REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki VAT w 2014, 2015 i 2016 roku

stawki VAT 2014, 2015, 2016
stawki VAT 2014, 2015, 2016
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd i Ministerstwo Finansów planują utrzymać obecne stawki VAT (23% stawka podstawowa i 8% stawka obniżona) w latach 2014-2016.

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (stawka podstawowa z 22% do 23%, stawka obniżona z 7% do 8% oraz odpowiednio zwiększone zryczałtowane stawki VAT) miały obowiązywać do końca 2013 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Jednak już wiosną tego roku premier Donald Tusk zapowiedział, że obecne stawki zostaną utrzymane przez dłuższy czas. Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy o VAT przewiduje, że wyższy VAT będzie obowiązywał aż do końca 2016 r. 

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

1 pkt proc. to 28 zł mniej miesięcznie w budżecie domowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrzymanie stawek na obecnym poziomie oznacza oczywiście wyższe ceny dla konsumentów. Choć dla przedsiębiorców VAT jest teoretycznie obojętny (dzięki mechanizmowi jego odliczania), to wyższe ceny mogą powodować niższe zainteresowanie sprzedawanym produktem u klientów.

W przypadku towaru o cenie netto 200 zł, wyższy VAT oznacza cenę brutto większą o 2 zł, ale już w przypadku towaru wartego 2500 zł netto różnica wynosi 25 zł. Korzyścią z utrzymania obecnych stawek VAT jest z kolei dla przedsiębiorców brak konieczności dostosowania systemów księgowych czy przeprogramowywania kas fiskalnych.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Produkt netto

Cena ze stawką VAT 23%

Cena ze stawką VAT 22%

Różnica

Buty – 200 zł

246 zł

244 zł

2 zł

Biurko – 1000 zł 

1230 zł

1220 zł

10 zł

Rower – 2 500 zł

3075 zł

3050 zł

25 z

Dla konsumenta różnica w cenie pojedynczego produktu z powodu wyższego VAT nie jest odczuwalna, ale już miesięczne wydatki całej rodziny mogą być  większe.

Przyjmując, że przeciętna  4 osobowa rodzina wydaje miesięcznie łącznie 3752 zł (przeciętne wydatki za 2011 r. wg GUS podniesione o wskaźnik inflacji) i zakładając, że z tej kwoty 2 000 zł przeznacza na produkty/usługi objęte stawką 23% i 1 752 zł na opodatkowane preferencyjną 8-proc. stawką (ma ona zastosowanie przede wszystkim do produktów żywnościowych), to miesięczny koszt wyższych stawek VAT wynosi 28 zł.

Podatek od spadków i darowizn - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym – PDF

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oznacza to, że na przestrzeni 3 lat, na które utrzymane mają być stawki VAT na dotychczasowym poziomie, rodzina taka poniesie łączny koszt w wysokości 1008 zł (28 zł x 12 x 3 = 1008 zł).

Kwota wydatków brutto

W tym VAT - stawka 23%

W tym VAT - stawka 22%

Różnica

2000 zł

374 zł

361 zł

13 zł

Kwota wydatków brutto

W tym VAT – stawka 8%

W tym VAT – stawka 7%

Różnica

1752 zł

130 zł

115 zł

15

Ruchome stawki VAT już nam nie grożą

Pewnym pocieszeniem w planowanej nowelizacji ustawy o VAT jest natomiast zniesienie automatycznych podwyżek, które nastąpiłyby w przypadku przekroczenia przez dług publiczny 55% PKB.

REKLAMA

Obecnie istnieje zapis, który przewiduje, że w przypadku gdy relacja państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r., ogłoszona przez Ministra Finansów, w terminie do dnia 31 maja 2014 r., w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", przekracza 55%:

1) w okresach od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 30 czerwca 2015 r. oraz od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2017 r., stawki VAT (podstawowa i preferencyjna obecnie 8 proc.) wynoszą odpowiednio 24% i 9% ;

2) w okresie od dnia 1 lipca 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., stawki VAT (podstawowa i preferencyjna obecnie 8 proc.) wynoszą odpowiednio 25% i 10%;

3) w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawki VAT (podstawowa i preferencyjna obecnie 8 proc.) wynoszą odpowiednio 23% i 8%.

*zmianą objęte byłyby też pozostałe stawki VAT, jak np. zryczałtowana dla usług taksówek osobowych.


Ustawa bez skutków finansowych?

Projektodawcy zakładają, że przedłużenie obowiązywania wyższych stawek VAT na kolejne 3 lata nie wywoła żadnych skutków finansowych. W uzasadnieniu projektu wskazano bowiem, że „projektowana ustawa nie powoduje wzrostu ani zmniejszenia wydatków oraz dochodów budżetu państwa. Nie będzie też miała wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego oraz na inne jednostki finansów publicznych.(…) Wejście w życie ustawy zmieniającej nie będzie miało wpływu na rynek pracy. (…) Ustawa nie wpływa na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość”. Taka ocena skutków finansowych stoi jednak nieco w sprzeczności z głównym celem utrzymania stawek VAT na dotychczasowym poziomie przedstawionym w uzasadnieniu:

„(…) Spowodowane to zostało koniecznością ograniczenia nierównowagi finansów publicznych, co jest niezbędnym warunkiem dla stabilności makroekonomicznej i długofalowego wzrostu gospodarczego, jak również słabą koniunkturą na głównych rynkach eksportowych ograniczających wzrost polskiej gospodarki. (…)”.

Biuletyn VAT

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA