REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki podatku od nieruchomości 2013 / 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stawki podatku od nieruchomości 2013 / 2014
Stawki podatku od nieruchomości 2013 / 2014
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2014 r. niewiele wyższe od tych z bieżącego 2013 roku. W przypadku budynku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wzrost maksymalnych stawek wyniósł 0,92% (w 2013 r. 4,28%), natomiast w przypadku budynków mieszkalnych 1,36% (w ubiegłym roku 4,28%).

Wykaz stawek podatków lokalnych (np. podatek od nieruchomości, od środków transportu)  zawarty jest w ustawie. Są one co rok aktualizowane w obwieszczeniu Ministra Finansów (obwieszczenie MF w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2014 r. zostało wydane 31 lipca 2013 r. i czeka aktualnie na publikację w Monitorze Polskim). Zmiana stawek podatków uzależniona jest od rocznej inflacji, jaka była w pierwszym półroczu, a podstawą do ich przeliczenia jest komunikat prezesa GUS. W pierwszym półroczu 2013 r. wskaźnik cen towarów i usług w stosunku do pierwszego półrocza 2012 r. wyniósł 100,9 (wzrost cen o 0,9%).  

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Podatek od nieruchomości

Stawki w zł

2012

2013

2014

 - grunty

  • Związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (za  m.kw)

0,84

0,88

O,89

  • Pod jeziorami, zajęte na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych (za  ha)

4,33

4,51

4,56

  • Pozostałe (za  m.kw.)

0,43

0,45

0,46

 - od budynków lub ich części (za m. kw. powierzchni użytkowej)

  • Mieszkalnych

0,70

0,73

0,74

  • Związanych z prowadzeniem działalności oraz zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej budynków mieszkalnych lub ich części

21,94

22,82

23,03

  • Zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym

10,24

10,56

10,75

  • Związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń

4,45

4,63

4,68

  • Pozostałych

7,36

7,66

7,73

Podatki i opłaty lokalne 2014 - stawki maksymalne

Podatek od środków transportu

Stawki w zł

2012

2013

2014

o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton:

  • powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie

779,68

810,87

818,17

  • powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie

1300,71

1352,74

1364,92

  • powyżej 9 ton ale poniżej 12 ton

1560,84

1623,28

1637,89

o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton 3097,68 zł.

2978,53

3097,68

3125,56

Przykładowe maksymalne stawki podatku od środków transportowych dla samochodów ciężarowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Podatki 2014 Część I - Teksty ustaw z komentarzem do zmian

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Decyzja o podwyżce należy do gminy

Przyjęcie wysokości stawki zależy jednak od gminy. O ile nie ma możliwości wprowadzenia wyższej stawki niż opublikowanej w drodze obwieszczenia, o tyle nie ma przeszkód, by stosowane stawki były niższe. Przy określaniu wysokości stawek od gruntów rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu.

Przy określaniu wysokości stawek od budynków rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, biorąc pod uwagę przede wszystkim  lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków.

Choć podwyżka maksymalnych stawek nie oznacza obowiązku podwyższenia obecnie obowiązujących stawek, to jednak trzeba się liczyć z tym, że w przyszłym roku przyjęte przez gminy stawki podatków lokalnych pójdą w górę. By sprawdzić, na jakie obciążenie należy przygotować się w przyszłym roku warto zapoznać się z uchwałą rady gminy (miasta) – najprawdopodobniej w najbliższych tygodniach w wielu miejscowościach uchwały na 2014 r. zostaną już wydane. W 2013 r. maksymalne wysokości stawek zostały przyjęte m. in. w Warszawie, Poznaniu, Łodzi.

Zestawiając podwyżki, jakie miały miejsce w 2013 r. w stawkach podatków lokalnych (w stosunku do roku 2012) i podwyżkę maksymalnych stawek na 2014 r. (w stosunku do 2013 r.) widać, że jest ona procentowo znacznie niższa – np. w przypadku budynku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wzrost maksymalnych stawek wyniósł 0,92% (w ubiegłym roku 4,28). Natomiast w przypadku budynków mieszkalnych 1,36% (w ubiegłym roku 4,28%). Podobnie jest w przypadku środków transportowych - w zeszłym roku przedsiębiorca uiszczający podatek według maksymalnych stawek od samochodu o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie, zapłacił wyższy podatek o 4% (w stosunku do roku 2012). Od 2014 r. przy tych samych założeniach jego obciążenie z tego tytułu wzrośnie o 0,9% .

Nie oznacza to jednak, że faktyczna podwyżka w danej gminie nie będzie procentowo wyższa. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, że w danej gminie stawki na 2013 r. zostały przyjęte z znacznie niższej wysokości niż obowiązujące maksymalne, a uchwała na 2014 r. przyjmie stawki maksymalne.

Stawki VAT w 2014, 2015 i 2016 roku

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - III kwartał


Przyjmując jednak dla przykładowego wyliczenia maksymalne stawki podatku od nieruchomości, przedsiębiorca, który prowadzi działalność na terenie hali magazynowej o powierzchni 1 tys. m.kw. zlokalizowanej na działce o powierzchni 2,5 tys. m.kw., zapłaci w przyszłym roku podatek o 235 zł wyższy w stosunku do zobowiązania z bieżącego roku. Porównując lata 2012 i 2013 różnica dla przedstawionego przykładu wyniosła 980 zł.

Szacunek kwoty podatku od nieruchomości

2012

2013

2014

Grunt związany z prowadzeniem działalności gospodarczej (2,5 tys. m.kw)

2100

2200

2225

Hala magazynowa (1 tys. m.kw)

21 940

22 820

23 030

razem

24 040

25 020

25 255

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA