REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki podatku od nieruchomości 2013 / 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stawki podatku od nieruchomości 2013 / 2014
Stawki podatku od nieruchomości 2013 / 2014
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2014 r. niewiele wyższe od tych z bieżącego 2013 roku. W przypadku budynku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wzrost maksymalnych stawek wyniósł 0,92% (w 2013 r. 4,28%), natomiast w przypadku budynków mieszkalnych 1,36% (w ubiegłym roku 4,28%).

Wykaz stawek podatków lokalnych (np. podatek od nieruchomości, od środków transportu)  zawarty jest w ustawie. Są one co rok aktualizowane w obwieszczeniu Ministra Finansów (obwieszczenie MF w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2014 r. zostało wydane 31 lipca 2013 r. i czeka aktualnie na publikację w Monitorze Polskim). Zmiana stawek podatków uzależniona jest od rocznej inflacji, jaka była w pierwszym półroczu, a podstawą do ich przeliczenia jest komunikat prezesa GUS. W pierwszym półroczu 2013 r. wskaźnik cen towarów i usług w stosunku do pierwszego półrocza 2012 r. wyniósł 100,9 (wzrost cen o 0,9%).  

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Podatek od nieruchomości

Stawki w zł

2012

2013

2014

 - grunty

  • Związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (za  m.kw)

0,84

0,88

O,89

  • Pod jeziorami, zajęte na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych (za  ha)

4,33

4,51

4,56

  • Pozostałe (za  m.kw.)

0,43

0,45

0,46

 - od budynków lub ich części (za m. kw. powierzchni użytkowej)

  • Mieszkalnych

0,70

0,73

0,74

  • Związanych z prowadzeniem działalności oraz zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej budynków mieszkalnych lub ich części

21,94

22,82

23,03

  • Zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym

10,24

10,56

10,75

  • Związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń

4,45

4,63

4,68

  • Pozostałych

7,36

7,66

7,73

Podatki i opłaty lokalne 2014 - stawki maksymalne

Podatek od środków transportu

Stawki w zł

2012

2013

2014

o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton:

  • powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie

779,68

810,87

818,17

  • powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie

1300,71

1352,74

1364,92

  • powyżej 9 ton ale poniżej 12 ton

1560,84

1623,28

1637,89

o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton 3097,68 zł.

2978,53

3097,68

3125,56

Przykładowe maksymalne stawki podatku od środków transportowych dla samochodów ciężarowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Podatki 2014 Część I - Teksty ustaw z komentarzem do zmian

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Decyzja o podwyżce należy do gminy

REKLAMA

Przyjęcie wysokości stawki zależy jednak od gminy. O ile nie ma możliwości wprowadzenia wyższej stawki niż opublikowanej w drodze obwieszczenia, o tyle nie ma przeszkód, by stosowane stawki były niższe. Przy określaniu wysokości stawek od gruntów rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu.

Przy określaniu wysokości stawek od budynków rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, biorąc pod uwagę przede wszystkim  lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków.

REKLAMA

Choć podwyżka maksymalnych stawek nie oznacza obowiązku podwyższenia obecnie obowiązujących stawek, to jednak trzeba się liczyć z tym, że w przyszłym roku przyjęte przez gminy stawki podatków lokalnych pójdą w górę. By sprawdzić, na jakie obciążenie należy przygotować się w przyszłym roku warto zapoznać się z uchwałą rady gminy (miasta) – najprawdopodobniej w najbliższych tygodniach w wielu miejscowościach uchwały na 2014 r. zostaną już wydane. W 2013 r. maksymalne wysokości stawek zostały przyjęte m. in. w Warszawie, Poznaniu, Łodzi.

Zestawiając podwyżki, jakie miały miejsce w 2013 r. w stawkach podatków lokalnych (w stosunku do roku 2012) i podwyżkę maksymalnych stawek na 2014 r. (w stosunku do 2013 r.) widać, że jest ona procentowo znacznie niższa – np. w przypadku budynku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wzrost maksymalnych stawek wyniósł 0,92% (w ubiegłym roku 4,28). Natomiast w przypadku budynków mieszkalnych 1,36% (w ubiegłym roku 4,28%). Podobnie jest w przypadku środków transportowych - w zeszłym roku przedsiębiorca uiszczający podatek według maksymalnych stawek od samochodu o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie, zapłacił wyższy podatek o 4% (w stosunku do roku 2012). Od 2014 r. przy tych samych założeniach jego obciążenie z tego tytułu wzrośnie o 0,9% .

Nie oznacza to jednak, że faktyczna podwyżka w danej gminie nie będzie procentowo wyższa. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, że w danej gminie stawki na 2013 r. zostały przyjęte z znacznie niższej wysokości niż obowiązujące maksymalne, a uchwała na 2014 r. przyjmie stawki maksymalne.

Stawki VAT w 2014, 2015 i 2016 roku

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - III kwartał


Przyjmując jednak dla przykładowego wyliczenia maksymalne stawki podatku od nieruchomości, przedsiębiorca, który prowadzi działalność na terenie hali magazynowej o powierzchni 1 tys. m.kw. zlokalizowanej na działce o powierzchni 2,5 tys. m.kw., zapłaci w przyszłym roku podatek o 235 zł wyższy w stosunku do zobowiązania z bieżącego roku. Porównując lata 2012 i 2013 różnica dla przedstawionego przykładu wyniosła 980 zł.

Szacunek kwoty podatku od nieruchomości

2012

2013

2014

Grunt związany z prowadzeniem działalności gospodarczej (2,5 tys. m.kw)

2100

2200

2225

Hala magazynowa (1 tys. m.kw)

21 940

22 820

23 030

razem

24 040

25 020

25 255

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA