REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeniesienie własności nieruchomości w celu obniżenia podatku od nieruchomości

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Przeniesienie własności nieruchomości w celu obniżenia podatku od nieruchomości
Przeniesienie własności nieruchomości w celu obniżenia podatku od nieruchomości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szef Krajowej Administracji Skarbowej dopiero drugi raz zastosował przepisy klauzuli generalnej przeciwko unikaniu opodatkowania i uznał za niedozwolony schemat optymalizacyjny w podatku od nieruchomości. Schemat ten polegał na przeniesieniu własności nieruchomości ze spółki na inny podmiot z grupy kapitałowej, przez co spółka przestała być podatnikiem podatku od nieruchomości. Nowy właściciel nieruchomości uiszczał niższy podatek, bo od urynkowionej (częściowo zamortyzowanej) wartości budowli. Poprzednik zaś płacił go od historycznej wartości początkowej.

Fiskus zablokował optymalizację na podatku od nieruchomości

Szef Krajowej Administracji Skarbowej drugi raz zastosował klauzulę generalną. Jego działania przyniosły gminie 2 mln zł

REKLAMA

REKLAMA

Z danych przesłanych przez biuro prasowe KAS wynika, że od wprowadzenia do polskiego systemu podatkowego ogólnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (czyli od 15 lipca 2016 r.) wszczętych zostało sześć postępowań w tej sprawie.

Cztery są nadal prowadzone, a dwa zostały zakończone decyzją umarzającą ze względu na złożenie przez podatnika korekty deklaracji uwzględniającej w całości ustalenia szefa KAS i wpłacenie podatku wraz z odsetkami. Za pierwszym razem budżet zyskał 600 tys. zł. Teraz inny podatnik do kasy samorządu wpłacił 2 mln zł.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niedozwolona praktyka

W tym drugim przypadku chodziło o spółkę, która wdrożyła schemat optymalizacyjny w podatku od nieruchomości za 2016 i 2017 r. Polegał on na przeniesieniu własności nieruchomości na inny podmiot z grupy, wskutek czego spółka przestała być podatnikiem daniny od nieruchomości. Nowy właściciel uiszczał niższy podatek, bo od urynkowionej (częściowo zamortyzowanej) wartości budowli. Poprzednik zaś płacił go od historycznej wartości początkowej.

Szef KAS wszczął przeciwko spółce postępowanie dotyczące klauzuli generalnej. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 119g par. 2 ordynacji robi to na wniosek właściwego organu podatkowego, czyli wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa.

Przyniosło to wymierne korzyści dla samorządu. Szef KAS uznał bowiem, że zbycie przez spółkę nieruchomości do podmiotu powiązanego miało na celu unikanie opodatkowania (art. 119a par. 1 ordynacji podatkowej). Firma nadal bowiem wykorzystywała ją w ten sam sposób w prowadzonej działalności gospodarczej, ale teraz na mocy umowy dzierżawy.

Zdaniem szefa KAS, sprzedając nieruchomość, spółka wyzbyła się kluczowego majątku jedynie w sensie prawnym. Faktycznie nadal był on w jej posiadaniu.

Po zapoznaniu się z oceną prawną szefa KAS spółka złożyła deklaracje, w których ujęła wszystkie budowle sprzedane i użytkowane w 2016 i 2017 r. w wartości sprzed transakcji. Wpłaciła też do samorządowego organu podatkowego 2 mln zł.

Na prośbę samorządu

W obu przypadkach zastosowania klauzuli szef KAS nie doręczył decyzji wymiarowej na podstawie art. 119a ordynacji. Przed jej wydaniem podatnik ma bowiem 14 dni, aby wypowiedzieć się w sprawie zebranego materiału dowodowego i skorygować deklarację (200 par. 3 ordynacji). Obie spółki skorzystały z prawa do korekty i zrzekły się uzyskanej wcześniej korzyści podatkowej, wpłacając odpowiednie kwoty.

– Wydanie decyzji wymiarowej stało się więc bezprzedmiotowe – tłumaczy biuro prasowe KAS.

Dodaje, że z punktu widzenia szefa KAS jest to rozwiązanie korzystne, bo skutki unikania opodatkowania są usuwane bez prowadzenia dalszej procedury – w szczególności sądowo-administracyjnej.

Fiskus się przygląda

Z danych biura prasowego KAS wynika, że obecnie trwa analiza 22 spraw dotyczących PIT oraz CIT. Skarbówka sprawdza je pod kątem wszczęcia postępowania lub przejęcia w całości lub w części do dalszego prowadzenia postępowania podatkowego lub kontroli celno-skarbowej z uwagi na możliwość zastosowania klauzuli.

Poważne zmiany od 2019 roku

Dane skarbówki potwierdzają, że przepisy o klauzuli generalnej pełnią raczej funkcję straszaka i w praktyce są bardzo rzadko wykorzystywane. To jednak może się zmienić od 1 stycznia 2019 r., kiedy w życie wejdzie ich nowelizacja.

Po pierwsze, zniknie limit korzyści podatkowych 100 tys. zł, powyżej którego fiskus może stosować klauzulę. Pisaliśmy o tym w artykule „Skarbówka zyska młot na drobne optymalizacje” (DGP nr 240/2018). Po drugie, zmieni się jej definicja. Fiskus będzie mógł sięgać po klauzulę zawsze, gdy korzyść podatkowa będzie „głównym lub jednym z głównych celów” danej czynności. Obecnie może zakwestionować transakcję tylko wtedy, gdy jest ona dokonana „przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej”. Pisaliśmy o tym w artykule „Ministerstwo Finansów podkręca klauzulę generalną” (DGP nr 192/2018). ©℗

Agnieszka Pokojska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA