REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki podatku od nieruchomości 2013 / 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stawki podatku od nieruchomości 2013 / 2014
Stawki podatku od nieruchomości 2013 / 2014
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2014 r. niewiele wyższe od tych z bieżącego 2013 roku. W przypadku budynku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wzrost maksymalnych stawek wyniósł 0,92% (w 2013 r. 4,28%), natomiast w przypadku budynków mieszkalnych 1,36% (w ubiegłym roku 4,28%).

Wykaz stawek podatków lokalnych (np. podatek od nieruchomości, od środków transportu)  zawarty jest w ustawie. Są one co rok aktualizowane w obwieszczeniu Ministra Finansów (obwieszczenie MF w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2014 r. zostało wydane 31 lipca 2013 r. i czeka aktualnie na publikację w Monitorze Polskim). Zmiana stawek podatków uzależniona jest od rocznej inflacji, jaka była w pierwszym półroczu, a podstawą do ich przeliczenia jest komunikat prezesa GUS. W pierwszym półroczu 2013 r. wskaźnik cen towarów i usług w stosunku do pierwszego półrocza 2012 r. wyniósł 100,9 (wzrost cen o 0,9%).  

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Podatek od nieruchomości

Stawki w zł

2012

2013

2014

 - grunty

  • Związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (za  m.kw)

0,84

0,88

O,89

  • Pod jeziorami, zajęte na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych (za  ha)

4,33

4,51

4,56

  • Pozostałe (za  m.kw.)

0,43

0,45

0,46

 - od budynków lub ich części (za m. kw. powierzchni użytkowej)

  • Mieszkalnych

0,70

0,73

0,74

  • Związanych z prowadzeniem działalności oraz zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej budynków mieszkalnych lub ich części

21,94

22,82

23,03

  • Zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym

10,24

10,56

10,75

  • Związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń

4,45

4,63

4,68

  • Pozostałych

7,36

7,66

7,73

Podatki i opłaty lokalne 2014 - stawki maksymalne

Podatek od środków transportu

Stawki w zł

2012

2013

2014

o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton:

  • powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie

779,68

810,87

818,17

  • powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie

1300,71

1352,74

1364,92

  • powyżej 9 ton ale poniżej 12 ton

1560,84

1623,28

1637,89

o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton 3097,68 zł.

2978,53

3097,68

3125,56

Przykładowe maksymalne stawki podatku od środków transportowych dla samochodów ciężarowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Podatki 2014 Część I - Teksty ustaw z komentarzem do zmian

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Decyzja o podwyżce należy do gminy

REKLAMA

Przyjęcie wysokości stawki zależy jednak od gminy. O ile nie ma możliwości wprowadzenia wyższej stawki niż opublikowanej w drodze obwieszczenia, o tyle nie ma przeszkód, by stosowane stawki były niższe. Przy określaniu wysokości stawek od gruntów rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu.

Przy określaniu wysokości stawek od budynków rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, biorąc pod uwagę przede wszystkim  lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków.

REKLAMA

Choć podwyżka maksymalnych stawek nie oznacza obowiązku podwyższenia obecnie obowiązujących stawek, to jednak trzeba się liczyć z tym, że w przyszłym roku przyjęte przez gminy stawki podatków lokalnych pójdą w górę. By sprawdzić, na jakie obciążenie należy przygotować się w przyszłym roku warto zapoznać się z uchwałą rady gminy (miasta) – najprawdopodobniej w najbliższych tygodniach w wielu miejscowościach uchwały na 2014 r. zostaną już wydane. W 2013 r. maksymalne wysokości stawek zostały przyjęte m. in. w Warszawie, Poznaniu, Łodzi.

Zestawiając podwyżki, jakie miały miejsce w 2013 r. w stawkach podatków lokalnych (w stosunku do roku 2012) i podwyżkę maksymalnych stawek na 2014 r. (w stosunku do 2013 r.) widać, że jest ona procentowo znacznie niższa – np. w przypadku budynku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wzrost maksymalnych stawek wyniósł 0,92% (w ubiegłym roku 4,28). Natomiast w przypadku budynków mieszkalnych 1,36% (w ubiegłym roku 4,28%). Podobnie jest w przypadku środków transportowych - w zeszłym roku przedsiębiorca uiszczający podatek według maksymalnych stawek od samochodu o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie, zapłacił wyższy podatek o 4% (w stosunku do roku 2012). Od 2014 r. przy tych samych założeniach jego obciążenie z tego tytułu wzrośnie o 0,9% .

Nie oznacza to jednak, że faktyczna podwyżka w danej gminie nie będzie procentowo wyższa. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, że w danej gminie stawki na 2013 r. zostały przyjęte z znacznie niższej wysokości niż obowiązujące maksymalne, a uchwała na 2014 r. przyjmie stawki maksymalne.

Stawki VAT w 2014, 2015 i 2016 roku

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - III kwartał


Przyjmując jednak dla przykładowego wyliczenia maksymalne stawki podatku od nieruchomości, przedsiębiorca, który prowadzi działalność na terenie hali magazynowej o powierzchni 1 tys. m.kw. zlokalizowanej na działce o powierzchni 2,5 tys. m.kw., zapłaci w przyszłym roku podatek o 235 zł wyższy w stosunku do zobowiązania z bieżącego roku. Porównując lata 2012 i 2013 różnica dla przedstawionego przykładu wyniosła 980 zł.

Szacunek kwoty podatku od nieruchomości

2012

2013

2014

Grunt związany z prowadzeniem działalności gospodarczej (2,5 tys. m.kw)

2100

2200

2225

Hala magazynowa (1 tys. m.kw)

21 940

22 820

23 030

razem

24 040

25 020

25 255

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA