REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć dochód uzyskany ze zbycia akcji po śmierci małżonka?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Jak rozliczyć dochód uzyskany ze zbycia akcji nie objętych masą spadkową oraz nabytych w spadku i w wyniku działu spadku?
Jak rozliczyć dochód uzyskany ze zbycia akcji nie objętych masą spadkową oraz nabytych w spadku i w wyniku działu spadku?

REKLAMA

REKLAMA

Dochody ze sprzedaży akcji i udziałów są opodatkowane PIT wg stawki 19 %. Dochody te podatnik zobowiązany jest w odrębnym zeznaniu PIT-38. Fiskus twierdzi, że przy sprzedaży odziedziczonych akcji nie można potrącić kosztów nabycia tych akcji poniesionych przez spadkodawcę.

Stan faktyczny

REKLAMA

Małżonkowie posiadali konto w internetowym domu maklerskim, jednak tylko na nazwisko jednego z nich - męża. Mężczyzna zmarł a cały majątek po nim (w tym również akcje) odziedziczyła jego żona. W związku z tym założyła nowe własne konto, na które przeniosła wszystkie akcje z poprzedniego rachunku.

Kobieta została ustanowiona jedyną spadkobierczynią, co zostało stwierdzone w akcie poświadczenia dziedziczenia oraz w umowie o dział spadku. Nabyte akcje sprzedała po czym zlikwidowała konto w domu maklerskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojawiły się jednak wątpliwości jak ustalić dochód za zbycia tych akcji? Jakie koszty mogą w tym przypadku pomniejszyć przychód ze sprzedaży?

Opodatkowanie

Co do zasady dochód uzyskany ze sprzedaży akcji podlega opodatkowaniu. Źródłem przychodu są  bowiem kapitały pieniężne, prawa majątkowe oraz odpłatne zbycie praw majątkowych, innych niż:

- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

- spółdzielcze własnościowe praw0 do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

- prawo wieczystego użytkowania gruntów.

Przychody ze sprzedaży akcji i udziałów zalicza się do przychodów z odpłatnego zbycia udziałów, papierów wartościowych. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (z pewnymi wyjątkami).

Wysokość podatku wynosi 19 % od otrzymanego dochodu. Dochody, z tytułu sprzedaży papierów wartościowych (akcji) podatnik zobowiązany jest w odrębnym zeznaniu PIT-38.

W opisywanej sytuacji pomiędzy małżonkami - od chwili zawarcia związku małżeńskiego- istniała wspólność majątkowa. Akcje, które nabyli stanowiły ich wspólny majątek. Udziały obojga małżonków we wspólnym majątku są równe (także w razie ustanie wspólności). W związku z tym część akcji nie weszła do spadku, część stanowiła spadek po mężu.

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 21 stycznia 2009 roku (II CSK 446/08): Akcje nabyte przez małżonka ze środków pochodzących z majątku wspólnego wchodzą w skład tego majątku, a akcjonariuszem staje się tylko małżonek uczestniczący w tej czynności.

Prawo podatkowe zawiera własną regulację dotyczącą skutków śmierci podatnika. W wyniku śmierci mężczyzny na spadkobierców - w tym wypadku żonę - przeszły:

1)                  tylko te prawa, które przysługiwały konkretnej osobie (spadkodawcy- małżonkowi),

2)                  tylko te obowiązki spadkodawcy, które miał już jako podatnik i tylko te, które są związane z realizacją obowiązków nałożonych przez ustawy regulujące kwestie podatków.

Wynika z tego, że aby prawa mogły być dziedziczone muszą wcześniej przysługiwać spadkodawcy. W chwili śmierci akcje należały do wspólnego majątku i weszły do tzw. masy spadkowej po zmarłym.

Zostało to podkreślone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14.09.2010 roku (II FSK 1193/10): Dla unormowania wynikającego z art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej istotne jest, określenie spadkodawcy oraz istnienie spadkobiercy i przewidzianych w przepisach prawa podatkowego praw i obowiązków majątkowych spadkodawcy, które spadkobierca na podstawie przepisu prawa publicznego, którym jest art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej, przejmuje.

Obowiązek zapłacenia podatku powstał z chwilą uzyskaniem przychodu ze zbycia akcji.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Polecamy: VAT 2011

Jakie koszty uzyskania przychodów można uwzględnić w zeznaniu podatkowym?

Dochodem z odpłatnego zbycia akcji jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów (z pewnymi wyjątkami).

Kosztem uzyskania przychodu będzie koszt nabycia odpłatnie zbywanego papieru wartościowego oraz koszty związane z obsługą rachunku przez biuro maklerskie (np. koszty prowizji, koszty zdeponowania papierów, itp.).

Zdaniem fiskusa prawo do uznania kosztów (wydatków na zakup akcji oraz wydatków związanych z obsługą rachunku) powstaje w momencie zapłaty za sprzedaż akcji. Skoro spadkodawca nie dokonał ich sprzedaży (zbycie nastąpiło dopiero po jego śmierci) to także nie powstało prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodu.

Także wydatków dotyczących opłat manipulacyjnych, poniesionych przez żonę jako sprzedawcę, nie można zaliczyć do tych kosztów.

Prawo do uznania kosztów nie istniało za życia męża. Jeśli to prawo mu nie przysługiwało, to nie mogło być odziedziczone przez spadkobierców.

Koszty postępowania spadkowego, koszty dotyczące zawarcia umowy o dział spadku są kosztami związanymi z nabyciem spadku.

Nie dotyczą więc kosztów nabycia przedmiotowych akcji. Wynika z tego, że wydatki przeznaczone na nabycie papierów wartościowych nie nastąpiły.

Polecamy: Podatek od spadków i darowizn

Połowa akcji nie weszła do spadku, bo stanowiły własność żony. Dochód uzyskany z ich sprzedaży można pomniejszyć o koszty jego uzyskania, ponieważ koszty te nie były związane z nabyciem spadku tylko z nabyciem papierów wartościowych. Żona powinna udokumentować poniesione wydatki.

Zdaniem organów podatkowych inaczej będzie wyglądać sytuacja przy sprzedaży akcji, które zostały nabyte w drodze spadku i działu spadku. Nie wystąpiły tu koszty nabycia akcji (inne poniesione koszty dotyczyły nabycia spadku). Przychód będzie równy dochodowi. Można go ewentualnie pomniejszyć o wydatki związane z odpłatnym zbyciem tych papierów wartościowych.

Podstawa prawna:

- art. art. 10 ust. 1 pkt 7, art. 17 ust. 1 pkt 6, art. 19 ust. 1, art. 30b, 45 ust. 1a pkt 1  ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.);

- art. 31 § 1, art. 501 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1994 r. Nr 9, poz. 59 ze zm.);

- art. 97 - 105 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60).

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 maja 2011 r. (nr IPPB2/415-181/11-4/MK).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA