesoło. Jak mówił Benjamin Franklin:”W życiu pewne są tylko śmierć i podatki”.

Polecamy serwis: Podatki osobiste

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA