REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki podatek od sprzedaży akcji?

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Jaki podatek od sprzedaży akcji?
Jaki podatek od sprzedaży akcji?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W kwietniu tego roku sprzedałem akcje, które nabyłem w 2008 r. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży podlega opodatkowaniu i kiedy mam zapłacić podatek?

Jeżeli kwota uzyskana ze sprzedaży akcji jest wyższa od wydatków na ich nabycie to od uzyskanej nadwyżki należy zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dochód

Podatek zapłacimy od uzyskanego dochodu. Aby obliczyć podatek należy od osiągniętego przychodu odliczyć koszty uzyskania tego przychodu. Następnie do uzyskanego wyniku dodatniego (dochodu) zastosujemy stawkę podatkową. Wynosi ona 19%. Uzyskany wynik stanowi podatek do zapłaty.

Jeżeli w roku podatkowym podatnik jednorazowo sprzeda akcje – zapłaci podatek od dochodu uzyskanego z tej jednej transakcji. Jeżeli podatnik wielokrotnie sprzedawał akcje w roku podatkowym, przychód z ich odpłatnego zbycia uzyskany w roku podatkowym stanowi sumę przychodów z poszczególnych transakcji.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

REKLAMA

Koszty

Koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia akcji (podobnie jak innych papierów wartościowych) określimy na dzień uzyskania przychodu co oznacza, że poniesione wydatki są kosztem uzyskania przychodu dopiero w momencie zbycia akcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosztami uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia akcji są wydatki na ich nabycie.

Zaliczymy do nich:
- wydatki związane z obsługą rachunku przez biuro maklerskie (np. prowizje zapłacone przy kupnie i sprzedaży, opłaty związane z prowadzeniem lub założeniem rachunku inwestycyjnego),
- wydatki związane z zakupem papierów wartościowych bez pośrednictwa biura maklerskiego (np. opłaty notarialne),
- zapłacone odsetki i prowizje od kredytów na zakup papierów wartościowych oraz inne wydatki związane z osiągniętymi przychodami.

Decydujące znaczenie ma ogólna definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w art. 15 ust. 1 ustawy o PIT.

W interpretacji podatkowej z 25 lipca 2008 r. (nr IBPB2/415-807/08/MZ) Izba Skarbowa w Katowicach uznała, że do kosztów podatkowych inwestor może zaliczyć koszty prenumeraty gazety „Parkiet”.

W interpretacji z 27 marca 2008 r. (nr IPPB2/415-627/07-2/AF) Izba Skarbowa w Warszawie stwierdziła, że inwestor, który korzysta z usług firmy doradczej, może wziąć pod uwagę zapłacone jej honorarium. Zawsze pamiętajmy jednak, że aby odliczyć wydatki, trzeba mieć dowody na nie.

Rozliczenia podatkowe

Rozliczenia z tytułu sprzedaży akcji dokonujemy po zakończeniu roku podatkowego. Jeżeli podatnik sprzedał akcje w kwietniu bieżącego roku, to podatek zapłaci do 30 kwietnia następnego roku. Nie płacimy zaliczek na podatek w trakcie roku.

Rozliczenia z tytułu dochodu uzyskanego ze zbycia akcji dokonujemy w zeznaniu podatkowym PIT-38. Zeznanie składa się do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, a więc w terminie zapłaty podatku.

Jeżeli kupując akcję korzystaliśmy z pośrednictwa biura maklerskiego, to podmiot ten jest zobowiązany w terminem do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesłać nam informację PIT-8C, zawierającą sumę przychodów uzyskanych przez nas za jego pośrednictwem oraz koszty uzyskania przychodu.

Pamiętajmy jednak, że biuro maklerskie wykaże w informacji PIT-8C tylko te koszty, które są mu znane. Jeżeli ponieśliśmy inne wydatki związane ze zbywanymi akcjami, to w zeznaniu rocznym możemy te wydatki także uwzględnić.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA